Statsafgift 1 %
Fra : Tenna

Dato : 18-11-07 09:13

Jeg har "hørt" at hvis man sejler i udlandet i f.eks. 4 måneder, kan
man få 30 % af statsafgiften retur.
Er der mon nogen i gruppen der kender noget til det, eller ved hvor
man kan finde loven?
Jørgen

Fra : SørenH

Dato : 18-11-07 17:31

Tenna skrev:
> [...]
> man få 30 % af statsafgiften retur.
> Er der mon nogen i gruppen der kender noget til det, eller ved hvor
Vi står over for 1-2 år på europas kanaler, og mit forsikringsselskab
(Pantaenius) har gjort mig opmærksom på, at jeg, via dem, kan
underskrive en tro-og-love, og så slipper jeg for statsafgiften, så tag
fat i dit forsikringsselskab i god tid!
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-11-07 11:24

Hej Søren,

Ganske vist uden for 1% emnet; men jeg faldt lige over et indlæg
i Langturssejlernes blad:

Der er stigende problemer med at få udstedt EU-
sygesikringsbeviset hos de danske kommuner, der er af den
opfattelse, at framelder man sig det danske folkeregister, som
man jo er pligtig til ved ophold uden for Danmark i mere end 6
måneder, ja så har man ikke ret til et EU-sygesikringsbevis.
I den anledning har der været kontakt til Indenrigsministeriet,
der udmærket forstår langturssejlernes situation.
Kommunerne har afgørelseskompentancen, og får man et afslag, kan
man indbringe sagen for ministeriet, der så vil behandle klagen
med den for administrationen sædvanlige svartid på tre måneder,
og hvem har tid til at vente tre måneder for et svar, når man er
klar til afsejling?
Indenrigsministeriets medarbejdere er meget hjælpsomme, og i
fællesskab med FTLF fundet en modus vivendi, gående ud på, at du
slet ikke fortæller din kommune, at du agter at være ude af
landet i mere end 6 måneder, og at du ikke framelder dig
folkeregisteret før dagen før du afsejler.
Ministeriet meddeler, at du har ret til EU-sygesikringsbeviset,
og at beviset bruges, når man skal opholde sig uden for Danmark
i op til et år.
Betingelsen er dog at du er sygesikret ved udrejsen.
Du bør således ikke fortælle din kommune, at du vil opholde dig
uden for Danmark i mere end 6 måneder, når du søger om EU-
sygesikringsbeviset, og du bør slet ikke fortælle, at du tager
på en længere tur.
Nu kunne jeg jo aldrig i disse spalter opfordre til at bryde
landet love; jeg tænker her på, ikke at framelds sig
folkeregisteret ved afsejling.
Lige før en afsejling har man mange ting i hovedet, og det vil
ikke være utænkeligt, at man kommer til at glemme et eller andet
i de hektiske dage, lige før fortøjningerne kastes.

Som tidligere offentligt ansat kan du måske nikke genkendende
til problemstillingen.

Mvh/Harding

Fra : Tenna

Dato : 18-11-07 09:37

On 18 Nov., 17:30, SørenH <so...@FJERNhelefamilien.dk> wrote:
> [...]
> (Pantaenius) har gjort mig opmærksom på, at jeg, via dem, kan
> underskrive en tro-og-love, og så slipper jeg for statsafgiften, så tag

Ja tak - det vil jeg gøre SørenH, selv om det ikke bliver i god tid,
vi tog nemlig en herlig 4,5 mndr´s tur på kanalerne i sommer.
MvH
Jørgen