Nyt oliefilter vs. cykel uden olie et par ~
Fra : Benjamin

Dato : 30-11-07 03:48

Så blev det store "sæt-cyklen-i-vinterhi-klargøringsdag" og har lige
tømt cyklen for olie. Jeg ville i den sammenhæng gerne skifte
oliefilter, men den ene skrue med sådan et hoved: (-) er ikke til at
få ud.

Enden er helt smadret og den sidder MEGET godt fast. Hvad gør man i
sådan en situation? Kan man med en vinkelsliber skære noget ekstra at
få fat i med skruetrækkeren?

Og det der bekymrer mig mere - har ingen vinkelsliber, og når ikke at
få fat på én i dag - er det et problem at den står uden olie et par
dage? Eller er det være at smide ny olie på gammelt filter og ikke få
det skiftet?

Håber I kan hjælpe.

Vh Benjamin, der er godt træt af sin gamle cykel med et par hundrede
forskellige skruer, bolte, møtrikker (og slidte geving. Og mærkværdige
svejsninger...)

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 30-11-07 12:06

Benjamin skrev:
> [...]
> tømt cyklen for olie. Jeg ville i den sammenhæng gerne skifte
> oliefilter, men den ene skrue med sådan et hoved: (-) er ikke til at

Det lyder som om det er meget længe siden at det filter har været pillet af.
Kan det ikke lade sig gøre at slå på skruetrækkeren samtidig med at du
drejer på skruen? Det har jeg sommetider brugt i andre sammenhænge. Man
kan faktisk få et stykke værktøj der er beregnet til dette. Under alle
omstændigheder skal skruetrækkeren passe til skruen. Er den for lille
bliver skruen helt sikkert ødelagt.

> [...]
> få fat på én i dag - er det et problem at den står uden olie et par
> dage? Eller er det være at smide ny olie på gammelt filter og ikke få

En enkelt dag eller to uden olie bør ikke være et problem, men det må
ikke tage flere uger.
Men er du overhovedet sikker på at det er oliefiltret du bøvler med. Det
er da normalt sat fast med en speciel oliefilterbolt, som ska tages med
en fastnøgle eller en topnøgle. Og så er der kun én af dem. Ikke to.

Med venlig hilsen
Benjamin R. Giversen

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-07 12:29

On Fri, 30 Nov 2007 12:06:27 +0100, Benjamin R. Giversen wrote:

> Men er du overhovedet sikker på at det er oliefiltret du bøvler med. Det
> er da normalt sat fast med en speciel oliefilterbolt, som ska tages med
> en fastnøgle eller en topnøgle. Og så er der kun én af dem. Ikke to.

Normalt på en mc kan være:

Bag et dæksel med et antal bolte.
Bag et dæksel med en central bolt af relativ stor dimension.
Et "spin-on" oliefilter, som blot skrues på et rørstuds med gevind.

Såe.....

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-07 12:21

On Fri, 30 Nov 2007 02:48:01 -0800 (PST), Benjamin wrote:

> [...]
> få fat på én i dag - er det et problem at den står uden olie et par
> dage? Eller er det være at smide ny olie på gammelt filter og ikke få

Rolig nu, den kan såmænd stå hele vinteren uden olie, så lav nu ingen
panikløsninger. Hvis at Du kan komme til med en vinkelsliber, så kan Du
sikkert også komme til med en Gripex "svejsetang". Sådan en klemt
forsvarligt fast om hovedet af bolten, og så lidt vrikken frem og tilbage,
løsner de fleste genstridige bolte.

Er det en undersænket bolt, så hjælper hverken vinkelsliber, eller
svejsetang. Så hedder det slagskruetrækker, eller udboring af bolten.

> Vh Benjamin, der er godt træt af sin gamle cykel med et par hundrede
> forskellige skruer, bolte, møtrikker (og slidte geving. Og mærkværdige
> svejsninger...)

Jup, "RD" løsninger er irreterende. :-|

Fra : Benjamin

Dato : 30-11-07 05:58

OK, tak - så kan jeg prøve at finde på noget i løbet af de næste par
dage.

Tjekker også lige i værkstedsbogen om det er det rigtige dæksel
Men det er en Suzuki GS450E jeg har, og jeg roder med det dæksel der
vender fremad nederst på motoren. 10mm møtrikken og 5mm umbraccoen gik
fint af. Men skruen skal der kæles mere for

Hvor finder man sådan en Gripex tang? "Svejser" man den fast og så kan
man dreje i hele tangen? For har ofte problemer med den slags - hvis
den ikk er for dyr, ku det være en glimrende løsning...

Fra : Hekto

Dato : 30-11-07 14:56

Benjamin formulated on fredag :
> Men det er en Suzuki GS450E jeg har, og jeg roder med det dæksel der
> vender fremad nederst på motoren. 10mm møtrikken og 5mm umbraccoen gik

??????????? ... sidder dækslet ikke med 3 ens
møtrikker eller skruer?
På dækslet sidder en o-ring og en fjeder til at
holde papirelementet inde?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-07 15:18

On Fri, 30 Nov 2007 14:56:11 +0100, Hekto wrote:

> ??????????? ... sidder dækslet ikke med 3 ens
> møtrikker eller skruer?

Der er vist tale om RD-style ;-D

Til Benjamin:

Når at Du får tingene fra hinanden, så få fat i to, måske tre helt nye
stagbolte á samme slags som den møtrikken sad på. Smid boltene i "den
grønne", monter stagboltene i gevindene i motorblokken. Sæt nye møtrikker,
samt skiver, på til at holde dækslet på plads, husk at smøre gevindet med
en smule fedt. Det gør livet så meget lettere næste gang filteret skal
skiftes.

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-07 15:07

On Fri, 30 Nov 2007 04:57:46 -0800 (PST), Benjamin wrote:

> Hvor finder man sådan en Gripex tang? "Svejser" man den fast og så kan
> man dreje i hele tangen? For har ofte problemer med den slags - hvis
> den ikk er for dyr, ku det være en glimrende løsning...

Svejsetang er et kælenavn som fastholdetangen har fået, og nej, den skal
ikke svejses fast. Dens "næb" minder om en stor spidstang, med tænder som
en polygriptang. Hele ideen er dog at den har en voldsom udveksling, som
virkelig kan mase tænderne ind i bolthovedet, og så låser den sit greb
fast, (deraf fastholdetang), hvorfor man alene skal koncentrere sig om at
dreje.

http://www.biltema.dk/ nr.12-1022, 12-1020, 12-1023

Fra : Klaus R

Dato : 30-11-07 15:56

Orla Pedersen forklarede den 30-11-2007:

> [...]
> virkelig kan mase tænderne ind i bolthovedet, og så låser den sit greb
> fast, (deraf fastholdetang), hvorfor man alene skal koncentrere sig om at

hvis jeg husker rigtig fra min GS450 S kan han ikke få fat med en
svejsetang. der er jo "køleribber" overalt og hullet til møtrik er
forsænket...
vildt dum at sætte en alm skrue der. der er så nemt at skifte
pinbolten/staggevind. :/

Klaus R

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-07 16:23

> [...]

> Vh Benjamin, der er godt træt af sin gamle cykel med et par hundrede
> forskellige skruer, bolte, møtrikker (og slidte geving. __Og mærkværdige

Åhnej Ikke Morten Juul's forskuede hjemmesløjd

Fra : CL

Dato : 30-11-07 16:37

Orla Pedersen wrote:

> Åhnej Ikke Morten Juul's forskuede hjemmesløjd

Også min første indskydelse
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Benjamin

Dato : 02-12-07 15:08

Hurra, tak for alle indlæggene, lånte sådan en Gripex af en ven, så nu
er Suzi med nyt oliefilter og frisk olie.

God jul når vi når så langt. Tager snart 6 uger til Indien på
motorcykel - bliver skønt

Vh Benjamin

www.hippietrail.dk