Venstrehåndede speedwayførere?
Fra : John Larsson

Dato : 28-11-07 17:27

Findes de, eller er der lige så stor andel som der er venstrehåndede i
hele befolkningen?

John

Fra : Max

Dato : 28-11-07 18:07

Hej John

> Findes de, eller er der lige så stor andel som der er venstrehåndede i
> hele befolkningen?

Ja ?

--
Mvh Max

Fra : Jens Harming

Dato : 28-11-07 18:56

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> Findes de, eller er der lige så stor andel som der er venstrehåndede i
> hele befolkningen?

Hej
Jeg tror at gruppen er så lille at man ikke kan sige noget statistik
signifikant om fordelingen er som hele befolkningen eller ej.

Jens

Fra : John Larsson

Dato : 28-11-07 22:04

"Jens Harming" <jensharming@oncable.dk> writes:

> [...]
>Jeg tror at gruppen er så lille at man ikke kan sige noget statistik
>signifikant om fordelingen er som hele befolkningen eller ej.

Ja, det kan der sikkert være noget om, men vi kan jo så inkludere
skøjteløbere (hastigheds-/baneløb!), hvor venstesving jo også hæmmer
venstrehåndede!

John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-11-07 12:14

John Larsson skrev:

> Findes de, eller er der lige så stor andel som der er venstrehåndede i
> hele befolkningen?

Ja til begge dele.

- Jamen hvorfor er der så ikke venstrehåndede motorcykler?

Fordi det ikke er nødvendigt. Hvis man går i gang med en
'usædvanlig' aktivitet, vil man indrette sig efter de givne
forhold - uanset håndethed. En motorcyklist vil ikke give sig til
at spekulere over om det var nemmere at bytte om på de to
håndtag. Man skal bruge begge hænder hele tiden, og så er der
ikke nogen præference der spiller ind.

En af mine ekskolleger underviste i håndgerning. Adspurgt om hvad
hun gjorde ved venstrehåndede elever, svarede hun: "Sådan nogen
har jeg ikke" - en spøgende måde at sige på at alle elever skulle
gøre tingene på samme måde i hendes timer uanset om de var
venstre- eller højrehåndede.

Venstrehåndede trommeslagere bytter om på highhat og lilletromme.
Der er rytmemønstre der ligger meget fast i hænderne (jeg er
tilbøjelig til at tro at det er genetisk bestemt), og dem kan man
ikke bytte om på. Prøv f.eks. at klappe/slå et velkendt
rytmemønster - og så byt om på hænderne. Det er svært og kommer
aldrig til at flyde på samme måde.

Bertel
hvis venstrehåndede datter kører motorcykel, dog ikke ræs.

Fra : Rado

Dato : 29-11-07 21:27

On Thu, 29 Nov 2007 12:13:39 +0100, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Fordi det ikke er nødvendigt. Hvis man går i gang med en
>'usædvanlig' aktivitet, vil man indrette sig efter de givne
>forhold - uanset håndethed.

Jeg skriver og rører i gryder med med venstre hånd, og bruger højre
til alt andet (knive, værktøj, mus etc.). Hvorfor aner jeg ikke, sådan
er det bare blevet, og det føles helt forkert hvis jeg bytter om på
noget af det.

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Max

Dato : 29-11-07 21:33

Hej Rado

> Jeg skriver og rører i gryder med med venstre hånd, og bruger højre
> til alt andet (knive, værktøj, mus etc.). Hvorfor aner jeg ikke, sådan

Hvad side har du cyklen på når du går ?

--
Mvh Max

Fra : Rado

Dato : 02-12-07 11:43

On Thu, 29 Nov 2007 21:33:25 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Rado

>Hvad side har du cyklen på når du går ?

Højre.

Jeg kom iøvrigt til at tænke på at når jeg bruger en skovl eller en
spade så holder jeg håndtaget (for enden af skaftet) i venstre hånd.
Det samme når jeg bruger en kost eller en rive. Er det højre- eller
venstrehåndethed?

Fra : Max

Dato : 02-12-07 12:26

Hej Rado

> Højre.

Ok, jeg er højrehåndet, men går med cyklen på venster side, nok
fordi min far der var vensterhåndet gjorde det således. Jeg fatter
forøvrigt ikke at det ikke er normalen, på den måde sætter man jo
cyklen ud på kørebanen istedet for en selv.

> [...]
> spade så holder jeg håndtaget (for enden af skaftet) i venstre hånd.
> Det samme når jeg bruger en kost eller en rive. Er det højre- eller

Det er den vensterhåndede måde at gøre det på, træder du så spaden
i med venstre fod ?

Jeg kan forøvrigt rive og feje på begge måder, igen nok fordi det er noget
man lærte af sin far.

Min far var venstrehåndet fra den tid hvor man blev tvunget til at bruge
højre, det betød så til gengæld at han skrev lige godt med begge hænder
og (noget jeg er misundelig på) han kunne slå søm i med begge hænder,
meget nyttigt hvor pladsen er trang og han nåede dobbelt så langt hver
hang han gik op ad en stige for at sømme noget fast.

Forøvrigt kan jeg huske fra min militærtid at man blev tvunget til at bruge
maskinpistolen som højrehåndet, det kom helt af sig selv, skød man med
den som venstrehåndet, ja så fik man de brugte hylstre lige op i ansigtet.
Automatvåben er jo lavet til højrehåndet folk.

--
Mvh Max

Fra : Rado

Dato : 03-12-07 21:51

On Sun, 2 Dec 2007 12:26:08 +0100, "Max"
> [...]

>forøvrigt ikke at det ikke er normalen, på den måde sætter man jo
>cyklen ud på kørebanen istedet for en selv.

Det er nok fordi det føles akavet.

>Det er den vensterhåndede måde at gøre det på, træder du så spaden
>i med venstre fod ?

Nej, højre. Det andet forekommer nu heller ikke særlig praktisk.

> [...]
>den som venstrehåndet, ja så fik man de brugte hylstre lige op i ansigtet.
>Automatvåben er jo lavet til højrehåndet folk.

Biler med rattet i venstre side l må jo så til gengæld favorisere de
venstrehåndede, i alt fald m.h.t. gearskift.

Fra : Max

Dato : 03-12-07 22:27

Hej Rado

> Biler med rattet i venstre side l må jo så til gengæld favorisere de
> venstrehåndede, i alt fald m.h.t. gearskift.

Jeg tror det ikke, jeg tror ikke at man som højrehåndet i england
føler det akavet at skifte gear med venstre hånd, de har jo aldrig
prøvet andet.

--
Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-07 00:48

Max skrev:

> Jeg tror det ikke, jeg tror ikke at man som højrehåndet i england
> føler det akavet at skifte gear med venstre hånd, de har jo aldrig
> prøvet andet.

Hvis jeg skulle teoretisere, ville jeg sige at det tværtimod er
en fordel. Højre hånd kan så lave det vigtigste - at styre.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 04-12-07 09:39

Hej Bertel

> Hvis jeg skulle teoretisere, ville jeg sige at det tværtimod er
> en fordel. Højre hånd kan så lave det vigtigste - at styre.

Jeg mener også at have set undersøgelser der indigere
at venstre kørsel skulle være knap så "farligt" som højrekørsel.

--
Mvh Max

Fra : John Larsson

Dato : 04-12-07 21:13

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:
>Og man skal såmænd nok findet et gear til sidst. Der er kun et
>begrænset antal muligheder. Og i mange tilfælde er gearstangen
>fjederpåvirket så den automatisk smutter op i det næste gear blot
>den bliver skubbet lidt.

Du skulle nok overveje automatgear, Bertel!

John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-07 22:07

John Larsson skrev:

> Du skulle nok overveje automatgear, Bertel!

Man kan kun få semiautomatiske gearskiftere til cykler. De er til
gengæld ret nemme at betjene.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 04-12-07 22:17

Hej Bertel

Kik en gang til http://www.labconfidential.dk/?p=130

--
Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-07 22:23

Max skrev:

> Kik en gang til http://www.labconfidential.dk/?p=130

Tja, det kunne jeg have sagt mig selv. Men tre gear er alt for
lidt til mig, og jeg tror ikke jeg kunne finde mig i at blive
påtvunget et bestemt gear.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 04-12-07 22:37

Hej Bertel

> Tja, det kunne jeg have sagt mig selv. Men tre gear er alt for
> lidt til mig, og jeg tror ikke jeg kunne finde mig i at blive
> påtvunget et bestemt gear.

Jeg kan kun give dig ret, vi er jo begge garvede cyklister, jeg
kan kun forestille mig en form for automatgear der kunne virke,
nemlig det trinløse så man kunne stille kadencen og belastning
og så gik alt andet automatisk

--
Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-11-07 09:13

Rado skrev:

> [...]
> til alt andet (knive, værktøj, mus etc.). Hvorfor aner jeg ikke, sådan
> er det bare blevet, og det føles helt forkert hvis jeg bytter om på

Da jeg gik på seminariet, lærte vi at teste for håndethed ved at
tjekke præferencer ved hørelsen, synet, hænderne og fødderne.
Tanken var at vi skulle skelne mellem stærkt venstrehåndede som
skulle have lov at bruge venstre, og mildt venstrehåndede som
blidt skulle påvirkes til at bruge højre. Tanken er helt opgivet
i dag - ungerne bestemmer selv hvilken hånd de vil bruge - og jeg
tvivler på at nogen fra min årgang har prøvet noget med mildt
pres.

Men jeg ved fra min erfaring i skolen at der er et væld af
forskellige grader af venstrehåndethed og øvrige præferencer.

I min familie har vi anlæg for venstrehåndethed. To ud af fem
søskende er venstrehåndede (men blev presset til at bruge højre -
den ene under svære lidelser). Min ene datter er helt
venstrehåndet. Selv har jeg tendenser til det fordi jeg er
venstrehåndet til enkelte ting.

Måske har du en lille snert af vebnstrehåndethed - eller måske er
det kun et spørgsmål om vane hvis du bare tilfældigvis er gået i
gang med en bestemt hånd til en bestemt aktivitet.

--
Bertel

Fra : Rado

Dato : 02-12-07 11:38

On Fri, 30 Nov 2007 09:12:44 +0100, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Måske har du en lille snert af vebnstrehåndethed - eller måske er
>det kun et spørgsmål om vane hvis du bare tilfældigvis er gået i
>gang med en bestemt hånd til en bestemt aktivitet.

Tja jeg ved det ikke rigtig. Måske det i nogle tilfælde skyldes at man
tilfældigvis er begyndt at tegne med venstre? Børn tegner jo som regel
længe før de begynder at skrive, og hvis man har vænnet sig til at
tegne med venstre, føles det nok også mest naturligt at skrive med den
hånd når man når dertil.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-12-07 18:21

Rado skrev:

> Tja jeg ved det ikke rigtig. Måske det i nogle tilfælde skyldes at man
> tilfældigvis er begyndt at tegne med venstre?

Håndethed som sådan er arveligt betinget.

Hvis et barn ikke er 100 % x-håndet, men måske kun 60 %, er det
sikkert rigtigt at det kan være tilfældet og/eller vanen der
bestemmer hvilken håndethed der vinder (ved en given aktivitet).

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 02-12-07 19:45

Hej Bertel

> Håndethed som sådan er arveligt betinget.

Hvad er kriteriet for om venstrehåndethed arves ?

Min far var udpræget venstrehåndet, men ingen af
de 16 børn, børne- og oldebørn det er blevet til er
venstrehåndet.

--
Mvh Max

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-12-07 21:41

> [...]
>
> Min far var udpræget venstrehåndet, men ingen af
> de 16 børn, børne- og oldebørn det er blevet til er

Nej, det lyder sandelig ikke som venstrehåndsarbejde.

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-12-07 23:22

Max skrev:

> Hvad er kriteriet for om venstrehåndethed arves ?

Om det relevante gen er dominerende eller recessivt, og hvilket
af sine gener - hvis de er forskellige - som børnene modtager.

Jeg ved ikke noget konkret om arvegangen ved håndethed, men
manbehøver ikke se sig ret langt omkring for at finde en
overbevisende sammenhæng med genetisk arv.

Jeg kan tilføje at min helt højrehåndede datter har to drenge
hvor i hvert fald den ene er kejthåndet til nogle ting,
heriblandt tegning. Den anden er kun et år, og jeg husker ikke om
han har nogen præference.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-12-07 23:36

Bertel Lund Hansen skrev:

> Om det relevante gen er dominerende eller recessivt, og hvilket
> af sine gener - hvis de er forskellige - som børnene modtager.

Det blev lidt rodet formuleret:

Om det relevante gen er dominerende eller recessivt, og hvilket
af sine gener - hvis de er forskellige - som en forælder giver
videre til sine børn, samt hvilket gen de får fra den anden
forælder.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-11-07 07:38

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> ikke bytte om på. Prøv f.eks. at klappe/slå et velkendt
> rytmemønster - og så byt om på hænderne. Det er svært og kommer

Jeg ved ikke om det er samme fænomen, der gør sig gældende, men her it goes:

For mange år siden arbejdede jeg med opgørelser af livsforsikringer. Det var
før EDB tiden, så alle beregninger skulles skrives med blæk, kontrolleres
og lægges i sagen.

Jeg kom desværre til at få et 'lille snit' i senen på højre tommelfinger, så
det hed lige 6 uger i gips.

Jeg var derfor tvunget til at bruge venstre hånd til at skrive med.
Ud over det var usædvanligt grimt, havde jeg (ubevidst) en tilbøjelighed til
at skrive spejlvendt. Jeg skulle virkelig koncentrere mig for at overvinde
denne her 'refleks'.

Selv den dag i dag føler jeg det mest 'naturligt' at skrive spejlvendt med
venstre hånd - altså hvis jeg skulle forsøge mig med venstrehåndsskrivning.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-11-07 09:20

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev:

> Selv den dag i dag føler jeg det mest 'naturligt' at skrive spejlvendt med
> venstre hånd - altså hvis jeg skulle forsøge mig med venstrehåndsskrivning.

Det er også mest naturligt. Jeg kan også nemmere skrive
spejlvendt med venstre end retvendt.

--
Bertel

Fra : John Larsson

Dato : 04-12-07 16:53

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

>kræver
>
>Det tror jeg ikke,. Styringen er afhængig af korrektioner på få
>cm.

Du tager fejl Bertel; at vride på et rat kræver langt mindre præcision end
at finde gearene!

John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-07 17:21

John Larsson skrev:

> Du tager fejl Bertel; at vride på et rat kræver langt mindre præcision end
> at finde gearene!

Du har en spøjs opfattelse af præcision. Man kan pladre ret meget
rundt i gearkassen (med koblingen trådt ned) uden at der sker
noget som helst. Man kan ikke pladre rundt med rattet uden at det
let får katastrofale følger.

Fra : John Larsson

Dato : 29-11-07 20:49

> [...]
>at spekulere over om det var nemmere at bytte om på de to
>håndtag. Man skal bruge begge hænder hele tiden, og så er der

Jo, det med at styre gasgivning, kobling og bremser er sikkert også et
studium værd; pedalerne er jo ikke spejlvendt på en engelsk højrestyret
bil!

Det der betyder mere for speedwaykøreren er dog at han, hvis han altså er
højrehåndet, næppe ville kunne køre lige så stærkt, hvis løbet blev kørt
med uret! Derfor må venstrehåndede kørere være handikappet, men hvordan
ser det ud i praksis?

John

Fra : Johnni

Dato : 29-11-07 22:56

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> højrehåndet, næppe ville kunne køre lige så stærkt, hvis løbet blev kørt
> med uret! Derfor må venstrehåndede kørere være handikappet, men hvordan

Hej John
Jeg ER højere håndet, men da jeg begyndte at bruge pc stod den op til en væg
og der var ikke plads til en mus på højere side og jeg lage musen på venstre
side og dette har jeg foretrukket lige siden men kan dog bruge begge hænder
næsten lige så godt men foretrækker venstre selv om jeg bruger alt andet med
højre, dette ser jeg kun som en fordel fordi så har jeg højre hænd fri til
piletasterne hvad jeg bruger meget i regnearket, man kan mere på en gang når
man kompinere dette.

Fra : Johnni

Dato : 29-11-07 23:14

"Johnni" <JohnniMN@anarki.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> jeg højre hænd fri til piletasterne hvad jeg bruger meget i regnearket,
> man kan mere på en gang når man kompinere dette.
hent fatstisk kan jeg ikke fatte hvorfor den burde ligge til højere for
tasterne dette giver en skæv stilling hvis man vil man vil have en hånd på
det hele samtidig, alt er bare næremere.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-11-07 09:13

John Larsson skrev:

> Det der betyder mere for speedwaykøreren er dog at han, hvis han altså er
> højrehåndet, næppe ville kunne køre lige så stærkt, hvis løbet blev kørt
> med uret!

Hvorfor dog ikke?

--
Bertel

Fra : John Larsson

Dato : 30-11-07 10:53

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

>er
>
>Hvorfor dog ikke?

Du kan nemt selv prøve. Set lidt fart på cyklen og lav et snævert sving
til venstre og til højre. Hvis du ikke hører til de "ambivalente", som
ikke rigtig har nogen præference for venstre eller højre, føler du dig
mest tryg ved vestresving, hvis du altså er højrehåndet!

John

Fra : Max

Dato : 30-11-07 11:16

Hej John

> [...]
> "ambivalente", som ikke rigtig har nogen præference for venstre eller
> højre, føler du dig mest tryg ved vestresving, hvis du altså er

Det hænger jo ikke sammen med speedway, i "normal" verdenen, ude
i trafikken findes der kun snævre højresving, venstre sving er som på
speedwaybanen altid store.

--
Mvh Max

Fra : J. Nielsen

Dato : 30-11-07 21:10

On Fri, 30 Nov 2007 10:53:04 +0100, "John Larsson"
<john_larsson@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
>ikke rigtig har nogen præference for venstre eller højre, føler du dig
>mest tryg ved vestresving, hvis du altså er højrehåndet!

Det er en vane og ikke andet. Da vi som knægte legede speedway på
gamle motorcykler, kørte vi højre om i begyndelsen. På de tyske cykler
(DKW og NSU) som vi kørte på, sad gearskiftepedalen nemlig i venstre
side - modsat de engelske.
--

-JN-

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-12-07 12:32

John Larsson skrev:

> [...]
> ikke rigtig har nogen præference for venstre eller højre, føler du dig
> mest tryg ved vestresving, hvis du altså er højrehåndet!

En speedwaykører (eller anden cyklist) der lader sig gå på af den
slags, når aldrig til tops.

--
Bertel

Fra : John Larsson

Dato : 01-12-07 13:18

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

>En speedwaykører (eller anden cyklist) der lader sig gå på af den
>slags, når aldrig til tops.

Nu er jo spørgsmålet om der i det hele taget findes stærkt venstrehåndede
speedwaykørere som er nået til tops!

John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-12-07 14:02

John Larsson skrev:

> Nu er jo spørgsmålet om der i det hele taget findes stærkt venstrehåndede
> speedwaykørere som er nået til tops!

Det må du jo klarlægge hvis du vil underbygge din tese.

--
Bertel

Fra : John Larsson

Dato : 01-12-07 15:00

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

>venstrehåndede
>
>Det må du jo klarlægge hvis du vil underbygge din tese.

Præcis! Det var også derfor jeg oprindeligt spurgte: "Findes de, eller er
der lige så stor andel som der er venstrehåndede i hele befolkningen?"

Skrivebordsskeptikere er her jo rigeligt af, men spørgsmålet er altså
stadig om nogen har konkret kendskab til en speewaykører (eller
skøjteløber!) på topplan, som er udpræget venstrehåndet?

John

Fra : Martin Andersen

Dato : 01-12-07 15:50

John Larsson wrote:

> [...]
> stadig om nogen har konkret kendskab til en speewaykører (eller
> skøjteløber!) på topplan, som er udpræget venstrehåndet?

Jeg har ikke engang kendskab til nogen som er udpræget højrehåndede.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-12-07 16:55

Martin Andersen skrev:

> Jeg har ikke engang kendskab til nogen som er udpræget højrehåndede.

Heller ikke jeg.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 01-12-07 19:23

Hej John

> Præcis! Det var også derfor jeg oprindeligt spurgte: "Findes de,
> eller er der lige så stor andel som der er venstrehåndede i hele
> befolkningen?"

Så vil det jo være en rigtig god ide at spørge det mest indelysende
sted, nemlig hos speedwaykørene

http://www.dmusport.dk/index.php?option=com_frontpage&Itemid=79

--
Mvh Max

Fra : John Larsson

Dato : 02-12-07 12:28

rado@fjernpost1.tele.dk writes:

> [...]
>spade så holder jeg håndtaget (for enden af skaftet) i venstre hånd.
>Det samme når jeg bruger en kost eller en rive. Er det højre- eller

Venstrehåndethed! Man brger "slavehånden" til at lyfte med og den gode til
at styre forløbet!

John

Fra : John Larsson

Dato : 04-12-07 06:53

> [...]
>en fordel. Højre hånd kan så lave det vigtigste - at styre.

Alle manøvreringsmuligheder er jo vigtige; det handler om hvad der kræver
mest præcision og det gør utvivlsom gearskiftet. Jeg er klart højrehåndet,
men dog ikke så ekstremt at min venstre side er "håbløs". Jeg er
naturligvis præget af at have lært at køre bil med gearskiftet til højre,
og jeg må indrømme at jeg føler det meget akavet med gearskiftet til
venstre i engelske biler, faktisk værre end selve venstrekørslen!

John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-07 11:10

John Larsson skrev:

> [...]

> og jeg må indrømme at jeg føler det meget akavet med gearskiftet til
> venstre i engelske biler, faktisk værre end selve venstrekørslen!

Selvfølgelig, men det er ren vane.

--
Bertel