Hjemmebagt leverpostej
Fra : Linde

Dato : 19-11-07 18:39

Hej

Da jeg skal afholde en herrejulefrokost næste måned havde jeg tænkt over at
bage en svulstig leverpostej selv. Men der skal en del i ovnen den dag, og
jeg kommer lidt sent hjem fra de gøremål kaldet hverdag, der suger al ens
fritid...kan man bage den og så fryse den bagefter, så den blot skal tøs op
og varmes?

Mvh
Linde

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-11-07 19:32

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> writes:

> [...]
> fritid...kan man bage den og så fryse den bagefter, så den blot skal tøs op

Sagtens. Det er vist det de fleste gør. Mest fordi det er ret
begrænset hvor mange der bager deres leverpostej selv.

God julefrokost.

Mvh Trine

--
Kom til Biersted og fæld dit juletræ sammen med familien
Besøg også vores store butik fyldt med juleting, Gjøltrolde og stentøj

Fra : Linde

Dato : 19-11-07 19:40

> "Linde" <delinde@gmailfjern.com> writes:
>
> Sagtens. Det er vist det de fleste gør. Mest fordi det er ret
> begrænset hvor mange der bager deres leverpostej selv.

OK, tak for det. Det er bare det, at jeg synes at huske at frossen
leverpostej smuldrer når man tør det op. Men det er måske kun til man varmer
det, eller kun for færdiglavet leverpostej?

Mvh
Linde

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-11-07 19:46

> [...]

> leverpostej smuldrer når man tør det op. Men det er måske kun til man varmer
> det, eller kun for færdiglavet leverpostej?

Det har jeg faktisk aldrig tænkt over, så det kan jeg ikke svare dig
på.

Mvh Trine

Fra : Max

Dato : 19-11-07 19:49

Hej Linde

> OK, tak for det. Det er bare det, at jeg synes at huske at frossen
> leverpostej smuldrer når man tør det op. Men det er måske kun til man
> varmer det, eller kun for færdiglavet leverpostej?

Man fryser dem vel rå og bager dem efterhånden som man bruger dem.

--
Mvh Max

Fra : Linde

Dato : 19-11-07 20:03

> Hej Linde

> Man fryser dem vel rå og bager dem efterhånden som man bruger dem.

Taktak, tror jeg prøver det så...det lyder troværdigt, at ingredienserne
ikke påvirkes så meget af at fryses før bagning. Ja, laver jeg nogle stykker
kunne jeg jo prøve begge dele endda!

Mvh
Linde

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 19-11-07 19:54

Linde wrote:

> OK, tak for det. Det er bare det, at jeg synes at huske at frossen
> leverpostej smuldrer når man tør det op. Men det er måske kun til man
> varmer det, eller kun for færdiglavet leverpostej?

Hjemmelavet leverpostej kan godt være lidt usammenhængende uanset om den
har været frosset eller ikke. Det afhænger lidt af opskriften og hvor
fint bestanddelene hakkes.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-11-07 20:41

Linde skrev i 4741d868$0$90268$14726298@news.sunsite.dk dette:

> OK, tak for det. Det er bare det, at jeg synes at huske at frossen
> leverpostej smuldrer når man tør det op. Men det er måske kun til man
> varmer det, eller kun for færdiglavet leverpostej?

Er det ikke mest, når man forsøger at spare på spækket - hvilket givet er
sundere, men imo giver en ringere postej.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Linde

Dato : 19-11-07 20:50

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> Er det ikke mest, når man forsøger at spare på spækket - hvilket givet er
> sundere, men imo giver en ringere postej.

Muligvis? Jeg husker ikke lige hvor jeg har det fra, men det kan da godt
være letpostejer og den slags, der kan smuldre. Men det virker da fornuftigt
at fryse dem ned før bagning, og så tø dem og direkte i ovnen efterhånden
som de skal bruges, synes jeg.

Mvh
Linde

Fra : Emil

Dato : 19-11-07 23:00

"Linde" wrote:

>OK, tak for det. Det er bare det, at jeg synes at huske at frossen
>leverpostej smuldrer når man tør det op. Men det er måske kun til man varmer
>det, eller kun for færdiglavet leverpostej?

Det er korrekt, at leverposteg ofte bliver kornet (smuldrer), når den
indfryses, uanset type.

Hvorfor nu det?
Årsagen er, at fedtstofferne danner store krystaller, når de afkøles
langsomt!
(Tilsvarende vil fedtfattige posteger danne store iskrystaller).

Løsningen er, at afkøle leverpostegen (rå eller bagt) i køleskab til
lige før en krystallalisering kan begynde, typisk omkring 5-15 grader
C.
Herefter lynfryses postegen. Det går hurtigst hvis en færdigbagt
posteg er skiveskåret, og skiverne løsfryses.
Efter optøning i køleskab vil postegen fornemmes som 'normal', og en
bagning af den rå posteg, eller opvarmning af den færdigbagte, vil
give optimalt resultat.
Bemærk venligst, at en lynhurtig nedfrysning er påkrævet.

Hvad gør jeg, når min posteg blev nedfrosset langsomt, og derfor blev
kornet og smuldrer?

Det har ingen spurgt om.

Til de interesserede er der lidt 'guf' her, i rubrikken:
"Hvorfor er min paté kornet?"
<http://www.familieogsamfund.dk/Artikler/faglige11.htm>

m.v.h. Emil

Fra : Linde

Dato : 19-11-07 23:06

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> give optimalt resultat.
> Bemærk venligst, at en lynhurtig nedfrysning er påkrævet.

Lyder rigtigt, det er på samme måde med iskrem. Dog har jeg ikke lige
hvidevarer der kan indfryse hurtigt nok, så der må nok nogle eksperimenter
til med et par bakker. Takker.

Mvh
Linde

Fra : Inger D.

Dato : 23-11-07 15:59

> [...]
> langsomt!
> (Tilsvarende vil fedtfattige posteger danne store iskrystaller).

Jeg laver leverpostej med olie og kartoffel i stedet for spæk, og selvom jeg
altid bager dem, før jeg putter dem i fryseren, krystalliserer de ikke.
Jeg syntes selv det lød sært at bruge olie, før jeg prøvede det, men nu
bruger jeg ikke andet; det er nemt at have med at gøre, jeg kan ikke smage
forskel, og leverpostejen gryner ikke - og så må det vel være sundere med
vegetabilsk fedt, hvis man går op i den slags.

Her er min opskrift:

LEVERPOSTEJ ca. 1,8 l.

500 g. hakket eller blendet lever
250 g. mosede kartofler
2 æg
3 tsk. salt
1 tsk. peber
2½ dl. olie
60 g. mel
2 finthakkede løg

Bland det hele sammen, undtagen løg og mel, evt med en stavblender.
Rør løg og mel i.
Bag i vandbad ved 175 grader i 1 time.

Tips:
Kom evt. 3 ansjoser i.
Beklæd med bacon klippet i passende stykker, så det er nemt at tage af, når
den er bagt.

Fra : Emil

Dato : 24-11-07 06:04

Inger D. wrote:

>Jeg laver leverpostej med olie og kartoffel i stedet for spæk, og selvom jeg
>altid bager dem, før jeg putter dem i fryseren, krystalliserer de ikke.

Det er en sandhed med modifikationer. Fakta er, at planteolier
(særligt de billige raffinerede) udvikler så små krystaller, at de
fysisk ikke kan registreres i mundhulen, som værende ubehagelige
krystalstrukturer.
Så du har ret i, at problemet løses ved brug af planteolie, i stedet
for spæk.

Nu skal man ikke forfalde til at prøve med Extra Jomfru Olivenolie,
for de dyre koldpressede olier KAN udvikle store krystaller ved
langsom nedkøling.

Tak for din opskrift, hvor du _ikke_ skrev noget om, hvilken olie du
normalt bruger.

Ang. kartofler har jeg forsøgt tidligere. Det bedste resultat var, at
bruge _indholdet_ af godt bagte (helst kul-grillede, så røgsmagen
kommer med) kartofler, som gnides igennem en sigte med en dejskraber.
Det giver en mere autentisk smag i den færdige postej.

> [...]
>forskel, og leverpostejen gryner ikke - og så må det vel være sundere med
>vegetabilsk fedt, hvis man går op i den slags.

Ganske afgjort! Det er lidt sørgeligt at tænke på (her i de
fedtforskrækkede tider), at småbørn og gamle mennesker alvorligt
mangler _de_rigtige_ fedtstoffer (uanset evt. overvægt).
Men det vil blive en lang historie at redegøre for, så den dropper
jeg.

>Tips:
>Kom evt. 3 ansjoser i.

Det _SKAL_ der i!
En smagstest (politiken) fortalte, at ansjoser/sardeller fra Løgimose
var bedst egnede til leverposteg, idet de splattede mest ud (kan være
et enkeltstående tilfælde). Ellers var der ingen særlige sammenhænge
mellem priser og kvalliteter.

>Beklæd med bacon klippet i passende stykker, så det er nemt at tage af, når
>den er bagt.

Tynde skiver af røget mørbrad kan også give piftet - og spises med.
Det er dyrt, ja; men trækker man usundt fedt og pumpet nitritvand fra
baconét, er mørbradden nok billigere. Der bliver jo ikke meget koks
tilbage efter stegningen af bacon, solgt her i DK.
(En slet skjult hentydning til vores export af de gode varer).

m.v.h. Emil

Fra : Inger D.

Dato : 26-11-07 18:04

> Tak for din opskrift, hvor du _ikke_ skrev noget om, hvilken olie du
> normalt bruger.

Jeg bruger bare den billigste fra netto. Denne gang var det mad og salat
rapsolie.

Inger D.

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-07 19:53

> Da jeg skal afholde en herrejulefrokost næste måned

Et andet forslag til en herrefrokost kunne være en portvinspostej, der er
mere som en paté...

http://madtilto.dk/opskrift/forret/for143.htm

/Casper

Fra : Linde

Dato : 19-11-07 20:01

"Casper & Trine" <tricas(snavel-a)os.dk> skrev i en meddelelse

> Et andet forslag til en herrefrokost kunne være en portvinspostej, der er
> mere som en paté...

Ikke værst, det lyder herligt. Vi holder det dog lidt mere traditionelt,
gutterne gider ikke alt det avancerede...der skal bare kød og mjød på
bordet. Et rent under at jeg fik snakket os udenom finker. Men helt sikkert
en senere test værd!

Mvh
Linde

Fra : Ralph

Dato : 19-11-07 19:53

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse
> Hej
> fritid...kan man bage den og så fryse den bagefter, så den blot skal tøs
> op og varmes?

Lyt til Max, lav en fem-ti stykker, bag een, frys resten - brug evt. ½ kogte
kogte kartofler og ½ spæk, JEG kan ikke smage forskel, og mon ikke kartofler
er LIDT sundere end spæk.
Det tager under ½ time og giver mangen en frydefuld søndagsfrokost.

--
Ralph

Fra : Emil

Dato : 19-11-07 23:19

"Linde" wrote:

>Da jeg skal afholde en herrejulefrokost næste måned havde jeg tænkt over at
>bage en svulstig leverpostej selv.

Så skal du finde en opskrift, som indeholder "Det hemmelige Krydderi"
(ansjosfileter).

m.v.h. Emil

Fra : Ralph

Dato : 20-11-07 00:05

> Så skal du finde en opskrift, som indeholder "Det hemmelige Krydderi"
> (ansjosfileter).

DET er nemlig rigtigt - og et must.

--
Ralph

Fra : Linde

Dato : 20-11-07 15:00

> "Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
>
> DET er nemlig rigtigt - og et must.

Sjovt, det er nævnt i mange opskrifter jeg har fundet. Må vist hellere prøve
det.

Mvh
Linde

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-11-07 15:27

> "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Sjovt, det er nævnt i mange opskrifter jeg har fundet. Må vist
> hellere prøve det.
>
> Mvh
> Linde

Det skulle du prøve. Jeg bager aldrig leverpostej uden
ansjosfileter. Det giver en virkelig dejlig smag.

Jeg har prøvet at fryse postejen et par gange med et dårligt
resultat, så det gør jeg ikke mere. Jeg gør også som andre har
foreslået, fryser den ned i formene i rå tilstand, og bager den
efter den er tøet op.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Rainman

Dato : 20-11-07 16:02

Tove Krieger wrote:
> [...]
> så det gør jeg ikke mere. Jeg gør også som andre har foreslået, fryser
> den ned i formene i rå tilstand, og bager den efter den er tøet op.

Bager du den i vandbad? Det gjorde min mor altid husker jeg - går ud fra
at det var for at undgå at den blev sort/brændt i bunden?

Vil prøve opskriften med ansjos, men bytter nok om på vægtforholdet
mellem lever og ansjosfileter ;)

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-11-07 16:29

"Rainman" <rainman@rainman.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vil prøve opskriften med ansjos, men bytter nok om på
> vægtforholdet mellem lever og ansjosfileter ;)

Jo, jeg har altid bagt den i vandbad. Det er faktisk ikke så mange
ansjoser der skal i. Man skal ikke komme så mange i, at det
overdøver leversmagen. Jeg ville holde mig til antallet af ansjoser
i opskriften.

Fra : Max

Dato : 20-11-07 16:38

Hej Tove

> [...]
> ansjoser der skal i. Man skal ikke komme så mange i, at det
> overdøver leversmagen. Jeg ville holde mig til antallet af ansjoser

Man skal også huske at ansjoserne giver meget salt til postejen,
og tage hensyn til det. Nu taler du om at overdøve leversmagen,
det er netop fejlen ved købeleverpostej at folk faktisk ikke kan lide
lever, derfor skal leverpostejen smage af alt muligt andet end lever.

--
Mvh Max

Fra : Rainman

Dato : 20-11-07 17:25

Max wrote:
> [...]
> det er netop fejlen ved købeleverpostej at folk faktisk ikke kan lide
> lever, derfor skal leverpostejen smage af alt muligt andet end lever.

Jeg kan nu godt lide lever, men jeg æææælsker ansjoser :)

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-11-07 17:30

> [...]
> det er netop fejlen ved købeleverpostej at folk faktisk ikke kan
> lide lever, derfor skal leverpostejen smage af alt muligt andet

Så har det vist ikke meget med leverpostej at gøre. Jeg holder meget
af stegt lever f.eks., så for mig betyder det ikke så meget, men så
må man jo holde sig til paté af én eller anden slags hvis man ikke
kan li´ lever.

Fra : Linde

Dato : 20-11-07 18:44

> Så har det vist ikke meget med leverpostej at gøre. Jeg holder meget af
> stegt lever f.eks., så for mig betyder det ikke så meget, men så må man jo
> holde sig til paté af én eller anden slags hvis man ikke kan li´ lever.

Jeg kan nu også godt lide lever, men ikke når den er hård og
knaldstegt...den smager lidt for meget af jern. Men lever i fad med løg og
såås...yumm! Og på det seneste har jeg også prøvet en slagterpostej købt i
sønderjylland...kan ikke lige huske navnet, men den havde en rigtig god smag
af lever og krydderier.

Men det bliver spændende at prøve en hjemmedyrket med ansjoser!

Mvh
Linde

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-11-07 19:09

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse

Jeg vil da gerne give opskriften på "min" leverpostej. Den opskrift
er ret gammel, og så er den "opbagt", men ikke desto mindre
fantastisk god.

375 g. lever
250 g. spæk
125 g. flæskesmåkød
2 mellemstore løg
5 ansjoser /eller benfri sild
70 g. smør eller margarine
70 g. mel
½ ltr. mælk
1 æg
salt
1 tsk. peber
½ tsk. stødt nellike
½ tsk. stødt ingefær
½ tsk. stødt allehånde
2 stk stødt kommen (kan evt. udelades)

Hak lever, spæk, småkød og ansjoser (benfri sild) en gang igennem
kødmaskinen. Smelt fedtstoffet i en gryde, kom melet i og spæd med
mælken. Tag gryden fra varmen og lad den afkøle lidt. Rør ægget i og
tilsæt krydderier. Bland den hakkede levermasse i. Kom blandingen i
en velsmurt form og bag leverpostejen i vandbad i ca. 1 time ved 200
grader.

Den har faktisk gjort stor lykke til vores julefrokost i adskillige
år, selvfølgelig med hjemmesyltede rødbeder til.

Fra : Linde

Dato : 22-11-07 21:29

> [...]
> at bage en svulstig leverpostej selv. Men der skal en del i ovnen den dag,

Nu er jeg løbet ind i lidt af en hurdle, idet jeg mente at kunne skaffe en
kødhakker fra noget familie...men de har kun de store modeller, der helst
ikke må forlade matriklerne tilsyneladende. Men kender nogen til et sted,
hvor man kan finde en af de gammeldags håndhakkere, dem i gråt jern/zink med
træhåndtag eller sådan? Har hørt man måske kunne finde dem i velassorterede
isenkræmmere...har nogen et direkte hit så jeg slipper for at gå to gange?

Mvh
Linde

Fra : Max

Dato : 22-11-07 21:32

Hej Linde

> håndhakkere, dem i gråt jern/zink med træhåndtag eller sådan? Har
> hørt man måske kunne finde dem i velassorterede isenkræmmere...har
> nogen et direkte hit så jeg slipper for at gå to gange?

Både hånddrevne og maskindrevne modeller findes i hobetal over
alt i genbrugsbutikker og på loppemarkeder.

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-11-07 21:33

> [...]
> sådan? Har hørt man måske kunne finde dem i velassorterede
> isenkræmmere...har nogen et direkte hit så jeg slipper for at gå

Hej Linde.

Prøv i Netto. De har en i aluminium i denne uge med forskellige
hulskiver til 59.- kr. Den er faktisk magen til den jeg har haft i
ca. 100 år.

Du får den i hvert fald ikke billigere hos en isenkræmmer.

Fra : Linde

Dato : 22-11-07 21:36

> [...]
> til 59.- kr. Den er faktisk magen til den jeg har haft i ca. 100 år.
>
> Du får den i hvert fald ikke billigere hos en isenkræmmer.

Meget interessant! Det var lige sådan noget jeg havde håbet på. Jeg vil
straks gå i Netto i morgen. Takker:-9

Mvh
Linde