Begrænsning på startbatteriets størrelse?
Fra : Rasmus Riis

Dato : 25-11-07 06:14

Hej

Jeg har en sejlbåd med en Volvo MD7 dieselmotor, hvor jeg inden
foråret skal have udskiftet de gamle trætte batterier. Den er i
øjeblikket forsynet med et 100amp startbatteri og 120amp
forbrugsbatteri.

Min plan er at udskiftet disse med nye i den maksimale fysiske
størrelse batterirummet tillader - i dette tilfælde batterier på
omkring 120-130 amp.

Men så er jeg kommet til at se i motorens insktruktionsbog at der
højst må monteres et 60amp startbatteri.

Hvad skyldes denne begrænsning? Kan de skade motoren at montere et
120amp batteri? Den har fungere upåklageligt med et 100amp batteri,
som dog er ved at være temmeligt træt.

På forhånd tak
Rasmus Riis

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 25-11-07 19:36

"Rasmus Riis" <rasmus_riis@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Det er noget sludder, amp. fortæller kun noget hvor stor strømtanken er...
12V er jo 12V uanset størrelsen på tanken.
Men det kan måske have noget at gøre med ladetiden!!!

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : claus b.p.

Dato : 25-11-07 23:00

"Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 12V er jo 12V uanset størrelsen på tanken.
> Men det kan måske have noget at gøre med ladetiden!!!

Nej, Volvo kan da ikke vide hvor længe man sejler (for motor) ad gangen, og
om man evt. monterer en større generator eller anden form for ladeudstyr.
Mon ikke det er en opgivelse der er misfortolket, evt. i oversættelse? Jeg
ville tro at de mener, at man med max. 60Ah er sikker på at have startstrøm
nok. Da det er en relativt lille motor, vil jeg tro det er overdrevent (også
økonomisk) at benytte noget større, men den dag man er løbet tør for strøm
er det jo ikke nok at være bagklog. Sæt du roligt det større batteri på, men
hold dig ajour ved lidt hovedregning hvor meget batterierne faktisk bliver
af- og opladet, for det er surt med et stort batteri, hvis ikke man har tid
og kapacitet til at få det ladet op til ens behov.

Mvh. Claus

Fra : HH

Dato : 25-11-07 13:32

Jeg har også en MD7, og jeg har aldrig haft startproblemer med mit
75Ah startbatteri. Jeg tror på den anden side, at et mindre batteri
sagtens kan starte motoren, hvis det er reserveret kun til motorstart
- fordi det jo principielt altid er fuldt opladet.

Imidlertid kan jeg se en fordel i at gøre som du foreslår: Nemlig at
indbygge så stor batterikapacitet såvel til startbatteri som til
forbrugsbatteri. Hvis man monterer en hovedafbryder mere som lægger de
to pluspoler sammen, så kan man i en snæver vending (oftest et tomt
forbrugsbatteri) afbryde hovedafbryderen til det flade batteri og med
den ekstra hovedafbryder forbinde det raske batteri til forbrug -
eller omvendt hvis det nu skulle være tilfældet.
I mit tilfælde, så passer det lige nøjagtigt med at have plads til et
75Ah startbatteri og et 115Ah forbrugsbatteri - de står i hver sit rum
i kølsvinet på min Beason 31. Hvis skitsen her kan tydes, så er det
sådan jeg har lavet det.

Forbrug Start
| |
o o
/ / Her de normale hovedafbrydere til de
to batterier
o----o/o-----o Her den ekstra hovedafbryder mellem
batterisiden af de to hovedafbrydere ovenfor.
| |
Forbrugs- Start-
batteri batteri

Men til dit oprindelige spørgsmål, så kan jeg faktisk ikke se hvorfor
det anbefales med max. 60Ah. For ladefunktionen fra generatoren må det
være ligemeget, ihvertfald så har det i mit tilfælde over 24 år aldrig
været et problem at lade på 185Ah sammenlagt (de to batterier lægges
sammen med et relæ når generatoren er på spænding).

Den eneste grund jeg kunne forestille mig er hensynet til det relæ som
giver strøm til selve starteren - eller starteren selv (interne
forbindelser og kul/kommutator). Det er jo en seriekoblet elmotor med
i princippet uendelig stort moment og i princippet uendelig stor strøm
hvis den fastholdes. Så galt er det jo ikke i praksis, men man kunne
tænke sig at et meget stort batteri vil kunne levere en så stor
startstrøm at kontakterne på relæet svejser sammen eller at kul eller
kommutator skades af for stor strøm. Det er selvfølgelig især galt,
hvis ledningerne mellem startbatteri og motor er både meget korte og
meget tykke, dvs. med meget lille modstand som ellers ville begrænse
startstrømmen.

Er der andre med forklaringer?

Hans-Henrik

Fra : claus b.p.

Dato : 26-11-07 00:29

"HH" <hhmcsv@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Delene i starteren skal være dimensioneret til at kunne klare den strøm der
maksimalt kan gå, uden hensyntagen til evt. indre modstand (og dermed
spændingsfald) i batteriet. Det er rigtigt at discount batterier har en
større indre modstand, men man kunne jo forestille sig at nogen tilsluttede
et kvalitetsbatteri. Et større batteri kan typisk også levere større
startstrøm, men det behøver ikke være tilfældet. Batteriers data opgives
typisk som kapacitet (Ah=Amperetimer) og Max strøm, fx. 300A. Hvis batteriet
specificeres til fx. 150A er det altså ikke lige så godt som startbatteri,
selv om det stadig indeholder 60Ah. Man vil nemlig få et spændingstab, som
med kold motor kan få omdrejningerne ned på et for lavt niveau, samtidig med
at evt. styreelektronik eller tændspoler ikke får spænding nok. Jeg har
hørt om startrelæer der brænder af, men mest på franske biler.

Mvh. Claus

Fra : HH

Dato : 25-11-07 13:38

Det gik lidt galt med skitsen, den skal se sådan her ud:

Forbrug Start
| |
o o
/ / Her de normale hovedafbr.