Firmware opgradering på Linksys WRT54G V2
Fra : Per Jensen

Dato : 02-12-07 00:33

Hej!

Jeg har en snart gammel WRT54G fra Linksys. Det er en Ver. 2.0 så det er
en af de "gode" modeller.

Linksys' egen firmware tilbyder ikke synderligt meget QOS udgående, så
selvom at QOS er sat i højeste prioritet på konens computer (som spiller
Delta Force) så kan jeg dårligt nok sende en lille fil i en mail f.eks.
uden at hendes ping stiger, og hun bliver losset af serveren.

Jeg har snakket med en del mennesker, og er blevet opfordret til at
prøve Sveasoft's firmware. Der er en gratisudgave der hedder Achelmy
1.0, og den har jeg hentet.

Jeg kan desværre ikke flashe den i routeren, jeg får bare en "Upgrade
are failed!"

Jeg er ikke computer-noob, så jeg er skam klar over hvad jeg laver, men
jeg KAN bare ikke få det til at virke.

Jeg har prøvet et nedgradere et par versioner af Linksys' egen firmware,
og det virker fint, at gå fra den ene til den anden, men jeg KAN altså
ikke flashe den Achelmy 1.0 på den.

Jeg har prøvet at flshe fra både Firefox og Safari på Mac, og IE på en
WXP maskine, no luck.

Er der andre derude der har prøvet det her, og har løsningen ? Jeg er
ved at blive gal....

// Per.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-12-07 08:30

> 1.0, og den har jeg hentet.

prøv dd-wrt istedet for. 100x bedre.

Thomas
--
I was not lying. I said things that later on seemed to be untrue. - Richard Nixon

Fra : Jens G

Dato : 02-12-07 09:21

On 02 Dec 2007 07:30:28 GMT, "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

>prøv dd-wrt istedet for. 100x bedre.

JA,- DD-WRT er god, men Tomato er bedre
Ihvertfald for mig.

Forum:
http://www.linksysinfo.org/forums/forumdisplay.php?f=160

Firmware:
http://www.polarcloud.com/tomato

Wiki:
http://en.wikibooks.org/wiki/Tomato_Firmware

Specielt ved flash til anden type firmware er det vigtigt at slette
alle data i NVRAM efter flash.
I det hele taget skal man læse readme filen godt inden en flash til ny
type firmware, og være helt sikker på at det er den rigtige fil man
flasher.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-12-07 09:35

> JA,- DD-WRT er god, men Tomato er bedre
> Ihvertfald for mig.

Hmm, den skal jeg da lige prøve!

Takker.
--
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Fra : Jens G

Dato : 02-12-07 09:42

On 02 Dec 2007 08:35:07 GMT, "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

>Hmm, den skal jeg da lige prøve!

Hvis du flasher fra DD-WRT skal du være opmærksom på noten omkring
password.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-12-07 09:56

> Hvis du flasher fra DD-WRT skal du være opmærksom på noten omkring
> password.

Ja det så jeg. Det blev ikke nødvendigt dog. Jeg checked "Reset nvram
to defaults after upgrade" i dd-wrt, så passwordet i noten blev ikke
relevant. Men jeg kan se man kan brænde fingrene lidt hvis man ikke er
vant til at opgradere firmwares på netudstyr

Den virker god indtil videre. Jeg roder pt. rundt og leger med den.

Den har mindre lir end dd-wrt på brugergrænsefladen, men det er ikke
nødvendigvis en dårlig ting

Tilgengæld har den bedre styring af QoS parametrene og så er featuren
med graferne lækker.

Thomas
--
Hey! It compiles! Ship it!

Fra : Jens G

Dato : 02-12-07 10:57

On 02 Dec 2007 08:56:07 GMT, "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

>Den har mindre lir end dd-wrt på brugergrænsefladen, men det er ikke
>nødvendigvis en dårlig ting

Den er meget anderledes end DD-WRT på brugergrænsefladen.
Jeg gik væk fra DD-WRT pga en fejl/feature som gjorde at min router
re-bootede hvis der kom et indgående VOIP opkald og VOIP adapteren
allerede var optaget af en samtale.
Tomato, og andre firmwares jeg har prøvet, har ikke det problem.

>Tilgengæld har den bedre styring af QoS parametrene og så er featuren
>med graferne lækker.

Udgående QOS virker rigtig godt.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-12-07 10:59

> Jeg gik væk fra DD-WRT pga en fejl/feature som gjorde at min router
> re-bootede hvis der kom et indgående VOIP opkald og VOIP adapteren
> allerede var optaget af en samtale.

Jeg måtte gå over til dd-wrt lite før min Nokie E60 kunne connecte til
musimi. En fejl i de andre firmwares.

Men sådan er der jo så meget

> Udgående QOS virker rigtig godt.

Ja det kan jeg se og føle. Jeg skal lige have leget med ipkg og se
hvor meget plads jeg har på min jffs2 partition i tomato.

Thomas
--
"I don't read books, but I have friends who do." -Presidential
Candidate George W. Bush

Fra : Per Jensen

Dato : 02-12-07 13:59

Thomas S. Iversen skrev:

> prøv dd-wrt istedet for. 100x bedre.
>
> Thomas

Hmm ja, så må jeg jo prøve den, når der ikke er nogen der kan hjælpe med
løsningen.

Mine erfaringer med DD-WRT er bare meget dårlige. Jeg har et par La
Fonea routere der skulle køre DD-WRT, og mage til "broken" lort skal man
lede længe efter, øv!

Jeg gør et forsøg, hvis jeg ellers kan regne ud hvilken fil jeg skal
downloade...

// Per.