Newbie spm: Print usage info hvis ingen ar~
Fra : Jesper Rønn-Jensen

Dato : 08-11-07 10:16

Hej gruppe.
Sikkert et let spørgsmål for jer. Jeg har et shell script som jeg vil
vise en kort "usage" beskrivelse hvis der ikke gives parametre med.
Dvs at når jeg skriver

../create.sh
så skal den printe

echo "Usage: create.sh [project_name]"

(og noget mere)

Lige nu har jeg pakket det ind i følgende if, som jeg ikke kan få til
at fungere optimalt.

if [ $APP == "" ] ; then
echo ""
echo "Usage: create.sh [project_name]"
fi

Scriptet skal køre
#!/bin/sh på en ubuntu 7.10

Men jeg testkører på min lokale cygwin på windows xp, og får følgende
fejl:
../create.sh: line 7: [: ==: unary operator expected

Nogen ideer?

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 08-11-07 10:26

Jesper Rønn-Jensen <jesperrr@gmail.com> wrote:

> ./create.sh
> så skal den printe
> echo "Usage: create.sh [project_name]"

Prøv at kigge på $#

Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"What apples, from the mesquito tree?"--Steve Hart

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 08-11-07 11:20

Jesper Rønn-Jensen wrote:
> [...]
> fejl:
> ./create.sh: line 7: [: ==: unary operator expected

Der to mellemrum for meget.
[ $APP == "" ]
skal ændres til
[$APP == ""]

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jesper Rønn-Jensen

Dato : 08-11-07 13:50

> Der to mellemrum for meget.
> [ $APP == "" ]
> skal ændres til
> [$APP == ""]

Tak Jørgen.
Mellemrum har vist en hel del at sige. Det her virker for mig:
if [ $APP=="" ]; then

(dvs. uden mellemrum omkring == også)

/Jesper

Fra : Jesper Rønn-Jensen

Dato : 08-11-07 15:59

Update: Fik det faktisk først til at virke med
> if [ "$APP" = "" ]; then
(altså sætte $APP i anførselstegn og kun eet lighedstegn)