Flydende eller tørret glukose til fløde
Fra : Martin Larsen

Dato : 21-11-07 12:19

Hej gruppe

Flødeboller laves normalt med flydende glukose, men det er desværre
temmelig svært at skaffe. Spraytørret glukose er derimod nemt at få fat i.

Jeg har en opskrift fra Summerbird med flydende glukose, og en fra Det
Søde Liv med glukosepulver. Men sidstnævnte opskrift bruger
flødebollepulver (som jeg gætter på består mest af æggevidepulver), og
resultatet bliver ikke helt så godt som Summerbirds, der bruger
pasteuriserede æggehvider.

Jeg antager at man kan blande glukosepulveret op med vand og få det
samme ud af det, men er der nogen som ved hvordan blandingsforholdet
skal være?

Hilsen
Martin

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 21-11-07 05:04

On 21 Nov., 12:19, Martin Larsen <martin+spamfree+lar...@bigfoot.com>
wrote:

> Flødeboller laves normalt med flydende glukose, men det er desværre
> temmelig svært at skaffe. Spraytørret glukose er derimod nemt at få fat i.

Hvor bor du i landet? Jeg har set flydende glukose en hel del steder,
bl.a. Irma og Superbesti Kbh.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-11-07 13:47

edelvang@gmail.com wrote:

> Hvor bor du i landet? Jeg har set flydende glukose en hel del steder,
> bl.a. Irma og Superbesti Kbh.

Aha. Jeg må indrømme at jeg har prøvet mere specielle steder som Matas
og Apoteket. Havde faktisk ikke forestillet mig at supermarkeder kunne
have det!

Jeg bor i nærheden af begge forretninger!

Tak.

Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-11-07 15:21

Martin Larsen wrote:

> Aha. Jeg må indrømme at jeg har prøvet mere specielle steder som Matas
> og Apoteket. Havde faktisk ikke forestillet mig at supermarkeder kunne
> have det!

Ingen af stederne havde det. Til gengæld fandt jeg ud af at Metro havde
det. Godt nok i en spand med 5 liter, men den kostede kun 55 kroner, og
så har jeg vist glukose til flødeboller i det næste lange stykke tid

Ps. Nogen som kender holdbarheden på glukose? Der står 2 år på spanden,
men jeg har på fornemmelsen at det kan holde meget længere....

Hilsen
Martin

Fra : Max

Dato : 21-11-07 15:39

Hej Martin

> Ps. Nogen som kender holdbarheden på glukose? Der står 2 år på
> spanden, men jeg har på fornemmelsen at det kan holde meget
> længere....

Det kan nok komme til at smage dårligt hvis det bliver opbevaret forkert,
men holbarheden er nok nærmest uendelig.

--
Mvh Max

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 24-11-07 17:13

Martin Larsen wrote:

> [...]
>
> Ps. Nogen som kender holdbarheden på glukose? Der står 2 år på spanden,
> men jeg har på fornemmelsen at det kan holde meget længere....

Man må vel ikke være så ubehøvlet at spørge om man kan få Summerbird
opskriften? :) Så vil jeg være en rigtig glad mand.... evt. på min
e-mail johan (at) phpgeek (punktum) dk

:) På forhånd tak :=

Mvh
Johan

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-11-07 17:34

"Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> skrev i en meddelelse

> Man må vel ikke være så ubehøvlet at spørge om man kan få
> Summerbird opskriften? :) Så vil jeg være en rigtig glad mand....
> evt. på min e-mail johan (at) phpgeek (punktum) dk

Der er én på miniflødeboller på deres hjemmeside:

http://www.summerbird.dk/index.php?lng=dk&sc=1&cn=23&ti=10&ti1=23&st=4&sh=10&sh1=23

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-11-07 10:17

Tove Krieger wrote:

> Der er én på miniflødeboller på deres hjemmeside:
>
> http://www.summerbird.dk/index.php?lng=dk&sc=1&cn=23&ti=10&ti1=23&st=4&sh=10&sh1=23

Det er stort set samme opskrift jeg bruger (som stammer fra et eller
andet dameblad), blot er mængden på hjemmesiden halveret. Dvs. i min
opskrift hedder det 150 g sukker og 100 g æggehvide osv.

Men jeg vil gerne kommentere den, for der er en ALVORLIG fejl i
fremgangsmåden i begge opskrifter!

De skriver:

- Kog sukkerlagen til 117 gr.
- Pisk æggehviderne stive
- Hæld sukkerlagen over i æggemassen

Forkert!!!

Hvis man gør som de skriver, altså koger sukkerlagen og derefter pisker
hviderne, når sukkerlagen at blive så kold og stiv at man ikke får den
ud af gryden.

Derfor:

- Pisk æggehviderne stive
- Kog sukkerlagen til 117 gr.
- Hæld sukkerlagen over i æggemassen I EN TYND STRÅLE

Bemærk det med den tynde stråle.

Når man pisker, så pisk i 8 minutter, basta! Tro ikke at du kan slippe
med 3 minutter, bare fordi massen føles ok. Der sker et eller anden når
man når op omkring de 6-7 minutter, massen ændrer karakter og bliver
stabil. Snyder man, får man flødeboller som skvatter sammen med mindre
man spiser dem hurtigt.

Chokoladen smelter jeg i mikroovnen på optøningsprogrammet. Jeg hælder
det over flødebollerne i et tyndt lag. Evt. huller lapper jeg ved at
"male" med fingrene.

Hæld evt. kokos over mens chokoladen er flydende.

Jeg synes at marcipanbunde er en vildfarelse til flødeboller. Det skal i
al fald være en supergod marcipan uden ret meget sukker, ellers bliver
det for sødt.

Man kan købe rigtige bunde i specialbutikker (eller måske i den lokale
chokoladebutik), men jeg bruger nogle gode tynde, belgiske
"småkage-vafler". De er virkeligt gode til formålet.

Martin