Lille ring i bremsekaliber
Fra : Emil

Dato : 20-11-07 11:29

Hej NG.

Jeg er ved at renovere bagkaliberen på min gsx750esd fra 83'. Jeg har
bestilt et renoveringskit og skiftet stort set alle dele samt malet
selve kaliberen. Nu står jeg så og skal samle skidtet og finder ud af
at den lille pakningsring (ligner en O-ring) der sidder mellem de to
halvdele ikke passer. Den ring der lå i posen var alt for stor til
udfræsningen.

Min mekaniker er nu på jagt efter en ny men Suzuki er åbenbart holdt
op med at producere den. Hvad gør jeg hvis min mekaniker ikke finder
en ny? Det ligner som sagt en almindelig O-ring men deeet tror jeg sgu
sådan en kaliber bliver for varm til..

What to do?

Venlig hilsen Emil

Fra : Thomas Jensen

Dato : 20-11-07 19:40

> Hvad gør jeg hvis min mekaniker ikke finder
>en ny?

er det sættet fra mcnøglen du har fået, der er et til 173,- i.

Ellers har bikebandit i USA skidtet til salg:
http://houseofmotorcycles.bikebandit.com/suzuki-motorcycle-gs750esd-1983/o/m6105
De har god service, men fragten kan godt være lidt dyr..

Thomas Jensen
Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88
http://dfmc.dk/?id=11
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=3099

Fra : Emil

Dato : 20-11-07 12:12

On 20 Nov., 19:39, "Thomas Jensen" <tho...@thomas-jensen.dk> wrote:

> [...]
> De har god service, men fragten kan godt være lidt dyr..

Ja, det er nemlig lige dét jeg har

Fra : F.Syndergaard

Dato : 20-11-07 20:22

"Emil" <emilpaulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg tror ikke du kan handle her (Måske en vareprøve?):
http://www.carstenholm.dk/page.asp?objectid=22&zcs=2&gclid=CL3Zp_iR7I8CFQpgMAodlG9oHA

Men det kan muligvis inspirere dig inspirere dig til hvad du kan gøre.

--
MVH.
Finni

Fra : Armand

Dato : 21-11-07 00:27

F.Syndergaard skrev:

> Jeg tror ikke du kan handle her (Måske en vareprøve?):
> http://www.carstenholm.dk/page.asp?objectid=22&zcs=2&gclid=CL3Zp_iR7I8CFQpgMAodlG9oHA
>
> Men det kan muligvis inspirere dig inspirere dig til hvad du kan gøre.

"60-siders standard-katalog for O-ringe"
De ka'le MÅ sq vide noget om sagen

--
Armand.

Fra : Tommy Fer

Dato : 20-11-07 20:58

Emil skrev:
> [...]
> op med at producere den. Hvad gør jeg hvis min mekaniker ikke finder
> en ny? Det ligner som sagt en almindelig O-ring men deeet tror jeg sgu

Jeg er ret overbevist om at din kaliber ikke bliver så varm at det er et
problem. Jeg ville nok være mere bekymret om en normal o ring kan holde
til bremsevæsken.

mvh Tommy Fer

Fra : Per

Dato : 20-11-07 22:01

Tommy Fer wrote:

> Jeg er ret overbevist om at din kaliber ikke bliver så varm at det er
> et problem. Jeg ville nok være mere bekymret om en normal o ring kan
> holde til bremsevæsken.

Såvidt jeg ved, så er O-ringe i bremsekalibre lavet i "konus" altså
pyramideformet for at kunne holde til trykket - så en alm. O-ring vil næppe
gå an.

Den konus formede O-ring skal iøvrigt også ligge rigtigt ellers holder den
ikke tæt.

mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-07 23:09

On Tue, 20 Nov 2007 22:01:13 +0100, Per wrote:

> Såvidt jeg ved, så er O-ringe i bremsekalibre lavet i "konus" altså
> pyramideformet for at kunne holde til trykket - så en alm. O-ring vil næppe
> gå an.

Naeh, ikke nødvendigvis. Nogle (bil)kalipre havde koniske stempel o-ringe,
men hvad jeg har set af mc-kalipre, så har det været sporet, der var let
konisk.

> Den konus formede O-ring skal iøvrigt også ligge rigtigt ellers holder den
> ikke tæt.

Men nu var der tale om tætningen mellem de to kaliperhalvdele, og dét er en
o-ring af viton vil jeg tro. Viton klarer stortset alle kemikalier.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Armand

Dato : 21-11-07 00:40

Orla Pedersen skrev:

> Men nu var der tale om tætningen mellem de to kaliperhalvdele, og dét er en
> o-ring af viton vil jeg tro. Viton klarer stortset alle kemikalier.

Eneste definition jeg har kunnet surfe mig til omkring "bremse-gummi" er
"elastomer-type".
På det tidligere givne link til grossisten: Carsten Holm, finder man en
kvalitet benævnt "flour elastomer - Viton", hvilket således bekræfter dig!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 21-11-07 17:22

Armand skrev:

> [...]
> kvalitet benævnt "flour elastomer - Viton", hvilket således bekræfter dig!

Og forøvrigt også bekræfter F. Syndergårds formodning omkring afgivne
grossist-link.
Men også min egen formodning om at bremseværksteder må have et o-rings
sortiment i fornødne kvalitet (kva eksistensen af sådanne ved samme
grossist)!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 21-11-07 00:21

Emil skrev:

> [...]
> op med at producere den. Hvad gør jeg hvis min mekaniker ikke finder
> en ny? Det ligner som sagt en almindelig O-ring men deeet tror jeg sgu

Caliberen bliver vel ikke varmere (á højest bremsevædskens kogepunkt!)
end et topstykke på en luftkølet motor, og dér sidder der da lystigt
O-ringe til pakning af oliekanaler og knastkædetunnel!'
Men det er nu heller ikke dét der bliver dit problem:
Grundet bremsevædskes aggressive opførsel over for lak; plast og gummi
m.fl. er det en helt anden gummitype der bruges til bremser, og derfor
skal det være en O-ring specifik til bremsekredsløb at du skal finde/bruge.

Jeg ville forhøre mig ved forekommende bremse og koblings -værksteder -
O-ringe i alskens størrelser MÅ være en hyldevare slige steder!

--
Armand.

Fra : Emil

Dato : 21-11-07 03:34

On 21 Nov., 00:20, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg ville forhøre mig ved forekommende bremse og koblings -værksteder -
> O-ringe i alskens størrelser MÅ være en hyldevare slige steder!

Tak for de mange gode råd.

Jeg har faktisk et bremse og kolingsværksted lige nede om hjørnet så
jeg prøver dér.
Bagefter kan jeg godt se jeg burde have gået derned noget før, men jeg
koncentrerede mig mest om at finde reservedelen og tænkte ikke på det
måske er hyldevare.

Venlig hilsen Emil

Fra : Emil

Dato : 22-11-07 08:13

On 21 Nov., 17:22, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> Men også min egen formodning om at bremseværksteder må have et o-rings
> sortiment i fornødne kvalitet (kva eksistensen af sådanne ved samme

Så har jeg været nede hos bremse-manden. Han havde heldigvis en O-ring
der passede og den skulle kunne holde til alle mulige millitære
kemikalier (han lavede åbenbart nogle ting for HMARK) og bremsevæske.
Han syntes det så ud som om den passede men nu vil jeg lige have det
afprøvet med noget trykluft. Det kan jo godt være den skal have en
speciel form som nogle af jer snakkede om.

På forhånd tak for jeres hjælp!

Venlig hilsen Emil