Mere blåt vand sydpå??
Fra : Thomas H.

Dato : 01-12-07 10:23

Hvorfor er vandet sydpå mere blåt end det er herhjemme?

På en færge ud til øen Elba opdagede jeg, at selvom man kiggede direkte ned
i vandet så det ud som om, at man kunne tage det op i hænderne og se at det
var blåt. Er det pga. mere salt i vandet i middelhavet eller hvad?

http://www.thhe-foto.dk/Europa07/Elba-002.jpg
http://www.thhe-foto.dk/Europa07/Elba-006.jpg
http://www.thhe-foto.dk/Europa07/Elba-014.jpg

Sådan ser vand da ikke ud herhjemme?

Thomas H. - www.thhe-foto.dk/Europe2007.htm

Fra : Bo Warming

Dato : 01-12-07 10:45

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvorfor er vandet sydpå mere blåt end det er herhjemme?

Mon ikke det er samme grund
at himlen er mere blå om sommeren?

Jo intensere sollys, jo mere gult frafiltreres, jo blåere er det vi får i
øjet

Hvorfor hedder der "Sortehavet"

Politiken kaldte det mere sort end ellers, da et lille tankskib gav
olieudslip ved Krim-stræde fornylig

Men foto viste som ved Alaska's Exxon Valdes forlis nogle klumper beg - stiv
olie

De var sorte men ku aldrig dække en milliardendedel af sortehavets overflade
eller en stor del af det fra kyster synlige hav. Hvorfor lyver journalister
så grotesk?

Hvis olie spredes i tyndt lag på stillestående havoverflade, vil det vel
skinne i regnbuens farver eller være så blåt som - det turkisblå Middelhav
ved Elba?

"Sortladne hav" er da vinterhav, ikke?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-12-07 11:10

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvorfor er vandet sydpå mere blåt end det er herhjemme?

Blåt vand er havets ørkenfarve, og ses oftest over dybt vand. I lavere
områder med tæt planktonsvæv i vandet virker det grønligt til brunt.

Rent vand som i Middelhavet, hvor man kan se ankerkæden helt ned til bunden,
kommer af saltholdigheden, der fælder svævestoffer ud. Det er ikke
nødvendigvis udtryk for at vandet ikke er forurenet.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 01-12-07 15:04

> Blåt vand er havets ørkenfarve

?
Ørkener har farven sort om natten og brungul om dagen, evt over i det
lysgrålige

Hvis det lige har regnet på en ørken er den mørkegrå

Hvilken farve har Kattegat om sommeren
hvis vandet er pinligt rent og solskin har samme vinkel og intensitet som
om vinteren i Middelhavet.
Gør det så forskel på farven at salt% er 2/3 lavere end Middelhavets?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-12-07 15:21

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev

> ?

Der er ingen fisk og plankton = øde som en ørken.

> [...]
> om vinteren i Middelhavet.
> Gør det så forskel på farven at salt% er 2/3 lavere end Middelhavets?

Salt har ikke direkte med farven at gøre, men partikelfrit vand ser blåt ud.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 01-12-07 18:21

> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev

> Der er ingen fisk og plankton = øde som en ørken.

> Salt har ikke direkte med farven at gøre, men partikelfrit vand ser blåt
> ud.

Kan der konkluderes at alt havvand er præcis lige blåt hvis sollyset kommer
ind med samme intensitet og vinkel og der er lige lidt algevækst ?

Og det er lysstyrke fra solen der gør sydlige have lidt blåere end Kattegat?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-12-07 18:52

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev >
> Kan der konkluderes at alt havvand er præcis lige blåt hvis sollyset
kommer
> ind med samme intensitet og vinkel og der er lige lidt algevækst ?

Ja, men det er der nok ikke.

> Og det er lysstyrke fra solen der gør sydlige have lidt blåere end
Kattegat?

Nej, det er klarheden af vandet.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 02-12-07 22:10

> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev >
> kommer
>
> Ja, men det er der nok ikke.

> Kattegat?
>
> Nej, det er klarheden af vandet.

Er Middelhavet mere blåt end Atlanterhavet udfor Spanien?
Gir den lidt større saltholdighed i Middelhavet så meget mindre algevækst at
vand med samme temperatur dermed er klarere og blåere?

Jeg ferierede med kone og forældre i lang tid ved Dar Es SAllam ,
Tanzaniakysten mod det indiske ocean og det var ikke blåt, hverken år
Tidevandet stod højt eller når vi fløj over det.
Var det mon fordi en kombination af dårlig omrøring, udslip fra
mangrovesumpe og algegavnlig høj temperatur gjorde det mudret af alger?

Sortehavet må da være helt som Middelhavet og Svejtsiske søer er ofte mere
blå på foto end Furesøen, så jeg håber nogen kan hjælpe med disse spørgsmål
i forlængelse af trådstarterens

Mon ikke der er lidt reklame-myte i at Middelhavet er topasblå og klart og
nogle få opreklamerede situationer med særlig vejrlig og særlig lidt
omrøring i algesuppen har skabt myten?

Er der noget galt i min formodning om at både himmel og hav frafiltrerer
gult lys så komplementærfarven blå opstår og jo intensere sollys, jo mere
blå hav og blå himmel
Er der nogen lovmæssigheder for hvornår alger (og i luften vand)
modificerer blåheden?

Fra : Thomas H.

Dato : 03-12-07 06:21

> Sortehavet må da være helt som Middelhavet og Svejtsiske søer er ofte mere
> blå på foto end Furesøen, så jeg håber nogen kan hjælpe med disse
> spørgsmål i forlængelse af trådstarterens

Ja nogle bjergsøer er ofte helt kunstigt blå, f.eks. denne i Schweitz:
http://www.thhe-foto.dk/Europa/Schweitz-01.jpg

Fra : Jan Kronsell

Dato : 03-12-07 13:31

Thomas H. wrote:

> Ja nogle bjergsøer er ofte helt kunstigt blå, f.eks. denne i Schweitz:
> http://www.thhe-foto.dk/Europa/Schweitz-01.jpg

Der kunne muligvis være tale om mirkoorganismer, der lever i søerne, og som
giver farve til vendet på samme måde som det er tilfældet her her, hvor det
mest af alt ligner en opvarmet swimmingpool.

http://www.kronsell.net/Pics/excelsiorgeyser.jpg

Jan

Fra : Max

Dato : 03-12-07 17:20

Hej Jan

> Der kunne muligvis være tale om mirkoorganismer, der lever i søerne,
> og som giver farve til vendet på samme måde som det er tilfældet her
> her, hvor det mest af alt ligner en opvarmet swimmingpool.

Grunden er nok den samme som med poolen, totalt mangel på liv.

--
Mvh Max

Fra : Jan Kronsell

Dato : 03-12-07 17:39

> Hej Jan

> Grunden er nok den samme som med poolen, totalt mangel på liv.

Næppe. De varme kilder, her i Yellowstone, vrimler med liv. Selv Suoplhur
Geyser, der har en pH på omkring 1,3 og en temperatur på knap 100 grader
Celsius er der liv.

Jan

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 02-12-07 17:05

Preben Riis Sørensen wrote:

> Blåt vand er havets ørkenfarve, og ses oftest over dybt vand. I lavere
> områder med tæt planktonsvæv i vandet virker det grønligt til brunt.

Til din orientering er Atlanterhavet mørkegråt.! Også der hvor det er
4000 m dybt.

Farven har vel noget med himlens farve at gøre.?

Mvh. Jørgen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-12-07 19:03

"Jørgen Rasmussen" <rjo_ra@tdect-net.dk> skrev>
> Til din orientering er Atlanterhavet mørkegråt.! Også der hvor det er
> 4000 m dybt.

Nå, jeg har kun erindring om ret så blålige toner. Jeg tror heller ikker der
er forskel på farven i 200 m vand og 4 km.

> Farven har vel noget med himlens farve at gøre.?

Ja, og den er ret ens i hele Verden når det er skyfrit.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Andersen

Dato : 03-12-07 17:10

Thomas H. wrote:
> [...]
> i vandet så det ud som om, at man kunne tage det op i hænderne og se at det
> var blåt. Er det pga. mere salt i vandet i middelhavet eller hvad?

Altså, nu er det ikke for at lyde overdrevet kynisk (selvom jeg nok er
det), men virker det ikke lidt som en reklame?

Desuden: brugte du nogle filtre til billederne, hvis ja, hvilke? :)

Fra : Thomas H.

Dato : 03-12-07 17:17

"Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i en meddelelse

> Altså, nu er det ikke for at lyde overdrevet kynisk (selvom jeg nok er
> det), men virker det ikke lidt som en reklame?

Reklame? Jeg tror ikke jeg er helt med...

> Desuden: brugte du nogle filtre til billederne, hvis ja, hvilke? :)

Nej ...jo måske et polaroid-filter på nogle af dem, det husker jeg ikke lige

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-12-07 18:26

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i meddelelsen

> "Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i en meddelelse

> Reklame? Jeg tror ikke jeg er helt med...

> Nej ...jo måske et polaroid-filter på nogle af dem, det husker jeg ikke
> lige

Og det slipper jo mere blåt igennem med mindre det er kompenseret for dette.

Mvh
Martin

Fra : Thomas H.

Dato : 03-12-07 19:52

> Og det slipper jo mere blåt igennem med mindre det er kompenseret for
> dette.

Hmm ok, jeg synes de fleste billeder jeg taget med polaroid nærmere er varme
i farven.

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-12-07 21:59

> Hmm ok, jeg synes de fleste billeder jeg taget med polaroid nærmere er
> varme i farven.

Men det skyldes at reflekser dæmpes.

Mvh
Martin