Kinesiske "motorcykler"
Fra : kkr1669

Dato : 17-11-07 16:29

Hej.

Som nybegynder har jeg tænkt mig at anskaffe en kinesisk motorcykel (250cc)
til en start.
Men er der nogen, der ved lidt om hvilke kinesiske motorcykler (mærker og
typer) man ikke skal anskaffe sig, bortset fra kommentarer om alle kinesiske
eller hvilke der er gode og kan anbefales.

Er en V-motor bedrer end alm. 2-cylindre?

Hvad er forskellene på 250-2, 250-4, 250-5 osv.?

Jeg har hørt om cykler, hvor olien i forgaflerne bør udskiftes ved start
(ny), da det nærmest var som spildolie. Er der andre lign. ting, man skal
kigge efter??

Mvh, kkr1669.

Fra : BigMac

Dato : 17-11-07 16:33

"kkr1669" <dsl185878@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (ny), da det nærmest var som spildolie. Er der andre lign. ting, man skal

Jeg ville nu hellere skifte motorolien, og ikke gaffel olien

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 17-11-07 16:40

> [...]
> (ny), da det nærmest var som spildolie. Er der andre lign. ting, man skal

Prøv at kigge ind på www.kinojserklubben.dk
Klubben har efterhånden mere end 600 medlemmer, så du vil nok få de mest
kvalifiserede svar derinde.
Den med olien i forgaflen har jeg aldrig hørt. Men der er så mange fordomme
om kineserne.
Jeg har selv en Geely som vintercykel, og den kører uden problemer.
Hilsen Matthias

Fra : Kim Olsen

Dato : 17-11-07 16:48

Hej

Jeg har selv haft en Lifan 250-4 i snart 1 år. Den kører upåklageligt og
runder snart 9000 km.

Gå ind på www.kinojserklubben.dk Det er klubben for kina-motorcykler.

Hvis du kikker på forum, er jeg sikker på, at du kan finde svar på alle
spørgsmål.

Men mine egne erfaringer (du kan se billeder af den på www.kims.pahn.dk)
En kina-motorcykel kan sagtens give samme køreglæde som noget langt dyrere,
men regn med at de selvfølgelig er lavet billigere end cykler til 10 gange
så meget.

F.eks. kan du købe en Lifan 250 hos MC4YOU til kr. 8000,-.
Du får et udmærket stabilt køretøj, men regn ikke med at det er en racer

Tophastigheden ligger omkring 110 km/t.
Generelt er de bedre end deres rygte. Kromen er ikke så dårlig som du kan
læse i nogle tests, og hvis man overholder kontrol af ventiljustering og
olieskift (ja det kan du sagtens selv) så holder den nok i mange år.

Men kik på klubbens forum, og spørg endelig igen, hvis der er noget du ikke
finder svar på.

Kim Olsen
www.kims.pahn.dk
Kinøjserklubmedlem nr. 107

Fra : Wessman

Dato : 18-11-07 10:54

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-07 11:18

On Sun, 18 Nov 2007 10:53:48 +0100, Wessman wrote:

> [...]
> osv. Disse ting kommer man aldrig til at opleve på en 250cmm "kineser"

Jeg kender rigtig mange, som har opgivet motorcyklismen fordi at det var
for besværligt :-/ Dette fordi at de typisk havde købt gammelt udslidt
l..., eller den helt specielle mc, som vi alle viste skulle have været
glemt fra fødslen. Og nu kinesere..... En kammerat brugte sidste sommer på
at "færdigsamle" sin kineser, og i år har en venindes eks. opgivet
motorcyklisme, gæt hvorfor

Ingen ved sine fulde fem køber idag mc, som skal serviceres for hver 2.500
- 5.000 Km.

Orla Pedersen, som selv har "kørt"(læs skruet) gammelt bras for længe.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : FrankV

Dato : 25-11-07 15:29

Orla Pedersen skrev:

> Ingen ved sine fulde fem køber idag mc, som skal serviceres for hver 2.500
> - 5.000 Km.

Som f.eks. KTM????

-frank-

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-07 18:06

On Sun, 25 Nov 2007 15:28:47 +0100, FrankV wrote:

> Som f.eks. KTM????
>

> -frank-

Nemlig.

Orla Pedersen

Fra : Per

Dato : 25-11-07 18:43

FrankV wrote:

> Som f.eks. KTM????

ER de virkelig ligeså ringe samlet og så dårlige tolerancer som kinesere -
ufatteligt.

Jeg ville godt nok være skuffet - men tak for oplysningen.

Det er der vist ingen KTM sælgere, der oplyser. Magen til bras.....

/Per

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-11-07 21:21

> [...]
> Jeg ville godt nok være skuffet - men tak for oplysningen.
> Det er der vist ingen KTM sælgere, der oplyser. Magen til bras.....

LOL!
Joh, det oplyser de skam, og der findes KTM'er der skal serviceres LANGT
oftere end for hver 2500-5000km. Min sidste KTM servicerede jeg for ca. hver
50-100km. Kædekit (O-ring på kvalitets alu-hjul) holdt gennemsnitligt ca.
500km, enkelte dog kun omkring 100-120km. Motorrenovering (stempelkit)
gudskelov kun en gang om året (ca. 1000km, vil jeg tro).
Men så var det SATEME også sjovt at køre til bageren efter morgenbrød...

KTM laver cykler af meget høj kvalitet, men langt størsteparten af
produktpaletten er racere, og skal serviceres som alle andre racere - dælens
ofte. Selv deres meget hardcore racere kan indregistreres, hvis man vil den
slags, og det er vi altså nogen der vil.

Mange af deres "civile" modeller har så meget racerblod i årerne, at service
intervallerne er kortere end normalt for gadecykler, men de laver også
cykler med helt almindelige service intervaller - og en tuningsgrad som alle
andre anerkendte mærker.

Meeen... KTM er først og fremmest blevet store på at lave cykler der er lidt
mere racer i end mange andre mærker, og dermed også har lidt kortere service
intervaller.

Som danmarks kendteste Harley tuner engang sagde: Du fortæller mig bare hvor
længe motoren skal holde, så fortæller jeg hvor mange heste den har, når du
henter den igen.

Jens Nybo's top-fuel'er (bil, but still...) kører under 10 sekunder mellem
hver hovedrenovering. Det er vist lige under en km.

Rittig

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-07 17:54

On Sun, 25 Nov 2007 21:20:41 +0100, Claus Rittig wrote:

> LOL!
> KTM'er der skal serviceres LANGT oftere......

Yu've luchy, yu'vad a box....

Orla Pedersen

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-11-07 19:22

meddelelse news:128veixie8ptu$.1prqyyb88p9mi.dlg@40tude.net...

> Yu've luchy, yu'vad a box....

Ja, ja, ja - men jeg overdriver altså ikke!

Og så har jeg ikke tid til mere snak. Jeg skal ud at slikke motorvejen ren,
inden morgentrafikken...

Rittig

Fra : Hekto

Dato : 26-11-07 16:46

Per presented the following explanation :
> ER de virkelig ligeså ringe samlet og så dårlige tolerancer som kinesere -
> ufatteligt.

Jeg hørte forleden en 2-cylindret kinøjser stå i
tomgang - og det var faktisk med overraskende
lidt mekanisk støj.

Hyppig service må da også følge af snævre
tolerancer ... ikke omvendt!?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-07 17:54

On Mon, 26 Nov 2007 16:46:09 +0100, Hekto wrote:

> Hyppig service må da også følge af snævre
> tolerancer ... ikke omvendt!?

Nah, mest på grund af manglende oliefilter, og ustabile vippearmsmekaniker.

Husk på at hyppige olieskift også var et krav på ældre mc'er og biler, som
heller ikke havde særligt gode oliefiltre, om nogen.

Orla Pedersen

Fra : Armand

Dato : 26-11-07 21:55

Hekto skrev:

> Hyppig service må da også følge af snævre
> tolerancer ... ikke omvendt!?

Mnjaeh :-/
Større slitage er vel også en nærliggende årsag!?
Og dén kan skyldes såvel ringe materiale-valg, som fortidige
dimensioneringer af mekanikken (á: grov tilvirkning giver tunge
motordele, der har større inerti og derigennem "slår" hårdere!

Igennem de seneste femten år er de japanske topmodeller blevet leveret
med stedse større mængde af eksotiske materialer (á magnesium; titanium
og carbon) samt minimalisering af alle oscillerende motordele og det er
især deromkring at kinøjserne tilnærmelsesvis er primitive :-|

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 27-11-07 11:31

Armand explained on 26-11-2007 :
> [...]
> carbon) samt minimalisering af alle oscillerende motordele og det er især
> deromkring at kinøjserne tilnærmelsesvis er primitive :-|

Har endnu tilgode at se en kinøjser indeni. Da vi
snart går over til Euro3 bliver der nok snart
brandudsalg. De er allerede set til under 4.000
Kr, så måske man skulle have en til at køre op i
Netto på?

Fra : Kim Olsen

Dato : 18-11-07 17:17

Til Jack

Hvis du virkeligt har prøvet en Lifan 250, så ved du da også at det ikke
passer at den kun kan køre 85 km/t.
Min opgivne hastighed på 110 km/t er GPS målte km/t. Og jeg kender flere som
kan køre stærkere end det.

Og dit sludder om styregeometri og glæden ved at køre, tror jeg du vil få
afkræftet ved at besøge kinøjserklubbens hjemmeside.
Vi kører faktisk mange ture, og har det rigtigt hyggeligt

Og ferietur med oppakning. Tja... det klarer den vel som andre 250 ccm
motorcykler....

Kim

Fra : Wessman

Dato : 18-11-07 17:52

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i meddelelsen
> Til Jack
>
> Hvis du virkeligt har prøvet en Lifan 250,

Det kan jeg så bekræfte at jeg har... ca. 750 km over en 14 dages periode.

> så ved du da også at det ikke passer at den kun kan køre 85 km/t.

Den jeg havde til test kunne ikke kører stærkere end de 85 km/ målt med en
Garmin Quest - og en chaffør på 90 kg.

> Og jeg kender flere som kan køre stærkere end det.

Måske har man ændret på gearingen

> Og dit sludder om styregeometri

Der er fakta! med mindre at cyklen havde en defekt i kronrørslejet, hvilket
er højst sandsynligt da der var andre defekter på cyklen (cyklen have kørt
ca.5000 km)

> og glæden ved at køre, tror jeg du vil få afkræftet ved at besøge
> kinøjserklubbens hjemmeside.
> Vi kører faktisk mange ture, og har det rigtigt hyggeligt

Ingen tvivl om det men nu spurte "kkr1669" om erfaring med kinesiske
motorcykler og her syntes bare jeg lige vil dele min erfaring - og som andre
i gruppen også påpeger, hvad med det sikkerhedsmæsige!

Vh. Jack Wessman

Fra : Moller

Dato : 18-11-07 17:57

Kim Olsen wrote:
> [...]
> passer at den kun kan køre 85 km/t.
> Min opgivne hastighed på 110 km/t er GPS målte km/t. Og jeg kender flere som

ja ja, og en af mine venners bekendtes puck kunne 130+km/t... men det
er stadig skræmende når man tænker på kinesercyklerne har bremser som selv
en 30knallert knap tør køre med.

> Og dit sludder om styregeometri og glæden ved at køre, tror jeg du vil få
> afkræftet ved at besøge kinøjserklubbens hjemmeside.
> Vi kører faktisk mange ture, og har det rigtigt hyggeligt

Sidevognsklubbens Ural fraktion køre også mange hyggeligt klubtur, det
betyder ikke de kan dreje osv. heller ;)

Jeg har prøvet en Lifan, og Jinsung og lidt andet, samt gamle MZ'ere,
gamle japanske 2 taktere osv... og en ting er sikkert sikkerheden er helt
og aldeles fraværende på kineserne i den billige ende... og
svingegenskaber, ja hvis man aldrig har prøvet andet ved man ik hvad man
går glip af, men har man først prøvet en anden MC end en kinøjser så ved
man hvad maglende køreglæde er.

En ting er sikkert, betragt kinesercyklerne for hvad de er, nemlig
pisse billige køb og smid væk cykler til alm. bykørsel, med meget lav
sikkerhed, og så har vi ikke engang snakket miljø endnu ;) hvis nogen af
de grønne er med, men bare rolig der kommer jo snart næste opstramning, så
blir der soteret endnu engang i flokken.

---
VH
Moller
MZ ETZ 300RV ... 145km/t ægte ;) ikke speedometer da det kun kan vise
130 ;)
Suzuki GSF1200S (til salg), Suzuki DR500, snart Yamaha xxx-yyy-z :)

Fra : "Dadyw

Dato : 18-11-07 08:59

kkr1669 skrev:
> [...]
> (ny), da det nærmest var som spildolie. Er der andre lign. ting, man skal

Hej
Jeg har en Regal Raptor 250 vandkølet. Den har nu kørt 11.000 km. uden
problemer.

Hilsen
LEif

Fra : kop

Dato : 18-11-07 10:33

"kkr1669" <dsl185878@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Som nybegynder har jeg tænkt mig at anskaffe en kinesisk motorcykel
> (250cc)

..... det ser ud som om at problemfri kørsel er eneste faktor der måles efter
ved kørsel på Kina-cykler. Hvorfor diskuteres der ikke sikkerhed, f.eks.
stel-stivhed, dæk, bremser, forgaffel etc.
Hvis man anlagde denne vinkel, kunne det jo være at den latterligt lave pris
blev sekundær.
På bil-området, er det da heldigvis lykkedes at påvise at de helt utroligt
dårligt byggede biler, ingen berettigelse har i et moderne samfund. Ingen
tvivl om at de nok skal lære det; men niveauet både på biler og motorcykler,
er endnu skræmmende lavt.

kop

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-11-07 10:36

"kop" <kop@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> På bil-området, er det da heldigvis lykkedes at påvise at de helt utroligt
> dårligt byggede biler, ingen berettigelse har i et moderne samfund.

Jah, den kina-crosser jeg købte til ungerne for 2 år siden kommer ungerne
ikke ud at køre på - det er for farligt! Hverken bremser eller forgaffel er
i forsvarlig stand (fra fabriksny), så det var da et fejlkøb.

Rittig

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 18-11-07 19:07

Hej
ja så kommer der lidt herfra
efter det der står her ,erjeg ser er jo total idiot og ikke ved mine fulde
fem seks stykker
har to dnepr (russerer) en med og en uden sidevogn og en suzuki gt 350 1976
ruser mc kan ikke bremse det planlægger man sig ud af
derfor er alle disse mc ude og køre hvert år, flere enda hele året ,kender
dog kun en som har haft uheld med sin russer "siger selv jeg var dum
overholdt ikke bremseafstand"
har haft lifan kører fint og oliskift klare min søster selv
ja min søster ,hun kører 10km i byen til og fra arbejde
hun prøvede den en uge og lagde min købsum og sagde så det hvar hendes
den har nu kørt 7500 km ,uden andet end oliskift og ventil kontrol
så hun har vel fået køreglæde eller ?
hun ejer pt en triump 350 ccm
en ifa 350 med sidevogn og en suzuki gsx 400
så hvis du skal have en by cykel uden ræs og med penge i lommen når du
bruger den så er det en okay cykel
men en racer eller noget ligende får man jo ikke til den pris
snakker du med folk som mener at man skal bruge over 100ccm, for at køre til
italien så kan den ikke bruges,
jeg ved dog at der er få, men dog nogle der er taget på ferie til
norditalien på en mz 150 ccm
det går bare ikke så stærk
de siger at vmotoren er bedre og de vandkølet endnu bedre
alt efter hvad din mc skal buges til ,er kina cykler ok eller snot
så køb det du er til eller din pengepung diktere
hilsen jørgen

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 19-11-07 01:56

> Som nybegynder har jeg tænkt mig at anskaffe en kinesisk motorcykel
> (250cc) til en start.

Hvad med en Yamaha YBR 125?
http://www.yamaha-motor.dk/produkter/motorcykler/street/ybr125.jsp
De er saa vidt jeg ved lavet i kina - men skulle vaere af betydeligt bedre
kvalitet end de oevrige modeller.
Den er saa ogsaa circa dobbelt saa dyr - men mon ikke det kan "spares ind"
paa service intervallerne og stumper?
Erfaring er med YBR 125 - anyone?

Mvh
Allan

(Kan man leve med scooter saa har Honda ogsaa et godt bud i prisklassen
http://www.honda-mc.dk/Default.aspx?ID=23 )

Fra : Per

Dato : 19-11-07 06:28

Allan Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Mvh
> Allan
>
> (Kan man leve med scooter saa har Honda ogsaa et godt bud i

YBR 125 er et perfekt alternativ til en Kineser.

Jeg har haft mange maskiner igennem tiden heriblandt en Kinesisk Scooter.

I foråret købte jeg mig en YBR pga. de var sat helt vildt ned i pris 13.000
kr for helt ny. Yamaha ville ind og presse kineserne derfor
prisnedsættelsen.
Og der er ingen tvivl - YBR er langt langt bedre i finish og kvalitet
fremfor en kineser. Den bliver også altid nævnt, når nogen her i gruppen
overvejer en kinesisk motorcykel.

Bevares - det er ikke nogen sprinter, men den kører langt på literen er
meget nem at servicere. OG så lyder den sundt i motoren osv. Det er en langt
bedre motorcykel end de kinesiske.

Den bliver samlet på licens i Kina, men med en helt anden kvalitetskontrol.
De første årgange blev holdt tilbage fordi Yamaha ikke var tilfreds med
samlekvaliteten - så en YBR kan ikke sammenlignes med en alm. kineser.

Var der ikke noget med at en Tysk test viste, at kineserne var livsfarlige i
stellet - de knækkede simpelthen ved hård kørsel ?

/Per

Fra : Jim Andersen

Dato : 19-11-07 09:06

Per wrote:

> Var der ikke noget med at en Tysk test viste, at kineserne var
> livsfarlige i stellet - de knækkede simpelthen ved hård kørsel ?

Måske... men det samme skete jo med trædecykler fra Harald Nyborg, og han
sælger da masser af cykler alligevel. Og der er stadig nogle af køberne der
er i live. Så hvis man er en gamblernatur....

/jim

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 19-11-07 11:10

"Allan Rasmussen" <jawaSLETmig350@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kvalitet end de oevrige modeller.
> Den er saa ogsaa circa dobbelt saa dyr - men mon ikke det kan "spares ind"

Hvordan kan det være, at Yamaha kun giver to års garanti på YBR 125, når der
er fem års garanti på de cykler der er fremstillet på de japanske
afdelinger?

venlig hilsen

Michael D

Fra : Torben B

Dato : 19-11-07 11:22

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>
> Hvordan kan det være, at Yamaha kun giver to års garanti på YBR 125, når
> der er fem års garanti på de cykler der er fremstillet på de japanske

Alle yamaha motorcykler mindre end eller lig med125 cc er der kun 2 års
garanti på.Har selv haft en YBR125 og der er ingen problemer med dem.