fejl i sql syntax
Fra : ib petersen

Dato : 30-11-07 23:37

Hej eksperter - igen igen

Endnu engang må jeg håbe på jeres hjælp til en sql fejlmelding
jeg får.
Prøver at lave en bestillingsside og tilhørende muligheder for at
rette/slette bestillinger og det meste kører da også.
Bortset fra dette med en sletning af bestilling -
Det er i asp / mysql og jeg får denne fejlmelding:

Error Type:
ADODB.Recordset.1 (0x80004005)
SQLState: 37000 Native Error Code: 1064 [MySQL][ODBC 3.51
Driver][mysqld-4.1.11-Debian_4sarge8-log]You have an error in
your SQL syntax;
check the manual that corresponds to your MySQL server version
for the right syntax to use near '* FROM Bestillinger WHERE
bestillingsID=6' at line 1 -----

Her er mit forsøg på at slette en bestilling:

Dim bestillingsID
bestillingsID = Request.Form("bestillingsID")

ObjRS.Open "Delete * FROM Bestillinger WHERE bestillingsID=" &
bestillingsID , objConn, 3,3

Syntes jeg har prøvet alt, men kan ikke få det til at virke, så
jeg håber på at I kan hjælpe mig på vej - med hvor fejlen er !!!

På forhånd tak og en glædelig jul til jer alle
Ib

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-11-07 23:56

ib petersen skrev:

> Endnu engang må jeg håbe på jeres hjælp til en sql fejlmelding

Som sædvandlig er standardsvaret: Skriv sql-sætningen ud.

<http://asp-faq.dk/article/?id=41>

> ObjRS.Open "Delete * FROM Bestillinger WHERE bestillingsID=" &
> bestillingsID , objConn, 3,3

Jeg gætter nu på at problemet skyldes * (stjernen) - den skal ikke
være der i en sletteforespørgsel (man kan ikke vælge hvilke felter
der skal slettes - det er altid hele poster). Access er ligeglad,
men MSSQL og MySQL er vist ikke.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 01-12-07 00:47

> Som sædvandlig er standardsvaret: Skriv sql-sætningen ud.
>
> <http://asp-faq.dk/article/?id=41>

Kort sagt: Læg altid SQL-sætningen i en variabel og eksekver dén variabel.
Så er det nemmere at debugge.

> Access er ligeglad,
> men MSSQL og MySQL er vist ikke.

Jeg kan bekræfte, at MySQL *ikke* er ligeglad, så bare fjern stjernen, så
skulle det virke.

Fra : ib petersen

Dato : 01-12-07 10:33

Hej Jens og Philip

Endnu engang må jeg bøje mig i støvet for jeres hjælp - tusind tak det var
rart at få løst problemet.
Mente at jeg havde prøvet at fjerne (*), men det havde jeg åbenbart ikke i
forvirringen.
Skal straks notere mig, at huske at udskrive sql sætningen først.

God weekend til jer begge