Konvertering af lyd/video af *.ts type
Fra : Per Jørgensen

Dato : 05-11-07 09:23

Hej Gruppe.

Jeg har en inetbox 300s som har en harddisk mountet og ligger sine
optagelser der.
Disse filer er af typen *.ts (terrestrisk TV) og derefter ligger på
serveren der deler drevet.
Disse filer bliver pt spålittet i filer af 1GB - men dette kan nu ændres
således at man kun får 1 stor fil istedet for flere små. Men derfor
mangler jeg nu stadig konverteringen af ts filerne til andre formater!

Denne server er uden GUI!
Men jeg ville gerne kunne sætte denne til at konvertere disse filer til
mpeg eller lign ? således at man kan afspille disse via normale
afspillere. har nogen herinde nogle erfaringer omkring dette på linux?

Jeg ville personligt gerne kunne sætte den til at køre et job via CRON
der tjekker 1 gang i timen om der er nogle filer der ligger - og
derefter automatisk konvertere disse til det rigtige format. og derefter
slette de andre filer. For så ville jeg kunne se disse ting uanset hvor
i huset jeg er via mit plutosystem.

Jeg har prøvet lidt med ffmpeg og mencoder, men får kun skrat som lyd ?
Kan dette evt have noget at gøre med at filerne pt er delt i 1GB filer.
Således at hvis man gør disse filer større - så det input er samlet i en
fil!

Jeg har prøvet mencoder med flere forskellige audio muligheder - men med
samme resultat uanset hvad. Så derfor ville jeg gerne høre lidt om
andre's erfaringer og ideer omkring dette!

--

Med Venlig Hilsen

Per Jørgensen

Linuxbruger 393221
/\/o place like 127.0.0.1

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 05-11-07 11:37

Per Jørgensen wrote:
> [...]
> samme resultat uanset hvad. Så derfor ville jeg gerne høre lidt om
> andre's erfaringer og ideer omkring dette!

Har du prøvet med mencoder?

Fra : Per Jørgensen

Dato : 05-11-07 12:38

Jesper Staun Hansen skrev:

> Har du prøvet med mencoder?
Hej igen.

Ja jeg har prøvet mencoder - men der ender det med lyden kun er
whitenoise - uanset hvad med de muligheder jeg får ved hjælp af mencoder
-oac help.

Så ja det har jeg prøvet!
Spørgsmålet er måske evt om jeg bruger de rigtige muligheder som så.
Min commando lyder sådanne:
$ mencoder -i kessler.ts -oac ????? -ovc lavc -o kessler.mpeg

Hvor jeg har prøvet alle muligheder jeg får ved hjælp-kommandoen!

--

Med Venlig Hilsen

Per Jørgensen

Linuxbruger 393221
/\/o place like 127.0.0.1

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 05-11-07 14:10

Per Jørgensen wrote:

> [...]
> $ mencoder -i kessler.ts -oac ????? -ovc lavc -o kessler.mpeg
>
> Hvor jeg har prøvet alle muligheder jeg får ved hjælp-kommandoen!

hmm.. Hvad med mplayer kessler.ts? Giver det også støj?

Fra : Frank Damgaard

Dato : 05-11-07 17:26

Per Jørgensen skrev:
> [...]
> således at man kun får 1 stor fil istedet for flere små. Men derfor
> mangler jeg nu stadig konverteringen af ts filerne til andre formater!

Prøv at se projectX (java/GUI), men kan køres fra CLI

Hvis filerne ellers er korrekt format .ts filer.

TS= (mpeg2-) Transport Stream (og ikke terrestisk TV)

en TS kan indholde flere video-streams og audio-streams,
samt tekst-tv og meget mere.

Normalt kan xine og mplayer afspille disse filer, undtagen
at inetbox 300s (kender den ikke) laver sit eget .ts format

> [...]
> mpeg eller lign ? således at man kan afspille disse via normale
> afspillere. har nogen herinde nogle erfaringer omkring dette på linux?

ja. Jeg bruger dog PC med DVB-T og DVB-S kort til modtagelse.

projectX er god til at redigere og pille video og audio stream ud af .ts fil.
men så får du dem som separate filer, og skal bluge mplex til
at samle filerne til en mpeg2 fil (f.eks DVD kompatibel).

Projectx har også nogle indstillinger man kan slå til så man evt. kan
redde .ts filer med udfald og "støj". Disse bør dog ikke slås til
som default da det kan have bivirkninger....

http://sourceforge.net/projects/project-x/
http://www.doom9.org/index.html?/DigiTV/projectx-fullguide.htm

Vær opmærksom på at mpeg2 filer fra DVB ofte ikke overholder DVD-mpeg2
format, og ikke alle afspillere kan afspille disse ordentlig.
Der kan være mange årsager, alt fra for høj bitrate til for mange frames i GOP.
Vil man være 100% sikker det kan afspilles i en DVD afspiller eller
"dims" med hardware-chip til mpeg2, så skal det reencodes til "DVd-mpeg2"
alternativ kan man konvertere mpeg2'en fra projectX->mplex til mpeg4/xvid/divx
så fylder det lidt mere.

og vedrørende undertekster, de sendes i DK som DVB-undertekster og kan også drille
en del hvis man vil have dem på mpeg2/mpeg4 filen.....

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-11-07 21:05

Per Jørgensen <p.joergensen@insatech.com> writes:

> Disse filer er af typen *.ts (terrestrisk TV) og derefter ligger på
> serveren der deler drevet.

Hvad siger kommandoen file filnavn.ts?
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 7.04

Fra : Per Jørgensen

Dato : 07-11-07 21:49

Jes Vestervang skrev:

> Hvad siger kommandoen file filnavn.ts?
Hej Alle.
Undskyld det længe svar - men mit firma smed mig lige på en tur til
Jylland.

file kesller.ts : data (på en Ubunutu7.10)

Tja det ligger på min filserver, og meningen var at det skulle
konverteres derpå - og det har jeg gjort undervejs, og prøvet at
afspille med diverse afspillere på min Laptop.

Jeg tror absolut jeg vil kigge nærmere på projektX.
--

Med Venlig Hilsen

Per Jørgensen

Linuxbruger 393221
/\/o place like 127.0.0.1

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-11-07 21:46

Per Jørgensen <p.joergensen@insatech.com> writes:

> file kesller.ts : data (på en Ubunutu7.10)

Nåda, så er der ingen header som file kan genkende, så det blev vi
ikke meget klogere af :-/
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 7.04