Ingen kur er så god som selvhjælp
Fra : Bo Warming

Dato : 23-11-07 00:11

Ingen kur er så god som selvhjælp

Megen sygdom har at gøre med tillært hjælpeløshed - at der er fordele ved at
foregive at være mere svag end man er.

Vi lyver for vor indre domstol og overfor andre.

Hypokondri og den helt bevidste pjækkesyge har gode kår i en velfærdsstat
med megen fritid.

Der er syge, som påfører sig sygdomssymptomer selv,(Münchausens syndrom) og
Münchausen by proxy, (hvor fx en mor gør sit spædbarn sygt.)

Sådanne dårlige vaner opstår måske aldrig, hvis der lægges op til selvhjælp
som vigtigere end lægehjælp - hvis fx børn opfordres til selv at tænke sig
ud af deres sygdomsproblemer, når de opstår, fx at skifte stilling når
muskel og ledsmerter.

Sindsyge er svære at gøre noget godt for, for ofte har patienten store
fordele af sin adfærd og tænkning,

Altså bør den syge søge at få noget godt ud af sine særheder

og trække sygdoms-energien for en god vogn, -

- og megen genialitet er således opstået udfra særheder, der ikke er
blevet fortrængt men modificeret og nyttiggjort, rendyrket og accepteret.
Alt andet end vold og tyveri bør man kunne leve med.

"Hvis galningen fremturer i sin galskab, bliver han vis". William Blake

"Det er ikke længere blot et spørgsmål om at være rask. I dag skal man finde
sig en sygdom, man kan lide. Jackie Mason

Site Hvor var Buddha og Muhammed eller Shakespeare dog lykkelige,
at der ikke var nogle gode slægtninge og læger, som helbredte dem for deres
ekstaser og inspiration. Hvis Muhammed havde taget ormepulver for sine
nerver, kun arbejdet to timer i døgnet og drukket mælk, så ville der ikke
være blevet mere tilbage af dette enestående menneske end hans hund.
Læger og gode slægtninge sørger i sidste instans for, at menneskeheden
bliver sløvet. Middelmådighed vil blive anset for genialitet, og
civilisationen vil gå til grunde. Tjekhov

site Jo tak, jeg har det nogenlunde. Dødsårsagerne holder
hinanden i skak. C.J. Hambro

site Man skal ikke søge at eliminere sine komplekser - man skal
bringe sig i overensstemmelse med dem: Det er dem der styrer vor opførsel
her i verden. Camus

site Much of your pain is self chosen. It is the bitter potion by
which the physician within you heals your sick self.
Kahlil Gibran

site The strongest symptom of wisdom in man is his being sensible
of his own follies. Rochefoucauld (1613-1680)French
Classical Writer

site There is a pleasure sure, in being mad, which none but
madmen know, John Dryden

siteEn meget stor dyd består i at dræbe sine lidenskaber. En større dyd, der
består i at afbalancere dem. Camus

sitepotsif"Målet er ikke enhed eller harmoni - det er skældsord for
Nietzsche -målet er at det fortrængte og problematiske kanaliseres over i
noget konstruktivt" Safranski

siteps En genial mand begår ingen vildfarelser. Hans fejl er
viljesakter og er portaler til opdagelse. James Joyce

siTEPSib Sanity is a madness put to good uses, waking life is a dream
controlled. George Santayana

siterapiadselv Først har man møje med at emancipere sig fra
sine lænker, og sluttelig må man endog emancipere sig fra denne
emancipation! Enhver af os må, om også på meget forskellig vis, doktorere på
sin lænke-syge (Ketten-Krankheit), også efter at han har brudt
lænkerne.Nietzsche

siterf Det er mig ikke nok at lynet ikke mere gør skade. Jeg vil
ikke aflede det: det skal lære at arbejde for mig. Zarathustra/Nietzsche
(bog4 kap 13,7.)

sitesdselv Først har man møje med at emancipere sig fra sine lænker, og
[...]

siteSdselv Selvet siger til jeg'et "Føl smerte her" . Og da lider det og
tænker på, hvordan det ikke mere skal lide - og just derfor bør det
tænke.Selvet siger til jeg'et "Føl lyst her" . Da fryder det sig og tænker
på, hvordan det igen og igen skal fryde sig - og just derfor bør det tænke.
.. Nietzsche

siTEsfso There is a wisdom in this beyond the rules of physic:

siTESib Noble deeds and hot baths are the best cures for depression.
Dodie Smith

siTEsib Problemet er ikke at jeg er paranoid men at jeg ikke er
paranoid nok Woody Allen

siTEsib The foolishness is a shrine of protection against the
outside world Peter Bamm

siTEsibsom Look into the depth of your own soul and learn
first to know yourself, then you will understand why this illness was bound
to come upon you and perhaps you will thenceforth avoid falling ill.
Sigmund Freud

siTEsidLø To lie still and think little is the cheapest medicine for
diseases of the soul.Nietzsche

site Goethe: "Det er fordi jeg dengang var gal, at jeg idag er
fornuftig. Oh, filosof, som kun ser det momentane, hvor dit syn er kort. Dit
blik er ikke skabt til at følge lidenskabernes underjordiske arbejde."

site I have learned much from disease, which life could have
never taught me anywhere else.Goethe (1749-1832)German Poet, Dramatist,
Novelist, and Scientist