samba blokerer windowsnetværk
Fra : Leonard

Dato : 08-11-07 10:11

Jeg har en Debian-server stående, der bl.a. kører Samba.
Det blokerer desværre for at mine windows-maskiner kan få adgang til
hinandens delte mapper og printere.

Når Samba kører og en windows bliver startet op, så kan denne windows
godt se de andre arbejdsgruppe computere, men når der så klikkes på et
computernavn, så får den ikke lov til at se mere.

Er Samba standset mens windows-maskinen booter op, så er der intet
problem med at bruge de delte mapper hos arbejdsgruppecomputerne.
Heller ikke hvis Samba startes igen, efter at windows er bootet, er der
problemer.

Altså må det være noget Samba blokerer for, som windows skal have at
vide når det booter op.

Hvad skal jeg ændre i min Samba-opsætning?

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Per Jørgensen

Dato : 08-11-07 11:18

Leonard skrev:
> [...]
> vide når det booter op.
>
> Hvad skal jeg ændre i min Samba-opsætning?

Hej leonard.

Det lyder da noget underligt.
har du noget authentication på den samba server ???
Normalt hvis der ikke skal være sikkerhed på noget niveau - så sætter
jeg den til share og har derefter aldrig haft de problemer med dette !

--

Med Venlig Hilsen

Per Jørgensen

Linuxbruger 393221
/\/o place like 127.0.0.1

Fra : Leonard

Dato : 08-11-07 12:47

On Thu, 08 Nov 2007 11:18:25 +0100, Per Jørgensen wrote:

> har du noget authentication på den samba server ???

Øh, ja, det har jeg vel, der er kun adgang for brugere til deres egen
mappe under home.
Men det bør jo ikke have indflydelse på den direkte adgang mellem
windowsmaskinerne, og det virker forøvrigt også fint at få adgang til
ting på serveren.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-11-07 11:29

On Thu, 8 Nov 2007 10:11:17 +0100, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

> [...]
>problem med at bruge de delte mapper hos arbejdsgruppecomputerne.
>Heller ikke hvis Samba startes igen, efter at windows er bootet, er der

Vi skal nok have lidt flere oplysninger her:

Kører du windows XP, windows Vista eller en kombination heraf ?

Er der forskel på IPCONFIG /ALL på windows maskinerne med-og-uden
Debian Samba serveren. Jeg er specielt interesseret i feltet
'Nodetype' ?

Er der software firewall på windowsmaskinerne ?

<mlr>

Fra : Leonard

Dato : 08-11-07 12:45

On Thu, 08 Nov 2007 11:29:09 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> Kører du windows XP, windows Vista eller en kombination heraf ?

XP

> Er der forskel på IPCONFIG /ALL på windows maskinerne med-og-uden
> Debian Samba serveren. Jeg er specielt interesseret i feltet
> 'Nodetype' ?

Ukendt når Samba er med, Peer-to-peer når Samba ikke forhindrer
adgangen.

> Er der software firewall på windowsmaskinerne ?

Det gør ingen forskel om windows firewall er slået til eller fra.
I det hele taget kan jeg ikke se, at det kan være windowsmaskinerne, der
har problemet, for det virker jo fint uden Samba og for den sags skyld
også når jeg bruger en D-Link router og helt undlader linux-serveren.
Det har også virket fint før, da jeg havde en Fedora-server kørende med
ca. de samme services som den Debian jeg har nu. Den gamle kørte også
Samba.

Fra : fix

Dato : 08-11-07 12:55

> [...]
> Det har også virket fint før, da jeg havde en Fedora-server kørende med
> ca. de samme services som den Debian jeg har nu. Den gamle kørte også

Nu er det nogen tid siden jeg sidst rodede med Samba, men husker at der er
et entry i smb.conf som siger om den skal være workgroup eller domainserver.
Hvis den står til sidste, mener jeg brugerne skal authencieres af samba??

finn

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-11-07 12:59

On Thu, 8 Nov 2007 12:44:38 +0100, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

>XP

>Ukendt når Samba er med, Peer-to-peer når Samba ikke forhindrer
>adgangen.

Ok, vi nærmer os problemet...

> [...]
>Det har også virket fint før, da jeg havde en Fedora-server kørende med
>ca. de samme services som den Debian jeg har nu. Den gamle kørte også

Tja, jeg går altid ind i den slags problemer med åbent sind og går
helt systematisk frem: Det vil jo være åndsvagt at bruge timer eller
dage på Samba opsætningen, hvis problemet ligger i windows...

- - - - -

Endnu et spørgsmål:

Hvem / hvad uddeler ip-adresse på dit lokal net: Er det D-Link
routeren når Debian maskinen er slukket, og kan det tænkes at
DHCP-serveren i debian tager over når den er tændt og dine maskiner
derfor får en anden / forkert opsætning ??

Og så kunne det være interessant at se * hele * din smb.conf fil her i
gruppen. Så kan vi hurtigt afklare om problemet ligger i den...

<mlr>

<mlr>

Fra : Leonard

Dato : 08-11-07 13:30

On Thu, 08 Nov 2007 12:59:07 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> DHCP-serveren i debian tager over når den er tændt og dine maskiner
> derfor får en anden / forkert opsætning ??

D-Link routeren var kun på for lige at finde ud af om fejlen også var
der. Den er der ikke normalt og det er DHCP på Debian-serveren, der
uddeler IP-adresserne.

> Og så kunne det være interessant at se * hele * din smb.conf fil her i
> gruppen. Så kan vi hurtigt afklare om problemet ligger i den...

OK, du får kun de linier, der ikke er kommenteret ud:

[global]
workgroup = FRYDENSBERG
server string = Samba
dns proxy = no

log file = /var/log/samba/log.%m
max log size = 1000
syslog = 0
panic action = /usr/share/samba/panic-action %d

encrypt passwords = true
passdb backend = tdbsam
obey pam restrictions = yes
invalid users = root
passwd program = /usr/bin/passwd %u
passwd chat = *Enter\snew\sUNIX\spassword:* %n\n
*Retype\snew\sUNIX\spassword:* %n\n *password\supdated\ssuccessfully* .

socket options = TCP_NODELAY
[homes]
comment = Home Directories
browseable = no
writable = yes
create mask = 0750
directory mask = 0750
valid users = %S

[home]
comment=data
path=/home
browsable=yes
readonly=no
force user=162.dk
force group=apache
create mask=777
directory mask = 777
Valid users = 162.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-11-07 14:04

On Thu, 8 Nov 2007 13:30:18 +0100, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

>D-Link routeren var kun på for lige at finde ud af om fejlen også var
>der. Den er der ikke normalt og det er DHCP på Debian-serveren, der
>uddeler IP-adresserne.

Du er helt sikker på at debian DHCP-serveren er korrekt opsat...

Man får jo det indtryk at dit netværk fungerer med debian slukket, dvs
DLINK uddeler ip-adresser. Men at der bliver problemer straks debian
tændes og den uddeler ip-adresser ?!?!

> [...]
>workgroup = FRYDENSBERG
>server string = Samba
>dns proxy = no
>
>log file = /var/log/samba/log.%m
>max log size = 1000
>syslog = 0
>panic action = /usr/share/samba/panic-action %d
>
>encrypt passwords = true
>passdb backend = tdbsam
>obey pam restrictions = yes
>invalid users = root
>passwd program = /usr/bin/passwd %u
>passwd chat = *Enter\snew\sUNIX\spassword:* %n\n
>*Retype\snew\sUNIX\spassword:* %n\n *password\supdated\ssuccessfully* .

Ok, du kører 'Security= User' og det burde være ok...

tdbsam bryder jeg mig ikke om - Jeg kunne ikke få den til at fungere
på min Fedora7, og gik derfor tilbage til smbpasswd. måske er det den
der driller dig...

Det kunne være spændende om Samba log-filerne kan give dig et clue om,
hvad pokker der foregår....

<mlr>

Fra : Leonard

Dato : 08-11-07 15:36

On Thu, 08 Nov 2007 14:03:44 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> Du er helt sikker på at debian DHCP-serveren er korrekt opsat...

Ja, det er jeg ret sikker på.

> Man får jo det indtryk at dit netværk fungerer med debian slukket, dvs
> DLINK uddeler ip-adresser. Men at der bliver problemer straks debian
> tændes og den uddeler ip-adresser ?!?!

Nej, DLINK routeren var kun forbi en enkelt gang for at se om problemet
var det samme med den som med Debian som router. Og det virker helt ens,
sålænge Samba ikke kører. Det er ikke DLINK, der har uddelt adresserne,
som jeg bruger nu, hvor det kun Debianserveren der router og DLINK er
pakket væk igen.
Og det er jeg også helt sikker på, da DLINK giver adresser i 192.168.1.*
og jeg nu har adressen 192.168.162.179 som passer med at DHCP på Debian
giver adresser i 192.168.162.*

Jeg får ikke noget ud af logfilerne i /var/log/samba jeg ved ikke hvad
jeg skal kigge efter?

Fra : fix

Dato : 08-11-07 15:54

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> giver adresser i 192.168.162.*
>
> Jeg får ikke noget ud af logfilerne i /var/log/samba jeg ved ikke hvad

prøv lige med security = share
i stedet for user

Fra : Leonard

Dato : 08-11-07 16:13

On Thu, 8 Nov 2007 15:54:08 +0100, fix wrote:

> prøv lige med security = share
> i stedet for user

Gjorde ingen forskel.

Fra : Leonard

Dato : 08-11-07 16:13

On Thu, 08 Nov 2007 14:03:44 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> Ok, du kører 'Security= User' og det burde være ok...

Det gjorde jeg så ikke, den linie var kommenteret ud.
Men det har ikke gjort nogen forskel at sætte den ind.

> tdbsam bryder jeg mig ikke om - Jeg kunne ikke få den til at fungere
> på min Fedora7, og gik derfor tilbage til smbpasswd. måske er det den
> der driller dig...

Det gav ikke nogen forskel at ændre til smbpasswd ...

Fra : Leonard

Dato : 08-11-07 17:12

> [...]

> helt systematisk frem: Det vil jo være åndsvagt at bruge timer eller
> dage på Samba opsætningen, hvis problemet ligger i windows...

Og nu har testet endnu mere og det er tilsyneladende ikke Samba, der gør
det.
Uanset om Samba kører eller ej, så kan jeg ved at genstarte
netværkskortet på den ene windowsmaskine få adgang til de delte mapper
på den anden windowsmaskine - i kort tid. Efter 20-60 sekunder
forsvinder forbindelsen og jeg kan hverken få adgang til windowsmaskinen
eller se arbejdsgruppemaskinerne. Jeg kan heller ikke se Samba-maskinen.

På den anden windowsmaskine kan jeg godt se arbejdsgruppen og komme til
mapperne på Samba-serveren.

Begge maskiner kører XP Home SP2 og er fuldt opdaterede.

Så prøvede jeg lige med min bærbare, som også er XP Home.
Den kan fint komme på det hele og nu kan den problematiske godt se
arbejdsgruppen og komme på samba-serveren, men ikke på de andre.

Underligt, jeg prøver lige med en helt anden PC, der aldrig har været på
netværket før.

Fra : Leonard

Dato : 08-11-07 17:27

On Thu, 8 Nov 2007 17:11:30 +0100, Leonard wrote:

> Underligt, jeg prøver lige med en helt anden PC, der aldrig har været på
> netværket før.

Og da den fik samme arbejdsgruppe kunne den også fint komme igennem til
det hele.
Underligt, det nå være den ene PC, der har nogle fysiske problemer.
Synes bare jeg oplevede noget lignende med en anden PC, men jeg må lige
rode videre.
Samba er indtil videre frikendt.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-11-07 17:37

On Thu, 8 Nov 2007 17:11:30 +0100, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

>Og nu har testet endnu mere og det er tilsyneladende ikke Samba, der gør
>det.

Ok, så glemmer vi den...

> [...]
>forsvinder forbindelsen og jeg kan hverken få adgang til windowsmaskinen
>eller se arbejdsgruppemaskinerne. Jeg kan heller ikke se Samba-maskinen.

Mystisk...

Prøv at deaktivere eventuelle software firewall's på alle maskiner -
Når de sidder på lokale ip-adresser bag debian maskinen er der
alligevel ikke behov for firewall...

Check TCP/IP indstillingerne på alle maskiner, dvs:

Der bør ikke være defineret WINS server på nogle af windows maskinerne
(medmindre du specifikt har konfigureret Samba på debian maskinen WINS
server).

Prøv at aktivere 'NetBios over TCP/IP' på alle windows maskiner.

Check for eventuel TCP/IP filtrering.

- - - -

Prøv så at lege lidt med ping - Ping maskinerne på kryds-og-tværs,
først på ip-adresserne og derefter på computernavnene...

Hvis du ikke kan ping'e på ip-adresser er der hardware problemer med
netkort / kabler / switch etc...

Kan du pinge på ip-adresser, men ikke på computernavne er der
problemer med navneopløsningen. Så må vi kigge nærmere på den...

<mlr>

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 08-11-07 16:46

On Thu, 08 Nov 2007 10:11:17 +0100, Leonard wrote:

> [...]
> vide når det booter op.
>
> Hvad skal jeg ændre i min Samba-opsætning?

Jeg mener at huske det kan give problemer hvis samba-serveren
forsøger at agere master browser sammen med windowsmaskiner, så et gæt er
at du skal sætte den til aldrig at gøre det. Noget i retning af:

[global]
domain master = no
local master = no
preferred master = no