Erfaringer med Patellaluksation søges
Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 23-11-07 17:53

Min mors søde lille Chihuahua (der er fra dansk kennel med stamtavle) har
fået konstateret "løse led" på alle fire ben, vil jeg høre om nogen har
erfaringer med behandlingen.

Vi har talt med 2 forskellige dyrlæger, den ene mener alle 4 ben skal
opereres med ialt 6 indgreb.
Den anden mener ikke der er grund til operativt indgreb.

Så står vi jo dér og bliver en kende i tvivl...
Ingen af dyrlægerne har røngtenfotograferet benene men bedømt det udfra alm
undersøgelse af benene.

Hun har umiddelbart ikke ondt, af og til, specielt når hun har sovet, går
hun dog kun på 3 ben et stykke tid, eller når hendes bedste ven, CHihuahuaen
Chi-Chi har leget lidt for voldsomt med hende.

Men jeg vil gerne høre om nogen har erfaring med operation eller ej?

--
Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-11-07 18:13

"Heidi, Miver og Mulles mor" <zasha_xFJERN@DETTEhotmail.com> writes:

> Men jeg vil gerne høre om nogen har erfaring med operation eller ej?

Jeg har ikke, men det kunne være interessant hvor gammel hunden er.

Mvh Trine

--
Kom til Biersted og fæld dit juletræ sammen med familien
Besøg også vores store butik fyldt med juleting, Gjøltrolde og stentøj

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 23-11-07 18:43

<klip> Jeg har ikke, men det kunne være interessant hvor gammel hunden er.

> Mvh Trine

Naturligvis :)
Hun er 1 år 4 måneder, en smule overvægtig (3.9kg) og derfor netop sat på
kur for at aflaste benene lidt (hun er en 'solid' hund, ikke sådan en tynd
pind )

Hilsen Heidi

http://choco.dk
- nu med julechokolader

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-11-07 19:21

> [...]

> kur for at aflaste benene lidt (hun er en 'solid' hund, ikke sådan en tynd

Ja, så er det i hvert fald ikke fordi hunden ikke forventes at have et
langt liv tilbage.

Hvis jeg var dig, eller rettere, din mor, ville jeg nok prøve at ringe
over på KVL og spørge i deres smådyrsklinik. Det må trods alt være der
de har mest erfaring med den slags.

Men patellaluksationer er ikke sjove. Jeg døjer selv med det, og det
er svært at forklare en hund, at den ikke må strække eller bøje benet
helt.

Roslev Dyreklinik har en artikel om problemet. Hvis du ikke kan tåle
operationsbilleder, skal du ikke scrolle helt ned. Men det er ikke
værre end at se en rå lammekølle.
http://www.roslevdyreklinik.dk/Pages/vis.asp?id=44

Det lyder nu godt nok af meget, med alle fire ben. Har I kontaktet
avleren, for så vidt jeg kan læse mig til, så er det jo arveligt og
specielt kendt blandt de små hunde. Det kunne jo være at I slap for at
betale hele regningen, for den bliver vist ikke helt lille, hvis I
vælger at operere.

Mvh Trine

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 25-11-07 11:57

<klip>
> [...]
> specielt kendt blandt de små hunde. Det kunne jo være at I slap for at
> betale hele regningen, for den bliver vist ikke helt lille, hvis I

Ork ja, det gjorde vi straks det blev konstateret, men hun sagde blot at vi
så skulle undgå at den fik hvalpe - hvilket ellers var vores plan, idet hun
er en meget smuk, sød og soldi hund udover benproblemerne
Derudover kunne vi få en anden hvalp til ½ pris, eller få vores anden
Chihuahua parret uden beregning (3 forsøg)
Så der var ikke tale om nogen form for interesse i at betale for en
operation.

Hilsen Heidi
http://choco.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-11-07 12:11

> [...]

> Chihuahua parret uden beregning (3 forsøg)
> Så der var ikke tale om nogen form for interesse i at betale for en

Så har de jo faktisk erkendt at de har et ansvar for hundens
problemer.

Med mindre der står andet i købskontrakten, der der som bekendt er
reklamationsretten på varer 2 år i Danmark, og uanset at man
naturligvis IKKE anser sin lille hund som en vare, så er den det
faktisk i juridisk forstand. Og selvom der står i købskontrakten, at
der ikke er reklamationsret, så kan der sagtens være det alligvel. Det
kommer lidt an på hvor stor kennelen er. Som udgangspunkt er der altså
reklamationsret på hunde.

Så hvis I kan få dyrlægen til at skrive under på at skaderne er
medfødte, så har kennelen et juridisk ansvar. Og det kan så enten være
at afslag i købesummen eller en afhjælpning af skaden, i dette
tilfælde at de skal betale operationerne.

Da jeg antager, at hunden har kostet mere end 800 kroner, så kan I
faktisk klage til Forbrugerklagenævnet, hvis ikke kennelen er
samarbejdsvillig.
http://www.forbrug.dk/klage/klagetjek/alle-klagemuligh/dyr/

Jeg bliver bare sur, når en kennel ikke vil stå ved sit ansvar. Og når
de så endda prøver at tjene på det, så bliver jeg endnu mere sur.

Mvh Trine

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 25-11-07 15:07

klip> Da jeg antager, at hunden har kostet mere end 800 kroner, så kan I
> faktisk klage til Forbrugerklagenævnet, hvis ikke kennelen er
> samarbejdsvillig.
> http://www.forbrug.dk/klage/klagetjek/alle-klagemuligh/dyr/

Jo, den kostede skam 14.000kr.
Jeg viser min mor dit svar, dejligt med et godt tip - tak :)

Hilen Heidi
Miver og Mulles mor, der også godt kan li' hunde :)
http://hei.homepage.dk/hittemisserne.html
- men altid ender med at hjælpe kattne....

Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 25-11-07 17:32

> [...]
> der ikke er reklamationsret, så kan der sagtens være det alligvel. Det
> kommer lidt an på hvor stor kennelen er. Som udgangspunkt er der altså

Nej, det er ikke så simpelt.
I det første år, skal sælger dokumnetere at det ikke er medfødt. Derefter
skal KØBER dokumetere at fejlen har været der fra starten, det er straks
sværere, uanset hvad dyrlægen skriver.

Men: Der er jo en MEGET god ting ved DKK: Der er et klagenævn. D.v.s. at du
kan klage over at opdrætteren ikke vil betale for en operation. Udgirften
som du (måske) kan få refunderet kan aldrig overstige salgsprisen (i dit
tilfælde 14.000)
Ring dog til DKK i morgen og spø´r om hjælp

Jeannie
http://ckcs.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-11-07 17:47

"Jeannie Kristensen \(4700\)" <virker@ikke.dk> writes:

> Nej, det er ikke så simpelt.

Der er ALTID reklamationsret, problemet er bevisbyrden.

> I det første år, skal sælger dokumnetere at det ikke er medfødt. Derefter
> skal KØBER dokumetere at fejlen har været der fra starten, det er straks
> sværere, uanset hvad dyrlægen skriver.

Det er de første seks måneder, ikke et helt år. Og ja, det er svært at
dokumentere at manglen var til stede allerede da hvalpen blev købt,
men med en dyrlægeerklæring er man nået et godt stykke.

Helt enig.

Mvh Trine

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-11-07 09:25

> [...]
> dokumentere at manglen var til stede allerede da hvalpen blev købt,
> men med en dyrlægeerklæring er man nået et godt stykke.

Umiddelbart, kan jeg ikke se, man er kommet bogen steder....

Taget i betragtning, hvor stor forskel der var på Dyrlægernes udtalelser...
Faktisk har sælger jo åbenbart tilbudt en ny hvalp til ½ pris. Der er intet
nævnt om, at de skulle stille med en erklæring om, at den købte hund, skulle
være aflivet, for at sælger ville sælge en ny hvalp til den halve pris.
Dette, sammenholdt med, at hunden jo er ude over " Garanti " tiden på 6
Mdr... Tror jeg, at sælger må siges, at have gjort, hvad der med rimelighed,
kan forlanges, af en sælger.... Da bevisbyrden nu påhviler køber, tror jeg,
at dette er det bedst opnåelige resultat. Hunden er ganske vist, inden for
reklamationsrettens tid, men de alvorligste følger, kan jo altså stadig,
risikere at blive tilskrevet køberen, eftersom hunden er overvægtig.

M.V.H....Benny..

Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 23-11-07 23:47

"
> [...]
> kur for at aflaste benene lidt (hun er en 'solid' hund, ikke sådan en tynd

Vores Cavalier fik det som 5 årig, men det var i mild grad. Hun døde efter
et år - men det var af noget helt andet.
Der var ikke noget at se på, hvis hun bare selv bestemte tempoet.
Jeg har læst at operationen skulle betyde at knæskallen sættes på plads, så
den ikke hele tiden smutter ud og at det ikke gør dem "stivbenet" (som jeg i
første omgang troede). Det er vigtigt at det sker så tidligt som muligt,
inden skaderne/sliddet på knækallen bliver for stort.

Det er også vigtigt at du holder din hunds vægt så lavt som muligt, for ikke
at forværre tilstanden.

Som Trine skriver er det ofte arveligt, så hun har sikkert haft det fra helt
lille.

En ting du ikke kan bruge til noget nu, men næste gang du skal have en hund:
Tjek om der skulle være tendenser til "skavanker" i racen - og vælg så kun
en hund fra en opdtrætter som tjekker sine avlsdyr (og deres forældre-og
deres forældre - og deres forældre) for skavanlen. Det er den eneste måde at
sikre sig bedst muligt. En stor del af opdrættere undersøger kun for det som
der er avlvsrestriktioner for. Jeg kan se at der ikke er andet end "opnået
mindst en 2. præmie" for din race.

Jeannie
http://ckcs.dk

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 25-11-07 12:02

<klip> Vores Cavalier fik det som 5 årig, men det var i mild grad.

Men - blev den opereret? eller levede den fint uden operation?

<klip> Det er også vigtigt at du holder din hunds vægt så lavt som muligt,
for ikke at forværre tilstanden.

Jep, det er vi helt klar over, men hun er desværre en kronisk sulten hund,
der spiser ALT hvad den kommer i nærhedne af, så det er en lille kamp hver
dag :)

<klip>vælg så kun en hund fra en opdrætter som tjekker sine avlsdyr >

Hvordan ser man det? Vi købte den på en stor kennel, som umiddelbart har et
godt ry og alle hunde så fine, sunde og glade ud. Tjekkede stedet på nettet
inden vi købte hundene og der var ingen der var negative eller omtalte at de
skulle have problemer med bentøjet på kennelen.

Hilsen Heidi
http://choco.dk
(det er her jeg forsøger at tjene penge til mit arbejde for at hjælpe
nødstedte katte)

http://hei.homepage.dk/hittemisserne.html

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-11-07 12:14

> [...]

> inden vi købte hundene og der var ingen der var negative eller omtalte at de
> skulle have problemer med bentøjet på kennelen.

Man beder om at se dyrlægeerklæringer på begge forældre. Har de ikke
dem eller vil de ikke vise dem, så vend rundt og gå igen.

Mvh Trine

Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 25-11-07 17:51

"Heidi, Miver og Mulles mor" <zasha_xFJERN@DETTEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:47495637$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> <klip> Vores Cavalier fik det som 5 årig, men det var i mild grad.
>
> Men - blev den opereret? eller levede den fint uden operation?
Ja men nu startede det først i mild grad da hun var 5 og måske var det
blevet værre hvis hun fortsat havde levet.

> [...]
> nettet inden vi købte hundene og der var ingen der var negative eller
> omtalte at de skulle have problemer med bentøjet på kennelen

Når man har udset sig en hunderace er det faktisk nemt at se sig lidt
omkring på nettet, om der skulle være "skavanker" i racen.

Derefter vælger man en opdrætter - som foruden at behandle sine hunde godt -
også gør en aktiv FRIVILLIG indsats for at sikre sig at deres avlsdyr er
undersøgt for "skavankerne" - og helst i flere generationer tilbage i tiden.
Det betyder også at de skal fravælge at bruge dem, der har "skavanker" i
avl.

Jeannie
http://ckcs.dk

Fra : JB

Dato : 23-11-07 21:30

"Heidi, Miver og Mulles mor" <zasha_xFJERN@DETTEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:47470552$0$7609$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
>
> Men jeg vil gerne høre om nogen har erfaring med operation eller ej?
>
> --
> Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

http://www.biodyr.dk/Artikler/patella.htm

Hilsen
Jytte

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 25-11-07 12:04

> http://www.biodyr.dk/Artikler/patella.htm
>
> Hilsen
> Jytte

Hej Jytte
Tak for linket, der fint beskriver lidelsen og behandlingen.

Jeg er stadig på "jagt" efter erfaringer...med hhv. operation eller ej da vi
er i tvivl pga. to dyrlægers modsatte råd.

--
Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Fra : Lone og Peter

Dato : 25-11-07 17:53

Hej Heidi.

Min Lhasso Apso (Søren på 6 år, der trods navnet er en charmerende lille
hunhund på 5 kg) blev i juli opereret første gang for "løs knæskal" på det
ene bagben, desværre var den første operation ikke vellykket, så hun måtte i
september igennem turen en gang til. Det er en meget omfattende operation og
der er et langvarrigt forløb bagefter med genoptræning og mange regler for
hvad hunden må og ikke må. I den første periode efter operationen må hunden
kun komme på helt korte ture ud, kun for at tisse osv..... herefter er det
tilladt med små gåture i snor, og efter en længere periode (for Søren var
perioden 3 måneder) er man så oppe på næsten normal motion.
Vi har valgt at Søren skulle gå til hunde-svømning som en del af hendes
genoptræning, det begyndte hun på ca 14 dage efter den sidste operation, hun
havde i starten brug for 3 X svømning om ugen af ca 15 min´s varighed, dette
fortsatte vi med i ca 1 måned, herefter blev det til 2 X ugentligt og nu
svømmer hun en gang om ugen i ca 25 min. Hun æææælsker denne svømmetur og
det fortsætter vi med, det er god motion og forhåbentlig kan hun styrke det
andet bagben som måske også skal opereres med tiden. Jeg kunne ikke fravælge
at få hende opereret, hun havde før svært ved at klare vores gåture på ca 5
km og jeg ville ikke byde hende at hun skulle blive hjemme når jeg gik tur
med vores anden hund, og jeg havde meget svært ved at tolke hvor ondt hun
havde, da hun ikke viste synlige tegn på at hun havde ondt. Og aflivning var
aldrig på tale !
Det jeg kunne se var, at hun i perioder kun gik på 3 ben og hvis vi tog
hende op, kunne jeg mærke det smæk det gav i benet når knæet gav sig.
Jeg ved ikke hvad I skal vælge når det drejer sig om alle 4 ben, men måske
kunne I få klarhed ved at kontakte Virklund Dyreklinik i Silkeborg, det var
en af deres dyrlæger der stod for behandlingen af Søren, og de virker til at
have meget erfaring i den slags problemer.

Håber på det bedste for jer.

Venlig Hilsen Lone og Søren

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-11-07 16:16

"Heidi, Miver og Mulles mor" <zasha_xFJERN@DETTEhotmail.com> writes:

> Jeg er stadig på "jagt" efter erfaringer...med hhv. operation eller ej da vi
> er i tvivl pga. to dyrlægers modsatte råd.

I denne udtalelse fra det veterinære sundhedsråd står der lidt om at
ved passende behandling, kan dyret få et godt liv.

Desværre står der også, at det nok ikke kan betale sig at kontakte
forbrugerklagenævnet.

Mvh Trine

I det veterinære sundhedsråds årsberetning fra 2004 findes følgende
udtalelse:

2004-20-03-00040
Skrivelse af 2. november 2004 fra Forbrugerklagenævnet

En forbruger klagede til forbrugerklagenævnet vedr. en gravhund, som
blev erhvervet den 18. juni 2002. Hunden var født den 2. april 2002.
Klageren oplyste, at den altid havde haft en "sjov gang".

Da hunden ultimo 2003 viste modvilje mod at gå, fik klageren hunden
undersøgt på dyrehospital DH1, hvor der den 12. november 2003 blev
diagnosticeret "bilateral patella luksation" og observe-ret følgende:
"T: 38,8. Almen ok, men går lidt forsigtigt på bagpart. Tydelig
lateral patella-luksation, værst i højre side, men også i venstre.
Intet at bemærke ved palpation af abdomen og ryg. Fine
opretningsreflekser".

RÃ¥det udtalte:
Spørgsmål 1:

Er det muligt på baggrund af sagens bilag at fastslå, om den
konstaterede lidelse skyldtes for-hold, der har været tilstede på
leveringstidspunktet? Besvarelsen bedes venligst begrundet.

Svar ad spørgsmål 1:

Lateral patella luksation hos små racer ses oftest senere i dyrets liv
normalt fra 5 til 8 års alderen. Om og evt. hvordan, lidelsen er
arvelig, er ukendt. Almindeligvis er de knoglemæssige foran-dringer
ved dette syndrom mindre udtalte, og man antager, at symptomerne på
lateral patella luksation hos disse små racer repræsenterer en
nedbrydning af bløddels strukturerne omkring knæet.

På ovenstående baggrund er det efter Rådets opfattelse ikke
sandsynligt, at den konstaterede li-delse skyldes forhold der har
været tilstede på leveringstidspunktet, og det er ikke muligt ved
granskning af sagens agter at fastslå, at den konstaterede lidelse
skyldes forhold der har været til stede på leveringstidspunktet.

Spørgsmål 2:

Kan det generelt oplyses, om den pågældende lidelse normalt vil være
medfødt / arvelig eller skyldes andre forhold? Besvarelsen bedes
venligst begrundet.

Svar ad spørgsmål 2:

Se svar ad spørgsmål 1.

Spørgsmål 3:

Hvis spørgsmål 1 og 2 besvares benægtende, hvad må da antages at have
været årsag til lidelsen?

Svar ad spørgsmål 3:

På baggrund af sagens bilag og akter har Det Veterinære Sundhedsråd
ingen mulighed for at an-tage, hvad der kunne antages at været årsag
eller årsagerne til lidelsen.

Spørgsmål 4:

Er det på baggrund af de foreliggende oplysninger mulig for rådet at
udtale sig om, hvorvidt sæl-geren på salgstidspunktet vidste eller
burde vide, at hunden havde denne lidelse, såfremt den var medfødt?
Besvarelsen bedes venligst begrundet.

Svar ad spørgsmål 4:

Bortfalder.

Spørgsmål 5:

Kan rådet oplyse, om den pågældende lidelse kan korrigeres ved
operation eller anden behand-ling?

Besvarelsen bedes venligst begrundet.

Svar ad spørgsmål 5:

Det Veterinære Sundhedsråd kan i den specifikke sag på det
foreliggende grundlag ikke udtale sig om den pågældende lidelse kan
korrigeres ved operation eller anden behandling. Det er dog Det
Veterinære Sundhedsråds opfattelse, at hunde med lateral patella
luksation ved adekvat be-handling kan sikres god funktionalitet.

Spørgsmål 6:

Andre oplysninger af betydning for sagen?

Svar ad spørgsmål 6:

Nej

Afgørelse:

Forbrugerklagenævnet gav ikke klager medhold i sagen. Der blev lagt
vægt på udtalelsen fra Det Veterinære Sundhedsråd.

Fra : Hm

Dato : 26-11-07 17:33

Hej nu har jeg ikke nærlæst dette, men efter hvad jeg lige kunne se, så var
det jo en ældre hund, og dette er jo en hel ung hund, må mene at der er en
mulighed at dette kan komme ind under 2 års reglen, men hvad siger DKK ??
Undskyld hvis der er noget jeg har overset

Hanne/ som ikke forstår hvis ikke der kan komme en erstatning for dette

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-11-07 17:41

"Hm" <mishamai@hongnet.dk> writes:

> [...]
> mulighed at dette kan komme ind under 2 års reglen, men hvad siger DKK ??
> Undskyld hvis der er noget jeg har overset

Nej, det er ikke en ældre hund. Den er født 2. april 2002 og i
slutningen af 2003 begynder den ikke at ville gå.

> Hanne/ som ikke forstår hvis ikke der kan komme en erstatning for dette

Nej, jeg forstår det heller ikke, men hvis ikke tilstanden er arvelig,
så er der jo ikke meget at komme efter. Og det er det der står i
årsberetningen.

[...]

Til gengæld er der en sag fra 2001 om en tibetansk spaniel, der som
godt 7 måneder gammel får problemer. Her står der:

Spørgsmål 2:

Kan det generelt oplyses, om den pågældende lidelse normalt vi være
medfødt/arvelig eller skyldes andre forhold?

Svar ad 2:

Ja. Lidelsen skyldes oftest en medfødt tilbøjelighed i form af
forskellige anatomiske deformiteter i bagbenenes knogler, der
medfører, at tilstanden udvikler sig og bliver tydelig under hundens
opvækst.

Men det blev ikke vurderet at klager havde løftet bevisbyrden godt
nok, så der var ingen erstatning.

Men rådet siger, at en tidlig operatione normalt vil give fuld
funktionsdygtighed uden varige men eller gener.

Mvh Trine

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 28-11-07 21:55

<klip>men hvad siger DKK ??

Med fare for at blivet flået levende, så er hunden _ikke_ stambogført i DKK
men i DRU
(og dén diskussion tager jeg ikke del i :)
--
Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-11-07 08:47

> [...]

> men i DRU
> (og dén diskussion tager jeg ikke del i :)

Nevermind. Så ring til DRU. De har sikkert også en rådgiver der kan
hjælpe dig. :)

Mvh Trine