At brande en tændspole af? Hvor lidt
Fra : Thore Jensen

Dato : 27-11-07 19:40

Hej NG

Hmm..
Jeg købte en Husqvarna TC 610, eftermonteret med lys m.m og indregistret.

Da jeg købte den kunne den ikke køre, der var en meget meget lidt gnist på.
Jeg fandt så en ny "brugt" højspændningstændspole på ebay, og efter
ombytningen sprang maskinen velvilligt igang. Så var alt jo godt.
Men glæden var kort, for inden jeg overhovede nåede at køre den første
tur på, lykkedes det mig at ødelægge den igen - tror jeg..
Jeg gjorde den fejl (tilsyneladende) at jeg afbrød tændingen på den
eftermonterede tændingslås, siden da har der ikke været gnist på - igen..

Normalt er det jo meningen at man stopper motoren ved at dreje nøglen,
men netop på denne maskine som er en ombygget crosser, så virker
"tændingslåsen" blot ved at når der er nøglen ikke står på ON/drift så
er en ledningerne til CDI'en afbrudt.

Efterfølgende har jeg så talt med sælger som, bekræftede min mistanke -
at jeg skulle huske at stoppe motoren vha. afbryderknappen på styret
(Det kunne godt have sagt da jeg trak af med MC'en!!)

Mit spørgsmål er så nu, kan jeg have brændt noget af ved dette?
Jeg har prøvet med en anden højspændningstændspole og anden CDI uden
held (hvis ikke de også var defekte). Min mistanke retter sig nu mod
statoren, kan den have taget skade?

Alle bud er velkomne, også gerne bud på hvordan jeg måler CDI og
tændspoler igennem..

M.v.h.
Thore

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-07 07:28

On Tue, 27 Nov 2007 19:39:54 +0100, Thore Jensen wrote:

> Efterfølgende har jeg så talt med sælger som, bekræftede min mistanke -
> at jeg skulle huske at stoppe motoren vha. afbryderknappen på styret
> (Det kunne godt have sagt da jeg trak af med MC'en!!)

Lyder som en meget lidt gennemtænkt ombygning

> [...]
> Jeg har prøvet med en anden højspændningstændspole og anden CDI uden
> held (hvis ikke de også var defekte). Min mistanke retter sig nu mod

Statoren har nu nok overlevet, men elektronikken kan sagtens være stået af.
Især hvis "nøglen" afbryder en ledning til tændspolen, eller endnu værre,
en stelledning.

Noget rigtigt klamp, som Du bør føre tilbage til original, og så lade et
relæ, styret at tændingslåsen, koble parallelt, eller serie, med den
originale kontakt alt efter hvordan den virker. Køb et skifterelæ til
opgaven, det kan løse opgaven uanset kontaktens funktion.

> Alle bud er velkomne, også gerne bud på hvordan jeg måler CDI og
> tændspoler igennem..

Måle/reparere CDI ? De er alle forskellige, og man er næsten altid nødt til
selv at aflure funktionen, hvilket af og til er svært hvis l....t er
indstøbt.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Hekto

Dato : 28-11-07 16:18

Orla Pedersen laid this down on his screen :

> [...]
>
> Måle/reparere CDI ? De er alle forskellige, og man er næsten altid nødt til
> selv at aflure funktionen, hvilket af og til er svært hvis l....t er

Tror nærmere det 'bare' er tændspolen der er
brændt mere eller mindre over.

Den transistor der sidder i CDI'en vil være helt
'on' og strømmen vil gå igennem spolen der har en
vis ohms modstand - og dermed vil der være
tabsefekt.

Transistoren kan selvfølgelig også være blevet
alt for varm; men jeg gætter mere på at spolens
vinding har svært ved at kome af med varmen, og
så til sidst går isoleringen. Problemet findes i
de fleste tændingsanlæg.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-07 17:05

On Wed, 28 Nov 2007 16:18:24 +0100, Hekto wrote:

> [...]
> alt for varm; men jeg gætter mere på at spolens
> vinding har svært ved at kome af med varmen, og
> så til sidst går isoleringen. Problemet findes i

Nok ikke i et "magnettændingsanlæg" som på denne cykel. Det er vist et ægte
højspændings CDI, og der er ingen varme i tændspolen. :-/ Anlæget er
ihvertfald selvforsynende fra generatoren.

Fra : Thore Jensen

Dato : 28-11-07 19:25

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> højspændings CDI, og der er ingen varme i tændspolen. :-/ Anlæget er
> ihvertfald selvforsynende fra generatoren.

Dvs at vi står???
Personligt tror jeg mest på at den enten er tændspolen eller statoren
som er røget.
Netop fordi jeg har prøvet med en anden CDI - dog brugt, men som er
taget fra en kørende MC..

Thore

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-07 19:40

On Wed, 28 Nov 2007 19:24:47 +0100, Thore Jensen wrote:

> Hmm..
>
> Dvs at vi står???

Begravet i lortet.....

> Personligt tror jeg mest på at den enten er tændspolen eller statoren
> som er røget.

Jeg er meget tvivlende, specielt på den måde "skaden" opstod :-/

> Netop fordi jeg har prøvet med en anden CDI - dog brugt, men som er
> taget fra en kørende MC..

Første opgave bliver at føre tændingsanlæget tilbage til oprindelig stand,
og derved få sikkerhed for at det ikke er eksempelvis en tændingslås, der
er problemet. Har tændingslåsen været tilsluttet i højspændingskredsløbet
mellem tændspole, og CDI-boks, så er der al mulighed for en
kortslutning/overgang til stel, eller for den sags skyld hvorsomhelst.

Altså:

1 Tilbage til cyklens oprindelige konfiguration.
2 Afprøv med de forhåndenværende komponenter.
3 Lån andre komponenter.

Fra : Thore Jensen

Dato : 28-11-07 20:50

Orla Pedersen skrev:

> Første opgave bliver at føre tændingsanlæget tilbage til oprindelig stand,
> og derved få sikkerhed for at det ikke er eksempelvis en tændingslås, der
> er problemet.
Har været gjort..

> [...]
>
> Altså:
>
> 1 Tilbage til cyklens oprindelige konfiguration.
> 2 Afprøv med de forhåndenværende komponenter.

he he.. Den var jeg også noget frem til..
Dette var blot et forsøg på indsnævre forsøgene lidt

Thore

Fra : Hekto

Dato : 29-11-07 12:46

After serious thinking Orla Pedersen wrote :
> Nok ikke i et "magnettændingsanlæg" som på denne cykel. Det er vist et ægte
> højspændings CDI, og der er ingen varme i tændspolen. :-/ Anlæget er
> ihvertfald selvforsynende fra generatoren.

Hmmmm ... så går mit gæt i retning af
overspænding ... måske nogle støj-spidser der
egnereres.
Alternativt at den ikke kommer af med energien
p.gr.a. defekt tændrør, leding, hætte eller for
stor seriemodstand.

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-07 13:54

On Thu, 29 Nov 2007 12:45:50 +0100, Hekto wrote:

> [...]
> egnereres.
> Alternativt at den ikke kommer af med energien
> p.gr.a. defekt tændrør, leding, hætte eller for

Jeg tror mest på defekter opstået ved afbrydelsen af ledninger, der _ikke_
er beregnet for do :-/ Og så kan dine støjspidser jo godt være tilfældet.
Problemet i dette tilfælde er helt klart den uautoriserede tændingslås.