Skib's jord / galvanisk tæring
Fra : Poul Bak

Dato : 23-11-07 13:58

Flere fabrikanter af diverse elektronik anbefaler at man bruger skibs jord
til emc beskyttelse.
Jeg har tænkt mig at bruge vandtanken, den er rimelig stor og totalt fra
isoleret andet materiale / havvand,. for at få et større potiale kunne jeg
tænke mig at koble den rustfrie vandtank sammen med den rustfrie holdingtank
med et stykke 25# kobberkabel, går det? her skal man tænke på at
holdningtanken har forbindelse med havvand via det slam der altid sidder på
indersiden af div. slanger.
Går det også godt hvis man bruger sammenkoblingen som jordplan for en SSB
radio?
Håber der er nogle kloge hoveder derude, det ville være lidt kedeligt at der
gik hul på en af tanken til søs.

MVH

Poul Bak

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-11-07 15:08

Hej Poul,

Husk nu at fylde jord i tanken, vande jævnligt for jorden skal
holdes fugtig ))

Nej du opnår intet ved at forbinde minusledningen eller
kabinettet fra elektronikenheder til en isoleret vandtank.
At koble den sammen med holdingtanken er heller ikke
formålstjenligt.
Noget SSB udstyr med virkning kunne tilsluttet en ledning der
f.eks har fat i en udvendig metalplade således at den elektrisk
hænger sammen med vandet. Sådan en forbindelse kan man med held
anvende til havs hvis der ikke kan optræde
galvaniske "forbindelser" til andre ting ombord.
At have en sådan plade tilsluttet i havn kan ikke anbefales.
Der findes på markedet nogle klumper der indeholder en stor
kondensator. De kan forbindes mellem jordpladen og
minusledningen og kan tildels nedsætte dannelsen af statisk
elektricitet.
I virkelighedens verden er det ganske overflødigt.
Installationen i båden skal være lavet korrekt således at
landstrømmens gul/grønne ledning ikke har forbindelse til nogen
ledning ombord. Landstrøm slutter ved laderen eller en løs
vandvarmer. Laderen indeholder en skille transformator der giver
galvanisk adskillelse mellem landstrømmen og bådens ledningsnet.
Den gul/grønne ledning skal heller ikke tilsluttes motoren eller
et metalskrog.
Hvorfor skulle der gå hul på tankene til søs? Eller for den sags
skyld i havn, de skal jo kun anvendes til opbevaring af vand med
og uden fyldstoffer.

Mvh/Harding

Fra : Poul Bak

Dato : 23-11-07 15:29

"> Hvorfor skulle der gå hul på tankene til søs? Eller for den sags
> skyld i havn, de skal jo kun anvendes til opbevaring af vand med
> og uden fyldstoffer.
>
> Mvh/Harding

Ved galvanisk tærig forsvinder det mindst ædle metal, i dette tilfælde
rusfri og så er der jo hul i tanken.
"Jord" planet må under ingen omstændigheder tilsluttes til minus /
motorstel, dette vil give problemer, der er istedet tale om en slags
"afleder"
se dette klip fra Raymarine
"This cable is supplied prepared for connecting to your boats DC power
supply, with the cable is supplied with a length of screen exposed before
the positive and negative wire tails.This screen should be clamped to your
boat's earth/ground with the saddle clamp, as shown below:" andet sted er
vandtanken vist som et eksempel på earth/ground

For SSB radio kræves jordplan for at skabe magnetfeltet mellem antenne og
jordplan, antennen er den ene leder jordplan den anden så at sige.

MVH

Pou Bak

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-07 19:51

Jeg tror det er vigtigt at bemærke der er to meget forskelige grunde til at
"jorde" udstyret.

Alt det der står i manualerne til 230 volt udstyr (lader, vandvarmer osv)
handler om "jording" for at sikre mod ulykker for mennesker. Desværre fører
retningslinierne ofte til ulykker for båden metal dele

Det du læser i vejledningerne til SSB modtageren (samt vejrfax'er, navtex'er
og andet HF udstyr) handler om "jording" for at sikre et grundplan for
antennefunktionen. Dette må man ikke gradbøje. Hvis ikke "jordingen"
(grounding er vist bedre) er i orden, så oplever du enten svag modtagelse
eller svag sendestyrke. I værste fald overbelaster du udstyret, så det kan
skades. Lav det med en ordentligt "grounding plate" der sidder på ydersiden
af båden under vandlinien. Det har jeg på min vejrfax og den modtager altid
med fuld styrke.

De 2 "jordinger" bør efter min mening aldrig sammenkobles.

Bjarke

Fra : claus b.p.

Dato : 25-11-07 02:46

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:4748727b$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> modtager altid med fuld styrke.
>
> De 2 "jordinger" bør efter min mening aldrig sammenkobles.

Jeg er helt enig med dig Bjarke, og vil lige tilføje til Poul, at du også
nævnte EMC som er noget helt tredje, nemlig beskyttelse mod elektrisk og
elektrostatisk støj.
På min båd er benyttet en central zink-anode placeret under båden, hvortil
(næsten) alle metaldele der behøver anodebeskyttelse er koblet. Batteriernes
minus er, og VHF'ens ground var også koblet til, men for mine VHF antenner
har det ingen betydning, de er balancerede i sig selv. Det ville være
naturligt at benytte dette punkt (zink-anoden) til en SSB modtagers
jordplanstilslutning også. For SSB senderes vedkommende er tingene lidt mere
komplicerede, for der kan være meget høje spændinger på dele af
antennesystemet ved sending. Her skal antennen også være afstemt til
sendefrekvensen, evt. ved hjæp af en antennetuner.
Bortset fra det, ville en tilslutning til din holding- eller vandtank ikke
have mærkbar virkning på frekvenser lavere end VHF. Hvis du skal finde noget
metal på båden, så er fx. en stål-ræling nok bedre. Jo længere jo bedre,
ligesom med antennen. Alt dette sagt med det forbehold at når du siger SSB
går jeg ud fra du tænker på maritime frekvenser i MF og HF området, for SSB
er egentlig en modulationsform, og fungerer og benyttes i høj grad også på
VHF og UHF. Så er det en helt anden historie.

Mvh. Claus

Fra : Poul Bak

Dato : 25-11-07 09:33

Du / I har ganske ret, med SSB mener jeg selvfølgelig de maritime
frekvenser og ja det bedste vil være en zink anode til ssb radioen, men ICOM
nævner i deres manual at vandtank vil være en acceptabel "jord".

Med hensyn til "jord" til de forskellige elektronik dele står det direkte
nævnt i Raymarine's manualer for multifunktions display, Radar, selvstyre og
gyro at man bør benytte en "jord" til emc og overspændnings beskyttelse.
og ja så er det nok ikke smart at koble ssb radio på den samme "jord"

Med hensyn til "minus" fra bådens batteri vil Volvo ikke acceptere dette på
deres nye motorer, de kræver et lukket system da de har gjort meget for at
undgå galvanisk tæring ved at isolere de forskellige dele fra hinanden
specielt S drev og motor

Selvfølgelig skal man ikke koble jord fra landstrøm til "jord" på båden med
mindre man er meget uvenner med sin båd og sine penge, men lad mig lige
minde om spørgsmålet egenlig gik på konsekvenserne ved at koble de 2 tanke
sammen. dermed ikke sagt at diskusionen ikke har været uden betydning til
nu.

MVH

Poul Bak

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-07 12:22

Jeg kan ikke forestille mig det har nogen skadelige virkninger at koble de
to tanke sammen. Der er tæringsrisiko i/omkring holdingtanken, men det er jo
ikke elektrisk, men skyldes amoniakken fra fækalierne. De to tanke er begge
i rustfrift og har typisk ikke forbindelse til andet. Så jeg ville ikke være
så bekymret bortset fra min generelle holdning om at man skal undlade at
koble metaller sammen på en båd, hvis man kan undgå det.

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-11-07 10:01

Hej Poul,

Undskyld at jeg først kan deltage nu. Det skyldes at der graves
meget i vejene i det område jeg bor i og at både TDC og DONG
opfører sig som myndigheder, der ikke tager hensyn til det der
burde være deres kunder.

Skal vi ikke adskille tingene lidt ad.
Et er galvaniske tæringsproblemer, det andet er det spørgsmålet
om EMC og det tredie er spørgsmålet omkring jordplan.

Tæringsproblemerne opstår hvor forskellige metaller er elektrisk
sammenkoblede, mere eller mindre, og at metallerne er nedsænket
i en ledende væske (havvand). Her skal man sikre sig at emnerne
både er kobler korrekt og at der er monteret Zinkanoder til
beskyttelse og at disse er placeret de rigtige steder og i
afstande fra emnerne således at beskyttelse kan være til stede.

Det andet spørgsmål er EMC beskyttelse der også er et kapitel
for sig.

Endelig spørgsmålet om jordplan.
I stedet for en afbildning af en vandtank er det også set at
jordledningen er vist ført ned i en urtepotte hvor der tillige
gror en plante i.
Det er kun tegninger i tegnerens begrebsverden som ikke helt er
forenelig med virkeligheden.

Antenneanlæg for lang- mellem og kortbølger består af en ensidig
jordet dipol.
Den opadrettede dipol består ofte af én eller flere lodrette
ledere suppleret med et system af vandrette nedgravede tråde der
danner en større eller mindre kapacitet til jordoverfladen.
På vand bruges en jording ud i saltvandet som erstatning for de
nedgravede tråde.
Jordplanets udstrækning afhænger af frekvensen og der findes en
stadig tilstandsvekslen af energien.
Kun ved høje frekvenser VHF og højere vil så lille et jordplan
som størrelsen af en vandtanks overflade evt. kunne anvendes.
for lang- mellem- og kortbølge vil det omkringværende vand være
egnet som jordplan.
Overgangen til vandet har stor betydning og koblingen må
dimmensioneres således at reflektionskoefficienten påvirkes
væsentligt.
Refleksionskoefficienten er en ret kompliceret funktion, der
findes kurveblade for refleksionskoefficienten svarende til
forskellig beskaffenhed af jordoverfladen og for de omtalte
frekvenser er det arealer der langt overstiger bådenes
størrelser hvorfor en effektiv forbindelse til vandet er
nødvendig.

Hermed er vi tilbage til problemerne omkring galvanisk tæring.
Der findes enheder, man kan købe, der virker som galvaniske
isolatorer; men som samtidigt udfører en jordingsfunktion.
I grundtrækkene er det en bipolar kondensator på 25.000 micro
farad der indskydes mellem SSB enheden og jordplanet.
Den omtalte enhed må under ingen omstændigheder være forbundet
således at den har forbindelse med den gul/grønne ledning fra
landstrøm. Den har også en positiv virkning på EMC der også
vil "lægges" ned i vandet.

Fra : claus b.p.

Dato : 26-11-07 11:33

"Harding E. Larsen (slet WDUA7)" <harding@WDUA7larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11960679880.295541643621991@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> I grundtrækkene er det en bipolar kondensator på 25.000 micro
> farad der indskydes mellem SSB enheden og jordplanet.

Hej Harding, og velkommen tilbage fra The Dark Side of TDC.

Du må lige fortælle mig hvad den 25000 uF er tænkt til brug i forbindelse
med. Elektrolytkondensatorer, specielt i den størrelse, er ikke særlig
velegnede til høje frekvenser. Selv om den beregningsmæssigt er tæt på en
kortslutning for frekvenser over nogle få Hz, (0,13Ohm v. 50Hz) vil den
sandsynligvis ikke have den ønskede virkning ved flere hundrede- kHz og op.
Kan det være for støjdæmpning af elmotorer e.l.? En tilslutning til det
galvaniske jordingssystem vil for HF kunne være en kondensator på fx. 0,1uF.
(Ca. 3 Ohm v. 500kHz) Hvilket også billiggør kondensatoren en hel del. Man
kan selvfølgelig helgardere sig med flere kondensatorer i forskellig
størrelse i parallel, men man skal være opmærksom på at
elektrolytkondensatorer kun overlever til lidt over den spænding der er
trykt på, og jo større maxspænding, jo større bliver de fysiske dimensioner.
25000uF bipolar 50V vil være en ordentlig "MF'er"...

Mvh. Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-11-07 12:10

Hej Claus,

Nej forbindelsen fra hjemme pcén er stadig afbrudt.
TDC har den regel, har de fortalt mig, at først når der er
indkommet tre klager over ADSL forbindelsen tager de ud og ser
på sagen. Denne gang spår de 14 dage og sidste gang var der
afbrudt i 6 uger.
(Hvad betyder det for "Myndigheden"?, intet!
For kunden kun at han må vente).

M.h.t. kondensatoren giver jeg dig fuldt ret.
Der findes mange mystiske dimser i handelen du kan prøve at
Google lidt på Prosafe zinc saver og se de rosende omtaler.
De opgiver at deres bipolare kondensator kan klare 2,5 volt,
Derudover sælger de moniteringsudstyr for passende mamon.

Jeg kunne ikke selv finde på at anvende sådan noget.

Mvh/Harding

Fra : joppe

Dato : 23-11-07 17:10

Hej Poul,

Jeg tror du har misforstået noget. Du forbinder + og - til apparatet
som foreskrevet. Som jeg læser er skærmen isoleret fra stel og bruges
til at hindre ind/udstråling og der er ikke noget problem med at
forbinde den. En god praksis til den slags apparater er at anvende
snoet kabel og ikke føre + i den ene side og - i den anden, da dette
faktisk laver en antenne. Lidt forenklet kan man sige at ledningernes
støj følsomhed er proportional med arealet mellem + og - lederen. Er
de snoet er der intet areal (= ingen antennevirkning), hvorimod den
føromtalte måde giver en god antenne.
Håber det gir lidt fornuft.

mvh
Jesper

Fra : HH

Dato : 25-11-07 03:57

@ Poul Bak

Det du skriver om Volvo og minus er nyt for mig!

I de gode gamle dage (dvs. for mit vedkommende en MD7B/120S fra 1984)
så var minus på starteren selve starterens stel, og da denne er boltet
solidt i motorblokken, ja så er startbatteri minus lig med motorstel.
Og da 120S sejlbådsdrevet er boltet ligeså solidt til motorblokken, ja
så er sejlbådsdrevet der jo stikker ned i vandet således blevet til
bådens egen "jord". Jeg har så undladt at forbinde blykølens bolte til
denne minus for at forhindre strømme i vandet som sikkert vil spise
sejlbådsdrevet. Min nye Volvo-bronze-foldepropel er indrettet med
isolering fra akslen, for ellers har man jo en ganske effektiv
galvanisk tæringsmaskine mellem bronzepropel og alu-drev. Da jeg
valgte propel undrede det mig meget at ihvertfald nogen af de
konkurrerende fabrikater (flexofold, gori) ikke havde en sådan
isolering.
Med gode zinkanoder på drev og propel har jeg ikke haft nogen
problemer med tæring.

Tilbage til emnet jord. Når nu de to batteriers minus'er er koblet
sammen, det er de hos mig og det er vist ganske almindeligt, ja så har
alle 12V-forbrugere gennem minus forbundet til "jord". Om man så kan
røre ved jord, det kommer så an på det enkelte apparats konstruktion.
Fx. en autoradio har ofte også minus på stel.

Som det korrekt fremgår ovenfor fra Harding, så må man aldrig forbinde
den grøn/gule beskyttelsesleder fra land til noget i båden. Men når
man så vil have HPFI-relæ i båden og i øvrigt være beskyttet af dette
når man selv laver 220V fra en inverter, ja så er det naturligt at
bruge bådens egen "jord" jvf. ovenfor til dette.

Hans-Henrik

Fra : Poul Bak

Dato : 25-11-07 14:40

"HH" <hhmcsv@get2net.dk> skrev i meddelelsen
@ Poul Bak

Det du skriver om Volvo og minus er nyt for mig!

Fik ny motor i sidste år (volvo penta d 1-30 med 130 s drev) her måtte man
lave en del om på el instalationen for at opfylde alle Volvo's krav, bla.
må der ikke være noget tilsluttet mellem lader og batteri og ingen minus på
bloken. sidst på året blev båden indkaldt til tjek pga.man mistænkte en
bøsning i drevet for at være ledene.

MVH
Poul Bak

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-07 18:20

Herligt. Det lyder til at Volvo er begyndt ast bruge hovedet istedet for
gamle (forkerte) konventioner.