Fjerne programmer i Ubuntu
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 05-11-07 02:06

Når jeg ønsker at fjerne/afinstallere et program under Ubuntu 7.10
kommer den og siger at ubuntu-desktop også skal fjernes. Læste et sted
at det "kun" er en metapakke uden direkte indhold, men læste et andet
sted at den var god hvis man senere skulle have noget opgraderet.
Specielt det sidste synes jeg er noget interessant, da jeg faktisk
regner med at der løbende skal foretages små opdateringer af bugs.

Så sker der noget ved at fjerne ubuntu-desktop (når jeg forsøger at
afinstallere f.eks. Gimp) eller bør jeg lade dem begge blive ?

Jørn

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 05-11-07 07:23

Jørn Hundebøll wrote:
> [...]
>
> Så sker der noget ved at fjerne ubuntu-desktop (når jeg forsøger at
> afinstallere f.eks. Gimp) eller bør jeg lade dem begge blive ?

Er du da i pladsmangel?
Jeg prøver altid at fjerne Evolution fra Ubuntu, men det går aldrig... I
stedet fjerner jeg programmerne fra Applications menuen igennem System
=> Preferences => Main Menu.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 05-11-07 09:40

Jesper Staun Hansen wrote:

> Er du da i pladsmangel?

Jeg har kun 960GB, men det er også af princip - jeg vil bestemme hvad
der ligger på min maskine.

> Jeg prøver altid at fjerne Evolution fra Ubuntu, men det går aldrig... I
> stedet fjerner jeg programmerne fra Applications menuen igennem System
> => Preferences => Main Menu.

Sjovt nok kunne jeg godt fjerne Evolution uden at den ville fjerne
Ubuntu-desktop, og games kunne jeg også fjerne. Men ved Gimp ville den
tage ubuntu-desktop med.

Jørn

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 05-11-07 11:11

Jørn Hundebøll wrote:

> Jeg har kun 960GB, men det er også af princip - jeg vil bestemme hvad
> der ligger på min maskine.

'kun 960GB', det er da meget, eller 'vildt meget' som man siger på
"nudansk"

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 05-11-07 11:34

Jørgen Heesche wrote:

> 'kun 960GB', det er da meget, eller 'vildt meget' som man siger på
> "nudansk"

Ja, jeg tænkte også lige *kun* ... Det er alligevel 800GB mere end
der er på min bærbar :P

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 05-11-07 13:18

Jørgen Heesche wrote:

> 'kun 960GB', det er da meget, eller 'vildt meget' som man siger på
> "nudansk"

Jeg har 3 stks 320 GB diske, og maskinen bruges til filserver, mail,
webserver, og almindelig workstation. Men det er data som fylder 99% -
og specielt foto og video tager meget diskplads. Lidt materiale fra et
home cam fylder let 10 GB per time, og fotos fra kamera fylder også
meget - en tur i zoo eller skoven også er 4 GB hurtig væk.

Men det er som sagt mest af princip jeg gerne vil fjerne nogle
programmer som jeg ikke benytter - og jeg undre mig over om
UBUNTU-desktop kan have indflydelse på mine fremtide muligheder for at
opgradere eller ej.

Jørn

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 05-11-07 14:43

Jørn Hundebøll <spamnews5@dblue.dk> wrote:

> programmer som jeg ikke benytter - og jeg undre mig over om
> UBUNTU-desktop kan have indflydelse på mine fremtide muligheder for at
> opgradere eller ej.

Det er nu ikke så mærkeligt. Det er for at sikre at du får alle
pakker (opgraderede såvel som nye) der skal til for at tingene virker
som Ubuntu har besluttet.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"I'm off to meet my doom, mom. See you after school." - - Calvin

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 05-11-07 15:18

Allan Willems Joergensen wrote:

> Det er nu ikke så mærkeligt. Det er for at sikre at du får alle
> pakker (opgraderede såvel som nye) der skal til for at tingene virker
> som Ubuntu har besluttet.

Men hvis jeg fjerner Gimp (og dermed ubuntu-desktop) - vil det så betyde
at opgradering af de tilbageblivende pakker bliver påvirket ?
Opgraderingen fungere vel på de enkelte pakker eller hva ?

Jørn

Fra : Lars Stokholm

Dato : 05-11-07 15:56

On 2007-11-05, Jørn Hundebøll <spamnews5@dblue.dk> wrote:
> Men hvis jeg fjerner Gimp (og dermed ubuntu-desktop) - vil det så betyde
> at opgradering af de tilbageblivende pakker bliver påvirket ?

Nej.

> Opgraderingen fungere vel på de enkelte pakker eller hva ?

Ja. ubuntu-desktop-pakken skal bruges til opgradering af Ubuntu,
fra 7.04 til 7.10 eksempelvis.

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 05-11-07 15:18

Jørn Hundebøll wrote:

> [...]
> programmer som jeg ikke benytter - og jeg undre mig over om
> UBUNTU-desktop kan have indflydelse på mine fremtide muligheder for at

Så tror jeg nok jeg ville vælge at lave dem om til et format som ikke er
rawdv

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 05-11-07 15:33

Jørn Hundebøll wrote:

> [...]
> home cam fylder let 10 GB per time, og fotos fra kamera fylder også
> meget - en tur i zoo eller skoven også er 4 GB hurtig væk.

Det materiale må kunne lagres med større tæthed.
På min harddiskoptager med 160GB disk kan jeg med højeste kvalitet
lagre 30 timers optagelse. En DVD skive på 4.7 GB kan rumme 1 time.
Jeg optager forøvrigt ikke med højeste kvalitet. Med den kvalitet der
kaldes 'super long play' er kapaciteten hhv. 180 og 6 timer; og det er
jeg helt tilfreds med.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 05-11-07 15:40

Jørgen Heesche wrote:

> [...]
> Jeg optager forøvrigt ikke med højeste kvalitet. Med den kvalitet der
> kaldes 'super long play' er kapaciteten hhv. 180 og 6 timer; og det er

Nu var det ikke om video, men årsagen til at det er bedre at gemme video
i DV formatet i stedet for et eller andet komprimeret format er af
hensyn til redigeringene bagefter. Med DV formatet er hvert frame
defineret direkte, og computeren skal ikke til at regne det aktuelle
frame ud fra en keyframe også 10-20 mellemframes. Det fylder meget mere
- ja, men det er hurtigere at arbejde med. Når video efterfølgende skal
vises/eksporteres, skal det naturligvis være i et komprimeret format -
f.eks. MPEG2, men her har hardwaren jo også 1 time eller mere til at
dekomprimere materialet

Min kommentar omkring video/fotos var blot for at forklare hvorfor min
maskine har mere end 1 disk til data. I forhold til disse data fylder
Gimp jo intet, men som nævnt andet steds - så er det af princip - at jeg
gerne vil bestemme hvad der skal være på min maskine.

Jørn

Fra : Lars Stokholm

Dato : 05-11-07 15:48

On 2007-11-05, Jørn Hundebøll <spamnews5@dblue.dk> wrote:
> Jeg har kun 960GB, men det er også af princip - jeg vil bestemme hvad
> der ligger på min maskine.

Så kan man diskutere om Ubuntu er det rigtige sted at starte. :)

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 05-11-07 17:11

Lars Stokholm wrote:

> Så kan man diskutere om Ubuntu er det rigtige sted at starte. :)

Helt enig, men jeg må erkende at det er den bedste distribution i
forhold til hvilke pakke jeg vil vælge - men ud fra dit andet svar må
jeg leve med at jeg ikke kan fjerne ubuntu-desktop (og dermed Gimp) uden
at jeg mister for meget bekvemmelighed.

Men tak for svaret - jeg kan jo altid bare "slette" Gimp manuelt, og
fjerne den i menuen - også undlade at opgradere den når det måtte komme.

Jørn