MC med syv-cylindret stjernemotor
Fra : KimT

Dato : 27-11-07 20:03

http://fpn.dk/motor/mc/article1183626.ece

"Det er nok kun i USA man kan finde mc-entusiaster, der skohorner en
syvcylindret stjerneformet flymotor på 2,8 liter ind i et motorcykelstel.
Men modellen kan skam købes."

Fra : KentBM

Dato : 27-11-07 20:20

KimT wrote:
> http://fpn.dk/motor/mc/article1183626.ece
>
> "Det er nok kun i USA man kan finde mc-entusiaster, der skohorner en
> syvcylindret stjerneformet flymotor på 2,8 liter ind i et
> motorcykelstel. Men modellen kan skam købes."
Det vil nok være en fordel med noget brændhæmmende tøj på højre ben, når
flammerne begynder at stå ud af de 7 udstødningsrør.

--

Kent

Fra : Thore Jensen

Dato : 27-11-07 20:22

KimT skrev:
> http://fpn.dk/motor/mc/article1183626.ece
>
> "Det er nok kun i USA man kan finde mc-entusiaster, der skohorner en
> syvcylindret stjerneformet flymotor på 2,8 liter ind i et
> motorcykelstel. Men modellen kan skam købes."

Den har en, for en MC, noget speciel, men potent lyd..

Thore

Fra : Armand

Dato : 27-11-07 20:59

http://www.jrlcycles.com/page/page/4187437.htm

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 27-11-07 21:02

Armand skrev:

> http://www.jrlcycles.com/page/page/4187437.htm

Og:
http://www.jrlcycles.com/f/end_of_drive_way_0001.wmv

--
Armand.

Fra : vmx

Dato : 27-11-07 22:59

> Og:
> http://www.jrlcycles.com/f/end_of_drive_way_0001.wmv
>
> --

Den lyd ( endda på trods af wmv filens lave bitrate ) er
simpelthen for lækker, for s*t*n da !

Fra : Armand

Dato : 27-11-07 20:58

KimT skrev:
> http://fpn.dk/motor/mc/article1183626.ece
>
> "Det er nok kun i USA man kan finde mc-entusiaster, der skohorner en
> syvcylindret stjerneformet flymotor på 2,8 liter ind i et
> motorcykelstel. Men modellen kan skam købes."

Og så kan vi lige puste liv i en gammel V-motor debat: Er den
langsligggende eller tværliggende??

Til eftervurdering af svaret kan man lige bruge billederne på:
<http://thekneeslider.com/archives/2006/05/10/radial-engine-powered-motorcycle/>

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 27-11-07 21:50

> [...]
> langsligggende eller tværliggende??
>
> Til eftervurdering af svaret kan man lige bruge billederne på:

Den er tværliggende, ingen tvivl. men jeg vil gerne se den "på den anden
led"!
Der kan kun være tale om at anvende krumtappens retning til at bestemme det!
Ingen vil vel kalde en V6 eller V8 motor, med cylindrene stikkende ud til
begge sider af MC'en for tværliggende, eller .................?

I øvrigt husker jeg, MEGET tidlige MC/Knallerter, med motoren indbygget
centralt i drivhjulet. Var det mon en ide med en stjernemotor?
Jeg tror en Pratt & Whitney R-1830-92 Twin Wasp 14 cylindre, (i to lag)
stjernemotor (Ca. 1535 Hk, fra en DC 3/C47) ville gøre det!

Michael D

Fra : Armand

Dato : 27-11-07 22:34

Michael Dahlberg skrev:

> I øvrigt husker jeg, MEGET tidlige MC/Knallerter, med motoren indbygget
> centralt i drivhjulet. Var det mon en ide med en stjernemotor?

Hint: Megola!
http://www.bikernet.com/news/images/PhotoID20313.jpg

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-07 22:48

On Tue, 27 Nov 2007 21:50:22 +0100, Michael Dahlberg wrote:

> I øvrigt husker jeg, MEGET tidlige MC/Knallerter, med motoren indbygget
> centralt i drivhjulet. Var det mon en ide med en stjernemotor?

Megola!

http://www.vintagebike.co.uk/Bike%20Directories/OthersItoM/pages/Megola-1922-25.htm

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Specks6812

Dato : 27-11-07 23:56

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> said in

> [...]
> stjernemotor? Jeg tror en Pratt & Whitney R-1830-92 Twin Wasp 14
> cylindre, (i to lag) stjernemotor (Ca. 1535 Hk, fra en DC 3/C47) ville

Jeg har et billede af en hvor en stjernemotor "ligger" på langs eller på
den anden led om du vil.
Men hvor på nettet man kan finde den husker jeg ikke.

Jeg har såmænd også Megola i tankerne når talen kommer på navmonteret
maskineri af samme slags.
Dog knap så voluminøs.

Fra : Armand

Dato : 28-11-07 00:42

Specks6812 skrev:

> Jeg har et billede af en hvor en stjernemotor "ligger" på langs eller på
> den anden led om du vil.
> Men hvor på nettet man kan finde den husker jeg ikke.

Kig på linket i mit indlæg fra 20:57!

--
Armand.

Fra : Lars Nielsen

Dato : 27-11-07 22:21

KimT wrote:
> http://fpn.dk/motor/mc/article1183626.ece
>
> "Det er nok kun i USA man kan finde mc-entusiaster, der skohorner en
> syvcylindret stjerneformet flymotor på 2,8 liter ind i et
> motorcykelstel. Men modellen kan skam købes."

- Den eneste grund til det ikke forekommer i Danmark, er da manglen på
forekommende flyvrag i Danmark...

( Ellers var da som minimum min nabo og jeg gået i gang for længe
siden...!! )

Lars / Viborg

--

- Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk

Fra : Bo

Dato : 27-11-07 22:50

"Lars Nielsen" <lars_concordia@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> forekommende flyvrag i Danmark...
>
> ( Ellers var da som minimum min nabo og jeg gået i gang for længe siden...!! )

Mangel på flyvrag ??? Prøv at ringe til SAS og hør om de vil af med en VENSTRE
motor fra en af deres Crash 8.
Højre-motorerne kan være rykket skæve ved landing på græs. Jeg ved dog ikke om
det er en stjernemotor.

/Bo

Fra : p.jarnbak

Dato : 28-11-07 10:43

> [...]
> VENSTRE motor fra en af deres Crash 8.
> Højre-motorerne kan være rykket skæve ved landing på græs. Jeg ved dog

Det er en turbo-prop.Problemet kan være at finde et bagdæk der kan overføre
de små 6300 hk ved fuld gas og så få plads til tanken.
Hej Palle.

Fra : Armand

Dato : 28-11-07 19:14

p.jarnbak skrev:

> Det er en turbo-prop.Problemet kan være at finde et bagdæk der kan overføre
> de små 6300 hk ved fuld gas og så få plads til tanken.

Og hvis der er problemer med udstødningen på radial'eren, så er det
intet i forhold til en 'prop (som basalt er en jet med gearkasse på)

--
Armand.

Fra : p.jarnbak

Dato : 28-11-07 20:11

> Og hvis der er problemer med udstødningen på radial'eren, så er det intet
> i forhold til en 'prop (som basalt er en jet med gearkasse på)

Det giver da lidt respekt på striben med en udstødning på omkring en 1/2
meter i diameter.
Motoren er sådan set en gearkasse forbundet direkte med powerturbinen, med
en "løs"jetmotor
imellem til at lave lidt varm luft.Gearkassen og powerturbinen kan godt stå
stille når (jet)motoren kører,
systemet bliver brugt på ATR 42/72 på jorden.
Hej Palle.

Fra : Armand

Dato : 28-11-07 21:28

p.jarnbak skrev:

> Det giver da lidt respekt på striben med en udstødning på omkring en 1/2
> meter i diameter.

Ø500mm underseat-pot med et matchende bagdæk

> [...]
> stille når (jet)motoren kører,
> systemet bliver brugt på ATR 42/72 på jorden.

"systemet"!? "Frigearet"?

> Hej Palle.

Jeg hedder sq'tte Palle!

--
Armand.

Fra : p.jarnbak

Dato : 28-11-07 21:47

> "systemet"!? "Frigearet"?
Skivebremse på akslen
> Jeg hedder sq'tte Palle!
Hvis jeg mente det, så havde jeg nok skrevet det i toppen
og ikke som underskrift.
Hej Palle.