Elektrisk leder og isolator
Fra : Ukendt

Dato : 19-11-07 21:30

Hej

Jeg har nogle spørgsmål om den mere fysiske del af
elektronikken/elektriciteten jeg godt vil ha opklaret.

Hvad er det der gør at en kobberledning kan lede og at fx. luft eller glas
kan isoloere? så vidt jeg kan finde ud af har det noget at gøre med om der i
atomstrukturen i materialet er frie elektroner der kan bevæge sig i
materialet.
Når man kigger på et halvledermateriale som Silicium kan man læse at det har
4 elektroner i yderste skal der alle binder sig til andre Siliciumatomer så
der ingen frie atomer er og stoffet ud af til er en isolator - og kun næsten
da det er en halvleder. Men hvorfor kun næsten?

Hvad er det der gør at der er frie elektroner i et materiale, fx. et metal?

Peter

Fra : Benny Andersen

Dato : 20-11-07 02:10

On Mon, 19 Nov 2007 21:29:38 +0100, Peter Andersen wrote:

> [...]
> der ingen frie atomer er og stoffet ud af til er en isolator - og kun næsten
> da det er en halvleder. Men hvorfor kun næsten?

Rent silicium har ganske rigtigt en stor elektrisk modstand - det er når
det bliver forurenet med acceptor eller donor atomer, at det bliver til n-
eller p type halvleder. forureningskoncentrationen er 1 fremmed atom for
hver 10^4-10^7 silicium atom.

http://en.wikipedia.org/wiki/Donor_%28semiconductors%29

> Hvad er det der gør at der er frie elektroner i et materiale, fx. et metal?
Elektronerne puffer til hinanden i ethvert materialer, og modtager energi
udefra. Når elektroner modtager energi skifter de bane - kommer længere væk
fra kernen, og når de falder tilbage til kernen afgives elektromagnetisk
stråling. En elektron har en bestemt ladning - 1,6*10^-19 columb og kan kun
befinde sig i baner med lovbestemte afstande fra kernen. De mange
elektroner grupperer sig i skaller eller bånd. De yderste skaller er
fællesniveau - 'elektronerne kan skifte kerne'. Dette kaldes
ledningsbåndet. Elektronerne i de inderste skaller, valensbåndet forlader
ikke den kerne de tilhører direkte, de skal eksiteres til ledningsbåndet
for at flytte til en anden kerne.
I et metal er ledningsbåndet og valensbåndet overlappende (målt i
elektronvolt) - et elektrisk felt kan flytte elektroner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_conduction
http://www.uffepedersen.dk/pdf/fysik/11.pdf

Benny Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-07 06:51

Benny Andersen wrote:

> [...]
> I et metal er ledningsbåndet og valensbåndet overlappende (målt i
> elektronvolt) - et elektrisk felt kan flytte elektroner.

Tak, jeg går lidt videre med det. Hvis andre har flere links, pdf filer,
osv. høre jeg meget gerne fra jer.

Peter