|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Nyt oliefilter vs. cykel uden olie et par ~ Fra : Benjamin
 | 
 Dato :  30-11-07 03:48
 | 
 |  | Så blev det store "sæt-cyklen-i-vinterhi-klargøringsdag" og har lige
 tømt cyklen for olie. Jeg ville i den sammenhæng gerne skifte
 oliefilter, men den ene skrue med sådan et hoved: (-) er ikke til at
 få ud.
 
 Enden er helt smadret og den sidder MEGET godt fast. Hvad gør man i
 sådan en situation? Kan man med en vinkelsliber skære noget ekstra at
 få fat i med skruetrækkeren?
 
 Og det der bekymrer mig mere - har ingen vinkelsliber, og når ikke at
 få fat på én i dag - er det et problem at den står uden olie et par
 dage? Eller er det være at smide ny olie på gammelt filter og ikke få
 det skiftet?
 
 Håber I kan hjælpe.
 
 Vh Benjamin, der er godt træt af sin gamle cykel med et par hundrede
 forskellige skruer, bolte, møtrikker (og slidte geving. Og mærkværdige
 svejsninger...)
 
 
 |  |  | 
  Benjamin R. Giversen (30-11-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Benjamin R. Giversen
 | 
 Dato :  30-11-07 12:06
 | 
 |  | Benjamin skrev:
 > Så blev det store "sæt-cyklen-i-vinterhi-klargøringsdag" og har lige
 > tømt cyklen for olie. Jeg ville i den sammenhæng gerne skifte
 > oliefilter, men den ene skrue med sådan et hoved: (-) er ikke til at
 > få ud.
 
 Det lyder som om det er meget længe siden at det filter har været pillet af.
 Kan det ikke lade sig gøre at slå på skruetrækkeren samtidig med at du
 drejer på skruen? Det har jeg sommetider brugt i andre sammenhænge. Man
 kan faktisk få et stykke værktøj der er beregnet til dette. Under alle
 omstændigheder skal skruetrækkeren passe til skruen. Er den for lille
 bliver skruen helt sikkert ødelagt.
 
 >
 > Enden er helt smadret og den sidder MEGET godt fast. Hvad gør man i
 > sådan en situation? Kan man med en vinkelsliber skære noget ekstra at
 > få fat i med skruetrækkeren?
 >
 > Og det der bekymrer mig mere - har ingen vinkelsliber, og når ikke at
 > få fat på én i dag - er det et problem at den står uden olie et par
 > dage? Eller er det være at smide ny olie på gammelt filter og ikke få
 > det skiftet?
 >
 
 En enkelt dag eller to uden olie bør ikke være et problem, men det må
 ikke tage flere uger.
 Men er du overhovedet sikker på at det er oliefiltret du bøvler med. Det
 er da normalt sat fast med en speciel oliefilterbolt, som ska tages med
 en fastnøgle eller en topnøgle. Og så er der kun én af dem. Ikke to.
 
 Med venlig hilsen
 Benjamin R. Giversen
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (30-11-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  30-11-07 12:29
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 30 Nov 2007 12:06:27 +0100, Benjamin R. Giversen wrote:
 > Men er du overhovedet sikker på at det er oliefiltret du bøvler med. Det 
 > er da normalt sat fast med en speciel oliefilterbolt, som ska tages med 
 > en fastnøgle eller en topnøgle. Og så er der kun én af dem. Ikke to.
 Normalt på en mc kan være:
 Bag et dæksel med et antal bolte.
 Bag et dæksel med en central bolt af relativ stor dimension.
 Et "spin-on" oliefilter, som blot skrues på et rørstuds med gevind.
 Såe.....    -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout   restdele til salg
            
             |  |  | 
  Ukendt (30-11-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  30-11-07 12:21
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 30 Nov 2007 02:48:01 -0800 (PST), Benjamin wrote:
 > Og det der bekymrer mig mere - har ingen vinkelsliber, og når ikke at
 > få fat på én i dag - er det et problem at den står uden olie et par
 > dage? Eller er det være at smide ny olie på gammelt filter og ikke få
 > det skiftet?
 Rolig nu, den kan såmænd stå hele vinteren uden olie, så lav nu ingen
 panikløsninger. Hvis at Du kan komme til med en vinkelsliber, så kan Du
 sikkert også komme til med en Gripex "svejsetang". Sådan en klemt
 forsvarligt fast om hovedet af bolten, og så lidt vrikken frem og tilbage,
 løsner de fleste genstridige bolte.
 Er det en undersænket bolt, så hjælper hverken vinkelsliber, eller
 svejsetang. Så hedder det slagskruetrækker, eller udboring af bolten.
 > Vh Benjamin, der er godt træt af sin gamle cykel med et par hundrede
 > forskellige skruer, bolte, møtrikker (og slidte geving. Og mærkværdige
 > svejsninger...)
 Jup, "RD" løsninger er irreterende. :-|
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout   restdele til salg
            
             |  |  | 
  Benjamin (30-11-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Benjamin
 | 
 Dato :  30-11-07 05:58
 | 
 |  | 
 
            OK, tak - så kan jeg prøve at finde på noget i løbet af de næste par
 dage.
 Tjekker også lige i værkstedsbogen om det er det rigtige dæksel    Men det er en Suzuki GS450E jeg har, og jeg roder med det dæksel der
 vender fremad nederst på motoren. 10mm møtrikken og 5mm umbraccoen gik
 fint af. Men skruen skal der kæles mere for    Hvor finder man sådan en Gripex tang? "Svejser" man den fast og så kan
 man dreje i hele tangen? For har ofte problemer med den slags - hvis
 den ikk er for dyr, ku det være en glimrende løsning...
            
             |  |  | 
  Hekto (30-11-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  30-11-07 14:56
 | 
 |  | 
 
            Benjamin formulated on fredag :
 > Men det er en Suzuki GS450E jeg har, og jeg roder med det dæksel der
 > vender fremad nederst på motoren. 10mm møtrikken og 5mm umbraccoen gik
 ??????????? ... sidder dækslet ikke med 3 ens 
 møtrikker eller skruer?
 På dækslet sidder en o-ring og en fjeder til at
 holde papirelementet inde?
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
 Verein'
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
 Elefanter!
            
             |  |  | 
   Ukendt (30-11-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  30-11-07 15:18
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 30 Nov 2007 14:56:11 +0100, Hekto wrote:
 > ??????????? ... sidder dækslet ikke med 3 ens 
 > møtrikker eller skruer?
 Der er vist tale om RD-style ;-D
 Til Benjamin:
 Når at Du får tingene fra hinanden, så få fat i to, måske tre helt nye
 stagbolte á samme slags som den møtrikken sad på. Smid boltene i "den
 grønne", monter stagboltene i gevindene i motorblokken. Sæt nye møtrikker,
 samt skiver, på til at holde dækslet på plads, husk at smøre gevindet med
 en smule fedt. Det gør livet så meget lettere næste gang filteret skal
 skiftes.    -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout   restdele til salg
            
             |  |  | 
  Ukendt (30-11-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  30-11-07 15:07
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 30 Nov 2007 04:57:46 -0800 (PST), Benjamin wrote:
 > Hvor finder man sådan en Gripex tang? "Svejser" man den fast og så kan
 > man dreje i hele tangen? For har ofte problemer med den slags - hvis
 > den ikk er for dyr, ku det være en glimrende løsning...
 Svejsetang er et kælenavn som fastholdetangen har fået, og nej, den skal
 ikke svejses fast. Dens "næb" minder om en stor spidstang, med tænder som
 en polygriptang. Hele ideen er dog at den har en voldsom udveksling, som
 virkelig kan mase tænderne ind i bolthovedet, og så låser den sit greb
 fast, (deraf fastholdetang), hvorfor man alene skal koncentrere sig om at
 dreje.
http://www.biltema.dk/  nr.12-1022, 12-1020, 12-1023
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout   restdele til salg
            
             |  |  | 
   Klaus R (30-11-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus R
 | 
 Dato :  30-11-07 15:56
 | 
 |  | 
 
            Orla Pedersen forklarede den 30-11-2007:
 > On Fri, 30 Nov 2007 04:57:46 -0800 (PST), Benjamin wrote:
 >
 >> Hvor finder man sådan en Gripex tang? "Svejser" man den fast og så kan
 >> man dreje i hele tangen? For har ofte problemer med den slags - hvis
 >> den ikk er for dyr, ku det være en glimrende løsning...
 >
 > Svejsetang er et kælenavn som fastholdetangen har fået, og nej, den skal
 > ikke svejses fast. Dens "næb" minder om en stor spidstang, med tænder som
 > en polygriptang. Hele ideen er dog at den har en voldsom udveksling, som
 > virkelig kan mase tænderne ind i bolthovedet, og så låser den sit greb
 > fast, (deraf fastholdetang), hvorfor man alene skal koncentrere sig om at
 > dreje.
 >
 > http://www.biltema.dk/  nr.12-1022, 12-1020, 12-1023
 hvis jeg husker rigtig fra min GS450 S kan han ikke få fat med en 
 svejsetang. der er jo "køleribber" overalt og hullet til møtrik er 
 forsænket...
  vildt dum at sætte en alm skrue der. der er så nemt at skifte 
 pinbolten/staggevind. :/
 Klaus R
            
             |  |  | 
  Ukendt (30-11-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  30-11-07 16:23
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 30 Nov 2007 02:48:01 -0800 (PST), Benjamin wrote:
 > Vh Benjamin, der er godt træt af sin gamle cykel med et par hundrede
 > forskellige skruer, bolte, møtrikker (og slidte geving. __Og mærkværdige
 > svejsninger...)__
 Åhnej    Ikke Morten Juul's forskuede hjemmesløjd    -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout   restdele til salg
            
             |  |  | 
  CL (30-11-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : CL
 | 
 Dato :  30-11-07 16:37
 | 
 |  | 
 
            Orla Pedersen wrote:
 > On Fri, 30 Nov 2007 02:48:01 -0800 (PST), Benjamin wrote:
 >
 >> Vh Benjamin, der er godt træt af sin gamle cykel med et par hundrede
 >> forskellige skruer, bolte, møtrikker (og slidte geving. __Og
 >> mærkværdige svejsninger...)__
 >
 > Åhnej    Ikke Morten Juul's forskuede hjemmesløjd    >
 >
 Også min første indskydelse    -- 
 H
 Carsten Larsen
 CBR 1K DUAL 
            
             |  |  | 
  Benjamin (02-12-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Benjamin
 | 
 Dato :  02-12-07 15:08
 | 
 |  | 
 
            Hurra, tak for alle indlæggene, lånte sådan en Gripex af en ven, så nu
 er Suzi med nyt oliefilter og frisk olie.
 God jul når vi når så langt. Tager snart 6 uger til Indien på
 motorcykel - bliver skønt    Vh Benjamin
www.hippietrail.dk |  |  | 
 |  |