Holdbarhed på ost
Fra : mew2k

Dato : 16-11-07 18:14

Jeg har en cheasy 13% ost i køleskabet, hvor der står den kan holde sig ca.
14 dage i åbnet emballage.

Men passer dette nu også, eller kan den stadig spises længe efter?

Jeg mener ganske bestemt den har været åbnet i ca. 14 dage nu, og den
hverken 'sveder', lugter eller andet - men kan der ske en form for skjult
gæring inde i osten som man kan blive skidt tilpas af?

Hvad gør I med oste som ikke bliver spist i løbet af 7-14 dage?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 16-11-07 18:25

mew2k skrev:

> [...]
> form for skjult gæring inde i osten som man kan blive skidt tilpas af?

> Hvad gør I med oste som ikke bliver spist i løbet af 7-14 dage?

Jeg spiser osten uden frygt - efter lige at have udsat den for
syns-, lugt- og fornuftsansen.

--
Herluf :·)

Fra : Inger Pedersen

Dato : 16-11-07 18:53

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg spiser osten uden frygt - efter lige at have udsat den for
> syns-, lugt- og fornuftsansen.

samme her.

Hilsen Inger

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-11-07 18:57

Inger Pedersen skrev:

> samme her.

Jeg tilslutter mig koret.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 16-11-07 19:31

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Jeg tilslutter mig koret.

Ditto.

Min yngste datter smider til gengæld alt ud efter sidste salgsdag

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Max

Dato : 16-11-07 19:34

Hej Erik

> Min yngste datter smider til gengæld alt ud efter sidste salgsdag

Du er heldig, min smider det ud længe før :)

--
Mvh Max

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-11-07 20:07

On Fri, 16 Nov 2007 19:30:58 +0100, Erik Olsen DK wrote:

> Min yngste datter smider til gengæld alt ud efter sidste salgsdag

Sådan er folk forskellige. Jeg køber ost efter sidste salgsdag.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 17-11-07 18:27

Erik Olsen DK wrote:

> Ditto.
>
> Min yngste datter smider til gengæld alt ud efter sidste salgsdag

Jeg køber Riberhus (skiveskåren) når det er på tilbud i Superspar, og de
kan holde sig en 4-7 uger fra købsdatoen.

For 1-2 år siden spiste jeg mindre brød og pålæg (herunder ost), og jeg
var engang ude for at jeg en dag havde spist noget ost fra en pakke der
næsten var færdig, uden at have kunnet se noget eller smage noget, men
næste dag da jeg igen skulle have ost fra pakken, da var den godt muggen.

Nu kigger jeg lidt grundigere efter, og lugter til osten, før jeg spiser
den, men jeg har aldrig siden haft problemer. Jeg er dog holdt op med at
købe deres økonomipakker på 450 gram, og køber i stedet de lidt dyrere
på 250 gram. Det er nok derfor.

I øvrigt går jeg med overvejelser om at prøve en fedtfattigere ost, når
det nærværende læs er spist. Er der nogen der kan anbefale noget
skiveskåret til en fornuftig pris? Gerne hos Superspar, Netto eller
Føtex, eller til nød Fakta. Det er de butikker jeg har i nærheden...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-11-07 22:55

Peter Knutsen skrev i 473f244d$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk
dette:

> Jeg køber Riberhus (skiveskåren) når det er på tilbud i Superspar, og
> de kan holde sig en 4-7 uger fra købsdatoen.

Er det ost?

vh
Jan

Jan Bøgh | http://jan.boegh.net
In the beginning God made 'the light.' Shortly thereafter God made three big
mistakes. The first mistake was called MAN, the second mistake was called
WO-MAN, and the third mistake was the invention of THE POODLE.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-11-07 02:39

Jan Boegh wrote:
> Peter Knutsen skrev i 473f244d$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk
> dette:
>
> Er det ost?

Tidligere købte jeg noget discount-ost som smagte meget dårligt.
Sammenlignet med det, så synes jeg Riberhus smager rigtig godt.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 16-11-07 18:33

Hej

> Hvad gør I med oste som ikke bliver spist i løbet af 7-14 dage?

Spiser dem.

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-11-07 21:24

"mew2k" <gg@gg.gg> skrev i en meddelelse

> Jeg har en cheasy 13% ost i køleskabet

Allerede der hopper kæden af. En Cheasy 13% er ikke en ost.

> Men passer dette nu også, eller kan den stadig spises længe efter?

Spis den lige så længe, du har lyst til.

> Jeg mener ganske bestemt den har været åbnet i ca. 14 dage nu, og den
> hverken 'sveder', lugter eller andet - men kan der ske en form for
> skjult gæring inde i osten som man kan blive skidt tilpas af?

Næppe.

> Hvad gør I med oste som ikke bliver spist i løbet af 7-14 dage?

Spiser dem efterfølgende. Men nu spiser du så ikke ost, men Cheasy 13%, så
det er lidt svært at sammenligne.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Linde

Dato : 17-11-07 10:43

"mew2k" <gg@gg.gg> skrev i en meddelelse
> Jeg har en cheasy 13% ost i køleskabet, hvor der står den kan holde sig
> ca. 14 dage i åbnet emballage.

Det er et lovkrav, at man angiver en mindste holdbarhed under forhold, man
må antage at den tænkte forbruger kan opbevare produktet under. Det giver
også mening med ost selvom den kan holde sig længere, for under uheldige
omstændigheder under opbevaring kan der godt komme lidt pletter eller slim
på osten, og for at minimere reklamationer på produktet giver man den så en
forholdsvis kort holdbarhed.

Problemet med fedtreducerede oste er, at de har højt vandindhold for at
virke blødere. Det kan gøre at de hurtigt bliver tørre og får en tyk skorpe,
når der efterhånden fordamper vand fra osten på bordet eller i køleskabet.
Der er som sådan ikke den store risiko for at den rådner, selvom der foregår
en vis modningsproces i osten. Den vil sandsynligvis blive som en skosål før
den modner derud, hvor almindelige mennesker ikke vil spise den. Pak den
godt ind, lad den ikke stå frit fremme på bordet, og stil den på køl hurtigt
efter brug, så er der ingen problemer overhovedet.

> Hvad gør I med oste som ikke bliver spist i løbet af 7-14 dage?

Jeg lader den ligge nogle uger endnu og håber på, den når til et højere
stadie af velsmag.

Mvh
Linde