Drivere til Dell XPS m2010
Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 06-11-07 14:12

½øjs@

Jeg burde jo strengt talt nok ave skrevet i en hardware gruppe, mn da i
hajer er forsamlet her, vover jeg pelsen.

Jeghar en Dell XPS m2010 bærbar maskine, jeg havde store forventninger til
at køre Linux på.

Jeg var oppe hos en af mine venner, der er haj inden for Linux, men han
måtte desværre opgive pga. drivere.

Jeg havde en plan om at få Kubuntu på den, det mislykkedes, så prøvede vi
Opensuse 10.3 det gik desværre heller ikke. Den startede fint nok op, men
lige pludseligt blev den utroligt langsomt og vi kunne i´kke installere den
driver, han havde fundet til grafikken.

Det drejer sig om et Radion Mobility x1800 256 mb ram.

Lyden nåede vi slet ikke til, men den var der ikke, det er et Sigmatel
Audio, det er lige det eneste, jeg kan finde på det.

Hele maskinn er her:
http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/xpsnb_m2010?c=dk&cs=dkdhs1&l=da&s=dhs

/Ole

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 06-11-07 16:04

/Ole (6000) wrote:
> [...]
> driver, han havde fundet til grafikken.
>
> Det drejer sig om et Radion Mobility x1800 256 mb ram.

Jeg googlede og fandt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Radeon -->
ATI Technologies Inc. -->
http://www.amd.com/us-en/ -->
Support: ATI Graphics Drivers -->
http://ati.amd.com/support/driver.html -->
linux x86 --> Mobility Radeon x1800 -->
http://ati.amd.com/support/drivers/linux/linux-radeon.html

> Lyden nåede vi slet ikke til, men den var der ikke, det er et Sigmatel
> Audio, det er lige det eneste, jeg kan finde på det.

> [...]

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 07-11-07 08:50

/Ole (6000) wrote:
> ½øjs@
>
> Jeg burde jo strengt talt nok ave skrevet i en hardware gruppe, mn da i
> hajer er forsamlet her, vover jeg pelsen.

Hvor intet vover, får ingen hund

> [...]
> at køre Linux på.
>
> Jeg var oppe hos en af mine venner, der er haj inden for Linux, men han

Udemærket plan. Dog hvorfor så opgiven?

> [...]
> driver, han havde fundet til grafikken.
>
> Det drejer sig om et Radion Mobility x1800 256 mb ram.

Skulle ikke være et problem med restricted drivers i ubuntu. Der skulle
være understøttelse for x1800.

> Lyden nåede vi slet ikke til, men den var der ikke, det er et Sigmatel
> Audio, det er lige det eneste, jeg kan finde på det.

Good question... Har ikke hørt om Sigmatel Audio før.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 07-11-07 10:48

/Ole (6000) wrote:

.... SKIP ...

> Det drejer sig om et Radion Mobility x1800 256 mb ram.
>
> Lyden nåede vi slet ikke til, men den var der ikke, det er et Sigmatel
> Audio, det er lige det eneste, jeg kan finde på det.

Det kan være alsa driveren; måske skal kernel opgraderes.
F.eks. har jeg hørt om lydproblemer i Toshiba; løsningen skulle være
at opgradere til kernel 2.6.22.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk