Vedr. espresso maskine :)
Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 23-11-07 14:52

Hej,

Efter henvisning fra dk.forbruger forsøger jeg mig her...

Jeg er ude efter en espresso maskine til mig selv... og har surfet lidt
rundt og faldet over denne:

http://products.saeco.com/index.asp?id_paese=15&id_lingua=ENG

Er der nogle der kan kritisere den eller ligende? :) Er den for dårlig
eller er der noget der er bedre?

Umiddeltbart er både design, pris og kvalitet faktorer... men alting med
måde.

Lad mig få nogle bud på om jeg er ved at lave et dårligt eller godt køb :)

Mvh
Johan

Fra : Lars Knudsen

Dato : 23-11-07 19:53

On Fri, 23 Nov 2007 14:51:59 +0100, Johan Holst Nielsen
<spam@phpgeek.dk> wrote:

> [...]
>måde.
>
>Lad mig få nogle bud på om jeg er ved at lave et dårligt eller godt køb :)

Jeg har en anden af Saeco's maskiner - en lavpris model (Vienna Deluxe
til 2500 dkk) - som jeg har haft i 4 år. Den fungerer upåklageligt,
fuldautomatisk og producerer god kaffe.

Jeg syntes bestemt det kan anbefales.

** Lars

Fra : Thomas

Dato : 27-11-07 01:43

En god samling af tidligere artikler om emnet på Coffeegeek.

http://www.coffeegeek.com/guides/howtobuyanespressomachine

Mvh
Thomas

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 27-11-07 15:53

"Thomas" <thomassaxtoft@gmail.com> skrev i en meddelelse
En god samling af tidligere artikler om emnet på Coffeegeek.

http://www.coffeegeek.com/guides/howtobuyanespressomachine

He-he - og den La Mazorcco, der vises på siden, er så nok overkill for de
fleste trods alt (ville nu gerne have den, men 38.000,- er dælme mange
penge)

mvh P

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 26-11-07 21:01

"Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://products.saeco.com/index.asp?id_paese=15&id_lingua=ENG
>
> Er der nogle der kan kritisere den eller ligende? :) Er den for dårlig

Jeg kan ikke lige få linket til at virke, men generelt vil jeg sige, at du
risikerer at blive skuffet, hvis du køber en maskine til fx 2500,-.

Alt afhænger naturligvis af, hvornår "godt" er "godt nok" - og måske vil
du blive kisteglad for en maskine til en 2-3000 kroner, og så er det jo
alletiders.
Meeeeeen, hvis budgettet rækker til fx 6000,- kan du lige nøjagtig få
fingrene i den billigste model med E61 gruppehoved (7 kg messing),
kobberkedel og alt det sjove (læs: gode)

Husk - uanset hvilket maskine du køber, bør du afsætte en ordentlig slat
penge til en kvalitetskværn. Fx en Rancilio Rocky. Køb ikke noget, der er
ringere - og hold dig langt væk fra Braun, Krups, Bodum osv. De kan være
glimrende til almindelige kaffe til stempelkanden osv, men til espresso duer
det bare ikke.

Hvis jeg havde 5000,- som maks budget ville jeg uden at blinke bruge
halvdelen på en fornuftig kværn! På en espressomaskine til 2500,- vil jeg
kunne lave bedre kaffe med friskristede, og ikke mindst præcist- og
friskkværnede, bønner, end jeg ville kunne på en 5000,- maskine i kombi med
dårligt/forkert kværnede bønner (eller købt på dåse i Brugsen).

Kig evt på www.risteriet.dk

Good luck
mvh Peter Ingsø Laursen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 27-11-07 18:59

Peter Ingsø Laursen wrote:
> [...]
> friskkværnede, bønner, end jeg ville kunne på en 5000,- maskine i kombi med
> dårligt/forkert kværnede bønner (eller købt på dåse i Brugsen).

Hej,

Man take for en masse feedback :)

Mit problem er lidt - jeg går efter en superautomatisk maskine. Jeg ved
desværre med mig selv at jeg kommer til at bruge maskinen alt for lidt
hvis der er for meget manuelt arbejde :) Det er mest til brug når man
kommer hjem efter en stresset dag osv :)

Men hvis budgettet går længere op - og det stadig skal være
fuldautomatisk - hvad skal jeg så kigge på? :) Er stadig lidt i tvivl -
har også haft lidt kig på nogle DeLonghi maskiner? Er de pengene værd? :)

Mvh
Johan

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 27-11-07 21:17

> [...]
> fuldautomatisk - hvad skal jeg så kigge på? :) Er stadig lidt i tvivl -
> har også haft lidt kig på nogle DeLonghi maskiner? Er de pengene værd? :)

Jeg har ingen førstehåndserfaringer som bruger af automatics, men jeg har da
smagt lidt af kaffen et par gange.
Det første navn, der falder mig ind er Jura (fx Impressa 9), men det skyldes
blot, hvad jeg har læst af anmeldelser gennem tiderne. (fx
http://www.coffeegeek.com/proreviews/detailed/juracapressos9)

Henvisningen til www.coffeegeek.com i det andet svar er rigtigt godt. Der er
anmeldt mange maskiner (stol kun på Mark Prince's anmeldelser eller et par
af de andre "autoriserede" hoveder).
Kig også her fx: http://www.risteriet.dk/produkter/Espresso_maskiner.html
(de har et par Jura-maskiner, men de er altså dyre!)

Jeg ved ikke rigtigt ellers med fuldautomatiske.... Generelt er problemet
med de lidt billige maskiner (inkl Nuova Simonelli til 5.500,- (selvom du
kan læse godt om den mange steder), at de ikke bliver varme nok, de kan ikke
hode temperaturen gennem hele brygningen, og ind imellem kniber det også med
trykket. De problemer har man ikke med en maskine, der bruger 20 minutter på
at varme 7-10 kg messing op først. Den holder varmen! Men så er man også i
nørd-mode og en del manuelt arbejde, der dog også potentielt giver _meget_
bedre kaffe. (Jeg får ikke espresso om morgenen, får jeg står ikke tidligt
nok op til at få gang i maskineriet Så hvis det er en prioritet, har en
anden type maskine da bestemt en berettigelse.

Hvor bor du?

mvh Peter

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 27-11-07 21:59

Hej,

Endnu engang tak for svaret :)

Peter Ingsø Laursen wrote:
> [...]
> Det første navn, der falder mig ind er Jura (fx Impressa 9), men det skyldes
> blot, hvad jeg har læst af anmeldelser gennem tiderne. (fx

Kan se anmeldelserne ikke engang er super positive af den :(

> [...]
> Kig også her fx: http://www.risteriet.dk/produkter/Espresso_maskiner.html
> (de har et par Jura-maskiner, men de er altså dyre!)

Yes - en smule over mit budget - selvom jeg ikke rigtig har sat et fast.
Har dog fundet ud af det ser ud til at være billigere at købe maskinerne
over nettet - generelt ser det ud til man kan spare en del penge ved at
købe dem hjem fra Tyskland f.eks.

> [...]
> nok op til at få gang i maskineriet Så hvis det er en prioritet, har en
> anden type maskine da bestemt en berettigelse.

Det er selvfølgelig svært både at få det bedste og det nemmeste. Hænger
jo desværre sjældent sammen. Overvejer lidt om jeg skal prioritere
således at jeg køber en maskine der er rimelige penge (ca. 5000 kr
maksimalt) - og så begynder at overveje hvorvidt man skal købe ikke
automatisk senere - når man virkelig vil have den "gode" espresso...
umiddeltbart tror jeg er det der vil matche mit behov mest. Spørgsmålet
er blot om fruen i huset vil acceptere pladsforbruget ;)

> Hvor bor du?

Københavnsområdet, nærmere betegnet Taastrup :)

Mvh
Johan

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 04-12-07 21:24

Hej,

Er du kommet videre i dine overvejelser!
(Strategisk set kunne januar nok være en bedre måned end december)

mvh Peter Ingsø