Indskrænkninger af DMI vejrudsigter for fa~
Fra : Ole Pagh

Dato : 20-11-07 18:15

Indskrænkning af vejrmeldingerne fra DMI

DMI skriver bl.a.
.... Færre farvandsudsigter i fremtiden
DMI ophører med at udsende en række farvandsudsigter og -varsler den 3.
december 2007. Det sker som følge af en række effektiviseringer, som
DMI for tiden fører ud i livet...

og

....Samtidig nedlægger vi udsendelsen af vejrudsigten klokken 22.45...

De færre farvandsudsigter gælder "ikke kystnære områder" og det kan vel
gå an når man sejler i de indre danske farvande, men vejrudsigten kl.
22:45 på 1062 KHz kommer jeg til at savne. Den var nu meget go' at
planlægge næste dags sejlads efter.

Der er mere at læse på DMI's hjemmeside her:
http://www.dmi.dk/dmi/faerre_farvandsudsigter_i_fremtiden

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : HH

Dato : 20-11-07 13:44

Ja, det er kedeligt at de forsøger igen. Man husker situationen (var
det 2 år siden) hvor DMI forsøgte at nedlægge morgenandagten for
sejlere kl. 8.45. Men her sikrede en massiv indsats fra forskellige
interesseorganisationer inkl. Dansk Sejlunion, at de måtte krybe til
korset og opretholde udsendelsen.
Men når det er sagt, så har vi jo fået en lang række meget bedre
muligheder end bare at sidde og høre radio, og hvor det ofte (for mit
vedkommende) ender med at man ikke kan huske hvad der nu lige var
blevet sagt om "Sundet og bælthavet" - men min kone tydeligt kan huske
at der var stormvarsel for Dogger!!!!!

På mobiltelefonen kan man nårsomhelst få en opdateret og selektiv
vejrmelding.
Har man internet, kan man der få meget bedre information end der
nogensinde kommer ud af en oplæst vejrmelding.
Med VHF'en kan man få en samtale til en vejrmelding (som på
telefonen), enten manuelt eller via DSC (tror jeg?)

Når alt dette er sagt, så synes jeg stadig at det er utroligt, at DMI
forsøger at spare småpenge ved at sløjfe en simpel oplæsning, det
behøver jo ikke engang at være en meterolog der læser op (min gamle
matematiklærer i gymnasiet i begyndelsen af 1960'erne kaldte dem altid
for "Meteologisk Institut for talebesværede" - en hvilkensomhelst
opvakt ung person kunne vel sættes til at læse oversigten fejlfrit op.

Eller skulle vi i stedet have bedre varsling (inklusive
hårdtvindsvarsler) i udvalgte radioaviser?

Meninger efterlyses!

Hans-Henrik

Fra : SørenH

Dato : 21-11-07 09:34

Foruden dem du nævner HH, har vi de sidste par år haft stor glæde af
teksttv via den bærbare og UFO'en, men der bør absolut være en
grundlæggende lettilgængelig vejrtjeneste med regelmæssige udsendelser,
som kan modtages af alle, uanset bådstørrelse!

Vi var i svenske farvande hele sommerhalvåret, og blev meget imponerede
(og afhængige)af både meldingerne i SR og især af kystmeldingerne over
VHF hvor man får meldinger og prognoser for kyststrækninger på ned til
80-100 kms længde hele vejen rundt to gange dagligt!
Boede jeg langs øresundskysten ville jeg ikke høre andet!

Radioudsendelser kan idag hentes på så mange måder, at det er meget
naturligt at DR trinvis nedlægger først Langbølger og siden
Mellembølger, - og dermed ryger de maritime vejrmeldinger osse hvis der
ikke kommer penge/pres fra DMI. Det summariske sniksnak som bringes på
P3 i timenyhederne kan vi ikke bruge til noget.
Via LYRA får man kun kulingvarsler når kuling eller derover forekommer.

Problemet er, at DMI ikke sørger for at opretholde en lettilgængelig
formidlingskanal på faste tidspunkter for netop søens folk, via DR eller
VHF-nettet.

Her mangler virkelig et pres fra søens organisationer, - her burde DS
helt automatisk træde i karakter, men jeg har min tvivl om de gør det, -
jeg mener stadig ikke at DS har vist at de er min organisation som
udøvende generel fritidssejler.

Uden at skulle politisere, kan jeg frygte at de involverede
institutioner er fulde af velvilje, men desværre løbende er udsat for
den på 6. år siddende regerings evige krav om yderligere besparelser.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-11-07 14:42

Vores egen organisation DS var sejlernes aktør sidste gang DMI
ville fjerne en vejrmelding i radioen, se:
http://www.sejlsport.dk/sw1159.asp?lsearchdataid=50286
Det vil de også være igen hvis sejlerne ønsker det; men det
kræver at sejlerne fremsætter ønsket.

Formidling af vejrinformationer har ændret sig meget til det
bedre.
I stedet for at lytte til de snøvle stemmer og ud fra dette
prøve at huske alle de mange informationer, så er det
efterhånden normalt at havnekontorerne sætter vejrinformationer
op dagligt i udhængsskabene og nogle kontorer har dkærme
opstillet i et vindue med on-line information.
Vi har selv mulighed for zoneopdelt vejrinformation via
mobiltelefonen. Nogle mobiltelefoner kører også direkte på
internettet og man kan selv have en lille PC ombord, der i mange
havne fanger Hot-Spots. Det er også muligt at komme på nettet på
PC´en via mobiltelefonen eller et 3G modem.
Med alle disse muligheder for at hente vejrinformationerne
grafisk ned, har man en meget bedre informationsformidling som
også tager hensyn til Human Factor delen.
Se f.eks.: http://ifm.frv.dk/index.asp?USER=PLEASURE he4r ses 48
timer frem, hvad mere kan man forlange?
Det er noget bedre end tekst TV!

Jeg har samlet en stor mængde informationskilder på B-31
klubbens hjemmeside, både på forsiden og under fanebladet
Meterologi.
For at se disse informationer behøves man ikke at være medlem af
B-31 Klubben. Flere af siderne er offentlige og medlemskab er
ikke nødvendig for at se disse informationer.
De informationer der er medlemsorienterede vedrørende bådtypen
kræver medlemskab.
I kan se informationerne på http://groups.msn.com/danskb31klub

Søren den sidste politiserende sætning er ikke korrekt i at der
er besparelser grundet den siddende regering. Den har kun
indført et skattestop.
Formålet må vel altid være at hjælpe med at fjerne gamle
overflødige institutioner og fremme de der ser fremad.

Vi sejlere ser også fremad, hertil kan vi anvende de
tilgængelige tjenesters behandlede informationer. Alternativt
kan vi selv hent GRIB data via nettet fra satelitterne og
behandle dem i de gratisprogrammer der også ligger tilgængelige
på nettet.

Endelig kan vi benytte vores egen organisation i
formidlingsarbejdet.
DS har ansvaret for DLS og for udbygningen af dette program
spørger de direkte os om, at medvirke til at gøre det bedre ved
at vi kan komme med forslag til forbedringer på Danske Bådejeres
brugerforum.
Brug fantasien og fremkom med forslag.

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 21-11-07 19:25

Harding, - din gammelliberalistiske hulemand

> Det vil de også være igen hvis sejlerne ønsker det; men det
> kræver at sejlerne fremsætter ønsket.
Jeg er slet ikke enig! - det kan da ikke være meningen at medlemmer skal
"vække" organisationen, når åbenlyse begrænsninger, besparelser eller
politiske hovsaløsninger blir lanceret!
De skal da selv konstant ha fingeren på pulsen og
reagere/lobbyere/protestere så snart de kommer undervejrs med den slags
begrænsninger.

Jeg ved godt at du mener man kan påvirke den slumrende organisation ved
at deltage i deres fora og komiteer, men det er blevet forsøgt mange
gange i årenes løb uden resultat. Al respekt for din indsats, - jeg tror
bare personligt ikke det nytter.
-------------

> ... så er det efterhånden normalt at havnekontorerne sætter vejrinformationer
> op dagligt i udhængsskabene og nogle kontorer har dkærme
> opstillet i et vindue med on-line information.
Jamn Harding, - det ka man da ikke bruge til seriøs sejladsplanering, -
at nogen havne måske på nogen tidspunkter sætter et eller andet op!
Der skal da være en stabil kilde som kan tilgås af alle, uanset om man
ligger i havn eller for svej, - og du mener vel ikke seriøst at din
anbefaling til sejlere er, at de skal skaffe sig internetadgang via
telefon for at få en satbil vejrmelding??
Er svenskerne da helt galt afmarcherede efter din mening??
----------------

> [...]
> Formålet må vel altid være at hjælpe med at fjerne gamle
> overflødige institutioner og fremme de der ser fremad.
Her kunne jeg replicere en hel masse om hvordan offentlige
institutioner, direktorater, kulturarvsforvaltere osv. systematisk er
blevet skåret ind til benet, - og så lidt til - gennem de sidste 6år,
samt pakket ind i kontrollerende bureaukrati, men det skal jeg undlade,
da det er sørgeligt bekendt for de fleste, - og iøvrigt 100% O.T.
Lad os mødes over en kop øl ved lejlighed og lægge arm om det!
------------------

> Brug fantasien og fremkom med forslag.
Tænk, - det har jeg faktisk gjort i mine yngre dage, men man var mere
optaget af "regler for eskadresejlads" og arrangementer og uddannelser
omkring kap- og elitesejlads, end at gøre et stykke arbejde for at
forstå, og støtte, ganske almindelige sejlere i deres kæreste
fritidsinteresse, - at sejle.

Mvh
SørenH
- fra i morgen på vej til Azorene.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-11-07 08:51

Hej Søren,

Tak for titlen men jeg er nu mere konversativ ).

Jo da ethvert medlem skal da aktiv deltage. Ikke direkte men
gennem sin lokale klub.
Jeg har på fornemmelsen at de gennem kredsene er mindre aktive.
Ds har konstant fingeren på pulsen; men de har også engang
imellem behov for at få positive tilkendegivelser fra baglandet.
Ved at anvende Danske Bådejeres Forum er der adgang direkti ind
til DS-kontoret i Brøndby, hvor man direkte kan stille
spørgsmål, kritisere eller rose.
DS følger levende med på dk.fritid.sejlads uden her at deltage i
debatten. DS kommunikerer på Danske Bådejere; men det kræver at
der er nogen i den anden ende.

Det er rigtigt at vi ikke kan bruge et opslag i vinduet på
havnekontoret til seriøs planlægning, men det er den mulighed
for information som mange lokale benytter sig af når de skal ud
på årets tur til nabohavnen på 5 sm, ud til grillpladsen.

Snakken i radioen er jo også kun udtrykt i et øjebliksbillede
med en mindre værdi end anvendelse af PC og internetforbindelse.
En sådan installation vi ofte være billigere end andre indkøb
til båden og udstyr for sikker navigation (for dem der sejler)
er mere vigtig end køb af køleskab, varme o.s.v.

Ja lad os mødes over en kop øl, så kan vi her udveksle
synspunkter på offentlige forvaltningers ineffektivitet.

Ja med omtalen af din indsats for kapsejlads rammer du meget
rigtigt samme linie som DS har fulgt gennem mange år. For nogle
år siden fremkom bredden i DS med et krav om at de som
almindelige sejlere skulle tilgodeses. Det arbejde er man nu
igang med og det arbejde skal alle støtte op omkring og ikke
modarbejdet det som vi selv gennem klubberne har igangsat.

Rigtig god tur til Azorene.

Fra : Ole Pagh

Dato : 21-11-07 20:01

Harding E. Larsen frembragte:
> [...]
> http://www.sejlsport.dk/sw1159.asp?lsearchdataid=50286
> Det vil de også være igen hvis sejlerne ønsker det; men det

Jamen, så kan DS jo læse med her, hvor vil allerede er mindst 3 der
beklager den forringede vejrtjeneste.
Jeg skriver bevidst _mindst_ 3, fordi jeg ikke rigtig kan tolke dit
lange indlæg som værende for eller imod forringelsen af vejrudsigterne
på DR's mellembølgesender 1062 KHz.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-11-07 08:58

Hej Ole,

Jeg tror at der bliver læst med, se mit indlæg til Søren.

Selv anvender jeg ikke vejrmeldingerne i radioen; men det skal
ikke stå i vejen for andres ønsker. Jeg beskriver kun
alternative muligheder. Muligheder som jeg anser for at have en
større værdi for sejladsplanlægning, end DMI´aftenbøn.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-07 10:29

"Harding E. Larsen (slet FU0T5)" <harding@FU0T5larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse >
> [...]
> Formålet må vel altid være at hjælpe med at fjerne gamle
> overflødige institutioner og fremme de der ser fremad.

Det er den da i hvertfald..!!
Politikerne har skabt et drivhusklima for Play-Stations Generationens
uvidende regnedrenge, for hvem horisonten ikke rækker længere end til
nederste linie på dagens kassekladde

Hvad du nævner af diverse betalingsløsninger, kan vel næppe anses som
anstændige alternativer.
Nogle ting er ubetinget at anse som samfundets opgave overfor samfundet,
altså alle os, der udgør samfundet..!!
Herunder henhører ordentlige vejrmeldinger.

> [...]
> kan vi selv hent GRIB data via nettet fra satelitterne og
> behandle dem i de gratisprogrammer der også ligger tilgængelige

Teknik - teknik - teknik--
Det er da naivt at tro, at forsyningssikkerheden er i orden.
Siger den, der lige har været uden telefon og internet i tre uger.
Det er jo den tid, kapitalfonde anser for rimelig "service".

Se til Svenskerne.
De kan finde ud af at sende daglige vejrmeldinger på FM-båndet.
Tilsyneladende er de derovre ikke så lidt klogere end danskerne.

Et pres for at kopiere svenskerne, burde ligge lige til benet for DS.

MVH
Egon

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 04-12-07 14:46

Hej Harding

Hvis man kune få DS til at tagen opgaven, hvad med så at få DS til at
overbevise DMI at man bør gøre GRIP filerne for mikrovejret let
tilgengeligt, så kunne det næsten helt slippe for at udsende vejrudsigter.

Der findes gratis programmer til at læse GRIP filer til Windows, og sikkert
også til PDA'ere.

mvh
/Børge

"Harding E. Larsen (slet FU0T5)" <harding@FU0T5larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11956528950.918365424018688@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-12-07 15:54

Hej Børge,

Det er allerede gjort!

Jeg har på "Brugerforaet" under Danske Bådejere, hvor emnet: DLS
forbedringer 2008 behandles bl.a. skrevet følgende:

Et andet område er vejrinformationer som nok vil være mere
vedkommende for den enkelte sejler. Vejrinformationer ligger
også ude på nettet både i redigerede former og i rådata.
Rådata kan man selv downloade og indlægge i et animeringsprogram
men rådata kan også lægges ind i DLS om dette program bliver
tilrettet til det.
Der er for nylig kommet et navigationsprogram på markedet der
for tilførsel af disse vejrinfo det medfører at
vejrinformationerne bliver tegnet ind på kortene og kan anvendes
direkte under sejladsen.
Prøv at se på: http://www.bandg.com/news.htm#newdeckman og
download Deckman v8.2 kør den i demoversion og se hvad der kan
opnås ved sammenkobling af et kortprogram med GRIB data.

Som du kan se Børge så er informationerne lagt frem.
Mvh/Harding

Fra : Niels & Astrid

Dato : 21-11-07 23:25

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for tiden fører ud i livet...
>
> og
>
> ...Samtidig nedlægger vi udsendelsen af vejrudsigten klokken

Hej gruppe Det er imponerende så meget grej og gear I har til at
se fremad med. Mobiler, sattelitmodtager, internet her og der, links til dit
og dat. Hvor er tænksomheden blevet af ?. Ved at høre på den
traditionelle vejrmelding på 1062 Khz. danner jeg mig et " billede" af den
samlede vejrsituation for derudfra, at kunne udlede fronternes bevægelser
med/mod hverandre. Der vil det være fatalt med udeladelse af de ikke
kystnære områder som så at sige forbinder områderne. Helt galt vil
det da være med nedlæggelse af 22.45 meldingen. Jeg antager da, at vi
stadig er mange der ikke er forsynede med alskens apperatur , men kun har en
Transistorradio ell. lign til informationer. Nok om det. Hvilket
grej skal dertil for at kunne modtage den Britiske og den svenske station
som ifølge DMI stadig varetager meldingerne om de berørte områder og hvilket
sprog udsendes de på ?. Det er antageligt ikke længere nok med Transistoren.
mvh Niels F.

Fra : Ole Pagh

Dato : 22-11-07 05:24

Niels & Astrid forklarede:

> [...]
> varetager meldingerne om de berørte områder og hvilket sprog udsendes de på
> ?. Det er antageligt ikke længere nok med Transistoren. mvh Niels F.

Helt enig!. Jeg har hverken Internet eller TV i båden (og vil heller
ikke ha' det) og har altid været afhængig af vejrmeldingerne på
tidligere LB(243 KHz) og nu på MB(1062 KHz).

De engelske vejrmeldinger tror jeg vil kunne høres om aftenen og natten
på mellembølge (MB). DMI skriver:

....Farvandsudsigter og -varsler for ovennævnte farvande med undtagelse
af Sydøstlige Østersø udsendes fortsat af Storbritannien, der har det
internationale ansvar for området, på BBC Radio 4 kl. 0048, 0555, 1355
og 1750 UTC på for eksempel 1485, 1449, 774, 756, 720 og 603kHz...

De frekvenser der opgives ligger i hvert fald i mellembølgebåndet, og
det kan de fleste radioer modtage. Det skal dog nok ikke være de
allermest primitive typer, for derers modtageegenskaber er sikkert ikke
gode nok.
Udsendelserne er på Engelsk, formoder jeg.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-11-07 10:58

Vil I blive i fortidens informationsniveau og være vågen om
natten for at modtage en skrattende og til tiden helt umulig
modtagelse af mellembølge signaler, det er op til jer selv.

Hjemme har I jo en PC, er den bærbar hvorfor så ikke have den
med eller anskaf en billig bærbar.
Alternativt få den vedkommende information ned på mobilen, det
er jo hvermands eje.
I kan da nøjes med at hente denne info ned:
http://www.wetterzentrale.de/pics/bracka.html
og så selv danne informationerne fra dette. Isobarerne er
indtegnet og så er det kun at anvende lidt regning for af
beregne vinden. det lokale vejr ser I på www.frv.dk under
sejladsinformation.
Selv på Havhingstens tur til Irland havde de den mulighed.

Fra : Bent E.

Dato : 22-11-07 17:12

Harding E. Larsen (slet 6J3CR) wrote:
> [...]
> modtagelse af mellembølge signaler, det er op til jer selv.
>
> Hjemme har I jo en PC, er den bærbar hvorfor så ikke have den

Fordi vi stadig er nogle gamle garvede SEJLERE der bare ikke vil have sådan
noget L.... om bord.
Jeg vil i hvert fald ikke sidde og glo på en skærm når jeg sejler, ej heller
i havnen.
Færdig punktum.

Med sejlerhilsen
Bent E.

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-07 19:56

Nå, men så skal du jo heller ikke have de der ny-modens transistorradioer
med ... Så skal du jo bare kigge på himlem og stjernerne. Så er de
elektroniske udsendelser via radioen jo ligegyldige.

Pas nu på debatten ikke bliver religiøs (eller aldersbetinget).

Det handler jo om at sejlere på en let og sikker måde kan få de simple vejr
informationer som vi har behov for, for at bevare sikkerheden til søs.
Uanset hvilket ambitionsniveau man sejler med.

Jeg bruger en ganske simpel mobiltelefon og ringer til 1853. Det er lige så
pålideligt som en radio.

Bjarke

snip

Fra : Steffen Skov

Dato : 22-11-07 21:36

Hej Bjarke
Af og til kunne man få lyst til at give dig en "krammer" for din gode måde
at beskrive forholdene på.
TAK
Steffen

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:4745d0c7$0$7611$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Lars Kristensen

Dato : 22-11-07 23:38

Bjarke M. Christensen wrote:
> Nå, men så skal du jo heller ikke have de der ny-modens
> transistorradioer med ... Så skal du jo bare kigge på himlem og
> stjernerne. Så er de elektroniske udsendelser via radioen jo ligegyldige.

Hvad fejler et krystalapparat?

> Pas nu på debatten ikke bliver religiøs (eller aldersbetinget).

Tja ... jeg hører jo nok til i den yngre ende af deltagerne herinde. Men
alligevel føler jeg nu altså heller ikke noget behov for at medbringe
alskens isenkram på ferien. Jeg har nok i log/lod (når det virker),
(pejle)compas, en mobil til kommunikation i land og evt. en bærbar VHF
hvis jeg kan låne mig frem til en til brug i en nødsituation. Derudover
selvfølgelig de obligatoriske søkort, havnelods m.v.
Jo jeg kan da hente vejrkort via mobilen, men vejret skifter nu altså
ikke så voldsomt hurtigt og drastisk i Danmark at et simpelt blik mod
skyerne i ny og næ ikke kan fortælle om hvad du har i vente den næste
times tid. Evt. kan den pyntegenstand mange har hængende i kahytten,
barometeret, bruges lidt nyttigt.

> Det handler jo om at sejlere på en let og sikker måde kan få de simple
> vejr informationer som vi har behov for, for at bevare sikkerheden til
> søs. Uanset hvilket ambitionsniveau man sejler med.

Lad os nu ikke gøre sejlsport (på ferie niveau) i de danske farvande til
raketvidenskab.

Jeg har det fint med at andre har alt muligt isenkram i deres både så
længe de husker at det kun er hjælpeudstyr og at de rent faktisk kan
klare sig uden også. Men jeg synes det er meget forkert hvis man sætter
sin lid til elektronikken og er hjælpeløs hvis den strækker.
Ligeledes synes jeg også man skal respektere dem der godt vil gøre det
simpelt og ikke dømme dem til at de sejler på uforsvarlig vis. Med
grundviden om navigation, vejr og vind, hvordan en båd er indrettet og
fungerer, sund fornuft osv. kommer man rigtig langt på sikker vis.

> Jeg bruger en ganske simpel mobiltelefon og ringer til 1853. Det er
> lige så pålideligt som en radio.

I mange (større) havne hænger havnefogeden faktisk også
vejrudsigter/kort op. En ganske fin service.

- Lars

Fra : Torben Henriksen

Dato : 22-11-07 23:46

Bjarke, enig langt hen af vejen, men jeg forstår ikke at 22.45 udsendelsen
skal sløjfes
er det fordi oplæseren skal have overtid -;)
Jeg tror ikke det er religiøst eller aldersbetinget, måske for og imod alt
det el-tronik
som der puttes i både i dag.
Natuligvis handler det om at få de bedste og sikreste informationer de kan
f.eks. fås
i efterhånden mange havne ved at benytte de PC'er der er opsat. At benytte
mobiltelefonen
over internettet på ens egen PC'er på en 3 - 4 ugeres ferie en til to gange
i døgnet koster
nemt spidsen af en jetjager.
Jeg gør som dig ringer 1853

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-07 10:38

> [...]
> søs. Uanset hvilket ambitionsniveau man sejler med.
>
> Jeg bruger en ganske simpel mobiltelefon og ringer til 1853. Det er lige

Men dyrt..

MVH
Egon

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-07 21:03

Det er også dyrt at samfundet til alle tider skal tilbyde samtlige gamle
services fordi ingen er villige til at ændre deres vaner.

Hvis du har et TDC abonnement (som jo eller er meget udskældte), så er
prisen til 1853 ikke højere end en normal samtale.

Bjarke

snip

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-07 11:22

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:474f1b15$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
>
> Hvis du har et TDC abonnement (som jo eller er meget udskældte), så er
> prisen til 1853 ikke højere end en normal samtale.

Dette skal du såmænd ikke nævne for mig netop i disse dage
I tre uger har det af selskabstømmere ramte TDC ikke været i stand til at
levere hverken telefon eller bredbånd.
Så lang tid tog det for dem at finde den leder, de selv havde knækket i den
lokale central.

Tænk over, hvad sådant betyder, når man har ladet sig lokke til at foretage
alle sine transaktioner "på moderne måde"?

Jeg skal da til at genindføre chekhæftet, ligesom skattevæsenet kan kikke i
vejviseren efter min deltagelse i "den moderne måde".
Plus mange andre ting.
Der er jo ingen, der afstår fra gebyrer og andet væmmeligt, på grund af
systemets sammenbrud--

Skulle man nu lade sig overtale til at forlade sig på sikkerheden til søs,
når det er sådanne usikre sysrtemer, der tilbydes?

Vejrmelding over radioen har vidst ikke svigtet i mands minde?

Næ, en radio med båndoptager, eller radio og en diktafon.
Så har man vejrmeldinger.
Med sikkerhed.
Om vi da får standset regnedrengenes bestrøbelser for at spare sammen til
chefernes egne lønforhøjelser ved hjælp af forringede forhold for borgerne.
Sejlerne åbenbart især.

MVH
Egon

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-07 18:48

Uha en lang debat. Jeg tror jeg er glad for både radio, internet, vhf og
pc'en. Beklager jeg er så fleksibel.

Jeg tror min sidste kommentar bliver en "oplysning af almen orienterende
karakter" til Egon et al:

De sikre vejrmeldinger vi hører på radion (MF eller FM) de stammer fra ...
Ja, så'mænt' .... En computer. Stort set alle udsendelser fra DR genereres
og lagres på et sæt af computere (der kører windows) med et tilhørende
kæmpesæt af diske og så er der en pc'er der afpiller og udsender dem i den
rette rækkeføge.

Så, Egon, ikke engang på på MF verjmeldingerne slipper du for at være
afhængig af komputere.

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-07 11:11

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47504cc8$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Så, Egon, ikke engang på på MF verjmeldingerne slipper du for at være
> afhængig af komputere.
>
> Bjarke

Stundom sker det, at man, tja-måske selvforskyldt, bliver misopfattet.
Personligt har jeg intet mod brug af PC.
Og ja, jeg har skam også en ombord

Nej - det jeg mener om vejrmeldingssagen, er så¨mænd blot, at det i lang tid
fremover vil være bedst at bevare dampradioens udsendelser med samme.
Jeg bryder mig ikke om, at der går ged i sagen, fordi enkelte finder, at når
de/jeg selv har mulighed, forstand på og råd til det dyre grej,
så må alle andre vel også have samme lyster/muligheder,
For dette er jo ikke tilfældet.

For mig at se, svarer det lidt til, om man, fordi vi nu har kortplottere,
afskaffer papirkortene.

Som jo netop bibeholdes på grund af, nemlig, sikkerheden

MVH
egon

Fra : Steffen Skov

Dato : 29-11-07 19:16

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
> [...]
Hva med at kikke op på skyerne og stikke en finger i vejret? Det har sgu
aldrig svigtet hos mig (i de indre danske farvande).
God vind fremover
Steffen

Fra : Ole Pagh

Dato : 22-11-07 18:31

Harding E. Larsen formulerede torsdag:
> Vil I blive i fortidens informationsniveau og være vågen om
> natten for at modtage en skrattende og til tiden helt umulig
> modtagelse af mellembølge signaler, det er op til jer selv.

Sludder og vrøvl. Jeg er ikke maskinstormer.

- Har arbejdet med elektronik og måleteknik i 45 år og har på arbejdet
op til 8 PC'ere der står og logger data fra de instrumenter til 3-4
millioner, som jeg har ekvipiperet vores laboratorie med.

Så derfor gider jeg ikke mere elektronik og PC i fritiden nede på
båden.

At der så alligeverl sidder en god moderne navigator i båden og ligger
en gammel PC som navigations back up i stikkøjen, siger jeg ikke højt
til nogen.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Carlo Gabelgaard

Dato : 22-11-07 22:37

Man kan til enhver tid kalde Lyngby radio og få den sidste vejrudsigt.

M-V-H

Carlo Gabelgaard
http://www.granada-class.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-11-07 09:26

Hej Ole,

Jeg har kun arbejdet 44 år med det samme og der står PC´er på
bordene så langt øjet rækker;
men alt det har jo ikke ret meget at gøre med det at have en PC
ombord.

Tak for indrømmelsen det ville da undre om en elektronikmand
ikke havde lidt udstyr ombord a.h.t. behageligheden for sikker
navigation.
Har du også opdaterede søkort, og på dem indtegner den planlagte
rute og opdaterer skibets position regelmæssigt ja så opfylder
du faktisk Regulation V/19.2.1.4 of the international convention
for the Safety Life at Sea (SOLAS), og det på en meget behagelig
måde.
Det giver tid til at lytte til transistoren og se stjerner,
drikke lidt rødvin...det bliver helt romantisk, næsten som i
gamle dage, som vi garvede sejlere mindes dem.
Ja transistoren var uden generende magnetfelt fra højttaleren
der var demonteret; men med tilslutning til en hovedtelefon og
med et kompas på toppen. Dengang lyttede vi til morsesignalerne
fra radiofyrerne og kunne dermed udføre pejlinger.
Inden den nymodens transistor kom ombord kunne vi nøjes med
atmbåndsuret og fastlægge halveringslinien mellem lille viser og
kl 12 for at have retningen mod syd.
Det er utroligt at det er så oprørende for nogle sejlere at
papirkort og vejrmelding fra von høren sagen er udskiftet med en
simpel skærm.

Vi elektronikfolk siger det ikke til nogen tys, tys.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-07 10:37

"Harding E. Larsen (slet 6J3CR)" <harding@6J3CRlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11957258330.105319780883733@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> med eller anskaf en billig bærbar.
> Alternativt få den vedkommende information ned på mobilen, det

Nu må du altså stoppe
Sålænge alle de nævnte "alternativer" er privatkapitalistiske foretagender,
der alene ser på udbyttet, kan vi ikke tale om nogen grad af stabilitet i
forsyningssikkerheden,
Det kan ikke være for meget forlangt, at vores stat, som vi betaler rigeligt
til, sørger for de elementære infrastruktuelle forhold.
For de penge bare en kampvogn i udlandet koster, kan vi nok opretholde en
anstændig vejrtjeneste.

Forøvrigt går der snilt fire til fem måneders folkepension til bare een
bærbar

Hvorimod en transistorradio med båndoptager er til at overkomme.
Og holder meget længere.

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-11-07 18:38

Hej Egon,

Puh.ha har venstrefløjen stadig så hårdt fat i Stevns at
folkepensionen ikke er fulgt med tidens udvikling.
Det er dog skrækkeligt at der på Stevns skal fire til fem
måneders folkepension til at købe en bærbar.
Her på øen er normalprisen 5995,- og nu da der er juleudsalg er
prisen sat ned til 4.125,- for en der har 1 Gb RAM, 120 Gb
harddisk, Vista, DVD-RW, 15,4 WXGA højopløselig skærm.
Moblitelefoner fås for 1,- og Bluetooth tilkobling ca 300,-,
Nu må I til at stemme anderledes på Stevns, så I kommer med op
på vognen. Du ved, det er de rige der kører vognen, de andre
hopper blot op og kører gratis med.

Det er forhåbentligt ikke rigtigt at Farvandsvæsenet er
et "privatkapitalistisk foretagende" Havde det været det, havde
de i tid fået indtegnet de farlige skydebaner på søkortene.
Nu er det den siddende regering der med den kommende
planlægningslov får tildelt kommunerne planlægningskompetencen
ud over vandet indtil 3 km´s afstand fra kysten.
De skal nu informere KMS, der er den officielle producent af
søkort, herunder at stå for de nødvendige grundlag for rettelser
af søkort. Det er derfor styrelsen, der tilvejebringer det
nødvendige grundlag for kort og farvandsbeskrivelser til en
sikker sejlads i danske farvande og det tager nu den tid det
tager. det er jo ikke et privatkapitalistisk foretagende.
Desuden skal skydning meddeles og Hjemmeværnet er nu begyndt på
at annoncere planlagte skydninger på TV2´hjemmeside, meddelserne
hører retteligen hjemme i Efterretninger for Søfarende (EfS);
men hjemmeværnet har nu så mange problemer at slås med, at de
har svært ved at ramme rigtigt.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-11-07 09:09

Dagens tilbud er nu nede på 3.999,- og speckifikationen er
ændret til:Intel Pentium Dual Core T2080 processor (1,73 GHz),
1GB DDR2 RAM 80 GB SATA harddisk, 10/10 netkort samt trådløst
netkort, Inten GMA 950 med 251 MB delt.

Desuden annoncerer Telia med at de fra i morgen også kommer på
3G markedet i morgen til samme pris som "3". 299,- pr måned.
De forestiller sig at priserne ryger langt ned i begyndelsen af
næste år hvor TDC og Sonofon også kommer på markedet med 3G
I Sverige tager de kun 80 kr,- og i Finland 75,- om måneden.
Det forventes tillige at hastigheden stiger helt op til 7,2
mbit/s.
Et sådant lille modem kal benyttes både på den bærbare og på den
faste hjemme PC.
Giver det ikke noget at tænke over?

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 30-11-07 11:07

Harding E. Larsen (slet O67QF) skrev:
> [...]
> mbit/s.
> Et sådant lille modem kal benyttes både på den bærbare og på den

Jeg foretrækker dem med ekstra stor skærm, - de er bedst til at ro med

Spøg til side, - hofter fat!
Du ved at jeg selv bruger min bærbare til alt muligt om bord, men
stadigvæk har du ikke rigtig forholdt dig til om ikke den grundlæggende
sejlsport-vejrinfo burde ske som den svenske, - på FM-båndet, suppleret
med kystmeldinger via VHF, begge dele på faste tidspunkter.

Har iøvrigt talt med vagtchefen på LYRA. Han bekræftede at man,
nårsomhelst, kan kalde på en arbejdskanal og få vejrmeldingen for et
lokalområde læst op, som en anden i tråden skrev.
Det sker ikke voldsomt ofte, så de tager ikke betaling for det p.t.
Han mente at grunden til at vi ikke har "svenske tilstande" er at LYRA
idag er et kommercielt foretagende, så DMI nok ikke vil betale for de
regelmæssige meldinger bortset fra kulingvarsler.
Længe leve liberalismen! Lad os få privatiseret solskin, medvind og
public service osse! (nå, nu er jeg OT igen!)

SørenH
Marie af Næstved

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-11-07 11:46

Hej Søren,

Velkommen hjem fra den grønne ø, jeg håber at I har haft en
dejlig tur.

Phuua bliver det ikke for tungt at ro med så store skærme. De
gamle 21 skærme var nu bedst til ankerklodser )

Der skal da være plads til alle de tjenester der ønsker at være
der.
Jeg har også i mange år lyttet til radioens vejrmeldinger både
på FM og på VHF og tysset på ungerne når de blev for larmende
under andagten.
Nu sejler børnene ikke med mere, de sejler selv i båden uden os;
men jeg nyder den frihed at kunne se vejrinformationerne når jeg
selv har behov derfor.
Jeg har også igennem de sidste år brugt microvejrets
informationer under sejlads og det er endnu et aspekt som ikke
kan komme ud gennem højttaleren.

Jamen Lyra er selvfølgelig også en mulighed. Bliver benyttelsen
her for omfattende ja så kommer der nok opkrævninger for
ydelserne. Det koster også at bruge mobilen til at hente
vejrmeldinger.
Internet i båd er stadig dyrt men kommer priserne ned på det
svenske og finske niveau og modemet så både kan bruges hjemme og
i båden er der ikke meget at betænke sig over.
Selv DMI´s vejrmeldinger på deres hjemmeside kan ses når som
helst.

Et superprodukt til os sejlere er
http://imf.frv.dk/index.asp?USER=PLEASURE
Man kan snart ikke forlange mere.

Endelig kan man gøre sig endnu mere uafhængige af de lokale
tjenester ved at downloade programmet
http://www.grib.us/Downloads/tabid/56/Default.aspx
Så kan man blive sin egen privatiseret vejrprofet, uden at andre
kan se om man er blå eller rød i hovedet... af anstrengelserne.
Det var ikke OT!

Fra : SørenH

Dato : 30-11-07 18:00

Harding E. Larsen (slet VNHA2) skrev:
> [...]
> Så kan man blive sin egen privatiseret vejrprofet, uden at andre
> kan se om man er blå eller rød i hovedet... af anstrengelserne.

Et lille pip:
Du har en tyrkfejl i dit første link. Skal være:
http://ifm.frv.dk/index.asp?USER=PLEASURE

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-07 11:12

"Harding E. Larsen (slet JDM3C)" <harding@JDM3Clarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11963582580.0409051952703052@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> Nu må I til at stemme anderledes på Stevns, så I kommer med op
> på vognen. Du ved, det er de rige der kører vognen, de andre

Har intet med en formodet "venstrefløj" at gøre, men blot noget så trivielt
som virkeligheden.
Der er skam mange, der hverken har råd til, eller viden om de nymodens
komputtere
Ligeledes er det en kendsgerning, at alle led i IT-teknologien er usikker og
ustabil.
Altså ikke noget at satse på som bedste løsning.

> [...]
> planlægningslov får tildelt kommunerne planlægningskompetencen
> ud over vandet indtil 3 km´s afstand fra kysten.

Tænk, jeg troede, at det var DMI og DR vi talte om?`
I begge foretagender er der jo ingen tvivl om, at Platstationgenerationens
regnedrenge alene focuserer på nederste linie i dagens kassekladde.
Ang. dine bemærkninger om skydebanerne:
Det er jo en beklagelig kendsgerning, at forholdene under den kolde krig
blev anvendt af politikere og forsvar til at forhindre dette.
Af påståede "taktiske grunde"--
At det var dybt åndsvagt, kan vi ikke blive uenige om.
Alt, hvad der kan udgøre en fare, bør kunne findes i søkortene.
Men her har privatiseringen og regnearkstyranneriet jo også været på spil.
Søsportskortene forsvandt.
Solgt til højestbydende

Men stadigvæk:
Er vi ikke ved at kjomme væk fra det egentlige, nemlig vejrmeldingerne?

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-11-07 16:52

Der er sikker dem der prioriterer anderledes i forbruget af
deres penge og det skal de have lov til.
Men prøv lige at se/høre hvordan TV og radio efterhånden af
journalisterne er omdannet til deres standup komiske shows.
For at blive i emnet vejrudsigten, så er vil hele sommeren
blevet indlagt kombinationen af madlavning krydret med lidt
poppet vejrudsigt.
Vejret i radioen lyder bare på godt vejr med solskin og lidt
regn forskellige steder.
Hvad kan vi bruge det til nu hvor DMI også fjerner deres
snøvlede vejrmeldinger.

Vi må finde nye veje og ikke stå stille i radioens barndom.

Har man ikke råd til juletilbuddet i PC´er så er der muligheder
i den blå avis.
Alle aftenskolerne holder kurser i PC-teknik og for pensionister
er det halv pris.
Mange pensionister har ikke haft muligheden for at lære det i
forbindelse med deres arbejde; men de er så nyfikne at de af
egen kraft søger ind på disse kurser.
Det er prisværdigt, vi skal alle lære hele livet, selvfølgeligt!

Teknologien er yderst stabil blot den ikke tilføres "snavs"; men
det er igen op til den enkelte af lade være med at blive fristet
fra den kant.

Oprindeligt indeholdt overskriften i denne streng kun DMI i
linien; men som forslag til at hente vedkommende information er
andre tjenester blevet nævnt, langt de fleste er offentlige
foretagender.

Det er da kedeligt at de mennesker der regner, laver statistik,
forsker og laver rapporter skal nedgøres til "Platgenerationen"
Hvad skal de andre så kaldes, der ikke bidrager til samfundet.
Fremtidens ældre vil ikke slå sig til tåls med en 64
kvadratmeter ældrebolig i et pænt kvarter. De vil have plads,
højt til loftet og udpræget luksus.
Fremtiden ældre er ikke hvad ældre har været.

Søsportskortene forsvandt som en politisk beslutning og det var
før den nuværende regering kom til.
Nej de blev ikke solgt til højestbydende; men blot fjernet fra
hylderne, da KMS ikke skulle være kommerciel men bare køre på
pumperne. Den samme tidligere regering havde få år før bestemt
at KMS skulle være kommerciel på 50% af deres forretningsområde.

Hvor er det dejligt at læse at du nu synes at de farlige
skydebaner skal være indtegnet på søkortene.
Der var i 2002 en klovn der ikke vidste hvad han havde med at
gøre og skulle straffes for hans retmæssige tilstedeværelse ved
Mandehoven, var det ikke det du skrev i diverse spalter og på
dette forum.
Klovnene stod inde på land og de indrømmede over for politiet at
de havde skudt i retningen af en sejlbåd.

Nej vi er ikke så langt fra emnet, hvor det væsentlige er
vedkommende information for sejlerne så de trygt kan færdes på
vandet.

Mvh/Harding

Fra : N/A

Dato : 30-11-07 16:20

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-07 16:20

"Harding E. Larsen (slet T5P5T)" <harding@T5P5Tlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11964314110.0436127056632998@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> forskellige steder.
> Hvad kan vi bruge det til nu hvor DMI igen fjerner deres

Du har ganske ret.
Der er tilsyneladende tale om en sammenspist klike af mannesker, der er
kendte for ikke at kunne noget, der skiftes til at optræde i hinandens
"programmer".
Langt langt under se og hør og billedbladet niveauet efterhånden--

Men netop derfor er det vel vigtigt at kæmpe for den sidste bastion, nemlig
vejrmeldingen på mellembølger, som forøvrigt burde flyttes over på FM.

> Vi må finde nye veje og ikke stå stille i radioens barndom.

Men den kloge venter nu nok til der findes pålidelige alternativer til
Dampradioen,
Forøvrigt mener jeg at vide, at DK er internationalt forpligtiget til at
udsende vejrmeldinger af hensyn til skibsfarten.
Men hvor skulle PlayBoyGenerationen der ikke er i besiddelse af almen
dannelse vide sådant fra?

> Har man ikke råd til juletilbuddet i PC´er så er der muligheder
> i den blå avis.

Du bliver ved med dine reklamer for "billigt kram"?
Du bør tænke over, at det ikke nytter at omkalfatre vejrmeldingssystemet
udfra upålidelige, dyre og modebetingede opfattelser.

> Alle aftenskolerne holder kurser i PC-teknik og for pensionister
> er det halv pris.

Passer ikke.
Kun i enkelte storbykommuner findes der tilskud til pensionister.
Men går man ind på din tankegang, bør IT-teknologi vel indgå i
Duelighedsbeviset?

> Teknologien er yderst stabil blot den ikke tilføres "snavs" men
> det er igen op til den enkelte af lade være med at blive fristet
> fra den kant.

Man kan jo ikke undgå "snavset" som tiltager i takt med privatiseringer og
grådighed fra kapitalfonde.
I et af verdens påstået førende IT nationer tager det mellem 3 og 4 uger at
få udbedret kablerne.
Flot, må man sige--

> Søsportskortene forsvant som en politisk beslutning og det var
> før den nuværende regering kom til.

Det er da ganske irrelevant hvilken regering der forårsagede skaden?
De bagvedliggende motiver var, og er, jo fantasien om at "privat er bedre og
billigere".
Hvilket enhver, der er istand til at adderer, kan sige sig selv ikke er
sandt.

> Hvor er det dejligt at læse at du nu synes at de farlige
> skydebaner skal være indtegnet på søkortene.

Nu synes?
Hvorfra har du det?
Jeg har da vidst aldrig givet udtryk for andet?
Det var jo netop når man forsøgte at få sagen ændret for mange år siden, man
fik stukket "de taktiske forhold" i næsen.

> [...]
> dette forum.
> Klovnene stod inde på land og de indrømmede over for politiet at
> de havde skudt i retningen af en sejlbåd.

Vi bliver aldrig enige om dette.
Jeg var ikke tilstede, men kan ikke andet end have den holdning, at du i den
sag var umådeholdent hysterisk.
Har du din Nøjagtige position under den påståede hændelse?

Men bortset fra dette, kan man ikke komme uden om, at der findes enkelte
banekommandører, der ikke burde være sådanne.

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-11-07 21:36

Nej man skal ikke kæmpe imod vejrmøller.
FM radioen tilhører underholdningsafdelingen og rent teknisk så
vil et frekvensmoduleret signal ikke sikkerhedsmæssigt kunne
hamle om med amplitude modulation.

Forpligtelser og ansvar ændres over tid vi er forbi stenalderen.

Nej det er ikke reklame men forbrugeroplysning om herskende
priser på PC udstyr.

Mangler tilskuddet til pensionister ja så kan det måske skyldes
storbyernes udligningsbidrag til landkommunerne.
Nej anvendelsen af PC kommer ikke ind så sent at det vil være en
del af pensumet til Duelighedsprøven, det lærer børnene i
allerede tidligt i skolen, men at anvende PC til
duelighedsproverne vil være en god ide.

Det venstreorienterede sludder om kapitalfonde er skyld i
at "snavs" kommer ind på nettet er nok ikke helt korrekt.

Nej det offentlige er ikke de bedste, det er som du skriver helt
rigtigt: "privat er bedre og billigere".

For at friske din hukommelse op så kan du læse dine indlæg fra
dengang på:
http://groups.msn.com/b31klubben/nyhedsgrupperptdconline.msnw?
albumlist=2

Jo jeg har helt styr på positionen da hjemmeværnet skød efter os.
Vi var ca 30 meter fra den yderste bundgarnsafmærkning og
positionen var:
http://groups.msn.com/b31klubben/politiforhr.msnw?
action=ShowPhoto&PhotoID=161
Selv politiet i Køge kunne ikke fornægte det, databasen kan ikke
slettes i et navigationsprogram. En sådan nøjagtig havde de
aldrig set før.

Rigtigt, banekommandøren er også blevet fyret fra Hjemmeværnet
og den uansvarligt anlagte og anvendte skydebane er nedlagt.

Mvh/Harding

Fra : claus b.p.

Dato : 01-12-07 00:11

"Harding E. Larsen (slet KW28C)" <harding@KW28Clarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11964552960.330629498164623@dtext.news.tele.dk...
> Nej man skal ikke kæmpe imod vejrmøller.
> FM radioen tilhører underholdningsafdelingen og rent teknisk så
> vil et frekvensmoduleret signal ikke sikkerhedsmæssigt kunne
> hamle om med amplitude modulation.

Hej Harding.

Ovennævnte er hverken korrekt eller relevant. (Om man så kan lide DR's
programudbud eller ej.)
Og skulle endelig en modulationsart være overlegen, så er det A1, umoduleret
telegrafi.
Det er bare svært at argumentere for at genindføre, når man nu har erstattet
telegrafisterne på skibene med computere.
Men det kunne jo genindføres i forbindelse med lystsejlads.

Mvh. Claus
--- --.. .---- .- ... ....

Fra : Ole Pagh

Dato : 01-12-07 08:22

Følgende er skrevet af claus b.p.:
> [...]
> erstattet telegrafisterne på skibene med computere.
> Men det kunne jo genindføres i forbindelse med lystsejlads.

lol lol lol Hørt!. Så er det frem med telegrafnøglen igen.
Bare ærgeligt at jeg er en af de 'sløverter' der aldrig fik taget
telegrafiprøven, men man kan jo i dag sætte computeren til at dekode og
generere morse tegnene, og når så alligevel computeren står og snurrer,
så kan den jo lige så godt modtage vejrmeldingen fra internettet...

Definitioner:
FM = Fin Modulation (eller Fin Musik)
AM = Almindelig Modulation (eller Almindelig Musik).

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-12-07 12:02

Hej Claus,

Det er relevant at FM modulationsformen giver et støjfrit og
bredspektret signal velegnet til underholdning.
AM signalet er relevant til modtagelse af nødsignaler hvor begge
sendere skal kunne høres samtidigt, både den svage og den
kraftige. Der vil højest opstå en interfrens-hyletone ( =
differensfrekvensen mellem bærebølgerne).
Vores VHF radioer er AM modulerede således at man kan høre et
svagt signal.
Med FM modulation hvor frekvenssvinget er passende stort vil
modtagelsen ske meget forstyrrelsesfrit og et andet svagere
signal vil ikke høres.

I og for sig er telegrafens signaler kommet tilbage. Al data
kommunikation består af "0" og "1" og det er vel lige så godt
som "prik" og "streg" blot er man blevet dygtigere til at pakke
Så i og for sig er det vi ser på PC´ens skærm bare "prikker"
og "streger", de kommer blot ikke ud af højttaleren med omdannes
til grafisk information.

Mvh/Harding

Fra : Ole Pagh

Dato : 01-12-07 13:36

Harding E. Larsen har bragt dette til os:

> Det er relevant at FM modulationsformen giver et støjfrit og
> bredspektret signal velegnet til underholdning.
Det er vist ikke definitionen på et FM signal. Man kan få lige så
bredspektret signal med andre modulationsformer.

> [...]
> differensfrekvensen mellem bærebølgerne).
> Vores VHF radioer er AM modulerede således at man kan høre et
Nej, det er ikke korrekt.
Vores VHF radioer er FM modulerede, eller rettere Fase Modulerede (PM),
som er en afart af FM.

> Med FM modulation hvor frekvenssvinget er passende stort vil
> modtagelsen ske meget forstyrrelsesfrit og et andet svagere
> signal vil ikke høres.
Nej, det er ikke korrekt.
Tværtimod, en FM modtager der er bredbåndet (som f.eks. en almindelig
spilleradio), har langt ringere modtageegenskaber end en smalbåndet
(som f.eks. vores VHF radioer).
Jo smallere modtageren er i frekvensområde, jo bedre kan den normalt
modtage svage signaler og skille signal fra støj.

I øvrigt er modulationsformen for f.eks. fax og vejrfax (WEFAX) på
kortbølge, frekvens modulation, hvor hvidt og sort har hver sin
frekvens. F.eks 1500 Hz for sort og 2300 Hz for hvid. HF
modulationsformen er SSB, normalt USB (Upper Side Band).

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-07 17:50

"Harding E. Larsen (slet BYUZ8)" <harding@BYUZ8larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11965072690.356768122500242@dtext.news.tele.dk...
> Hej Claus,
>
> Det er relevant at FM modulationsformen giver et støjfrit og
> bredspektret signal velegnet til underholdning.
> AM signalet er relevant til modtagelse af nødsignaler hvor begge

Utroligt---
Svenskerne har ingen "problemer" med deres vejrudsigter på FM.
Det her sejlere, der gæster Sverige såmænd heller ikke.
Man får ovenikøbet lokale meldinger--

Stundom skulle man tro, du leger kaptajn på Quienn Mary II eller lignende?

Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-12-07 13:50

Nåå, så har du set dine udgydelser fra 2002.

Billedet er taget fra den gamle PC der kun kostede 500,- brugt.
Med en lille diskette i A-drevet behøves den ikke engang et
windows styreprogram for at køre på internettet og komme i
mailboxen.
Den har de nødvendige backupfunktioner i dag og ved siden af en
nyere PC "med det hele" incl batt. backup.
Ja der skal ikke meget til at være kaptajn på Queen Mary eller
en supertanker.

Mvh/Harding

Fra : claus b.p.

Dato : 01-12-07 23:51

> [...]
> Med FM modulation hvor frekvenssvinget er passende stort vil
> modtagelsen ske meget forstyrrelsesfrit og et andet svagere

Hej Harding.
Ole kom mig i forkøbet mht. at vores VHF'er er FM eller PM modulerede. Det
er faktisk den allermest udbredte modulationstype, fordi den ud over at give
en god lydkvalitet er mindre følsom over for støj, og også har mindre risiko
for at forstyrre andre radiotjenester. I 1960-70erne var walkie-talkie
båndet (27MHz) som blev benyttet meget af lystsejlere, AM moduleret og max
100mW senere 500mW, men blev med tilladelsen til at øge effekten til 4W
ændret til FM. De små PMR walkies man kan købe idag er FM. NMT telefonerne
var FM. Men fælles for radioer til voice kommunikation er de smalbåndede, så
man kan benytte en kanalafstand på 10-12,5kHz. På amatørbåndende er alle
modulationsformer generelt tilladt, men AM benyttes paktisk talt ikke,
bortset fra som SSB. (Single Side Band) Her prioriterer man den bedre
udnyttelse af effekten frem for lydkvalitet og komfort. På 2m og op benyttes
mest FM, da disse bånd er mere begrænsede i rækkevidde. Og for at runde det
af, så er TV udsendelserne faktisk i AM.Her benyttes en kanalafstand på
8MHz! Den tilhørende lyd udsendes så ved siden af TV signalet i FM.
Fælles for mange af disse kommunikationsformer er at de bliver afløst af
digitale kommunikationsformer. Men der vil gå mange år før vores marine-VHF
radioer vil forlade FM modulationen, for det er jo meningen at det skal være
et simpelt og udbredt system, så man kan have glæde af at mange lytter med i
tilfælde af nødopkald. Da man indførte DSC, var det tanken at Lyngby Radio
skulle slutte med at lytte på kanal 16, men at de gør det endnu, illustrerer
ganske godt, at det ikke er nemt at omstille et helt system bestående af
tusindvis af brugere. Der skal også være en praktisk fordel ved at skifte
system, og da det meste af radiotelefon-brugen af marine-VHF er forsvundet,
erstattet af af mobiltelefoni, er vi ikke så trængt for plads på kanalerne.
Når NMT mobiltelefonerne forsvandt var det jo pga. at man inddrog kanalerne
til GSM som er et digitalt system. Hver frekvens på det digitale system kan
benyttes til adskillige telefonsamtaler samtidig. At politi og redningsvæsen
går fra FM til digital kommunikation skyldes så til gengæld de mere
avancerede krypteringsmuligheder. Men FM er altså sagen mange år endnu.

Mvh. Claus

Fra : SørenH

Dato : 02-12-07 10:33

Hej Claus
Helt OT:
I min SAS-tid var frekvenserne for civil luftfart AM-modulerede og lå
lige over det almindelige FM-frekvensområde, - eks Kastrup Approach på
119,8MHz/AM.
Er det blevet ændret til FM ?
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Ole Pagh

Dato : 02-12-07 10:44

SørenH kom med følgende:
> [...]
> I min SAS-tid var frekvenserne for civil luftfart AM-modulerede og lå lige
> over det almindelige FM-frekvensområde, - eks Kastrup Approach på

Jeg tillader mig at svare på Claus's vegne:

De er stadigvæk AM moduleret. Hvorfor ved jeg ikke. Det har måske
historiske årsager.
Nogle af kanalerne 'ekkoes' via repeater på andre frekvenser og her er
modulationen FM.

Når flyene er f.eks ude over Altanten, rækker AM og FM frekvenserne
ikke og der foregår kommunikationen via HF på SSB.

Der er en meget god oversigt over flyfrekvenser m.v. her:
http://www.dkscan.dk/wrap.php?7

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : SørenH

Dato : 02-12-07 11:05

Tak Ole

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-12-07 11:44

Hej,

Undskyld at jeg kommer ind her.

Ole det er rigtigt at der på de maritime VHF frekvenser anvendes
fasemodulation PM. Jeg skulle lige adskillige år tilbage i
hukommelsen.

Fasemodulation forkortes som PM. Ved PM holdes senderens output
konstant, medens det er fasen, der ændres i takt med Deviationen
(modulationen.)

PM er en modulationsart, der ikke bruges meget kommercielt, men
ved at lavpasfiltrere modulationssignalet inden det sendes ind
modulatoren, fås en modulation som er kompatibel med
frekvensmodulation.

Fordelen ved fasemodulation (som ved frekvensmodulation) er at
man opnår større signal-til-støj forhold end
amplitudemodulation. Forbedringen er op til 20 dB for gode FM-
demodulatorer i forhold til bærebølge-til-støj forholdet.
Ulempen ved fasemodulation er, at den for at opnå større signal-
til-støj forhold, breder sig over større båndbredde.

Et frekvensmoduleret signal kal simplest detekteres ved at man
indstiller en AM-modtager en smule forskudt for dets
centerfrekvens. Når bærebølgen varierer i frekvens vil den
arbejde på en skrå del af modtagerens følsomhedskurve og her
blive detekteret som et amplitudevarierende signal.

Ses på sammenhænget mellem FM og PM er det umiddelbart klart at
lader man LF-signalet passere et integrationsled, inden det når
fasemodulatoren, vil signalet blive frekvensmoduleret, medens
passage af et differentiationsled inden frekvensmodulatoren
giver fasemodulation.
De samme betragtninger gælder naturligvis efter demodulationen.
Lader man et fasemoduleret signal passere en frekvensmodulator
vil de høje toner fremhæves for meget. Dette modforvrænges ved
at indskyde et RC-led, der svækker de høje frekvenser 6 dB/oktav
i hele det benyttede tonefrekvensområde.

Søren, der er rigtigt at der på VHF-båndene til luftfart
benyttes AM. Det er af de tidligere omtalte sikkerhedsmæssige
årsage for at kunne høre et svagt signal.
Det er ikke så mange år siden at båndbredden på de enkelte
kanaler blev halveret for at få endnu flere kanaler til rådighed.
Der kunne være problemer med modtagelsen når flyene stod helt
inders på fingrene nær hovedbygningen. Derfor blev der opsat
slaveantenner på hovedbygningen over fingrene.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-12-07 12:01

Hej Claus,

Se mit indlæg nedenfor i strengen.

Ja det er rigtigt at den digitale form hurtigt udbredes.
Svenskerne har lukket for de analoge TV kanaler og vi følger
efter til næste år.
Det skaber omsætning i industrien hvor folk så enten skal købe
digitale dekodere eller nye fjernsyn og gamle strømslugende
apparater forsvinder.
Sådant vil der også ske med den maritime tjeneste. Der bliver en
overgangstid og så kan vi godt smide de gamle VHF´er væk.
Selvfølgelig skal man ikke blive i fortiden men både acceptere
og anvende den nye teknik.
Hvad skulle den unge generation gøre uden SMS?
Måden at overføre informationer ændres konstant og det sker med
stigende hastighed.
Den oprindelige overskrift var: Indskrænkninger af DMI
vejrudsigter for farvandene.
Jeg tror ikke at vi vil blive underinformeret i fremtiden. Der
vil blot ske en omløgning til en informationsform der er mere
tidsvarende og vedkommende.

Fra : HH

Dato : 22-11-07 16:06

Jeg hører nu til de gamle her i gruppen.........tror jeg nok (f.1944).
Men synes måske også det er lidt drastisk kun at medbringe en sekstant
og et kompas...............
Når nu der er opfundet så mange andre glimrende hjælpemidler.

Men til det ovennævnte at det koster "spidsen af en jetjager" at gå på
internettet via en normal mobiltelefon - det er bare ikke rigtigt. Men
har man Berlingske eller Ofir som startside, så vil det koste
ihvertfald en bondegård og en halv sweater for dem der strikker selv
bare at downloade startsiden via GPRS.

Men hvis man nu i stedet bruger linket:

http://www.dmi.dk/dmi/mobil/til_soes.htm

så får man en side op som kun indeholder ganske lidt tekst og som
derfor er både tilpas hurtig og billig til at få en aktuel vejrmelding
med.

Og hvis man er endnu mere nærig og utålmodig kan man komme direkte til
det farvand man befinder sig i ved at ændre startsiden på pc'en fx.
til:

http://www.dmi.dk/dmi/mobil/til_soes/lille-far_baltsund.htm

Disse løsninger tager jo stadigvæk ikke hensyn til, at hvis man er
midt ude i Kattegat, så er en mobiltelefon ikke til megen hjælp, men
så kan man jo bruge VHF'en.

Så bliver man opdateret "nu" og skal ikke vente til kl. 22.45!

Hans-Henrik

Fra : Henrik Olsen

Dato : 24-11-07 06:25

Det lyder som besparelse fra DR og ikke DMI.
Vi skal huske at det er Danmarks Radio?s store ønske at nedlægge
mellembølge, ligesom man gjorde med langbølge for nogle år siden.
DR har jo som bekendt et kæmpe underskud. Pengene skal jo finansere det nye
koncerthus.

Hilsen
Henrik