Koordinatomregning
Fra : Ole Pagh

Dato : 26-11-07 21:05

Inspireret af et indlæg i dk.teknik.satellit.navigation om koordinater
i forskellige formater, har jeg begået et lille regneark i Excel, der
kan omregne koordinater:

dd= Grader (°)
mm= Minutter (')
ss= Sekunder ('')

Det omregner mellem formaterne:
dd mm ss,s <-> dd,ddddd <-> dd mm,mmm

og kan downloades herfra:
http://peecee.dk/?id=81244

Programmet er ganske simpelt. Der er ikke medtaget N-S, E-W og de
koordinater der opgives negativt for W-lig længde og S-lig bredde.

Der er en lille kort forklaring til de enkelte celler og indtastning er
begrænset til legale talområder for koordinater.

Håber at det kan bruges.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ivar Holm

Dato : 26-11-07 22:13

For dem der har interesse i det, så er der en velsignelse af
omsætningstabeller på:

http://www.nga.mil/portal/site/maritime/

Vælg f. eks. "Nautical Calculators" i venstre margen, og se hvilke
muligheder der dukker op!

Ivar Holm

Fra : Ole Pagh

Dato : 27-11-07 18:41

Ole Pagh skrev:
> Inspireret af et indlæg i dk.teknik.satellit.navigation om koordinater i
> forskellige formater, har jeg begået et lille regneark i Excel, der kan
> omregne koordinater:

Jeg fik i en anden gruppe et tip til en hjemmeside med en mere udførlig
gennemgang af omregninger m.v.
Der er også link til et Excel regneark som er noget smartere end mit,
må jeg desværre indrømme.
Se her: http://home.online.no/~sigurdhu/Deg_formats.htm
Linket til hans regneark står næsten lige over tegningen af jordkloden.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)