Problemer med at opgradere fra OpenSUSE 10~
Fra : Bo Bichel Nørbæk

Dato : 05-11-07 18:15

Jeg har problemer med at opgradere fra OpenSUSE 10.2 til OpenSUSE 10.3,
tilsyneladende fordi

- 10.3 kalder "gammeldags" IDE-harddiske for /dev/sdX i stedet for /dev/hdX
(som de hedder i 10.2 og alle andre Linux-distributioner, jeg hidtil har
benyttet eller prøvet), og
- installationsprogrammet ikke genkender min eksisterende partition med
10.2.

Jeg har prøvet at google mig frem til en løsning på dette problem, men uden
resultat. Er der nogle af jer derude, der har haft problemet?

Det er DVD'en med OpenSUSE 10.3 til i386, jeg benytter.

Jeg kunne selvfølgelig prøve at lave en frisk installation af 10.3 og tage
de eksisterende konfigurationsfiler fra min backup, men det ville nu under
normale omstændigheder være lettere at opgradere.

/Bo

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 05-11-07 18:40

Bo Bichel Nørbæk wrote:
> [...]
> de eksisterende konfigurationsfiler fra min backup, men det ville nu under
> normale omstændigheder være lettere at opgradere.

Før du genstarter ved upgraden eller starter din upgrade, så retter du
lige til i /etc/fstab og retter /boot/grub/device.map

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 05-11-07 19:36

Jesper Staun Hansen <jeshan@es.aau.dk> writes:

> Før du genstarter ved upgraden eller starter din upgrade, så retter du
> lige til i /etc/fstab og retter /boot/grub/device.map

På Fedora lavede de samme nummer fra F6 til F7. Her var det nyttigt at
sætte LABELS på sine diskpartitions, sådan at fstab'en ser sådan her
ud, uafhængigt af sd/hd forvirring:

# cat /etc/fstab
LABEL=/ / ext3 defaults 1 1
/dev/devpts /dev/pts devpts gid=5,mode=620 0 0
/dev/shm /dev/shm tmpfs defaults 0 0
LABEL=HOME /home ext3 defaults 1 2
/dev/proc /proc proc defaults 0 0
/dev/sys /sys sysfs defaults 0 0
LABEL=SWAP swap swap defaults 0 0

og grub.conf sådan her:

# cat /boot/grub/grub.conf
default=0
timeout=5
splashimage=(hd1,0)/boot/grub/splash.xpm.gz
hiddenmenu
title Fedora (2.6.23.1-10.fc7)
root (hd1,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.23.1-10.fc7 ro root=LABEL=/ acpi=off
apic=no rhgb quiet
initrd /boot/initrd-2.6.23.1-10.fc7.img

(grub selv kan ikke finde ud af volume labels, kan den?)

Volume labels kunnes sættes med tune2fs og mkswap. På SUSE hedder det vist
reiserfstune i stedet.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 07-11-07 00:59

Peter Dalgaard skrev:

> Volume labels kunnes sættes med tune2fs og mkswap. På SUSE hedder det vist
> reiserfstune i stedet.

Fra og med openSUSE 10.2 har standard filsystemet været ext3
<http://www.linux.com/articles/57788>. Det kan naturligvis være, at han
selv i stedet har valgt reiserfs...

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Karl R. Popper: Observation statements and statements of experimental

Fra : Bo Bichel Nørbæk

Dato : 07-11-07 18:24

Jacob Tranholm wrote:

> Fra og med openSUSE 10.2 har standard filsystemet været ext3
> <http://www.linux.com/articles/57788>. Det kan naturligvis være, at han
> selv i stedet har valgt reiserfs...

Jespers forslag om at ændre /dev/hdX til /dev/sdX i /etc/fstab
og /boot/grub/device.map, før jeg opgraderede, hjalp mig, så jeg nu har
fået opgraderet min ene maskine til OpenSUSE 10.3. Og jeg har brugt ext3
hele tiden af gammel vane (jeg brugte Red Hat/Fedora før i tiden).

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 07-11-07 18:41

Jacob Tranholm <jacob_tranholm@hotmail.com> writes:

> Fra og med openSUSE 10.2 har standard filsystemet været ext3
> <http://www.linux.com/articles/57788>. Det kan naturligvis være, at han
> selv i stedet har valgt reiserfs...

Hov.

Faktisk så sidder jeg ved

viggo/misc/r-release-branch/R/>cat /etc/issue

Welcome to openSUSE 10.2 (X86-64) - Kernel \r (\l).

viggo/misc/r-release-branch/R/>mount
/dev/sda6 on / type reiserfs (rw,acl,user_xattr)

Men den er jo opgraderet fra en tidligere version....