Orla Pedersen laid this down on his screen :
> On Tue, 27 Nov 2007 19:39:54 +0100, Thore Jensen wrote:
>
>> Efterfølgende har jeg så talt med sælger som, bekræftede min mistanke -
>> at jeg skulle huske at stoppe motoren vha. afbryderknappen på styret
>> (Det kunne godt have sagt da jeg trak af med MC'en!!)
>
> Lyder som en meget lidt gennemtænkt ombygning
>
>> Mit spørgsmål er så nu, kan jeg have brændt noget af ved dette?
>> Jeg har prøvet med en anden højspændningstændspole og anden CDI uden
>> held (hvis ikke de også var defekte). Min mistanke retter sig nu mod
>> statoren, kan den have taget skade?
>
> Statoren har nu nok overlevet, men elektronikken kan sagtens være stået af.
> Især hvis "nøglen" afbryder en ledning til tændspolen, eller endnu værre,
> en stelledning.
>
> Noget rigtigt klamp, som Du bør føre tilbage til original, og så lade et
> relæ, styret at tændingslåsen, koble parallelt, eller serie, med den
> originale kontakt alt efter hvordan den virker. Køb et skifterelæ til
> opgaven, det kan løse opgaven uanset kontaktens funktion.
>
>> Alle bud er velkomne, også gerne bud på hvordan jeg måler CDI og
>> tændspoler igennem..
>
> Måle/reparere CDI ? De er alle forskellige, og man er næsten altid nødt til
> selv at aflure funktionen, hvilket af og til er svært hvis l....t er
> indstøbt.
Tror nærmere det 'bare' er tændspolen der er
brændt mere eller mindre over.
Den transistor der sidder i CDI'en vil være helt
'on' og strømmen vil gå igennem spolen der har en
vis ohms modstand - og dermed vil der være
tabsefekt.
Transistoren kan selvfølgelig også være blevet
alt for varm; men jeg gætter mere på at spolens
vinding har svært ved at kome af med varmen, og
så til sidst går isoleringen. Problemet findes i
de fleste tændingsanlæg.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!