Kallun: Stort arbejde
Fra : Bjarne K.

Dato : 22-11-07 15:10

Hørt for et stykke tid siden, om en her i gruppen, der fik hele ko-maver
hjem til kallun.

Bare lige en lille advarsel, hvis der er andre der går i samme tanker.
Jeg prøvede det samme igår. Fik en pose med 2 maver fra min Slagter, og kors
for en bøvl at få det skåret ud.
Jeg nåede at få vabler i hånden, ond i ryggen og benene, af at skære
kallunen fra og skære det ud i strimler.
Hele hytten stank desuden efterfølgende som jeg ved ikke hvad.

Lige et lille spørgsmål til andre der har prøvet det samme.

Hakker i kallunen eller får hundene det bare i "strimler" ?

Bjarne K.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 22-11-07 16:06

"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Lige et lille spørgsmål til andre der har prøvet det samme.
>
> Hakker i kallunen eller får hundene det bare i "strimler" ?

LOL....
næste gang går det nemmere.. ((-;
Jeg kan godt huske hvilket mareridt det var første gang vi hakkede selv..

Vi gør det, at vi hænger maverne op i kødkroge ude i gården, skyller dem for
det værste med haveslangen, "slicer" dem i passende længder, og derefter
tager jeg dem ind og hakker dem groft.
Jeg har fået lavet en speciel skive til min kødhakker, med 4 store huller i,
så det bliver ret groft.

Det går noget nemmere, når først man er inde i rutinen og har fundet den
nemmeste måde at gøre det på.

Hvis du synes at kallunen stinker, så har du lammevom til gode.. ihh du
godeste en hørm.. (-;
Men hundene elsker det.

Mvh. Marie

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-11-07 16:17

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:47459abb$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> derefter tager jeg dem ind og hakker dem groft.
> Jeg har fået lavet en speciel skive til min kødhakker, med 4 store huller

Slagteren havde skyllet en gang, men der var stadig meget "mudder" .

Jeg ved ikke om du får dem hjem på samme måde. Men vi skar nok 10-20 kg spæk
fra, og smed ud.

> Det går noget nemmere, når først man er inde i rutinen og har fundet den
> nemmeste måde at gøre det på.

Det håber jeg. Hvis der bliver nogen næste gang, vil jeg prøve ovenstående.

> Hvis du synes at kallunen stinker, så har du lammevom til gode.. ihh du
> godeste en hørm.. (-;
> Men hundene elsker det.

Vi har ellers får, men har endnu ikke prøvet at få en mave med hjem fra
slagteren.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 22-11-07 16:57

> [...]
> message news:47459abb$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>

> Jeg ved ikke om du får dem hjem på samme måde. Men vi skar nok 10-20 kg

Jeg får dem frisk fra ko.. (-;
hele uskyllede.
Det er meget med forskel, hvor store og hvor meget fedt der er i.
Nogle gange smider jeg også ret meget fedt ud, andre gange passer pengene.
jeg har også nogle der henter lidt kød her, der får ekstra fedt i deres
foder, samme gør min den ene vovse.

> Vi har ellers får, men har endnu ikke prøvet at få en mave med hjem fra
> slagteren.

Det må i gøre, ligeledes med ribben,nøgleben m.m, indmad, og ikke at
forglemme halsen!, det er perfekte kødben fin fordeling af kød og ben.

Mvh. Marie

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-11-07 18:58

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4745a6ad$0$7610$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Det må i gøre, ligeledes med ribben,nøgleben m.m, indmad, og ikke at
> forglemme halsen!, det er perfekte kødben fin fordeling af kød og ben.
>
> Mvh. Marie

Ja, jeg har lige fået slagtet en vædder. Så der ligger næsten 75kg guf til
hundene.

Jeg købte desuden 25kg hakket okse kæbekød til vufisterne. Slagteren sagde
at det ikke må sælges som menneskeføde, men at det var lige så godt som alm.
10% hakket oksekød. Det så nu også ret lækker ud, men tror nu alligevel ikke
den kommer til at stå på hamburgere.

Bjarne K.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 22-11-07 21:27

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse
> [...]
> en meddelelse news:4745a6ad$0$7610$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Ja, jeg har lige fået slagtet en vædder. Så der ligger næsten 75kg guf til

Se det kunne jeg så godt være lidt misundelig over.. (-;

> [...]
> alm. 10% hakket oksekød. Det så nu også ret lækker ud, men tror nu
> alligevel ikke den kommer til at stå på hamburgere.

Det er jo også glimrende kød til vovserne.
Hvad er egentlig årsagen til at det ikke må spises?
jo, det har vel noget at gøre med at dyrene hænger med hovedet nedad, når de
er slagtede og derved samler blod mon ikke?
Det er guld værd med sådan en god slagter!.

Mvh. Marie

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-11-07 22:15

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4745e628$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> de er slagtede og derved samler blod mon ikke?
> Det er guld værd med sådan en god slagter!.

Jeg regner med at det glider ned, uden de store protester.

Ang. Slagteren, så er han en rigtig flink mand.
Jeg plejer at købe frosset kød (and, rensdyr og okse mm), hos en dyreklinik,
men de kan ikke levere mere, så jeg spurgte tilfældigvis slagteren, hvad han
kunne klare. Han kunne i første omgang kun levere oksekød, men i super
kvalitet , og til halv pris (næsten), og maverne kostede gratis.

Bjarne K.

Fra : pwh

Dato : 23-11-07 10:53

Bjarne K., skrev:

> [...]
> slagteren, hvad han kunne klare. Han kunne i første omgang kun levere
> oksekød, men i super kvalitet , og til halv pris (næsten), og maverne

Faktisk vil man kunne fodrer sine hunde på en optimal måde
ganske billigt hvis man selv gider lægge lidt arbejde i det.
Meget af det vi mennesker betragter som affald er jo godt hundefoder

Selv hører jeg til de dovne og køber færdig grøntsagsblanding
og kallun der er hakket ud, så barf for mig er nok en anelse
dyrere end at fodrer med tørkost af god kvalitet.
Til gengæld er det minemalt mere besværligt,
og hundene er langt gladere for barf end for tørkost.

/Jens

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-11-07 14:12

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:Erx1j.9$Ty1.6@news.get2net.dk...

> [...]
> Til gengæld er det minemalt mere besværligt,
> og hundene er langt gladere for barf end for tørkost.

Jeg har også valgt den dovne tilgang til barf, men når man kan få gratis mad
til hundene, vil jeg godt ligge et par (hårde) timers arbejde i det.

Er der forøvrigt nogen der har erfaring med at man kan tilsætte benmel.
Synes der er for længe imellem jeg får købt kødben, så kan du udtale dig om
en eventuel gavnlig effekt i at smide lidt benmel i maden. (eller ligger
den gavnlige effekt kun i rene tænder)

Jeg har tidligere kompenseret ved at købe hakket and og rensdyr, med ben
ihakket.

Bjarne K.

Fra : pwh

Dato : 23-11-07 16:50

Bjarne K., skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> wrote in message
>
> Jeg har også valgt den dovne tilgang til barf, men når man kan få
> gratis mad til hundene, vil jeg godt ligge et par (hårde) timers
> arbejde i det.

Grøntsager kan sikkert også skaffes gratis, supermarkederne
må da smide masser ud hver dag.
Så er det bare at lave en stor portion engang imellem,
hvis man altså gider

> [...]
> udtale dig om en eventuel gavnlig effekt i at smide lidt benmel i
> maden. (eller ligger den gavnlige effekt kun i rene tænder)

Kommer vel an på hvad benmel består af, er der marv med er det
sikkert nærende nok, ellers er mit gæt at det mest er kalk.
Men din slagter må da kunne leverer masser af ben,
jeg fik selv en overgang fra et hjemmeslagteri,
de betragtede ben som affald og forærede de flotteste kødben væk

> Jeg har tidligere kompenseret ved at købe hakket and og rensdyr, med
> ben ihakket.

En Danpo i ny og næ er der også en del ben i, det får mine en gang om ugen.

/Jens

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-11-07 20:23

> [...]
> de betragtede ben som affald og forærede de flotteste kødben væk
>
> En Danpo i ny og næ er der også en del ben i, det får mine en gang om

Jow, de få kyllinger engang imellem. Den store kan dog ikke rigtig få det
ned (mærkelig hund). Har faktisk ikke spurgt min slagter, der faktisk mere
er et slagteri. Plejer at købe hos en anden lokal slagter, hvor man kan få
nogle kæmpeben for næsten ingen penge.

Bjarne K

Fra : Søren LH

Dato : 23-11-07 21:20

> [...]
>
> Lige et lille spørgsmål til andre der har prøvet det samme.
>
> Hakker i kallunen eller får hundene det bare i "strimler" ?

Hunden får den hele ubehandlede vom. Det var da noget af det nemmeste.

Jeg ved ikke hvorfor du vil strimle eller hakke.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 24-11-07 07:21

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Hunden får den hele ubehandlede vom.

På billedet man ser hvordan: http://www.lemanszone.dk/diverse/lammevom.jpg

Mvh
Søren

Fra : Bjarne K.

Dato : 24-11-07 11:14

> [...]
>
> Hunden får den hele ubehandlede vom. Det var da noget af det nemmeste.
>
> Jeg ved ikke hvorfor du vil strimle eller hakke.

For at have plads i fryseren. Jeg fik nok 10-15 kg (måske mindre, har ikke
talt poserne) kallun ud af og smed mere fedt væk, og selv om mine hunde har
en god appetit, tror jeg alligevel ikke at de kunne have spist det hele.
Desuden mente fruen, at det var ønskværdigt at det blev skyllet, inden det
blev lagt i fryseren.

Bjarne K.

Fra : Søren LH

Dato : 24-11-07 11:40

> [...]
> har en god appetit, tror jeg alligevel ikke at de kunne have spist det
> hele. Desuden mente fruen, at det var ønskværdigt at det blev skyllet,

Jeg havde kallun i fryseren i hele stykker. Jeg ved ikke hvorfor de skulle
fylde mindre af at blive hakket, de er da helt bløde og optager ingen
spildplads.

Jeg hverken skyllede dem eller noget, hunden fik dem som de var.

Jeg må også sige at jeg havde ikke menneskemad og hundemad i samme fryser,
men vommene bliver jo ikke sterile af at blive skyllet.

Mvh
Søren

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 24-11-07 12:53

> [...]
>
> Jeg havde kallun i fryseren i hele stykker. Jeg ved ikke hvorfor de skulle
> fylde mindre af at blive hakket, de er da helt bløde og optager ingen

Jeg hakker størstedelen af den kallun jeg får hjem, af den grund at jeg
blander det i grøntmixen. Mine gider ikke æde grøntmix uden noget
kødtilsætning af en art.
men de sætter da også pris på et stort stykke kallun (-;

> Jeg må også sige at jeg havde ikke menneskemad og hundemad i samme fryser,
> men vommene bliver jo ikke sterile af at blive skyllet.

Jeg har investeret i en stor skabsfryser til hundemaden, det er noget mere
overskueligt end at have det hele blandet sammen.

Mvh. Marie

Fra : Søren LH

Dato : 24-11-07 15:21

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:474810ae$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> kødtilsætning af en art.
> men de sætter da også pris på et stort stykke kallun (-;

Jeg måtte også blande omkr. 25% lever i grøntmixen, for at hunden gad spise
det.

> Jeg har investeret i en stor skabsfryser til hundemaden, det er noget mere
> overskueligt end at have det hele blandet sammen.

Jeg købte en 200 l kummefryser til hundemaden, og en 160 l skabsfryser til
menneskemaden. Nu er der så god plads til menneskemaden, da det ikke er
meget hundemad jeg fryser for tiden .

Mvh
Søren

Fra : Bjarne K.

Dato : 24-11-07 16:45

> [...]

> Jeg må også sige at jeg havde ikke menneskemad og hundemad i samme fryser,
> men vommene bliver jo ikke sterile af at blive skyllet.

Som Marie, bruger jeg også kallunen som tilsætning til grøntmix, men det
skal da ikke afvises at jeg godt kunne finde på at smide et par store
stykker direkte i fryseren. En af mine kollegaer påstod, at nogle bare
opbevarede det koldt (han sagde i en brønd) og så skar en luns af til hunden
engang imellem.

Bjarne K.