Ild fjerner lugt?
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 22-11-07 20:08

Min videbegærlige genbo har undret sig over en ting mere:

Når der et vist sted i en bolig lugter, skal vi sige, mindre delikat, så
har nogle mennesker den vane (læs: service over for andre) at brænde et
par tændstikker af.

Spørgsmål: Er det tændstikkens flamme som fjerner eller minimerer
"duften" - eller er det den brændte lugt fra den slukkede tændstik som
overdøver dunsten fra besøget på pruthuset?

--
Mvh.: Jørgen Grandt
- som oftest kun udtaler sig på egne vegne.

Fra : Bo Warming

Dato : 22-11-07 20:18

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "duften" - eller er det den brændte lugt fra den slukkede tændstik som
> overdøver dunsten fra besøget på pruthuset?

Især svovlet på tændstik har overdøvelsesvirkning da SO2 har stærk syrlig
lugt

En pruts lugt forsvinder hurtigt af sig selv pga fortynding

Forsvindende få af dens molekyler kommer ind i en ild i rummet incl en
stearinlysflamme.

Fra : Sten Bo

Dato : 22-11-07 22:26

> [...]
>
> --
> Mvh.: Jørgen Grandt
> - som oftest kun udtaler sig på egne vegne.

Sikkert det sidste da flammen lille nok ikke kan nå at brænde alle
"aromastofferne".

Man har duftneutraliserende midler Ven har arbejdet i skadesservice
firma hvor man efter fjernelse af organiske rester - ligfund i lejligheder
bla. hvor man skifter forurenet gulv, fjerner skifter tapet, maler og
vasker
vægge og inventar med "rodalon" og til sidst tidligere satte kraftige ozon
generatorer i drift i dage eller uger til at ta det sidste. ....

Nu bruger nogle duftpatroner der via en dampgenerator på kortere tid har
samme effekt. Ozon i de mængder man brugte var sundhedsfarlige. Indholdet
er vist hemmeligt, men siges at dufte godt når der til sidst er luftet ud
efter
det. Sidst jeg kikkede var der en masse forklaringer her.
http://www.vaportek.com/

Og - Jeg har hørt ... at autoforhandlere der får en rygerbil ind, efter
rengøring tar det sidste ved at fylde bilen med dæk. Jeg ved ikke om dét
virker. Man må gå ud fra at dækkene skal ud når den ny ejer bruger i bilen.
Der er svovl i gummi.

Man brændte en gang i mellem svovl på banjerne i de gamle sejlskibe for at
rense for syge dunster. Og det blev vist også brugt i byerne når der var
pest.

Så hvis i syns det hjælper passer det nok.

Husk at man også kan få stormtændstikker!

Sten

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-11-07 22:37

"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev>
> Sikkert det sidste da flammen lille nok ikke kan nå at brænde alle
> "aromastofferne".

Du har nok ikke hørt om begrebet overtænding.....

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-11-07 22:57

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> wrote:

> [...]
> "duften" - eller er det den brændte lugt fra den slukkede tændstik som
> overdøver dunsten fra besøget på pruthuset?

Du kunne jo selv prøve at holde en tændt tændstik ud for der, hvor
luften kommer fra. Du skal sørge for at gøre det med bukser (Lee jeans
er bedst) på, ellers kommer du galt af sted.

Det gi'r en ordenlig stikflamme.

--

"Any girl can be glamorous. All you have to do is stand still and look
stupid."

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-11-07 23:20

> Du kunne jo selv prøve at holde en tændt tændstik ud for der, hvor
> luften kommer fra. Du skal sørge for at gøre det med bukser (Lee jeans
> er bedst) på, ellers kommer du galt af sted.
>
> Det gi'r en ordenlig stikflamme.

Det afhænger selvfølgelig af de fysiske forhold; i de tilfælde jeg har
set, lå videnskabsmanden på en seng og holdt benene oppe mod brystet for
at bukserne var så stramme og tætsiddende som mulig. Når der kun er ilt
tilstede på "ydersiden" sker der ikke skader på huden.

Og så skåner det ozonlaget.

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-11-07 07:28

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> at bukserne var så stramme og tætsiddende som mulig. Når der kun er ilt
> tilstede på "ydersiden" sker der ikke skader på huden.

Da vi var børn lå vi på alle fire på spisebordet, og bakkede hen mod
lysestagen - ja den er god nok den med stikflammen.

Stig Johansen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-11-07 14:56

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> wrote in news:4746733d
$0$90264$14726298@news.sunsite.dk:

> Da vi var børn lå vi på alle fire på spisebordet, og bakkede hen mod
> lysestagen - ja den er god nok den med stikflammen.

Men: "Metangas lugter i sig selv ikke af noget,..."

<http://da.wikipedia.org/wiki/Metan>

--
Oops!... I did it again

Fra : Stig Johansen

Dato : 25-11-07 08:04

Axel Hammerschmidt wrote:

> Men: "Metangas lugter i sig selv ikke af noget,..."
>
> <http://da.wikipedia.org/wiki/Metan>

Nå nej, det med lugten...

På et tidspunkt havde Mythbusters det oppe at vende.
De samlede en prut op i et glas via et badekar, og fik resultatet
analyseret.
Jeg husker ikke så godt, men jeg mener at lugten stammede fra nogle
svovlbrinter.
De prøvede også med lightere, tændstikker.. men jeg kan ikke huske om det
hjalp
Hov - jeg fandt den her via Google:
<http://farts.typepad.com/farts/2006/09/fart_facts_fart.html>

Stig Johansen

Fra : Bo Warming

Dato : 25-11-07 11:40

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
*
Ligesom propanen i lightergas har en svag lugt, har metan det også men du
skal næsten indånde det 50% for det er en svag lugt og den overdøves af
H2S, ja selv af CO2

> [...]
> svovlbrinter.
> De prøvede også med lightere, tændstikker.. men jeg kan ikke huske om det
Hvis du lægger sølvfolie i glasset fra badekarret bliver indholdet lugtfrit
og sølvet sort

Prutter du ind i en pejseild vil intet lugtes ud i lokalet men det skyldes
nok mest at tarmgasserne føres med luftstrømmen mod skorstenen og
tjærestoffer fra pejsen overdøver de få promille H2S i tarmluften - og de
færre promille men stærkere stinkende CH3-S-CH3

Fra : Bo Warming

Dato : 23-11-07 09:43

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at bukserne var så stramme og tætsiddende som mulig. Når der kun er ilt
> tilstede på "ydersiden" sker der ikke skader på huden.

Som spejdere på Frederiksberg når vi havde spist gule ærter, afprøvede vi
stikflammens størrelse i et halvmørkt rum.
Den varede ½ sekund og gav ingen forbrændring eller hårafsvidning.(har
teenagere hår om anus - det husker jeg ikke)
Jeg har siden haft lighter med mig i karbad og holdt flamme hvor jeg vidste
at metanen ville boble op og det har aldrig været særlig dramatisk endsige
larmende.

Når lugt er fordelt i lokale, vil man ofteest have vænnet sig til den, og
selv hvis den er extrem vil tusind stearinlys næppe komme i kontakt med nok
lugtmolekyler til at man får ændret på lugten

Med lightergas i en pejs har jeg opnået stikflamme der sved mine meget lange
øjenbryn (dem 3 cm over øjenvipperne) helt dvs meget synligt af (men nul
smerter- jeg tror ikke at nogen kan prutte så meget at alle anushår bliver
afsvedet og vabler kommer der aldrig, så drop de overdrivende advarsler -
som også min saglige kemilærer kom med, for det er jo en god historie

At den vædede øjenornhinde ikke påvirkedes af kæmpestikflammen overraskede
glædeligt for jeg havde været uforsigtig og ens egne fejl er man særlig ked
af at blive skadet af.

Måske spejderforsøget gik godt fordi vi havde spredte ben nøgne, og inde i
bukser kan opnåes sivning og blandingsforhold så en lyd med så mange decibel
som en prut opnåes ved forbrændingen og måske en let rødme af
førstegradsforbrænding

Hvis nogen gentager, vil jeg gerne vide om prut-lyd og forbrændings-sus
kommer med ½ sekunds mellemrum?

Anus ringmusklen er vel en slags stemmebånd?

En stikflamme kan næppe antænde den tyndeste, tørreste bomuldsskjorte eller
en avisside, hvis ikke dem varer over 5 sekunderog er kvart m2 stor

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 23-11-07 16:51

Jørgen Grandt wrote:
> [...]
> "duften" - eller er det den brændte lugt fra den slukkede tændstik som
> overdøver dunsten fra besøget på pruthuset?

Hm. Metan er - ligesom formodentlig mange andre tarmgasser - brændbart. Som
minimum vil afbrænding af et par tændstikker mindske gasmængden. Termikken
omkring tændstikkens flamme vil desuden tiltrække mere gas, så det er ikke
kun gassen lige der hvor tændstikke holdes, der brændes af. Afbrændingen
skaber desuden ekstra luftcirkulation, der dels fører til hurtigere
spredning (fortynding) af gasserne, dels blander gasserne med
restprodukterne fra afbrændingen.

Endelig er det muligt (men her er jeg helt ude i gætteriet) at gasserne i
nogle tilfælde bliver bundet til restprodukterne fra forbrændingen, primært
vand og ufuldstændigt forbrændte kulstof-forbindelser.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Bo Warming

Dato : 23-11-07 22:31

"Kristian Damm Jensen" <damm.usenet@kristiandamm.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nogle tilfælde bliver bundet til restprodukterne fra forbrændingen,
> primært vand og ufuldstændigt forbrændte kulstof-forbindelser.

Hvis du tænder en tændstik op ad en avisside, får du brændt avissiden af

Hvis du tænder den ved anus når du prutter så måske det meste gas brænder

Hvis du spredet avisen i småstykker i hele rummet eller lader lugten
fortyndes ud i hele rummet kan een tændstik næppe afbrænde en promille af
noget

Intet binder sig til retsprodukterne som er kuldioxid og vand, især

Fra : Sten Bo

Dato : 24-11-07 16:15

> [...]
> nogle tilfælde bliver bundet til restprodukterne fra forbrændingen,
> primært vand og ufuldstændigt forbrændte kulstof-forbindelser.

Jo men, det var da ikke meningen at lege blæselampe? Kun at nogen
"demonstrativt" river et par "svovlstikker". Og om det gør en forskel på
atmosfæren.?

Man kunne også nævne røgelse i kirkerne, hvor folk jo før i tiden blev
gravsat under gulvet.

Det andet muntre er der en masse på you tube med, selv om der måske også
laves fup?
http://www.youtube.com/watch?v=q-dVHe5Qf1Q

Jeg læste for øvrigt om en erstatningssag fra en pårørende hvor patienten
døde under en tarmoperation hvor man brugte laserkniv. Der var ikke gjort
gasfri - så patientens tarme eksploderede med fatalt resultat. Jeg ved ikke
om det passer.

Og så har jeg engang haft en kollega der konstant havde stinkende
gasafgang - og hvis han holdt sig 5 10 min - kunne fise lige så længe uden
pause. Folk forstod somme tider ikke hvad der foregik men begyndte at kikke
ud at vinduerne efter fly og ufoer. Han må givetvis ha haft en forkert
tarmflora. Det siges at f.eks. får bruger 10 20% af energien i foderet på
metaproduktion?

Sten

Fra : Sten Bo

Dato : 24-11-07 16:44

> [...]
> pause. Folk forstod somme tider ikke hvad der foregik men begyndte at
> kikke ud at vinduerne efter fly og ufoer. Han må givetvis ha haft en

Syn for sagen. http://www.youtube.com/watch?v=KbsCMhEOPbQ&feature=related

Jeg for af tanken om at man skulle undgå stanken ved at brænde det af - et
billede med nogen der springer rundt for at antænde dem af inden de kommer
under brændbar koncentration. Som altid, et spørgsmål om timing.

Der har tidligere været en tråd hvor konklusionen var, at man ikke kan dø
af mavegas. Harmløst.

Sten

Fra : Bo Warming

Dato : 24-11-07 19:13

> "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Hvilke andre brændbare tarmgasser kan man forestille sig, foruden H2S der
lugter stærkt men er få % fordi så få proteiner er meget svovlholdige
Næstvigtigste tarmgas er CO2

Kun vulkaner og drøvtyggere og solpletter gør en forskel - aldrig
menneskesmåpjattet

Jordlag og dyb bund under en uopvarmet kirke betød ringe liglugt selv om
sommeren

Hvor sku ilten til eksplosionen være kommet fra?

Han har nok haft en for sin krop helt rigtig tarmflora - men organismen har
omstillingsevne så overvægtige har stort spild og fx lukker godt brændsel ud
og nedsætter fordøjelsesaktiviteten, som en slankekur
JEg tror min legemstemperatur er forhøjet fordi så afbrændes mere fedt.

> [...]
> billede med nogen der springer rundt for at antænde dem af inden de kommer
> under brændbar koncentration. Som altid, et spørgsmål om timing.

Kun i buksebenet når metan en molekyltæthed så afbrænding kan ske, og i
buksebenet kan måske eksplosion ske , men ufarlig og med stikflammens
harmløse præg.

Mine lærere har altid afbrændt knaldgas i superufarlig papcylinder, men jeg
har altid brugt cylinder eller bægerglas for kræfter til at revne glasset
har blandingen sjældent. Pyrexglas er extremt stærkt.

> Der har tidligere været en tråd hvor konklusionen var, at man ikke kan dø
> af mavegas. Harmløst.

Man kan ikke blive den mindste smule syg af andres og især ikke af egen
tarmgas

Fra : Bo Warming

Dato : 24-11-07 19:30

> [...]

> døde under en tarmoperation hvor man brugte laserkniv. Der var ikke gjort
> gasfri - så patientens tarme eksploderede med fatalt resultat. Jeg ved

Vandrehistorien passer ikke, for hvor sku ilten komme fra?