/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
tæret roraksel
Fra : Henrik Kolle Rasmuss~


Dato : 29-11-07 14:58

Min rustfrie roraksel er tæret, og jeg er ved at udskifte den. Roret og
akselen
er lavet i AISI 316.
Kan jeg sætte en anode på akselen inde under læ? DVS den ikke rører vandet.
er der nogen som har erfaring med dette
mvh Henrik Kolle



 
 
Karl Erik Christense~ (29-11-2007)
Kommentar
Fra : Karl Erik Christense~


Dato : 29-11-07 16:15

Den Thu, 29 Nov 2007 14:57:31 +0100 skrev Henrik Kolle Rasmussen:

> Min rustfrie roraksel er tæret, og jeg er ved at udskifte den. Roret og
> akselen
> er lavet i AISI 316.
> Kan jeg sætte en anode på akselen inde under læ? DVS den ikke rører
> vandet. er der nogen som har erfaring med dette mvh Henrik Kolle

Det kan du ikke da vandet fungerer som katalysator.

--
Med venlig hilsen
Karl Erik Christensen

Harding E. Larsen (29-11-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 29-11-07 16:32

Hej Henrik,

Nej det kan ikke lade sig gøre, både den rustfri aksel og
zinkanoden skal være nedsænket i elektrolytten.

Overfladebeskyttelse af metaller har baggrund i
korrosionsbeskyttelse. De uædle metaller, som er de vigtigste
til teknisk anvendelse, er ikke stabile. De er fremstillet ud
fra oxider m.v. ved tilførsel af energi, og de vil være
tilbæjlige til igen at blive til oxider under frigørelse af
energi, altså en frivillig proces. Den frivillige omdannelse,
oxydationen, vil foregå langsomt, især i tør luft og ved lave
temperaturer.
Korrosionen foregår hurtigere i fugtig luft eller med metaller i
direkte kontakt med en elektrolyt som vand jo er. Selv ferskvand
(postevand) indeholder tilstrækkeligt med opløste salte til at
kunne være aggresiv over for et metal, mens havvand vil kunne
give anledning til hurtigere angreb.

Nu ved jeg ikke hvilken båd du har; men er det en glasfiberbåd
hvor ror + de indvendige styregrejer ikke har forbindelse med
andet metal ombord der har kontakt til ydre metalflader, som
f.eks. propelleren, så behøves du ikke nogen form for
zinkanodebeskyttelse.
Du skal være sikker på at der ikke er forbindelse f.eks. gennem
en ledning til kompaslyset i styrepedestalen.
Er der ingen forbindelse behøves du ikke nogen anode, men står
der indvendtigt bundvand strækkende sig fra rorindfæstningen og
hen til stævnrøret så vil der være en utilsigtet forbindelse.

Mvh/Harding

Henrik Kolle Rasmussen <kollevvs@tdcadsl.dk> skrev:
>Min rustfrie roraksel er tæret, og
>jeg er ved at udskifte den. Roret og
>akselen
>er lavet i AISI 316.
>Kan jeg sætte en anode på akselen
>inde under læ? DVS den ikke rører vandet.
>er der nogen som har erfaring med dette
>mvh Henrik Kolle



Henrik Kolle Rasmuss~ (29-11-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Kolle Rasmuss~


Dato : 29-11-07 18:57

Det er en sejlbåd i fiber med blykøl og sejldrev den er med nylonlejer på
rorakselen.
dvs der er ikke andet at gøre end at sætte zink på selve roret. Der må jo
være en proces igang da min nuværende aksel på ø35 ligner en si.
eller hvad??
mvh Henrik



"Harding E. Larsen (slet WEEVK)" <harding@WEEVKlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11963506880.299804118268639@dtext.news.tele.dk...
> Hej Henrik,
>
> Nej det kan ikke lade sig gøre, både den rustfri aksel og
> zinkanoden skal være nedsænket i elektrolytten.
>
> Overfladebeskyttelse af metaller har baggrund i
> korrosionsbeskyttelse. De uædle metaller, som er de vigtigste
> til teknisk anvendelse, er ikke stabile. De er fremstillet ud
> fra oxider m.v. ved tilførsel af energi, og de vil være
> tilbæjlige til igen at blive til oxider under frigørelse af
> energi, altså en frivillig proces. Den frivillige omdannelse,
> oxydationen, vil foregå langsomt, især i tør luft og ved lave
> temperaturer.
> Korrosionen foregår hurtigere i fugtig luft eller med metaller i
> direkte kontakt med en elektrolyt som vand jo er. Selv ferskvand
> (postevand) indeholder tilstrækkeligt med opløste salte til at
> kunne være aggresiv over for et metal, mens havvand vil kunne
> give anledning til hurtigere angreb.
>
> Nu ved jeg ikke hvilken båd du har; men er det en glasfiberbåd
> hvor ror + de indvendige styregrejer ikke har forbindelse med
> andet metal ombord der har kontakt til ydre metalflader, som
> f.eks. propelleren, så behøves du ikke nogen form for
> zinkanodebeskyttelse.
> Du skal være sikker på at der ikke er forbindelse f.eks. gennem
> en ledning til kompaslyset i styrepedestalen.
> Er der ingen forbindelse behøves du ikke nogen anode, men står
> der indvendtigt bundvand strækkende sig fra rorindfæstningen og
> hen til stævnrøret så vil der være en utilsigtet forbindelse.
>
> Mvh/Harding
>
> Henrik Kolle Rasmussen <kollevvs@tdcadsl.dk> skrev:
>>Min rustfrie roraksel er tæret, og
>>jeg er ved at udskifte den. Roret og
>>akselen
>>er lavet i AISI 316.
>>Kan jeg sætte en anode på akselen
>>inde under læ? DVS den ikke rører vandet.
>>er der nogen som har erfaring med dette
>>mvh Henrik Kolle
>
>
>



Harding E. Larsen (29-11-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 29-11-07 19:54

Hej Henrik,

Blykølen kommer ikke ind i billedet og det gør sejldrevet heller
ikke hvis det ikke imellem dem og roret er en elektrisk
forbindelse.
Det øverste rorleje forudsættes at være over vandlinien og er
der et nedre leje kan det være enten af nylon eller bronce.
Er det af nylon eller anden fiberforekomst vil der heller ikke
være eletrisk forbindelse mellem lejet, der sikkert er lavet af
rustfrit materiale, og roraksel. Så er der ikke her elektrisk
forbindelse mellem de dele og da der således ikke er nogen
forbindelse kan der ikke gå nogen strøm, altså ingen tæring.

Selvfølgelig må der være en forbindelse siden din aksel ligner
en switzerost. Den fejl skal du finde.

Jeg har prøvet den med at sætte en zinkanode på siden af
rorskægget tilsluttet lejeblokken, for at "Beskytte" akselen,
det gav kun grubetæring i akselenden. Jo der var en indre
forbindelse som var årsagen.
Fejlen blev rettet og i de sidste 28 år har der ikke været nogen
zinkanode og ej heller nogen tæring af akselen.

Mvh/Harding

Henrik Kolle Rasmussen <kollevvs@tdcadsl.dk> skrev:
>Det er en sejlbåd i fiber med blykøl
>og sejldrev den er med nylonlejer på
>rorakselen.
>dvs der er ikke andet at gøre end at
>sætte zink på selve roret. Der må jo
>være en proces igang da min nuværende
>aksel på ø35 ligner en si.
>eller hvad??
>mvh Henrik


HH (29-11-2007)
Kommentar
Fra : HH


Dato : 29-11-07 12:40

Hej Henrik,
Som jeg forstår rustfrit stål (inkl. "syrefast" - 316) så forudsætter
rustfriheden at der dannes oxider af krom og nikkel på overfladen som
så beskytter jernet i legeringen. Men hvis det rustfrie stål befinder
sig i et korrosivt miljø (saltvand) hvor der ikke er noget ilt
tilstede, ja så ruster det rustfrie stål ganske forfærdeligt hurtigt -
som jern. Sådanne fugtige og iltfattige miljøer kan findes fx. inde i
massive trækonstruktioner hvor træet kan være fugtigt og hvor der ikke
er mere ilt tilstede. Jeg ved jo ikke om det kan være en forklaring i
dit tilfælde, er der fx. et vandfyldt, lukket rum over det nederste
rorleje? Og kan det korrosionsmønster som du ser passe med den her
forklaring?
En overgang var der mange der troede, at hvis man brugte 316-stål til
fx. skroggennemføringer, ja så var man alle korrosionsproblemer kvit.
Men det viser sig desværre, at ofte er disse ikke bedre end de dårlige
messing-gennemføringer der blev anvendt i en årrække. Så nu hedder
religionen bronze, altså kobber og tin, ligesom i de gode gamle dage.

Hans-Henrik


Henrik Kolle Rasmuss~ (29-11-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Kolle Rasmuss~


Dato : 29-11-07 21:06

Hej Hans Henrik
det forholder sig ligesom du beskriver
men hvad gør jeg??

Henrik Kolle

"HH" <hhmcsv@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:91e09600-d0ea-46ae-8022-789ceb4a5b65@s8g2000prg.googlegroups.com...
Hej Henrik,
Som jeg forstår rustfrit stål (inkl. "syrefast" - 316) så forudsætter
rustfriheden at der dannes oxider af krom og nikkel på overfladen som
så beskytter jernet i legeringen. Men hvis det rustfrie stål befinder
sig i et korrosivt miljø (saltvand) hvor der ikke er noget ilt
tilstede, ja så ruster det rustfrie stål ganske forfærdeligt hurtigt -
som jern. Sådanne fugtige og iltfattige miljøer kan findes fx. inde i
massive trækonstruktioner hvor træet kan være fugtigt og hvor der ikke
er mere ilt tilstede. Jeg ved jo ikke om det kan være en forklaring i
dit tilfælde, er der fx. et vandfyldt, lukket rum over det nederste
rorleje? Og kan det korrosionsmønster som du ser passe med den her
forklaring?
En overgang var der mange der troede, at hvis man brugte 316-stål til
fx. skroggennemføringer, ja så var man alle korrosionsproblemer kvit.
Men det viser sig desværre, at ofte er disse ikke bedre end de dårlige
messing-gennemføringer der blev anvendt i en årrække. Så nu hedder
religionen bronze, altså kobber og tin, ligesom i de gode gamle dage.

Hans-Henrik




Harding E. Larsen (29-11-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 29-11-07 22:36

Hej Henrik,

Du må meget gerne deltage lidt i løsningen af dit problem.
Vi forsøger at hjælpe med nogle forslag; men kan du ikke nærmere
beskrive hvor dette fuldstændigt lukkede hulrum befinder sig.
Er det inde i et lukket glasfiberror eller et andet mystisk sted?
Det er nødvendigt at vide dette for at kunne give råd om en
behandling/udbedring af dit problem.

Mvh/Harding

Henrik Kolle Rasmussen <kollevvs@tdcadsl.dk> skrev:
>Hej Hans Henrik
>det forholder sig ligesom du beskriver
>men hvad gør jeg??
>
>Henrik Kolle


Henrik Kolle Rasmuss~ (29-11-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Kolle Rasmuss~


Dato : 29-11-07 23:56

Hej Harding
det er svært at forklare.
Men roret og akslen har ingen elektrisk forbindelse til resten af båden
må jeg sende dig et billede Harding?
Mvh Henrik

"Harding E. Larsen (slet 6FRMQ)" <harding@6FRMQlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11963725230.246022538400155@dtext.news.tele.dk...
> Hej Henrik,
>
> Du må meget gerne deltage lidt i løsningen af dit problem.
> Vi forsøger at hjælpe med nogle forslag; men kan du ikke nærmere
> beskrive hvor dette fuldstændigt lukkede hulrum befinder sig.
> Er det inde i et lukket glasfiberror eller et andet mystisk sted?
> Det er nødvendigt at vide dette for at kunne give råd om en
> behandling/udbedring af dit problem.
>
> Mvh/Harding
>
> Henrik Kolle Rasmussen <kollevvs@tdcadsl.dk> skrev:
>>Hej Hans Henrik
>>det forholder sig ligesom du beskriver
>>men hvad gør jeg??
>>
>>Henrik Kolle
>
>



Harding E. Larsen (30-11-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 30-11-07 08:44

Hej Henrik,

Ja det må du meget gerne!
Slet A6IY i mailadressen, så kommer den igennem.

Mvh/Harding

Henrik Kolle Rasmussen <kollevvs@tdcadsl.dk> skrev:
>Hej Harding
>det er svært at forklare.
>Men roret og akslen har ingen
>elektrisk forbindelse til resten af båden
>må jeg sende dig et billede Harding?
>Mvh Henrik
>
>"Harding E. Larsen (slet 6FRMQ)"
><harding@6FRMQlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>meddelelse
>news:11963725230.246022538400155@dtext
>.news.tele.dk...
>> Hej Henrik,
>>
>> Du må meget gerne deltage lidt i
>>løsningen af dit problem.
>> Vi forsøger at hjælpe med nogle
>>forslag; men kan du ikke nærmere
>> beskrive hvor dette fuldstændigt
>>lukkede hulrum befinder sig.
>> Er det inde i et lukket glasfiberror
>>eller et andet mystisk sted?
>> Det er nødvendigt at vide dette for
>>at kunne give råd om en
>> behandling/udbedring af dit problem.
>>
>> Mvh/Harding
>>
>> Henrik Kolle Rasmussen
>><kollevvs@tdcadsl.dk> skrev:
>>>Hej Hans Henrik
>>>det forholder sig ligesom du beskriver
>>>men hvad gør jeg??
>>>
>>>Henrik Kolle
>>


Harding E. Larsen (01-12-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 01-12-07 12:24

Hej Henrik,

Jeg har nu set dine billeder af roret. Noget af rorets ene side
er åbnet således at det er let at se korrosionsangrebene på
indersidens flader.
Roret er lavet af rustfrie plader der er formet og det hele er
svejset sammen med dele af rorstammen inden i konstruktionen.
En sådan fuldsvejset konstruktion vil uden overfladebehandling
indvendigt og med lidt fugtig atmosfære derinde tæres.
I en sådan lukket konstruktion er der ikke så mange muligheder
for overfladebehandling; men det bedste du kan gøre er at lave
et hul øverst i overkanten af roret og lave et gevindhul til en
lille skrue. gevindet må gerne være konisk så det pakker bedre
ved iskruningen af skruen.
Igennem hullet skal du sprøjte en lille kopfuld tjære med
bitumen i. Herefter vender og drejer du roret indtil alle indre
flader er befugtet.
Tjære og bitumen er attraktiv, idet de er kemisk inaktive, har
fremragende barierre egenskaber, er penetrerende og billige.
Da de er følsomme over for ultraviolet stråling er deres
anvendelse begrænset til lukkede konstruktioner som roret.
Udvendigt vil det være bedst at male rorkonstruktionen med en
Light Primer, fem lag. Det vil her give en tæt og god
beskyttelse af rorets ydre overflade.

Mvh/Harding







Henrik Kolle Rasmuss~ (01-12-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Kolle Rasmuss~


Dato : 01-12-07 12:35

Tak for svaret Harding
Nu er det bare som jeg beskrev at det kun er 8cm af rorakselen som er tæret,
det du ser på billedet, som kan se ud som rust, er bare skidt eller slam,
det kan i hvertfald bare tøres af.
Der er kun tæringer på akselen. Det er på den del som nylon lejet kører i.
Det er det som undrer mig. For jeg tror ikke en zinkanode kan løse
problemet.
mvh Henriok Kolle

"Harding E. Larsen (slet 0L9FG)" <harding@0L9FGlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11965085870.774336110703679@dtext.news.tele.dk...
> Hej Henrik,
>
> Jeg har nu set dine billeder af roret. Noget af rorets ene side
> er åbnet således at det er let at se korrosionsangrebene på
> indersidens flader.
> Roret er lavet af rustfrie plader der er formet og det hele er
> svejset sammen med dele af rorstammen inden i konstruktionen.
> En sådan fuldsvejset konstruktion vil uden overfladebehandling
> indvendigt og med lidt fugtig atmosfære derinde tæres.
> I en sådan lukket konstruktion er der ikke så mange muligheder
> for overfladebehandling; men det bedste du kan gøre er at lave
> et hul øverst i overkanten af roret og lave et gevindhul til en
> lille skrue. gevindet må gerne være konisk så det pakker bedre
> ved iskruningen af skruen.
> Igennem hullet skal du sprøjte en lille kopfuld tjære med
> bitumen i. Herefter vender og drejer du roret indtil alle indre
> flader er befugtet.
> Tjære og bitumen er attraktiv, idet de er kemisk inaktive, har
> fremragende barierre egenskaber, er penetrerende og billige.
> Da de er følsomme over for ultraviolet stråling er deres
> anvendelse begrænset til lukkede konstruktioner som roret.
> Udvendigt vil det være bedst at male rorkonstruktionen med en
> Light Primer, fem lag. Det vil her give en tæt og god
> beskyttelse af rorets ydre overflade.
>
> Mvh/Harding
>
>
>
>
>
>
>



Harding E. Larsen (01-12-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 01-12-07 13:33

Hej Herik,

Er det det billed 13 viser, billedet er meget uskarpt.
Så er det jo udvendig tæring.
Hvad er lejebukken lavet af? Er det samme type stål?
Der må være en eller anden form for ledende forbindelse mellem
roret og den ydre lejebuk. Hvordan er lejebukken gjort fast?
Ligger der en indvendig (evt. indstøbt) stålforstærkning der kan
have forbindelse med rorets top.
Har du mulighed for at lave en modstandsmåling fra det nederste
rorbeslag og op til det øverste leje på båden.
Du kunne også male hele det nederste rorbeslag efter at det er
afmonteret med Light Primer, Light Primer en en god isolator for
metallet der må bare ikke sidde skruer heri der har fat i nogel
metal der kan optræde som en ledning mellem ror og lejebuk.
Lad mig høre/se hvad du måler.

Mvh/Harding

Henrik Kolle Rasmussen <kollevvs@tdcadsl.dk> skrev:
>Tak for svaret Harding
>Nu er det bare som jeg beskrev at det
>kun er 8cm af rorakselen som er tæret,
>det du ser på billedet, som kan se ud
>som rust, er bare skidt eller slam,
>det kan i hvertfald bare tøres af.
>Der er kun tæringer på akselen. Det er
>på den del som nylon lejet kører i.
>Det er det som undrer mig. For jeg
>tror ikke en zinkanode kan løse
>problemet.
>mvh Henriok Kolle
>
>"Harding E. Larsen (slet 0L9FG)"
><harding@0L9FGlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>meddelelse
>news:11965085870.774336110703679@dtext
>.news.tele.dk...
>> Hej Henrik,
>>
>> Jeg har nu set dine billeder af
>>roret. Noget af rorets ene side
>> er åbnet således at det er let at se
>>korrosionsangrebene på
>> indersidens flader.
>> Roret er lavet af rustfrie plader
>>der er formet og det hele er
>> svejset sammen med dele af
>>rorstammen inden i konstruktionen.
>> En sådan fuldsvejset konstruktion
>>vil uden overfladebehandling
>> indvendigt og med lidt fugtig
>>atmosfære derinde tæres.
>> I en sådan lukket konstruktion er
>>der ikke så mange muligheder
>> for overfladebehandling; men det
>>bedste du kan gøre er at lave
>> et hul øverst i overkanten af roret
>>og lave et gevindhul til en
>> lille skrue. gevindet må gerne være
>>konisk så det pakker bedre
>> ved iskruningen af skruen.
>> Igennem hullet skal du sprøjte en
>>lille kopfuld tjære med
>> bitumen i. Herefter vender og drejer
>>du roret indtil alle indre
>> flader er befugtet.
>> Tjære og bitumen er attraktiv, idet
>>de er kemisk inaktive, har
>> fremragende barierre egenskaber, er
>>penetrerende og billige.
>> Da de er følsomme over for
>>ultraviolet stråling er deres
>> anvendelse begrænset til lukkede
>>konstruktioner som roret.
>> Udvendigt vil det være bedst at male
>>rorkonstruktionen med en
>> Light Primer, fem lag. Det vil her
>>give en tæt og god
>> beskyttelse af rorets ydre overflade.
>>
>> Mvh/Harding


Henrik Kolle Rasmuss~ (01-12-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Kolle Rasmuss~


Dato : 01-12-07 21:51

Hej Harding
Der er det som er underligt, begge lejer er lavet af nylon lejebuk og
rorbrønd er lavet af rf stål. Nederste lejebuk er boltet til kølsvinet,
øverste er glasset fast, og jeg kan ikke se noget yderligere
stålforstærkning. jeg vil prøve at måle i morgen formiddag.
Mvh Henrik Kolle

"Harding E. Larsen (slet Q05R9)" <harding@Q05R9larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11965127460.649198046534398@dtext.news.tele.dk...
> Hej Herik,
>
> Er det det billed 13 viser, billedet er meget uskarpt.
> Så er det jo udvendig tæring.
> Hvad er lejebukken lavet af? Er det samme type stål?
> Der må være en eller anden form for ledende forbindelse mellem
> roret og den ydre lejebuk. Hvordan er lejebukken gjort fast?
> Ligger der en indvendig (evt. indstøbt) stålforstærkning der kan
> have forbindelse med rorets top.
> Har du mulighed for at lave en modstandsmåling fra det nederste
> rorbeslag og op til det øverste leje på båden.
> Du kunne også male hele det nederste rorbeslag efter at det er
> afmonteret med Light Primer, Light Primer en en god isolator for
> metallet der må bare ikke sidde skruer heri der har fat i nogel
> metal der kan optræde som en ledning mellem ror og lejebuk.
> Lad mig høre/se hvad du måler.
>
> Mvh/Harding
>
> Henrik Kolle Rasmussen <kollevvs@tdcadsl.dk> skrev:
>>Tak for svaret Harding
>>Nu er det bare som jeg beskrev at det
>>kun er 8cm af rorakselen som er tæret,
>>det du ser på billedet, som kan se ud
>>som rust, er bare skidt eller slam,
>>det kan i hvertfald bare tøres af.
>>Der er kun tæringer på akselen. Det er
>>på den del som nylon lejet kører i.
>>Det er det som undrer mig. For jeg
>>tror ikke en zinkanode kan løse
>>problemet.
>>mvh Henriok Kolle
>>
>>"Harding E. Larsen (slet 0L9FG)"
>><harding@0L9FGlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>>meddelelse
>>news:11965085870.774336110703679@dtext
>>.news.tele.dk...
>>> Hej Henrik,
>>>
>>> Jeg har nu set dine billeder af
>>>roret. Noget af rorets ene side
>>> er åbnet således at det er let at se
>>>korrosionsangrebene på
>>> indersidens flader.
>>> Roret er lavet af rustfrie plader
>>>der er formet og det hele er
>>> svejset sammen med dele af
>>>rorstammen inden i konstruktionen.
>>> En sådan fuldsvejset konstruktion
>>>vil uden overfladebehandling
>>> indvendigt og med lidt fugtig
>>>atmosfære derinde tæres.
>>> I en sådan lukket konstruktion er
>>>der ikke så mange muligheder
>>> for overfladebehandling; men det
>>>bedste du kan gøre er at lave
>>> et hul øverst i overkanten af roret
>>>og lave et gevindhul til en
>>> lille skrue. gevindet må gerne være
>>>konisk så det pakker bedre
>>> ved iskruningen af skruen.
>>> Igennem hullet skal du sprøjte en
>>>lille kopfuld tjære med
>>> bitumen i. Herefter vender og drejer
>>>du roret indtil alle indre
>>> flader er befugtet.
>>> Tjære og bitumen er attraktiv, idet
>>>de er kemisk inaktive, har
>>> fremragende barierre egenskaber, er
>>>penetrerende og billige.
>>> Da de er følsomme over for
>>>ultraviolet stråling er deres
>>> anvendelse begrænset til lukkede
>>>konstruktioner som roret.
>>> Udvendigt vil det være bedst at male
>>>rorkonstruktionen med en
>>> Light Primer, fem lag. Det vil her
>>>give en tæt og god
>>> beskyttelse af rorets ydre overflade.
>>>
>>> Mvh/Harding
>



Henrik Kolle Rasmuss~ (30-11-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Kolle Rasmuss~


Dato : 30-11-07 16:58


Hej
så har jeg prøvet at uploade billederne af roret.
roret har andre skader og er derfor skåret op så jeg kan svejse en ny plade
i
mvh Henrik Kolle


http://peecee.dk/?id=82108
http://peecee.dk/?id=82109
http://peecee.dk/?id=82110
http://peecee.dk/?id=82111


"Henrik Kolle Rasmussen" <kollevvs@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:474ec54a$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Min rustfrie roraksel er tæret, og jeg er ved at udskifte den. Roret og
> akselen
> er lavet i AISI 316.
> Kan jeg sætte en anode på akselen inde under læ? DVS den ikke rører
> vandet.
> er der nogen som har erfaring med dette
> mvh Henrik Kolle
>
>



Per Kaaber (30-11-2007)
Kommentar
Fra : Per Kaaber


Dato : 30-11-07 20:56

Henrik Kolle Rasmussen wrote:
> Hej
> så har jeg prøvet at uploade billederne af roret.
> roret har andre skader og er derfor skåret op så jeg kan svejse en ny
> plade i
> mvh Henrik Kolle
>
>
> http://peecee.dk/?id=82108
> http://peecee.dk/?id=82109
> http://peecee.dk/?id=82110
> http://peecee.dk/?id=82111
>
>
Hej Henrik
Surt med tærringer på vitale dele. Umiddelbart ser dit ror udt til at bestå
af ret meget rustfrit, og virker umiddelbart tungt.
Prøv og tag en snak med Jefa rorsystem. www.jefa.com.

Jeg har selv haft problemer med et rorsystem der var fremstillet i
rustfrit(rorstammen), men var for svagt konstrueret med revnet skeg og skæv
rorstamme.
I 2006 har jeg selv, med hjælp fra en der beregnede et nyt rorprofil,
fremstillet en ny rorkonstruktion til min Helmsman 35, baseret på Jefa's
rorstamme og lejer.
Se evt. billederne på http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1445
--


Hilsen

Per A Lot



Leon Hulstroem (30-11-2007)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 30-11-07 23:38

> Se evt. billederne på
> http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1445
> --

"Tjenesten koster kun 29,- kr. + alm. SMS takst".... mig et hvis sted, det
holder vist ikke...

Hvad med et link til dit Space ?

Det er billigere

-Leon



Per Kaaber (01-12-2007)
Kommentar
Fra : Per Kaaber


Dato : 01-12-07 00:08

Leon Hulstroem wrote:
>> Se evt. billederne på
>> http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1445
>> --
>
> "Tjenesten koster kun 29,- kr. + alm. SMS takst".... mig et hvis
> sted, det holder vist ikke...
>
> Hvad med et link til dit Space ?
>
> Det er billigere
>
> -Leon

Hvad??? De er da blevet fuldstændigr vanvittige på galleriet.

Ved ik' med mit space, der ligger snart så meget familiært, der kun
tilkommer de nærmeste bekendte.
Så skidt da. Der er jo heller ik' flere 100 herinde:
http://pkj4220.spaces.live.com/photos/cns!956654219C24EDE7!172/

--


Hilsen

Per A Lot



Per Kaaber (01-12-2007)
Kommentar
Fra : Per Kaaber


Dato : 01-12-07 00:16

Leon Hulstroem wrote:
>> Se evt. billederne på
>> http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1445
>> --
>
> "Tjenesten koster kun 29,- kr. + alm. SMS takst".... mig et hvis
> sted, det holder vist ikke...
>
> Hvad med et link til dit Space ?
>
> Det er billigere
>
> -Leon

Sådan nogen kapitalister på galleriet.
Vi prøver på Kaspers side:
http://www.sejlsportkorsoer.dk/alot_projekt_nyt_ror.htm

--


Hilsen

Per A Lot



Preben Jensen (30-11-2007)
Kommentar
Fra : Preben Jensen


Dato : 30-11-07 17:31

"Henrik Kolle Rasmussen" <kollevvs@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:474ec54a$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Min rustfrie roraksel er tæret, og jeg er ved at udskifte den. Roret og
> akselen
> er lavet i AISI 316.
> Kan jeg sætte en anode på akselen inde under læ? DVS den ikke rører
> vandet.
> er der nogen som har erfaring med dette
> mvh Henrik Kolle
Hej

Den lange meget tekniske tråd er sikkert med mange gode forklaringer og
overvejelser.
Men det korte af det lange er: Hvis de har metal under vandlinien som tærer
skal du montere
zinkanoder med elektrisk forbindelse til metallet (i dit tilfælde
skrueakslen) og havvandet!
Jeg byggede for 30 år siden en træbåd med en rustfri rorbrønd og -stamme.
Efter et par år i
vandet kunne jeg konstatere tæring på rorstammen. Dette kunne jeg ikke
forstå, da der jo ikke
burde være elektrisk forbindelse mellem og andet metal under vandlinien.
Jeg kontaktede derfor Korrosioncentralen med mit problem - bl.a. at jeg ikke
forstod hvorfor.
Svaret var: Galvanisk korrosion på både skal man ikke forstå - sæt zink på
indtil problemet
er løst. Det gjorde jeg og har ikke siden haft tæring.

mvh. Preben



Harding E. Larsen (01-12-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 01-12-07 13:59

Hej Preben,

Den forklaring kan jeg ikke acceptere.
Der er ikke noget religiøst i at løse tæringsproblemer.
Man skal ikke tro man skal vide hvad man laver, og hvorfor.

Mvh/Harding



Preben Jensen <annelise-preben@mail.dk> skrev:
>
>Den lange meget tekniske tråd er
>sikkert med mange gode forklaringer og
>overvejelser.
>Men det korte af det lange er: Hvis de
>har metal under vandlinien som tærer
>skal du montere
>zinkanoder med elektrisk forbindelse
>til metallet (i dit tilfælde
>skrueakslen) og havvandet!
>Jeg byggede for 30 år siden en træbåd
>med en rustfri rorbrønd og -stamme.
>Efter et par år i
>vandet kunne jeg konstatere tæring på
>rorstammen. Dette kunne jeg ikke
>forstå, da der jo ikke
>burde være elektrisk forbindelse
>mellem og andet metal under vandlinien.
>Jeg kontaktede derfor
>Korrosioncentralen med mit problem -
>bl.a. at jeg ikke
>forstod hvorfor.
>Svaret var: Galvanisk korrosion på
>både skal man ikke forstå - sæt zink på
>indtil problemet
>er løst. Det gjorde jeg og har ikke
>siden haft tæring.
>
>mvh. Preben



Roderiet (01-12-2007)
Kommentar
Fra : Roderiet


Dato : 01-12-07 20:55


"Henrik Kolle Rasmussen" <kollevvs@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:474ec54a$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Min rustfrie roraksel er tæret, og jeg er ved at udskifte den. Roret og
> akselen
> er lavet i AISI 316.
> Kan jeg sætte en anode på akselen inde under læ? DVS den ikke rører
> vandet.
> er der nogen som har erfaring med dette
> mvh Henrik Kolle
>Hej gruppe For år tilbage, da jeg heksede med påhængsmotorer, var der et
>problem med de rustfri stålaksler til skruerne. De rustede, selvom de
>egentlig ikke burde. Jeg fik at vide fra Mercury, at det var fordi
>motorerne ( skruerne ) befandt sig i stillestående brakvand, fiskernne tog
>dem ikke op mellem hver tur. Skurken, tror jeg er det stillestående vand
>mellem rorstammen og lejebøsningen. Uanset hvad lejet er lavet af vil der
>antageligt være lidt vand på overfladen rorstammen ( den hygrostatiske
>effekt )og dette vil så reagere med stålet , der i princippet er neddyppet
>konstant. mvh Niels F.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177500
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408518
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste