/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Transport af udstyr i fly
Fra : Kim Andersen


Dato : 19-11-07 20:56

Hej NG

Er der nogen der har erfaring med transport af fotoudstyr på flyrejser i den
almindelige bagage?

Jeg tager selvfølgelig alt det udstyr jeg kan med som håndbagage, men jeg
har ikke plads til det hele.

Jeg har en 300mm 2.8 i hardcase som jeg bliver nød til at putte i den alm
bagage.

Hvordan er jeg stillet mht erstatning, hvis flyselskabet bagagefolk kyler
rundt med tingene og de går istykker?

Er der nogle dokumenter jeg skal have fat i inden afrejse, således at
flyselskabet er klar over hvad jeg har i bagagen??

NB. Jeg skal flyve med KLM.


MVH

Kim Andersen




 
 
Christian Cederberg (19-11-2007)
Kommentar
Fra : Christian Cederberg


Dato : 19-11-07 21:31

On Mon, 19 Nov 2007 20:55:50 +0100, "Kim Andersen"
<KimAndersenNineNineNine@hotmail.com> wrote:

>Jeg har en 300mm 2.8 i hardcase som jeg bliver nød til at putte i den alm
>bagage.
>
>Hvordan er jeg stillet mht erstatning, hvis flyselskabet bagagefolk kyler
>rundt med tingene og de går istykker?

Du kan jo spørge KLM, men umiddelbart tror jeg ikke flyselskabet
dækker evt. skade på objektivet i indskrevet bagage. Der er det kun
din almindelige indboforsikring, der dækker, hvis den overhovedet
dækker sådan noget.
Med venlig hilsen
Christian Cederberg
--
Besøg min side med damplokomotivfotos http://www.damplokomotiv.dk/
The steam locomotive teaches us that there's a viable alternative to the
hideous consequences of basing national economies on road transportation.
Colin Garratt.

blue (19-11-2007)
Kommentar
Fra : blue


Dato : 19-11-07 21:44

"Kim Andersen" <KimAndersenNineNineNine@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4741ea47$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Er der nogen der har erfaring med transport af fotoudstyr på flyrejser i
> den almindelige bagage?

Jeg læste om netop det i går:

http://www.pressefotografforbundet.dk/debat.php?thread=4743&id=4743&comments=teknik



Peter T. (20-11-2007)
Kommentar
Fra : Peter T.


Dato : 20-11-07 08:53

Kim Andersen udviste en rettidig omhu og skrev:

> Er der nogen der har erfaring med transport af fotoudstyr på flyrejser
> i den almindelige bagage?

Tag alt skrøbeligt med som håndbagage.

> Jeg tager selvfølgelig alt det udstyr jeg kan med som håndbagage, men
> jeg har ikke plads til det hele.

Jeg har formået, at have hus + 4 objektiver (10-300mm) + diverse i en
lille Cullman-fotorygsæk.

> Hvordan er jeg stillet mht erstatning, hvis flyselskabet bagagefolk
> kyler rundt med tingene og de går istykker?

Jeg ved ikke hvordan du er stillet forsikringsmæssigt. Men en ting er
helt sikkert og det er at bagagepersonale tilsyneladende er iskold
overfor fragile-mærkater! Jeg sad i passagerkabinen og så mine
flightcases (lysbord, lydmixer, harddiskrecorder mv., som kostede
*knaster* for 7 år siden) blive kylet et par meter igennem luften fra
bagagevognen og over på transportbåndet, der kørte det ind i flyveren ved
en mellemlanding i Kastrup lufthavn. Det var ikke noget rart syn. Og
godt nok er flightcases robuste, men ikke indholdet. Så nu er du i hvert
fald advaret.

Normalt er reglerne for håndbagage, at man kun må have 1 taske med. Men
jeg har aldrig haft problemer med 2 stk. håndbagage (oftest fototaske og
laptoptaske) hos British Airways, FinnAir, CimberAir, Malev, SAS,
Lufthansa og hvad hulen jeg ellers har fløjet med de sidste 7-8 år.

--
Peter T.

....og noget om havvindmøller.

Christian Cederberg (20-11-2007)
Kommentar
Fra : Christian Cederberg


Dato : 20-11-07 10:59

On 20 Nov 2007 07:52:36 GMT, "Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom>
wrote:

>Normalt er reglerne for håndbagage, at man kun må have 1 taske med. Men
>jeg har aldrig haft problemer med 2 stk. håndbagage (oftest fototaske og
>laptoptaske) hos British Airways, FinnAir, CimberAir, Malev, SAS,
>Lufthansa og hvad hulen jeg ellers har fløjet med de sidste 7-8 år.

De er blevet ret hardcore i Heathrow med at de kun accepterer 1 taske.
Jeg havde min fototaske samt en pose med film ved siden af med i
sommers. Det var et stort problem, som blev løst ved at jeg tog det
ene kamera om halsen og lagde filmene i tasken i stedet.

--
Med venlig hilsen
Christian Cederberg
Besøg min side med damplokomotivfotos http://www.damplokomotiv.dk/
For mig stoppede udviklingen hos DSB 31. maj 1970.

Peter T. (20-11-2007)
Kommentar
Fra : Peter T.


Dato : 20-11-07 12:00

Christian Cederberg udviste en rettidig omhu og skrev:

> De er blevet ret hardcore i Heathrow med at de kun accepterer 1 taske.

Aha. Jeg har kun været i transit i Heathrow. Måske derfor jeg har været
heldig med BA.

--
Peter T.

....og noget om havvindmøller.

Christian Cederberg (20-11-2007)
Kommentar
Fra : Christian Cederberg


Dato : 20-11-07 14:44

On 20 Nov 2007 11:00:24 GMT, "Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom>
wrote:

>Christian Cederberg udviste en rettidig omhu og skrev:
>
>> De er blevet ret hardcore i Heathrow med at de kun accepterer 1 taske.
>
>Aha. Jeg har kun været i transit i Heathrow. Måske derfor jeg har været
>heldig med BA.

Det her var skam også transit fra København til Johannesburg i
Sydafrika.

--
Med venlig hilsen
Christian Cederberg
Besøg min side med damplokomotivfotos http://www.damplokomotiv.dk/
For mig stoppede udviklingen hos DSB 31. maj 1970.

Tommy Jensen (20-11-2007)
Kommentar
Fra : Tommy Jensen


Dato : 20-11-07 18:35

On 20 Nov 2007 11:00:24 GMT, "Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom>
wrote:

>Christian Cederberg udviste en rettidig omhu og skrev:
>
>> De er blevet ret hardcore i Heathrow med at de kun accepterer 1 taske.
>
>Aha. Jeg har kun været i transit i Heathrow. Måske derfor jeg har været
>heldig med BA.


De er blevet ekstremt strikse i UK lufthavne og insisterer på kun een
taske. Hvis man har 2 skal den ene kunne være inden i den anden.

MVH Tommy Jensen
Erstat YYMMDD med 29. marts. 2005 i email adresse.

Kurt Friis Hansen (20-11-2007)
Kommentar
Fra : Kurt Friis Hansen


Dato : 20-11-07 14:37

On Mon, 19 Nov 2007 20:55:50 +0100, "Kim Andersen"
<KimAndersenNineNineNine@hotmail.com> wrote:

>Hej NG
>
>Er der nogen der har erfaring med transport af fotoudstyr på flyrejser i den
>almindelige bagage?
>
>Jeg tager selvfølgelig alt det udstyr jeg kan med som håndbagage, men jeg
>har ikke plads til det hele.
>
>Jeg har en 300mm 2.8 i hardcase som jeg bliver nød til at putte i den alm
>bagage.
>
>Hvordan er jeg stillet mht erstatning, hvis flyselskabet bagagefolk kyler
>rundt med tingene og de går istykker?
>
>Er der nogle dokumenter jeg skal have fat i inden afrejse, således at
>flyselskabet er klar over hvad jeg har i bagagen??
>
>NB. Jeg skal flyve med KLM.

Prøv at kontakte dem. De er normalt til at tale med. Måske har de
noget, der svarer til dette hos Iberia (jeg har udeladt link, da den
fylder det meste af en hard disk - på tværs og hele vejen rundt :

<citat>
Luggage of declared value
When a passenger presents luggage for which they wish to make a
declaration of special value at check-in, the regulations set out
below will apply:

1. Arrival time
Passengers must arrive at check-in with sufficient time to allow
for the following:

   Opening of luggage of special value
   Signature of the excess luggage ticket document
   Verification of the existence of the objects to be covered by
the declaration
   Locking of the luggage

2. Declaration restrictions

Luggage valuation:

   On international flights, the amount of US$20 per kg must be
exceeded
   On national flights, the amount of Euros 325 per unit must be
exceeded
   Declaration values may not exceed US$5,000 (or the equivalent
thereof) per passenger

3. Charges

A fee of 0.5% of the value declared by passengers will be
applied and an excess luggage ticket will have to be issued.

4. Carriage in conjunction with other companies

Luggage of declared value will not be accepted for transport on
other companies' lines, unless they consent thereto.
</citat>

Du skal ind under punktet "Travel With Us", "Before Travelling" og så
vælge "Baggages", og her kan du så vælge "Declared Valuables".

Jeg har ikke fundet tilsvarende for KLM/Air France, men det behøver jo
ikke betyde, at det ikke findes. Måske holder de blot en lav profil på
området. Uanset årsagen er det næppe en dårlig idé at nævne, hvad
konkurrenterne kan. Det *plejer* at vække interessen for at "slå op i
de interne håndbøger"

Held og lykke med sagen og husk at melde tilbage, hvis du finder en
god løsning, så vi andre også kan bruge den.

Venlig hilsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste