|
| Bøjelig forrør Fra : Ukendt |
Dato : 19-11-07 02:39 |
|
Til et af mine turbo projekter skal jeg have lave et nyt grenrør ,
alså et rør fra de 4 udstødninger der går ned i i et firekantet hul til
turboen
Problemet er at der er ikke helt plads til de 4 forrør , så de skal saves i
smid på en meget kryptisk måde
og da røret skal være så kort som muligt skal de så også dreje meget , ikke
nogen nem opgave da de også skal laves i rustfri
Kan man få nogle rør i ca 38mm a la støvsugerslange rør som man kan bukke
og save og lege lidt klip og klister med så man kan lave en model at gå ud
fra
Ja i stedet for julepynt kunne jeg da godt lege lidt Jørgen Clevin :)) uden
nogen opdager noget
--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
| |
Ole (19-11-2007)
| Kommentar Fra : Ole |
Dato : 19-11-07 05:46 |
|
"PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> skrev i en meddelelse
news:4740e940$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
Almindeligt mejerirør 1.5" er 38mm udvendig diameter.
Det burde nemt kunne skaffes, evt. fra et mejeris skrot.
> Kan man få nogle rør i ca 38mm a la støvsugerslange rør som man kan bukke
> og save og lege lidt klip og klister med så man kan lave en model at gå ud
> fra
>
> Ja i stedet for julepynt kunne jeg da godt lege lidt Jørgen Clevin :))
> uden nogen opdager noget
>
> --
> PE
> x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
>
| |
Ukendt (19-11-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-11-07 11:39 |
|
"Ole" <lykkehus_@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:47411509$0$12261$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>
> "PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> skrev i en meddelelse
> news:4740e940$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Almindeligt mejerirør 1.5" er 38mm udvendig diameter.
>
> Det burde nemt kunne skaffes, evt. fra et mejeris skrot.
Ja men som sagt skulle det være noget der var lidt mere venlig at arbejde
med , uden den store fil og båndpudser, og hel bøjelig er det jo ikke
Og det skal kun bruges som skabelon
>> PE
>> x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
>>
>
>
| |
Ole (19-11-2007)
| Kommentar Fra : Ole |
Dato : 19-11-07 15:59 |
|
Ok, jeg troede bare, at du ville tilpasse og lave dem på motoren med det
samme, hvilket er det nemmeste.
Men det kræver jo, at man har værktøjet ved hånden.
"PE" <mail ( A ) Kvikkerten . dk> skrev i en meddelelse
news:474167b5$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> "Ole" <lykkehus_@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:47411509$0$12261$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>>
>> "PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> skrev i en meddelelse
>> news:4740e940$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> Almindeligt mejerirør 1.5" er 38mm udvendig diameter.
>>
>> Det burde nemt kunne skaffes, evt. fra et mejeris skrot.
>
> Ja men som sagt skulle det være noget der var lidt mere venlig at arbejde
> med , uden den store fil og båndpudser, og hel bøjelig er det jo ikke
>
> Og det skal kun bruges som skabelon
>
>
>
>>> PE
>>> x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
>>>
>>
>>
>
>
| |
Jon&Ann-Rikka (19-11-2007)
| Kommentar Fra : Jon&Ann-Rikka |
Dato : 19-11-07 16:05 |
|
"PE" <mail ( A ) Kvikkerten . dk> skrev i en meddelelse
news:474167b5$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> "Ole" <lykkehus_@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:47411509$0$12261$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>>
>> "PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> skrev i en meddelelse
>> news:4740e940$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> Almindeligt mejerirør 1.5" er 38mm udvendig diameter.
>>
>> Det burde nemt kunne skaffes, evt. fra et mejeris skrot.
>
> Ja men som sagt skulle det være noget der var lidt mere venlig at arbejde
> med , uden den store fil og båndpudser, og hel bøjelig er det jo ikke
>
> Og det skal kun bruges som skabelon
>
>
>
>>> PE
>>> x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
xxxxxxxxxxxx
Mit bedste bud ville være en stålflex-slange.
Det ses vist også på visse biler som led mellem forrørsforgreningen og til
selve røret der løber under bilen, men hvor man får det henne aner jeg
ikke..
--
Jon Søgaard & Ann-Rikka Mia Søgaard.
Forældre til englebarnet Tika, født 18/3-06, R.I.P
Forældre til Snorre, født d. 28/6 2007.
Fiat Punto 1,2 ELX
www.home1.stofanet.dk/tikasminde/
| |
Futte & Co. (19-11-2007)
| Kommentar Fra : Futte & Co. |
Dato : 19-11-07 17:46 |
|
PE skrev:
>
> Kan man få nogle rør i ca 38mm a la støvsugerslange rør som man kan bukke
> og save og lege lidt klip og klister med så man kan lave en model at gå ud
> fra
mener at ha' set den slags i Biltema
--
Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70
Victoria KR26N Aero, 1954
Triumph T120R Bonneville, 1969
| |
Perminator (19-11-2007)
| Kommentar Fra : Perminator |
Dato : 19-11-07 17:47 |
|
Hej
"PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> skrev i en meddelelse
news:4740e940$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Til et af mine turbo projekter skal jeg have lave et nyt grenrør ,
> alså et rør fra de 4 udstødninger der går ned i i et firekantet hul til
> turboen
> Problemet er at der er ikke helt plads til de 4 forrør , så de skal saves
> i smid på en meget kryptisk måde
> og da røret skal være så kort som muligt skal de så også dreje meget ,
> ikke nogen nem opgave da de også skal laves i rustfri
>
> Kan man få nogle rør i ca 38mm a la støvsugerslange rør som man kan bukke
> og save og lege lidt klip og klister med så man kan lave en model at gå ud
> fra
>
> Ja i stedet for julepynt kunne jeg da godt lege lidt Jørgen Clevin :))
> uden nogen opdager noget
Du finder de fleksible slanger til at modellere med her:
http://www.dunlophiflex.dk/gfx/Brugerupload/kat1-3.pdf
Du kan også vælge deres fleksible rustfri stål udstødningsslanger som
endelig løsning til projektet, men det er selvfølgelig ikke så pænt som glat
rør. Disse slanger findes sammesteds.
En anden mulighed er Pro Partner (FittingsSpecialisten) her finder du
rustfri bøjninger mm til svejsebrug.
http://www.fittings.dk/product.php?sid=00010200000
mvh
--
"Perminator"
Per Misser
CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057
| |
Armand (19-11-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-11-07 18:50 |
|
Perminator skrev:
>
> Du kan også vælge deres fleksible rustfri stål udstødningsslanger som
> endelig løsning til projektet, men det er selvfølgelig ikke så pænt som glat
> rør.
>
Før et turbolader? Jeg er bange for at der bliver dømt nedsmeltning
Personligt tror jeg ikke at man er særligt meget hjulpet af skabelon-rør
ved sådant et projekt - Der er i mine smedeøjne kun én vej, og det er at
klø på med masser af rør i reserve!
--
Armand.
| |
B & O (19-11-2007)
| Kommentar Fra : B & O |
Dato : 19-11-07 20:01 |
|
Armand har ret.
Du skal have en tig-svejser og så lave det på stedet, eller også skal du
kører hele projektet til en kleinsmed som har speciale i rustfast.
Det kan selvfølgelig laves, men det tager sin tid for et flot resultat.
--
Hilsen Ove CBR XX
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4741cbfc$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Perminator skrev:
>> Du kan også vælge deres fleksible rustfri stål udstødningsslanger som
>> endelig løsning til projektet, men det er selvfølgelig ikke så pænt som
>> glat rør.
> Før et turbolader? Jeg er bange for at der bliver dømt nedsmeltning
>
> Personligt tror jeg ikke at man er særligt meget hjulpet af skabelon-rør
> ved sådant et projekt - Der er i mine smedeøjne kun én vej, og det er at
> klø på med masser af rør i reserve!
>
> --
> Armand.
| |
Perminator (19-11-2007)
| Kommentar Fra : Perminator |
Dato : 19-11-07 21:58 |
|
Hej Armand
>> Du kan også vælge deres fleksible rustfri stål udstødningsslanger som
>> endelig løsning til projektet, men det er selvfølgelig ikke så pænt som
>> glat rør.
> Før et turbolader? Jeg er bange for at der bliver dømt nedsmeltning
>
> Personligt tror jeg ikke at man er særligt meget hjulpet af skabelon-rør
> ved sådant et projekt - Der er i mine smedeøjne kun én vej, og det er at
> klø på med masser af rør i reserve!
Jeg har ikke boget temperaturtolerancen på de flexible rustfri rør, men
finder dem heller ikke pæne eller anvendelige, medmindre det er under bugen
på en bil etc.
Det var derfor jeg henledte opmærksomheden på ProPartners svejsebøjninger.
Jeg tror nemlig også, at det er nemmest at modellere projektet op med skære-
og slibeværktøj og en TIGsvejser, og masser af rør i reserve. Det er muligt
at rørene kan findes billigere, eller svot, men på mit arbejde anerkender vi
ProPartners aggressive konkurrence (pris)-politik, hvorfor det kan tages som
en indikator.
Hvis man lige tænker på rækkefølgen af bøjningerne, kan det være at det
emne, der mislykkes til den ene, kan anvendes på den næste
venlig hilsen
Perminator
| |
Gert Schlæger (20-11-2007)
| Kommentar Fra : Gert Schlæger |
Dato : 20-11-07 12:37 |
|
PE wrote:
> Kan man få nogle rør i ca 38mm a la støvsugerslange rør som man kan bukke
> og save og lege lidt klip og klister med så man kan lave en model at gå ud
> fra
Prøv at kigge ind ovre hos Østjydsk Caravan. Til blæservarmesystemet i
campingvogne kan man få slanger i en størrelse, som måske er velegnede til
dit projekt.
Mch Schlæger
| |
Ukendt (20-11-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 20-11-07 18:38 |
|
Tak for jeres svar
Det er ikke første gang jeg skal igang med et sådan projekt :((( øhh jeg
mener :)))
Det er en Honda X11 (Blackbird) det skal på , den nuværende Turbo er for
lille (ca 250 hk) og grenrøret er ikke optimal , derfor vil jeg lave et nyt
, min rustfri smed som har de certifikater som skulle være nødvendige for
dette holder nu også på at det vil være dæjlig med en skabelon for pladsen
er trang , meget trang , alle svejsebøjninger har vi -lige- 45g-90g - osv
Men problematikken er at turboen skal monteres så højt som muligt fordi at
olien bliver trykket ind , men skal selv kunne rende ud ,dvs ind over olie
spejlet ellers koster det , mange penge pga brændte turboer , men ikke nok
med at den skal sættes højt oppe skal den også trækkes helt ind til motoren
pga forhjulel ellers går på , Forgaflen er afkortet ca 12 cm , så tro mig
den skal sno sig , men det kan lade sig gøre , dog vil rørene være fors.
længde , men det betyder ikke noget
Jeg har fået henvist noget flex rør fra biltema , men de siger at det ikke
kan bøjes nok ,jeg kender også en der arbejder med vandningsanlæg de bruger
rør i 32 mm og 40 mm den der med plastrør camping var en ide der lige skal
prøves
Hehe og nu får jeg så lige at vide at de kun er 35mm i dia
Hvis en lige får iden til noget nemt der kan bruges så ;)))))
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
>
| |
Ib Jakobsen (20-11-2007)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 20-11-07 21:12 |
|
PE skrev:
> Hvis en lige får iden til noget nemt der kan bruges så ;)))))
I gamle dage med karburator på bilerne havde man forvarmning af
indsugningsluften. Der brugte man noget alurør i retning af det man kan
købe til emhætter. Der er rimeligt formstabilt og kan strækkes og
krympes efter behov. Man kan sikkert få det hos Mekonomen endnu. En
anden model er at lave en model af bøjningerne i 8 mm rundstål. Og så
sende det til nogen med en CNC-styret bukkemaskine. så opmåler de det
digitalt. Tror godt de kan bukke i så små radier.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Armand (21-11-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 21-11-07 00:11 |
|
PE skrev:
>
> ..... alle svejsebøjninger har vi -lige- 45g-90g - osv
>
Hæ!
Det er en dygtig sælger, ham der solgte dig en dyr lige svejsebøjning!
--
Armand.
| |
Ukendt (21-11-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-11-07 00:19 |
|
Ja ja du ved hvad jeg mener :))
Hvad skal du lige lave i weekenden , du kan svejse du kan forstå det , Ja
sku en kasse øl og så ............ og så har vi 300 + hk på mandag , hvornår
har du sidst lavet det i en weekend :)
--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:47436920$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> PE skrev:
>>
> > ..... alle svejsebøjninger har vi -lige- 45g-90g - osv
> >
> Hæ!
> Det er en dygtig sælger, ham der solgte dig en dyr lige svejsebøjning!
>
>
> --
> Armand.
| |
Armand (21-11-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 21-11-07 00:46 |
|
PE skrev:
> Ja ja du ved hvad jeg mener :))
>
> Hvad skal du lige lave i weekenden , du kan svejse du kan forstå det , Ja
> sku en kasse øl og så ............ og så har vi 300 + hk på mandag , hvornår
> har du sidst lavet det i en weekend :)
>
'sværre!
For lidt tid, er noget af det jeg har allermest af lige nu
--
Armand.
| |
Ukendt (21-11-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-11-07 00:58 |
|
Indrøm det GU HAR DU LYST ;))
--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:47437184$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> PE skrev:
>> Ja ja du ved hvad jeg mener :))
>>
>> Hvad skal du lige lave i weekenden , du kan svejse du kan forstå det , Ja
>> sku en kasse øl og så ............ og så har vi 300 + hk på mandag ,
>> hvornår har du sidst lavet det i en weekend :)
>>
> 'sværre!
> For lidt tid, er noget af det jeg har allermest af lige nu
>
> --
> Armand.
| |
Armand (21-11-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 21-11-07 01:36 |
|
PE skrev:
> Indrøm det GU HAR DU LYST ;))
>
Tid og lyst er to forskellige, og oftest ukombinerbare, størrelser!
--
Armand.
| |
Torben Scheel (21-11-2007)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 21-11-07 08:24 |
|
Armand wrote:
> PE skrev:
>> Indrøm det GU HAR DU LYST ;))
>>
> Tid og lyst er to forskellige, og oftest ukombinerbare, størrelser!
>
Jo, men hvorfor prioriterer du så tiden i dét valg?
--
vh
Torben
| |
Jansen (21-11-2007)
| Kommentar Fra : Jansen |
Dato : 21-11-07 00:37 |
|
PE skrev:
> Til et af mine turbo projekter skal jeg have lave et nyt grenrør ,
> alså et rør fra de 4 udstødninger der går ned i i et firekantet hul til
> turboen
> Problemet er at der er ikke helt plads til de 4 forrør , så de skal saves i
> smid på en meget kryptisk måde
> og da røret skal være så kort som muligt skal de så også dreje meget , ikke
> nogen nem opgave da de også skal laves i rustfri
>
> Kan man få nogle rør i ca 38mm a la støvsugerslange rør som man kan bukke
> og save og lege lidt klip og klister med så man kan lave en model at gå ud
> fra
>
> Ja i stedet for julepynt kunne jeg da godt lege lidt Jørgen Clevin :)) uden
> nogen opdager noget
>
Har lige været ude og måle min askesuger, det er en bøjelig metalslange
med 38 mm indv dia.
Hvis det kan bruges fåes den i Bauhaus til kr. 99,- incl. en spand til
værkstedsklude.
--
Hilsen
Ole Jansen
BMW K100RT (Wolfgang)
Dfm: http://dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=999
| |
Ukendt (21-11-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-11-07 00:49 |
|
Hmmmm , den skal jeg da lige se på
--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
"Jansen" <Ole.Jansen@Gmail.kom> skrev i en meddelelse
news:47436fc4$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> PE skrev:
| |
Ukendt (21-11-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-11-07 06:33 |
|
"PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> skrev i en meddelelse
news:47437249$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hmmmm , den skal jeg da lige se på
>
Hej Per
Du må gerne komme ned til mig og måle og fotografer min manifol hvis du vil.
Den skal ikke skilles ad, så du kan ikke låne manifollen.
Hygge PD CBR1100t med turboen over olie spejlet
| |
Ukendt (21-11-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-11-07 16:52 |
|
Hej Poul , det kunne godt være intresant , men såvidt jeg lige husker dine
billeder er din Turbo med en T3 manifold , som er mindre end min nye ;))
GT2871 RS
kan jeg få dig til at tage et billede sidevejs fra og et forfra så man kan
se hvilke vej rørene løber , så vil det være en stor hjælp
Havde du ikke retur løb ned i bundproppen ??? fordi det dur ikke på min ,
de rigtige kloge monterer en lille beholder med en pumpe til returen , men
pladsen på min er så småt at jeg ikke lige
kan finde en plads
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
>
| |
Ukendt (22-11-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 22-11-07 06:22 |
|
"PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> skrev i en meddelelse
news:47445422$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Poul , det kunne godt være intresant , men såvidt jeg lige husker dine
> billeder er din Turbo med en T3 manifold , som er mindre end min nye ;))
> GT2871 RS
>
> kan jeg få dig til at tage et billede sidevejs fra og et forfra så man kan
> se hvilke vej rørene løber , så vil det være en stor hjælp
>
> Havde du ikke retur løb ned i bundproppen ??? fordi det dur ikke på min ,
> de rigtige kloge monterer en lille beholder med en pumpe til returen , men
> pladsen på min er så småt at jeg ikke lige
> kan finde en plads
> PE
> x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
>>
>
Du skal få alle de billede du vil have lidt senere ( har ikke kåbe
afmonteret endnu )
Jo min retur løber ned i bundproppen, men sidder over oliespejlet og er
åbenbar
stor nok til det er ok på min.
Hygge PD CBR1100t
| |
Ukendt (22-11-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 22-11-07 17:06 |
|
Hej Poul
Hvis din olie retur går ned i bundpropppen , men over oliespejlet , så
mangler du sku olie på den :)
Kunne ikke dy mig , men ved godt hvad du mener ,
Jeg vender tilbage vedr de billeder , men det bliver nok først i det nye år
--
PE
www.kvikteam.dk
"
| |
|
|