Ideer til mad med hakket lammekød
Fra : Louise

Dato : 17-11-07 18:38

I min fryser har jeg et kilo hakket lam, som jeg skal have tilberedt, på
den ene eller anden måde.
Har tidligere lavet frikadeller af lam, men vil prøve noget andet denne
gang.

Har søgt på nettet, men har ikke fundet noget der virkede tiltalende, ud
over en græsk lasagne med lam og aubergine.

Så derfor kunne jeg godt tænke mig at høre jeres favorit-opskrifter med
hakket lam..
Det må ikke indeholde peberfrugt, kan ikke tåle det.

På forhånd tak
Louise

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 17-11-07 18:41

Louise wrote:

> [...]
> med hakket lam..
> Det må ikke indeholde peberfrugt, kan ikke tåle det.

Bland kødet med hakket persille og presset hvidløg, form til bøffer,
krydr med lidt salt og peber og steg på en pande, men ikke for hårdt.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Kurt Lund

Dato : 18-11-07 01:00

Louise wrote:
> I min fryser har jeg et kilo hakket lam, som jeg skal have tilberedt,
> på den ene eller anden måde.
> Har tidligere lavet frikadeller af lam, men vil prøve noget andet
> denne gang.

Det er godt nok frikadeller, men nedenstående laver jeg jævnligt - faktisk
så sent som i dag:

Lammefrikadeller
Ingredienser:
a.. 500 g. lammefars
b.. 1 æg
c.. En skive franskbrød uden skorpe
d.. 1 dl. piskefløde
e.. 1 spsk. tomatpuré
f.. 1 hakket løg
g.. 100 g. bacon i tern
h.. 2 fed hvidløg
i.. Merian
j.. Hakket persille
k.. Salt og peber
l.. ½ l. Mornaysauce
m.. 1½ tsk. paprika
n.. 1 spsk. hakket løg
Fremgangsmåde
Opblød franskbrødet i fløden. Steg bacon og bland alle ingredienserne
sammen. Form farsen som bøffer/frikadeller.

Bøfferne steges til de er næsten gennemstegte.

Rød sauce
Mornaysaucen varmes op og tilsættes paprika og løg.
Smag til med peber.

Hertil råstegte kartofler.

Bon appetit.

--
Kurt Lund

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 18-11-07 01:45

Louise skrev:
> [...]
> hakket lam..
> Det må ikke indeholde peberfrugt, kan ikke tåle det.

Jeg har nogle gange lavet nogle lammedeller med hakkede mandler og sød
chili. Dybest set er det en frikadellefars lavet på lammekød, og deri
puttes et par fed presset hvidløg, et par tsk sød chili og 75 g hakkede
smuttede mandler. De steges som frikadeller og kommes i et fad.

I fadet plejer jeg at hælde en tomatsovs udover lavet på fløde, flåede
tomater og smagt til med basilikum og hvidløg. Derefter lige 15 min i
ovnen så det kan blive kogt sammen.

Smager godt med pasta eller ris til.

Fra : Jesper Lützhøft

Dato : 18-11-07 11:09

Mousaka; men det er måske den græske lasagne du taler om ? Den er rigtig
god - og brug champignon også !
eller
Indisk Curry minced meat

--
Jesper Lützhøft
Baunevang 11

Fra : Heidi

Dato : 18-11-07 14:56

Louise wrote:
> I min fryser har jeg et kilo hakket lam, som jeg skal have tilberedt,
> på den ene eller anden måde.

Karolines opskrift på græsk farsbrød.

--
Heidi

Fra : Louise

Dato : 19-11-07 22:42

Louise skrev:
> [...]
> hakket lam..
> Det må ikke indeholde peberfrugt, kan ikke tåle det.

Takker for forslagene..
Den lasagne jeg nævnte var ikke en typisk mousakka, da der også skal
alm. lasagneplader i.
Frikadellevariationerne lyder også fine.

Vil tage i Bazar Vest en af dagen og finde nogle gode krydderier etc, og
så få lavet njoget mad med mit lam.

Louise

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-11-07 23:14

"Louise" <louiseDOTkrarup@privatDOTdk> skrev i en meddelelse

> Så derfor kunne jeg godt tænke mig at høre jeres favorit-opskrifter
> med hakket lam..

Bedre sent end aldrig og ingen opskrift, men jeg har netop fået en
lamme-moussaka. Den var godt nok god. Den virkede meget traditionel, men
havde som sagt hakket lammekød som hovedingrediens. Og så havde den et
strejf af kanel, der klædte den rigtigt godt.

> Det må ikke indeholde peberfrugt, kan ikke tåle det.

Der er ikke peberfrugt i moussaka. Til gengæld skal der godt med
kartofelskiver og auberginer i.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.