kiwi og radioaktivitet
Fra : Erling Hansen

Dato : 25-11-07 21:06

Jeg mener at jeg for mange år siden (10-15 år) læste, at den lille
grønne kiwi er verdensmester i at opsamle og bevare radioaktivitet,
f.eks. nedfald eller den omgivende jord. Nu har jeg gennemtrawlet Google
uden at finde noget. Er der i NG nogen som har viden om dette, eller som
kan henvise til noget lekture?
Mvh
Erling

Fra : Jesper

Dato : 25-11-07 23:07

Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:

> [...]
> f.eks. nedfald eller den omgivende jord. Nu har jeg gennemtrawlet Google
> uden at finde noget. Er der i NG nogen som har viden om dette, eller som

Det lyder som en and. Det der kan være tilfældet er, at kiwien kan være
god til at absorbere visse grundstoffer som man f.eks. vil se ifm.
atombombesprængninger. Det kan være stoffer som strontium og cæsium.
--
Jesper
- Jeg sover godt om natten, når han passer på mine penge.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 26-11-07 09:54

"Erling Hansen" <preeh-dh@mail.dkspree> skrev i en meddelelse
> [...]
> f.eks. nedfald eller den omgivende jord. Nu har jeg gennemtrawlet Google
> uden at finde noget. Er der i NG nogen som har viden om dette, eller som

Der er generelt tale om optagelse af tungmetaller, som meget vanskeligt
optages af planter. For tungmetaller er der tale om en stærk
nedkoncentration
gennem kæden: planter --> dyr --> mennesker.

Mesterskabet ligger måske hos medlemmer af natskyggefamilien, hvor især
tobaksplanten er en meget effektiv opsamler af tungmetaller. Tobak
indeholder forholdsvis f.eks. store mængder Polonium, der i lungerne vil
henfalde 3-4 gange inden det er omdannet til en inaktiv isotop.
Indholdet afhænger af voksestedet. Når rygere er disponeret for lungekræft
skyldes det bl.a. henfald fra mokropartikler af radioisotoper, der er fanget
lungevævet, da fimrehårene ikke kan fjerne så små partikler.
Enkelte planter af korsblomstfamilien har en lignende evne. Om Kiwi har
samme
egenskab er sandsynligt, da de har et stort tungmetalindhold.

Per A. Hansen

Fra : Erling Hansen

Dato : 26-11-07 15:43

Per A. Hansen <xper.hansen@get2net.dk> wrote:

> [...]
> samme
> egenskab er sandsynligt, da de har et stort tungmetalindhold.
Tak for en grundig indføring.
Mvh
Erling

Fra : Bo Warming

Dato : 26-11-07 22:10

"Erling Hansen" <spameh-dh@mail.dkspam> skrev i en meddelelse

> Tak for en grundig indføring.

Men er nogen blevet syge af isotoper , tungmetaller eller andet fra disse
planer ???
Der skal meget til og opkoncentrering afviger jo ikke med faktor tusind fra
plante til plante

Fra : Martin Andersen

Dato : 26-11-07 22:19

Bo Warming wrote:
> [...]
> disse planer ???
> Der skal meget til og opkoncentrering afviger jo ikke med faktor tusind

Godt spørgsmål. Ryg 20 papirhylstre fyldt med smulret mælkebøtte i 20 år
og vend tilbage så vi kan afgøre det.

Fra : Bo Warming

Dato : 27-11-07 07:05

"Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i en meddelelse

> Godt spørgsmål. Ryg 20 papirhylstre fyldt med smulret mælkebøtte i 20 år
> og vend tilbage så vi kan afgøre det.

Og da læger ikke har gidet sådan grundighed, er vi på bar bund og
spekulationer om kiwi, isotoper osv er nytteløse