Smøreoliekvalitet til en Bukh DV 20 diesel~
Fra : Erik Andersen

Dato : 18-11-07 18:15

Hej
I instruktionsbogen står der, at man skal bruge en kvalitet med betegnelsen
SAE 20. Hvor køber man denne olie? Hos den lokale Statoil var det ikke
muligt at finde den. Håber at der er nogen, der kan hjælpe mig.
mvh
Erik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-11-07 19:40

Hej Erik,

Der var engang hvor man brugte monogradeolier.
Det forekommer sjældent i dag. Normalt bruges multigradeolier og
de spænder over 5 - 40 SAE.
Olier kan købes som mineralske, halv systetiske og fuld
syntetiske.
Til en DV motor vil det være tistrækkeligt at bruge mineralsk
(den har nok ikke kørt på andet) Det er tillige den billigste
type. (Se efter tilbud i f.eks. Bilka).
Desuden bør/skal du skifte oliefilteret hvert år.
Kør motoren varm om efteråret når båden endnu er i vandet, skift
olien og filteret og når båden er kommet på land så sæt slangen
der går til impellerpumpen ned i en spand vand og lad motoren
køre et par spandfulde vand igennem. Når der er ca 1 liter vand
tilbage hælder du en tilsvarende mængde glykol i vandet og lige
i det øjeblik det sidste bliver suget op i slangen standses
motoren. Nu er motorblok og udstødning frostsikret for vinteren.
Husk at sætte slangen på plads igen med det samme, så glemmer
man det ikke til foråret.
Glykolen indeholder de beskyttende stoffer der er behov for til
vinterkonserveringen.
Husk også en gang om måneden at turne motoren uden at den
atarter.
Træk stopkablet ud og lad motoren køre 4 -5 omgange, så undgår
du at stempelringene sætter sig og ruster.

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 18-11-07 19:55

Apropos Harding
Forleden havde jeg min motormand på besøg hos Marie som nu er på land,
og blev der under hele seancen.
Derved lærte jeg et par fif:

Hvis man har ferskvandskøling (obsobsobs) kan man roligt lade motoren
køre i tomgang et kvarters tid! Impelleren skal selvfølgelig pilles ud
først (!!) men den brænder ikke udstødningen når der ikke er belastning
på motoren! Han gjorde det for at få olien varm nok til et olieskift.

Da saltvandsdelen derefter skulle spules igennem med glykolvand skete
det ved at han monterede impelleren, skruede låget af søvandsfilteret og
lod motoren køre mens han hældte en spand glykolvand langsomt ned i
filteret.

Man lærer sålænge man lever!
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-07 21:55

Tak. Det har jeg altid gjort. Jeg troede det var en "ulovlig metode" jeg
selv havde fundet på (man er jo doven ...), men det er da rart at vide at
det er en prof'er bruger ...

Bjarke

snip

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-11-07 22:09

Hej Søren,

Ja det er rigtigt at en ferskvandskølet motor kan køre
kortvarigt i tomgang uden impelleren isat;..men
udstødningstemperaturen vil være høj og det er ikke særligt godt
for gummislangerne der sidder i udstødningssystemet. De
forkuller på indersiden.

M.h.t. saltvandskølede motorer så må de under ingen
omstændigheder køre uden kølevand. Ud over temperaturstigningen
i udstødningssystemet vil cylindertemperaturen lynhurtig stig og
motoren vil tage skade. Den høje forbrændingstemperatur vil
hurtigt varme cylinder, stempelringe og stempel voldsomt op og
olien krakker.

Nu er det jo sådan at motormanden ikke ejer motoren og fortsat
skal kunne have arbejde.
At hælde ren glykol i, såm du beskriver giver kun en sikring ned
til ca 10 graders frost havde han blandet halvt vand, halvt
glykol, ville frostsikringen krybe ned til minus 21 grader.
Så det er en chance han tager og håber på en mild vinter.
Hvilken form for garanti for arbejdet har han afgivet?

Ja man lærer så længe man lever.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-07 22:50

Ja, lad os lige fremhæve den en ekstra gang, da mange dummer sig ved at
bruge en en for kraftig opløsning for at gøre det så godt som muligt. Men
det er som du skriver. 50% opløsning giver den bedste beskyttelse.

Jeg tager flere i det hvert år nede på pladsen. Folk ved det simpelthen
ikke.

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet NENEO)" <harding@NENEOlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11954204610.521974591281488@dtext.news.tele.dk...
snip

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 19-11-07 00:57

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:4740b3c9$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Ja, lad os lige fremhæve den en ekstra gang, da mange dummer sig ved at
> bruge en en for kraftig opløsning for at gøre det så godt som muligt. Men
> det er som du skriver. 50% opløsning giver den bedste beskyttelse.

Vil lige tilføje, at man også skal være vågn. Og lige se efter om det er
for-blandet eller koncentreret kølvæske.

Iøvrigt bør kølervæsken skiftes hvert 2-3år også selvom at det holder
frostsikringen.

Problematikken er her syre... Ph'værdien skal være basisk, dvs afviger Ph'en
ved 20gr 6.5-8.5 så skal kølervæsken skiftes ellers "æder" den alle
finmetaller (gælder også alu-køler og varmeapparat på din bil).
De små test-strimler man kan købe hos materialisten er fantastiske til at
teste dette.
(hva.. f hedder de enligt??)

Nå ja... vil da lige yderligere tilføje, at det ikke sker på en formiddag.
Men det skal specielt tages seriøst hvis man har aluminiumdele i sin båd,
varmesystem, bil, motorcykel osv...

Husk at rød/lilla og blå ikke må blandes, da den ellers kan klumpe.
Og vil du skifte, så skal der skylles godt igennem først.

Husk også at Ethylen-glycol er giftigt. Og at brugt væske skal afleveres på
genbrug.

Jeg anbefaler handsker og beskyttelses-briller.

Mvh
Leon

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-07 17:32

Det hedder 'indikatorpapir'

Bjarke

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> wrote in message
snip

> De små test-strimler man kan købe hos materialisten er fantastiske til at
> teste dette.
> (hva.. f hedder de enligt??)

snip

Fra : SørenH

Dato : 19-11-07 00:18

Harding E. Larsen (slet NENEO) skrev:
> At hælde ren glykol i, såm du beskriver giver kun en sikring ned
> til ca 10 graders frost havde han blandet halvt vand, halvt
> glykol, ville frostsikringen krybe ned til minus 21 grader.

Hør, - det er da vist godt at det ikke er dig der skal se efter
løsgående o-ringe, for brillerne trænger vist til en justering

Jeg skrev 2 gange "glykolvand" for netop at pointere at der blev brugt
en forskriftsmæssig blanding af glykol og vand!

Anyway, - det var 2 af de mange små og store fif jeg fik og ting jeg
blev bekræftet i ved at "sidde på nakken" af min motormand under
arbejdet, og det kan varmt anbefales, - hvis fyren altså er så flink og
erfaren som min.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 19-11-07 01:06

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bekræftet i ved at "sidde på nakken" af min motormand under arbejdet, og
> det kan varmt anbefales, - hvis fyren altså er så flink og erfaren som

*gggg* måske han har fået lidt sidevind
http://www.youtube.com/watch?v=4RdxU-0W-RE

-Leon

Fra : SørenH

Dato : 19-11-07 10:30

Leon Hulstroem skrev:
> *gggg* måske han har fået lidt sidevind
> http://www.youtube.com/watch?v=4RdxU-0W-RE
>
> -Leon

Hehe, - imponerende gang windshear og crosswinds!
Mindede mig om engang i 60'erne hvor jeg landede i et lille russisk
Antonov i en sandstorm i den libyske ørken efter en 3-4 skæve "høner", -
sigtbarhed var stort set lig nul.
Et dæk eksploderede, skipperen fik et hysterisk sammenbrud efter
landingen som mere var et delvis kontrolleret crash, og jeg får stadig
sved på panden ved erindringen. Men jeg har da fløjet mange hundrede
timer siden alligevel.

Ledsagemusikken var fransk, så mon ikke en del af episoderne skyldes
Mistralen?!
Den skal vi ned og lege med et årstid og det bliver nok ikke altid
grinagtigt efter hvad vi har læst.

Tak for de uddybende bemærkninger om glykol, ældning og giftighed.

SørenH
Marie af Næstved

PS Harding:
Hvis man har flyskræk, kan man så sige at man er lettet når man er landet ?

Fra : Per Nordahl

Dato : 19-11-07 10:56

> SørenH
> Marie af Næstved
>
> PS Harding:
> Hvis man har flyskræk, kan man så sige at man er lettet når man er
> landet ?
Måske hvem sidemanden/kvinden er

Kommer an på konsekvenserne.
Hvorfor vil folk altid gå igennem døren?
Åbne (hele) vinduet.
Men ok, det skaber arbejde

(el. for den sags skyld, sætte en gryde i kog. ja ja så smelter den).

Lidt OT: Mvh. THulfen.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-11-07 11:15

Ja og så er det luften i dækkene der holder flyet i luften når
det står på jorden.

Fra : Per Nordahl

Dato : 19-11-07 12:17

"Harding E. Larsen (slet GKN9R)" <harding@GKN9Rlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11954676740.809791664237263@dtext.news.tele.dk...
> Ja og så er det luften i dækkene der holder flyet i luften når
> det står på jorden.
>
> Mvh/Harding

Ja, det ikke så lige-til

Heller ikke nemt når man anduver en havn, og den bare bliver VED at
flytte sig. De der landkrabbemålere, må tage sig lidt samen.
Her komer vi fra søen, og så har de flyttet havnen i mellemtiden !

(Hint: Normalt godt/forsvarligt sømandskab kommer man længst ved)
(søkort.kompas Mv..)

Thulfen

Fra : Ole Pagh

Dato : 19-11-07 12:00

Leon Hulstroem skrev:

> *gggg* måske han har fået lidt sidevind
> http://www.youtube.com/watch?v=4RdxU-0W-RE

Det er så her at begrebet "brune bukser" får en helt ny betydning, hvis
man har siddet i et af de fly :/

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-11-07 09:00

Hej Søren,

Den med O-ringen må vi tage senere.
Så længe myndighederne undersøger kan jeg ikke kommentere det.
Virkeligheden er ofte ikke som journalisternes skriverier.

Ja jeg så godt ordet glykolvand, og som Leon ganske rigtigt
skriver, så skal man (med eller uden briller) lige læse på
beholderens spec. af indholdet. Ofte er der tilsat Profitol.

Det er godt at suge til sig når motormanden er der, han udfører
ofte eftersynene på en praktisk måde. Han laver jo dette arbejde
ofte og det giver en stor erfaring i metoden til nemmest at
gennemføre arbejdet.

Jeg bruger spandemetoden fordi filterets placering gør at det
ikke kan lade sig gøre at hælde fra en spand/beholder lige ned i
filteret. Filteret skal jo sidde over vandlinien og derfra er er
ikke langt op til undersiden af dørken i cockpittet. I min båd
er der kun lige plads til at filterindsatsen kan komme fri for
rengøring.
Vores både er jo forskellige og derfor er der forskelle i
metoden og det kan ofte give lidt diskussion, da modtageren ikke
lige kan se hvordan det ene eller andet lige kan lade sig gøre.

Jeg oplever det næsten dagligt i B-31 klubben, hvor nye ejere af
bådene skal have råd, bl.a. m.h.t. reservedele. Da bådene er
selvbyggerbåde er der ofte store forskelle og det har de nye
ejere ikke lige tænkt at det er mere normalt end unormalt.

Fra : SørenH

Dato : 19-11-07 19:11

Harding E. Larsen (slet TPEQ3) skrev:
> [...]
> ikke langt op til undersiden af dørken i cockpittet. I min båd
> er der kun lige plads til at filterindsatsen kan komme fri for

"Profitol" ?? Fedt navn! - er det fabrikantens betegnelse for det vand
han kommer i og sælger som glykol ?
Placering af søvandsfilter:
Klart nok, - det spiller en rolle hvor godt man kan komme til, men jeg
havde bare den dér "nåhjasæføli"-oplevelse efter i flere år at have
stået og fumlet med at få slangen fra indtaget stukket ned i en spand,
og tænkte at andre måske ku blie inspirerede!
Mvh
Søren

PS Nu véd jeg f'resten hvad I får tiden til at gå med derude i Dragør i
mit gamle firma når I ikke triller med O-ringe:
http://www.dr.dk/spil/dashncrash/

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-11-07 09:01

SørenH <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev:
Hej Søren,

Kemilæreren på anstalten brugte det udtryk når en væske skulle
optimeres for salg.
Ja det er vand der tilsættes, selvom priserne på vand
efterhånden er meget høje, grundet div. afgifter tilfører vand
stadig en optimal indtjening ved opblanding hos fabrikanterne.

Linket anvendes flittigt her); men vi kender ikke noget til O-
ringe, de kommer fra et andet sted.

Mvh/Harding

Fra : Erik Andersen

Dato : 18-11-07 21:44

"Harding E. Larsen (slet GF2ZZ)" <harding@GF2ZZlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
meddelelsen news:11954115270.766304234777319@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> atarter.
> Træk stopkablet ud og lad motoren køre 4 -5 omgange, så undgår
> du at stempelringene sætter sig og ruster.

Hej Harding

Tusind tak for dit uddybende svar.

mvh
Erik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-11-07 22:10

Hej Erik,

Velbekomme.

Fra : Niels & Astrid

Dato : 21-11-07 22:33

"Erik Andersen" <erik_a@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det ikke muligt at finde den. Håber at der er nogen, der kan hjælpe mig.

Hej gruppe I min instruktionsbog til Vetus 3.10 står der at man
skal lave en blanding af 1L motorolie 15/40 og 4L diesel og lade sin motor
køre de sidste 10 min. på den blanding inden optagning. På den måde sikres
at de ømfindtlige dele som højtrykspumpe og dyser, stempler etc. sætter sig
i vinterens løb . mvh Niels F.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-11-07 14:03

Hej Niels,

Står der også i instruktionsbogen hvad de resterende 4,9 liter
skal bruges til?

Mvh/Harding

Fra : Per Nordahl

Dato : 22-11-07 14:36

"Harding E. Larsen (slet 3LA4G)" <harding@3LA4Glarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11957369570.762710367578432@dtext.news.tele.dk...
> Hej Niels,
>
> Står der også i instruktionsbogen hvad de resterende 4,9 liter
> skal bruges til?

Nå ja. der er vel et par komma-fejl
Men Harding, kunne det være en god ide at køre olie med igennem!
Kan motoreren overhovedet klare dette, samt genopstart ?
Ikke fordi jeg har haft problemer desangående, altså på gl.dags måde at
skifte olie, filter mv. mv. .Køre motoren igennem med ferskvand og
kølervædske, ??

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-11-07 15:36

Hej Per,

Det er nu ikke så meget en evt. kommafejl. Det er mere at de
næsten 5 liter sammenbland hvor 1 liter er smøreolie.
blandingen kommer sikkert i tanken for ellers burde der også
være en anvisning på at adskille brændstofsystemet og også en
tilkendegivelse af at brændstofsystemet skal udluftet o.s.v.
Når der skrives instruktioner skal de omfatte hele forløbet og
det skal ikke overlades til den enkelte at fantasere sig til en
løsning på afslutningen af opgaven.
Som regel skrives instruktionbøger ret dårligt og i forbindelse
med oversætninger anvendes ikke teknisk kyndige oversættere og
derfor kan oversættelser ofte være lystig læsning a la:
He followed a bad road for a while...Han blev forlovet med en
baderotte fra Fårevejle.
He was the lucky owner of a hankerchief...Han var lukket inde i
ovnen på et hangarskib.

Det vil altid være formålstjenligt at beskytte metaloverflader.
Motoren er normalt malet udvendigt; men i forbindelse med
vinteropbevaringen er det en god ide først at fjerne snavs og
støv og efterfølgende spraye noget beskyttelse olie på motoren.
Indvendigt er motoren belagt med en smøreoliefilm og
brændstofsystemet er fyldt med diesel. Selvfølgelig skal der
ikke være vandforbindelser i olierne.
Skal motoren opbevaret mindre end et halvt år (vintersæsonen) er
det kun nødvendigt at turne motoren lidt således at der kommer
lidt nyt olie i mellemrummet mellem cylindervæg og stempelringe.
Det klarer man ved at turne motoren hver den første f.eks.
Det er kun ved længere tids opbevaring at der er behov for en
dybdekonservering med specialolier.
Under alle omstændigheder bør smøreolien skiftes hvert efterår
således at motoren ikke gennem vinteren står med den gamle sure
olie. Filtre skiftes samtidigt og selvfølgelig skylles motorens
saltvandsdel og udstødningssystem igennem med ferskvand og
glykol tilsættes tilsidst i forholdet 1:1.
Er det en ferskvandskølet motor skiftes tillige
vand/glykolblandingen hvert andet til fjerde år alt efter
glykolfabrikantens anvisninger.

Ang. dit spørgsmål, ja motoren kan godt starte op på blandingen
af smøreolie og diesel. En alm. dieselmotor er ret taknemlig,
den vil blot ryge og forurene lidt mere indtil olieblandingen er
brugt op. Ca.: 3/4 del af smøreolie er additiver der ikke
direkte bidrager til smøringen; men er tilsat for at fremme
andre og nødvendige egenskaber for oliens anvendelse.

De nye common rail motorer hvor dysetrykket ligger på ca 1800
bar vil viskositeten af olien kræve større opmærksomhed.

Mvh/Harding

Fra : Per Nordahl

Dato : 22-11-07 16:16

"Harding E. Larsen (slet W4JAN)" <harding@W4JANlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11957424900.325038700501263@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> være en anvisning på at adskille brændstofsystemet og også en
> tilkendegivelse af at brændstofsystemet skal udluftet o.s.v.
Altså. Bare være helt på den sikre side ?
Ps: Det svarer vel til 25% (4+1).

> [...]
> derfor kan oversættelser ofte være lystig læsning a la:
> He followed a bad road for a while...Han blev forlovet med en
Nej Nej. (Lammefjorden!)
> He was the lucky owner of a hankerchief...Han var lukket inde i
> ovnen på et hangarskib.
Kortvarig fornøjelse

> [...]
> direkte bidrager til smøringen; men er tilsat for at fremme
> andre og nødvendige egenskaber for oliens anvendelse.

Ja det forstår jeg. Men er det en god måde at vinterkonservere motoren
på ?

> De nye common rail motorer hvor dysetrykket ligger på ca 1800
> bar vil viskositeten af olien kræve større opmærksomhed.

= en anden end Yanmar3g30m

Mvh."Thulfen"

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-11-07 11:46

Nej 4+1 giver fem og omregnet til % er det 20% olie i dieselen.

Nej nej, for a while er Fårevejle...He did not know the
composer, but i was certainly not Cole Porter...Han vidste ikke,
hvad der kom i poserne,men det var sandelig ikke kolde portere.

M.h.t. dit spørgsmål om det er en god måde at vinterkonservere
på...tjaaaa det er unødvendigt når vine forslag overholdes
m.h.t. turning af motoren.

--
Harding E. Larsen

Fra : Per Nordahl

Dato : 23-11-07 12:13

"Harding E. Larsen (slet ZIIOX)" <harding@ZIIOXlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11958151250.939310914740727@dtext.news.tele.dk...
> Nej 4+1 giver fem og omregnet til % er det 20% olie i dieselen.

Harding. korrekt
Men vi prøver lige igen. 4+ 25% =5
Den modsatte vej er man jo nødt til at sige 5-20% for at det giver 4.

(Lige som lidt som man beregner incl. el. excl. moms. For at kunden
kender prisen. og har krav på så der ikke opstår tvivl.
Derfor normalt altid incl. moms. (privatkunder)).

> [...]

> M.h.t. dit spørgsmål om det er en god måde at vinterkonservere
> på...tjaaaa det er unødvendigt når vine forslag overholdes
Ja men det gør jeg. Stille og roligt.

> mvh/Harding

25% svarer stadigvæk ikke til 5=4 når det fratrækkes. (5-25%=3,75)

Lad det nu ligge, ellers må vi have fat skolebøgerne igen - gider jeg
ikke.

Mvh. "Thulfen"

Fra : Per Nordahl

Dato : 23-11-07 12:31

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> 25% svarer stadigvæk ikke til 5=4 når det fratrækkes. (5-25%=3,75)
>>>
> Lad det nu ligge, ellers må vi have fat skolebøgerne igen - gider jeg

Harding. det fordi du vender det lidt på hovedet.
Jeg behøver vist ikke at belære dig - og det skal ikke opfattes sådan.
Normalt kommer du altid med yderst konstruktive og brugbare
løsninger/svar. så for ikke det skal misforstås, er det absolut ikke
negativt ment.
(Så en lille undskyldning herfra).

Mvh. "Thulfen"

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-11-07 13:51

Hej Per,

Tak for dine kommentarer.

Det oprindelige indlæg lød på 1 liter smøreolie blandet med 4
liter diesel. Altså en totalmængde på 5 liter.
Et sådant blandingsforhold kan enten skrives 1:4 eller 20% olie
i dieselen.
Når man regner % af en mængde, fastsættes totalmængden til 100%
og underopdelingen er derefter % af denne totalmængde.
Vi skal hverken bruge momsregning eller logaritmetabel bare
simpel forholdsregning. 1:4 er ikke 1/4 eller 25%.

Se man ikke efter på ettiketten på flasken hvor meget profitol
der evt. er tilsat ryger man helt ud af tangenten og det skal
hverken differentieres eller integreres.