Nattefrosten dræbte Viggo - Starthjælp søg~
Fra : Andreas

Dato : 28-11-07 12:50

Min Yamaha Virago XV535 har kørt og startet upåklageligt hele sæsonen.
Forleden kom jeg ned en morgen og mc'en var dækket af islag. Jeg børstede
det væk, slog chokeren til, men maskinen ville ikke starte. Der er
elektronisk starter på og den giver lyd fra sig, men motoren tænder ikke -
den har dog enkelte gange givet nogle høje smæld fra sig. Temperaturen er
steget igen siden, men mc'en vil stadig ikke starte.

Idag har jeg hældt karburatorsprit i tanken og børstet tændrørene af. Har
lige checket batteriet, det viste 11,7 volt, så det står og lader lidt op
nu, men jeg har også forsøgt at starte den en del gange hvilket jo også
bruger lidt strøm.

Vil de kloge hoveder tro at det er nok med de ting jeg har gjort, eller er
der noget jeg bør checke som jeg ikke har nævnt?

På forhånd tak,
mvh Andreas

Fra : Thore Jensen

Dato : 28-11-07 13:24

Andreas skrev:
> Der er elektronisk starter på og den giver lyd fra sig, men motoren tænder ikke -
> den har dog enkelte gange givet nogle høje smæld fra sig. Temperaturen er
> steget igen siden, men mc'en vil stadig ikke starte.

Måske er det bare mig..
Jeg er ikke helt med, drejer motoren med rundt men starter ikke eller
tørner den slet ikke?

Hvis den tørner, så prøv med noget fugt fortrænger omkring tændspoler og
i tændspolerne.
Hvor længe (tid og km) siden er du har fået skiftet tændkabler, og evt.
også tændspoler?

Thore

Fra : Jakob Gadegaard Bend~

Dato : 28-11-07 15:00

Andreas skrev:
> [...]
>
> Vil de kloge hoveder tro at det er nok med de ting jeg har gjort, eller er
> der noget jeg bør checke som jeg ikke har nævnt?

Jeg gætter på at den starter fint så snart dit batteri er fuldt opladet
min Yamaha lider af præcist samme symptomer når frosten sætter ind

mvh
Jake
XJ600

Fra : Armand

Dato : 28-11-07 20:15

Jakob Gadegaard Bendixen skrev:

> Jeg gætter på at den starter fint så snart dit batteri er fuldt opladet
> min Yamaha lider af præcist samme symptomer når frosten sætter ind

Den er jeg med på!
Især når temperaturen falder begynder bedagede akkumulatorer at vise
deres svaghed, så vær sikker på at have så meget strøm som muligt på!
En enkel måde at forvisse sig om akkumulatorens tilstand er at bruge en
"navlestreng" á et sæt startkabler fra familiens/naboens bil og
derigennem dels se om motoren starter, dels bemærke forskellen på
starter-lyden (á mærkbar højere hastighed) v.h.a. extra power-supply!
Prøv det - prøv det!

Derudover bruger startmotoren en hulens stor del af akkumulatorens
kapacitet og efterlader så meget mindre til tændingen, hvorfor at den
korrekte startprocedure, hvis ikke at motoren starter straks, er korte
brug af startermotoren hvorunder at der lige i det øjeblik at knappen
slippes er den maksimalt opnåelige strøm til tændingen imens at motoren,
omend kun kortvarigt, stadig roterer.
Dette er en væsentlig detalje for motorcyklister, derved at motorcyklers
akkumulatorer er minimerede i størrelse p.g.a. plads og vægt, hvilket
især i den kolde årstid kan volde problemer!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-11-07 15:48

Andreas wrote:

> Vil de kloge hoveder tro at det er nok med de ting jeg har gjort, eller er
> der noget jeg bør checke som jeg ikke har nævnt?

Dødemandsknappen? Giv den lidt motion. Ja, undskyld, men start _altid_
med det mest sandsynlige. En Yamaha er ikke lavet af vand, så den kender
ikke forskel på et par graders varme og et par graders frost. Bortset
fra at den måske bedre kan lide den tørre frostluft.

--
vh
Torben

Fra : Andreas

Dato : 28-11-07 22:20

> [...]
> forskel på et par graders varme og et par graders frost. Bortset fra at
> den måske bedre kan lide den tørre frostluft.

Hehe, nu ved jeg ikke hvad dødemandsknappen dækker over, men mit batteri er
nu opladet og har et par volt mere i sig, så jeg prøver det imorgen og ser
om det hjælper.

Armand nævner akkumulatoren som er følsom overfor frost. Er det en fordel at
udskifte den?

Tak for god vejledning =),
mvh Andreas

Fra : Armand

Dato : 28-11-07 23:18

Andreas skrev:

> Armand nævner akkumulatoren som er følsom overfor frost. Er det en fordel at
> udskifte den?
>
> Tak for god vejledning =),

- - - - - - Som tilsyneladende ikke var bedre fra min side, end at du
ikke gennemskuede at brug af et sæt startkabler tydeligt viser om der
kommer mere liv i starteren v.h.a. den tilkoblede mer-strøm => Læses
som: Er dét tilfældet, er det tydeligt at motorcyklens egen akkumulator
er svag!
For tvivlens skyld bør du udføre tricket med en ellers fuldt opladet
mc-akkumulator!

Akkumulatorer er en sliddel hvorunder vinterstilstand nok er det der
slider mest på den. Så at skulle et nyt batteri til sin motorcykel med
års mellemrum er ganske normalt!
En halvfærdig akkumulator sætter endvidere ladesystemet på overarbejde,
og dé stumper er så langtfra lige så billige som en akkumulator :-|

--
Armand.
(hvis T-Hansen akkumulator står for at skulle overstå sin 3. vinter)

--
Armand

Fra : Andreas

Dato : 28-11-07 23:54

> [...]
> tilfældet, er det tydeligt at motorcyklens egen akkumulator er svag!
> For tvivlens skyld bør du udføre tricket med en ellers fuldt opladet

Ahh okay, så er jeg med. Det var overhovedet ikke vanskeligt at forstå, det
er bare mig der er uvidende.
Akkumulatoren er mig kun bekendt af omtale, så jeg ved ikke hvordan den ser
ud eller hvor den sidder, eller for den sags skyld hvordan den virker, men
jeg vil straks rådføre wikipedia og kigge i min Haynes manual =)

Jeg prøver det med startkablerne ved lejlighed! TAK!

Andreas

Fra : Thore Jensen

Dato : 29-11-07 06:19

> Akkumulatoren er mig kun bekendt af omtale, så jeg ved ikke hvordan den ser
> ud eller hvor den sidder

Akkumulator = Batteri!

Thore

Fra : Andreas

Dato : 29-11-07 21:18

"Thore Jensen" <thore@snaps.dk> wrote in message

> Akkumulator = Batteri!
>
> Thore

ooookay..... føler mig lidt dum... men hvorfor så ikke bare sige batteri? =)

Jeg siger da heller ikke velocipede når jeg skal finde min cykel ;0)

Måske er jeg bare for ung, haha.

Hold varmen derude,
mvh Andreas

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 29-11-07 22:02

"Andreas" <skodmail@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> "Thore Jensen" <thore@snaps.dk> wrote in message

> ooookay..... føler mig lidt dum... men hvorfor så ikke bare sige batteri?
> =)
Egentlig er et batteri flere elementer. Tidligere brugtes ofte betegnelsen
et element om en enkelt 1.5 volt enhed til f. eks en lygte. Det kaldes idag
oftest et batteri, selvom det egentlig ikke er et batteri, når der ikke er
tale om "mange" af en slags.!.
En akumulator bruges normalt om et (gen-)opladeligt battere, der (Hvis det
er til bil/MC) består af 6 celler af hver ca.2 volt serieforbundet= 12 Volt

> Jeg siger da heller ikke velocipede når jeg skal finde min cykel ;0)
>
> Måske er jeg bare for ung, haha.

Ung måske, men for ung? Til hvad?

Michael D

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-11-07 09:23

Andreas wrote:

> Hehe, nu ved jeg ikke hvad dødemandsknappen dækker over, men mit batteri er
> nu opladet og har et par volt mere i sig, så jeg prøver det imorgen og ser
> om det hjælper.

Det handler om nødstopknappen eller hvad din kørerlærer nu kaldte den.
Den der afbryder tændingen - typisk rød (eller hvidligorange på ældre
Yamahaer), sidder på styret. Er den slået fra vil end ikke 48 volt
hjælpe den igang

--
vh
Torben

Fra : duff

Dato : 28-11-07 22:03

Andreas skrev:
> [...]
> elektronisk starter på og den giver lyd fra sig, men motoren tænder ikke -
> den har dog enkelte gange givet nogle høje smæld fra sig.

Lyder fuldstændigt som min, 14 dage optil jeg ga den et nyt batteri :P

Fra : Andreas

Dato : 30-11-07 22:25

Hmm... et fuldt opladet batteri hjalp ikke... det kunne være jeg skulle
prøve nogle nye tændrør..

/Andreas