Wallas 1800
Fra : Carlo Gabelgaard

Dato : 22-11-07 21:16

Jeg har er Wallas 1800. Den starter fint, der ryger en sagte røg fra den,
men den bliver aldrig ordenlig varm.
Jeg bruger normal lampe olie, er det årsagen. Fyret er renset, og ser pæn ud
inde i.

Jeg har ledt efter Esso blue som de anbeflader, men kunne ikke finde det.

M-V-H

Carlo

Fra : Leif Langgaard

Dato : 23-11-07 10:46

"Carlo Gabelgaard" <carlo@ddgabelgaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ud inde i.
>
> Jeg har ledt efter Esso blue som de anbeflader, men kunne ikke finde det.

I min brugsanvisning til samme fyr, står der at fyret skal køre i 30min
inden det varmer!

Langgaard

Fra : Carlo Gabelgaard \(~

Dato : 23-11-07 13:01

Den har kørt i flere timer, hvor varm bliver luften ud af den ?

Jeg vil beskrive denne som lunken.

Den røde lampe tænder ikke, er der nogen der ved hvordan man tjekker den
sensor der sidder der, lednings kredsløb plus pære er ok.

M-V-H

Carlo Gabelgaard

Fra : Leif Langgaard

Dato : 23-11-07 13:21

"Carlo Gabelgaard (fjern dd)" <carlo@ddgabelgaard.dk> skrev i en meddelelse

> Den har kørt i flere timer, hvor varm bliver luften ud af den ?
> Jeg vil beskrive denne som lunken.

Jeg har aldrig brugt min, kun afprøvet den, varmeren sidder vel helt ude
agter, så der er flere meter uisoleret plastslange som også skal opvarmes
inden der rigtigt sker noget. Alle nyere varmere kører vist på diesel, og
det er der nok en grund til.

> Den røde lampe tænder ikke, er der nogen der ved hvordan man tjekker den
> sensor der sidder der, lednings kredsløb plus pære er ok.

Her kan jeg ikke hjælpe, desværre.

Langgaard

Fra : Roderiet

Dato : 23-11-07 13:39

Fra : Poul Bak

Dato : 23-11-07 13:46

Har selv haft et magen til, jeg havde samme problem, det viste sig at være
brænderfilteret som skulle skiftes, men tjek lige om der er petroleum retur
til tanken, hvis ikke skal du nok kikke på pumpen.

MVH

Poul Bak

Fra : Jimmi Aakjær (8310)

Dato : 23-11-07 14:06

Hej Carlo

På min skal pumpen have et lille dunk hvis den ikke har været tændt i
lang tid.

Jeg kan høre/se hvis pumpen ikke kører - der kommer ikke et
regelmæssigt klik fra den og den grønne lampe flakker heller ikke i
samme takt

Husk at du skal holde startknappen inde i ca. 1 minut og derefter
vente 5-10 minutter før den røde begynder at lyse.

Jeg har også lidt svært ved at finde Esso blue/statoil blå

m.v.h.

Jimmi

Fra : Carlo Gabelgaard \(~

Dato : 23-11-07 16:10

Jeg har den afmonteret, og der kommer noget fra retur løbet

Jeg tror, at der er noget med sensoren til den røde lampe, men jeg ved som
sagt ikke hvordan jeg skal teste den. Jeg ved godt at den ikke påvirker
varmen, men derfor er det rarrt at den virker.

Hvordan kunne du se at brænderfilteret skulle skiftes ?

Jeg har haft den åben men umildbar så det fint ud, men nu ved jeg jo ikke
hvordan det bør se ud :->

Jeg har haft det skilt af ved indsugning osv, og det så fint ud.

M-V-H

Carlo Gabelgaard

Fra : Poul Bak

Dato : 23-11-07 17:32

Selve brænderen kan skrues af efter at brændstoftilførelsen er afmonteret,
herefter kommer brænderen (en slags væge pude) til syne, den skal være
rimelig porøs og ikke for sodet, når du har det skilt af er det en god ide
at skifte glødetråden, den går alligevel 2 dage efter det hele er samlet. en
slags naturlov

MVH

Poul Bak

Fra : Bent Pedersen

Dato : 23-11-07 18:46

Du har ret, det vil være rigtig rart hvis den røde lampe tænder. Den skal
nemlig sørge for at blæseren kører, efter oliepumpen er stoppet, så varmeren
efter-køles. Men det lyder ikke som om det er et problem her...

Jeg har ikke brugt min Wallas meget efter jeg fik den til at virke, men jeg
syntes faktisk heller ikke den bliver særligt varm, og den vil ihvertfald
ikke kunne holde os varme en vinternat.
Måske har du ret i, at man skal bruge den specielle brændstof?

Sensoren til lampen er en simpel termostat, og kan kontrolleres med en
lighter og et ohm-meter.

mvh
Bent

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-07 12:28

Vi købte et helt nyt 1800 og det har aldrig kørt ordentlig andet end når det
lige er kommet tilbage fra rep. Det har været afsted 3 gange nu samme
problem hver gang vægen ligner en banan? >Siger de over i Olympic<. De
påstår jeg bruger forkert brændstof og så alligevel ikke, da de høre jeg
bruger Zipo brændstof, er det ok! Jeg ved ikke om jeg gider at sende den
afsted igen for 4 gang eller om jeg skal lade lortet smide ud, for efter min
mening er det en fejl fra producenten som på ingen måde vil kunne løses.
9.000,-kr. lige ud af lommen for en gang lunken luft.
Sidste gang jeg fik det tilbage var kabinettet voldsomt skramlet og ridset
så nyt kan jeg ikke kalde det mere!
Mvh Jens_a

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-07 12:47

Jeg kan tilføje at udgangs temp. Er = 98C. Når alt virker som det skal.
Målt 1,2m fra fyret i udgangs rør. Lampeolie kan ikke bruges, det vil
ødelægge vægen. Esso Blue kender Esso ikke engang og er det ikke lige til at
skaffe. Zipo kamin olie fra fx. Silvan er det de siger er ok over i Olympic.
(de siger så meget)
I starten alt virker, ryger den faktisk ikke, men med tiden ca. 80
brændtimer senere begynder anlægget at ryge mere og mere for hver gang det
startes, for så til sidst slet ikke at vil tænde og forsætter du med at
prøve risikere du at tænderen i anlægget også brænder af!
Jeg kan stadig nå at sende det afsted men de har virkelig meget rod i deres
service over i Olympic og da det ikke hjælper en levende fis på lang sigt +
at det tit sker at lige ikke kan finde det jeg har sendt over fordi det står
ude på lager et eller andet sted, de lige har glemt etc. Er det et sp. Om
ikke de er mere smart at købe et Wabasto fyr i stedet!

Mvh. Jens der har været pisse sur de sidste 2 år. Grrrrr.......

Fra : claus b.p.

Dato : 25-11-07 02:07

> [...]
> ud inde i.
>
> Jeg har ledt efter Esso blue som de anbeflader, men kunne ikke finde det.

Jeg mener at Esso Blue var navnet på deres ganske almindelige
fyringspetroleum. Brugte selv anselige mængder af det, engang i 70'erne,
sådan en petroleumsovn kunne skam godt fyre en 2 værelses på Nørrebro op til
over 15 grader, når man dækkede vinduerne med plastic og hang et tæppe for
ud til køkkenet. Iøvrigt havde jeg aldrig problemer med at få den til at
brænde, men det var jo heller ikke en Squash. - Ups, Wallas!

/Claus

Fra : Carlo Gabelgaard \(~

Dato : 25-11-07 17:39

Tak for jeres indlæg

Nu køre den, jeg har resnet den, og købt noget karmin olie hos H.N.

Så kom der også lys i den røde pære

M-V-H

Carlo Gabelgaard