en anekdote
Fra : snuden

Dato : 21-11-07 23:47

En lille anekdote fra virkeligheden: Jeg ser 2 skaldede fedladne
rockerlignende typer med det jeg vil kalde en "kamphund" en aften jeg er i
byen. Jeg vover pelsen, og går over til dem på det andet fortov og udbryder:
Se, det er jo sådan nogle som jer der bekræfter mine fordomme om hvilke
typer der har disse "nymodens" kamphunde!!! og jeg er klar til at spæne
meget hurtigt væk, da jeg ikke ved hvilken reaktion jeg bliver mødt med...da
den ene stille og roligt siger...arhh, det ved jeg da ikke, min makker her,
har da en labrador derhjemme...og så faldt snakken på labrador og retriever
og vi fik en god snak om de forskellige hunde...og disse "typer" var
egentlig meget fredelige og hyggelige og kunne godt se komikken i mit
spørgsmål. Og "kamphunden"....den virkede meget fredeligt. Det bekræfter jo
bare, at man ikke skal skue hunden på hårene

Snuden

Fra : Kim Christensen

Dato : 21-11-07 18:36

On 21 Nov., 23:46, "snuden" <snud...@gmail.com> wrote:
> [...]
> spørgsmål. Og "kamphunden"....den virkede meget fredeligt. Det bekræfter jo
> bare, at man ikke skal skue hunden på hårene

Jada... Pia Kærsgaard, og Preben Møller-Hansen har/har haft labrador
også, ingen af dem er ganske vist rockere, men specielt håndtamme vil
jeg nu heller ikke kalde dem;) Labradoren er også en slags kamphund.
en del af dem kæmper med overvægt :P

Hilsen Kim

Fra : OZ3BTO

Dato : 22-11-07 06:19

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]

også, ingen af dem er ganske vist rockere, men specielt håndtamme vil
jeg nu heller ikke kalde dem;) Labradoren er også en slags kamphund.

Hilsen KimNaa .. Enste en labrador forsøger på er at slikke en ihjel :D

----------------------------

Må nok indrømme en hund som rughåret hønsehund står noget længere oppe på
min liste over hunde jeg ikke kan lide som div. kampkræ

Erik

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 22-11-07 20:39

Kim Christensen skrev:

<klip>
Labradoren er også en slags kamphund.
> en del af dem kæmper med overvægt :P

Se, den smiler jeg stadigvæk over.

Venlig hilsen Dikte (som stadig ønsker sig en retriever af en slags, men
det mås jeg ikke for svedsken www.svedske.dk)

Fra : Stefanie

Dato : 22-11-07 10:33

"snuden" <snudens@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> komikken i mit spørgsmål. Og "kamphunden"....den virkede meget fredeligt.
> Det bekræfter jo bare, at man ikke skal skue hunden på hårene

Apopros kamphunde, så har min bror en hund, som man helt klart ville kalde
en af de "nymodens" kamphunde. Jeg gyste også da han fik den (for 5-6år
siden) men idag er den verdens mest fredelige hund. Min bror og konen har
flere børn, og den mindste har altid kunne hive hunden i ørerne, tage mad ud
af munden på den uden at den har gjort det mindste.
Jeg tror at størstedelen kommer an på opdragelse, jeg synes at min bror er
meget hård ved hunden, og han gør meget ud af forskellige lege hvor min bror
vinder og han gør flere gange om dagen opmærksom på at han er lederen osv.
Tja, blot en fortælling om en familie-kamphund...
Men jeg ville nu aldrig selv anskaffe mig sådan en...

Venligst
Stefanie

Fra : pwh

Dato : 22-11-07 11:15

Stefanie, skrev:

> [...]
> bror og konen har flere børn, og den mindste har altid kunne hive
> hunden i ørerne, tage mad ud af munden på den uden at den har gjort

Det er også en udbredt misforståelse at kamphunde er latent agrassive
overfor mennesker, det er de ikke.
De er avlet til agrassivitet overfor andre hunde.
Har man brug for agrassivitet overfor mennesker er feks.
Schæfere, Rottweilere eller Dobberman et bedre valg

> [...]
> bror er meget hård ved hunden, og han gør meget ud af forskellige
> lege hvor min bror vinder og han gør flere gange om dagen opmærksom

Anstrengende måde at have hund på vil jeg mene.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 22-11-07 11:47

> [...]
> Har man brug for agrassivitet overfor mennesker er feks.
> Schæfere, Rottweilere eller Dobberman et bedre valg

Den havde du vel ikke regnet med fik lov til at stå der uden kommentarer???

Jeg vil riiiiigtig gerne have uddybet hvordan disse racer udmærker sig inden
for dette område i forhold til andre....

Connie

Fra : jopa

Dato : 22-11-07 12:12

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev

> Den havde du vel ikke regnet med fik lov til at stå der uden
> kommentarer???
>
> Jeg vil riiiiigtig gerne have uddybet hvordan disse racer udmærker sig
> inden for dette område i forhold til andre....

Kunne du forestille dig en puddel opløse en demonstration

Kunne du forestille dig en puddel som vagt eller sikkerhedshund.

Kunne du forestille dig Milo skambide en evt indbrudstyv, også selvom jeg
ikke havde trænet den til det ?

Jo netop disse racer er særdeles effektive når de trænes op til ovenstående.

Specielt schæferhannen uden træning og opdragelse kan nemt blive et
ubehageligt væsen.
Jeg ville aldrig foreslå en nybegynder at starte med en schæferhan, og
specielt ikke af højavlsracen, da de bla på grund af deres størrelse kan
være svære at tumle.

Tror ikke Jens mener at de pr instinkt er farlige for mennesker, altså sådan
født

Lidt om kamphunde
http://www.politiforbund.dk/show.php?sec=1&area=4&show=2713

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 22-11-07 12:28

jopa, skrev:

> Tror ikke Jens mener at de pr instinkt er farlige for mennesker,
> altså sådan født

De racer jeg i flæng nævnte, og specielt schæferen, bliver jo
i vid udstrækning rent proffesionelt brugt agrassivt overfor mennesker.
Igen probs i det, så længe det er under kontrol af de rette personer
Kamphunde har aldrig været avlet med det for øje, faktisk skal man
øve vold mod deres natur for at gører dem agrassive overfor mennesker.
Men så kan man i princippet ødelægge enhver race, jeg vil påstå
at de tre racer jeg nævnte er bedre disponeret for at lærer at værer
agrassive overfor mennesker, og intet galt i det.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 22-11-07 14:47

> [...]
> at de tre racer jeg nævnte er bedre disponeret for at lærer at værer
> agrassive overfor mennesker, og intet galt i det.

Det er rigtigt, at det er de racer der bruges proffessionelt, men det er jo
ikke fordi de latent er aggressive overfor mennesker.
Det er på grund af deres trænbarhed, førbarhed, deres evne til at have meget
tæt kontakt til deres fører, deres belastbarhed - og så videre..
Når en hund bevogter og stopper en forbryder eksempelvis, så er det ikke et
udtryk for aggression, men lydighed - og driften, der kører er ikke
aggressionsdrift, men byttedrift.

Connie

Fra : pwh

Dato : 22-11-07 15:17

C.H, skrev:
> [...]
> ikke et udtryk for aggression, men lydighed - og driften, der kører
> er ikke aggressionsdrift, men byttedrift.

Tror vi er ovre i noget ordkløveri som sædvanligt
Bliver man bidt af en hund er det nok en ligemeget om det er byttedriften
der er årsagen til det, de fleste ville nok kalde sådan en handling for agrassiv.
Det var det jeg mente med at kamphundes naturlige bytte er andre hunde,
hvor det for de racer jeg nævner ofte er mennesker der er det.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 22-11-07 15:30

> [...]
> Det var det jeg mente med at kamphundes naturlige bytte er andre hunde,
> hvor det for de racer jeg nævner ofte er mennesker der er det.

Det naturlige bytte for en schæferhund er et får, som den skal hyrde

Muligt det er ordkløveri, men jeg mener bestemt ikke, at mennesket er et
naturligt bytte for nogen af de racer, du nævner...

Connie

Fra : pwh

Dato : 22-11-07 15:42

C.H, skrev:

> Det naturlige bytte for en schæferhund er et får, som den skal hyrde

Skal vi gætte på at schæfere oftere bliver brugt til at hyrde
mennesker end får nu om dage

> Muligt det er ordkløveri, men jeg mener bestemt ikke, at mennesket er
> et naturligt bytte for nogen af de racer, du nævner...

Jeg skrev at mennesket ofte er byttet, intet om at det er det naturlige bytte.
Men jo oftere mennesket er det, så går det vel hen af vejen også
hen og bliver det, det er vel en ganske naturlig udvikling af racen

/Jens

Fra : jopa

Dato : 22-11-07 16:14

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev

> Det er rigtigt, at det er de racer der bruges proffessionelt, men det er
> jo ikke fordi de latent er aggressive overfor mennesker.

Det er vist heller ikke sagt

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : C.H

Dato : 22-11-07 17:27

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> "C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev

> Det er vist heller ikke sagt

Påstanden er, at hvis man skal have hunde, der er aggressive overfor
mennesker, skal man vælge en af de tre racer fremfor muskelhunden..
I mine øjne er det et spørgsmål om træning (selvom det ikke handler om
aggression, det må du vide som gammel tjenestehundefører) og der kan en
given muskelhund være lige så "god" til det, som de andre..

Træningstid...

Connie

Fra : pwh

Dato : 22-11-07 17:40

C.H, skrev:
> "jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

> Påstanden er, at hvis man skal have hunde, der er aggressive overfor
> mennesker, skal man vælge en af de tre racer fremfor muskelhunden..

Nej, påstanden var i forhold til en kamphund.
En muskelhund er ikke det samme som en hund der er opdrættet
til kamp mod andre hunde, faktisk er kamphunde tit ret små
og ikke nogen jeg personligt bliver skræmt af.

Jeg skrev min kommentar for at få Stefanie ud af den vildfarelse
at kamphunde af natur er agrassive overfor mennesker, det er de ikke.
Faktisk er de nogler af de mest menneskekærlige hunde hvis de
ikke er blevet ødelagt af et eller andet fjols.
Jeg henviste så til et par andre racer som er bedre hvis det er
agrassion mod mennesker man vil træne den op til.
De racer jeg nævnte bliver nemlig i vid udstrækning brugt som våben
imod mennesker rent proffesionelt, det er der vel en grund til

/Jens

Fra : jopa

Dato : 22-11-07 18:37

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev

> Påstanden er, at hvis man skal have hunde, der er aggressive overfor
> mennesker, skal man vælge en af de tre racer fremfor muskelhunden..

Min påstand er at netop disse 3 racer er specielt skarpe og vagtsomme af
natur.
Tallene fra de Danske skadestuer siger alt.
De er topscorere af hundebid på mennesker
Muskelhundene er ikke nævnt overhovedet.

> I mine øjne er det et spørgsmål om træning (selvom det ikke handler om
> aggression, det må du vide som gammel tjenestehundefører) og der kan en
> given muskelhund være lige så "god" til det, som de andre..

Ikke ubetinget enig jeg har med Milo kun trænet alm lydighedstræning, men
render der en person forbi på vejen garanterer jeg for at den hvis den fik
lov ville snuppe ham.
Du kan kalde det naturlig byttedrift, jeg vil kalde det ualmindelig farligt
og uheldigt hvis sådanne hunde havde useriøse ejere

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : C.H

Dato : 24-11-07 12:30

> [...]
> Tallene fra de Danske skadestuer siger alt.
> De er topscorere af hundebid på mennesker
> Muskelhundene er ikke nævnt overhovedet.

Har du et link til denne statistik? Jeg ved, der er rigtig mange, der gerne
vil se den - specielt muskelhundeejere...
Trods meget søgen, har det ikke været muligt at finde en for Danmark....

Connie

Fra : jopa

Dato : 24-11-07 12:38

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Har du et link til denne statistik? Jeg ved, der er rigtig mange, der
> gerne vil se den - specielt muskelhundeejere...
> Trods meget søgen, har det ikke været muligt at finde en for Danmark....

Mindst 5.000 danskere må hvert år på skadestuen efter hundebid. Hver
tredje skade udøves af "store, temperamentsfulde" hunde som schæfer,
dobermann og rottweiler. Men registreringen opererer ikke med begrebet "kamp-hunde",
der dækker over mange navne og betegnelser, men som for de flestes
vedkommende oprindelig er blandet af terrier og de store, kraftige såkaldte
molosser-typer.

Ovenstående sakset fra dansk politiforbund.

Fra : Søren LH

Dato : 24-11-07 09:40

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Når en hund bevogter og stopper en forbryder eksempelvis, så er det ikke
> et udtryk for aggression, men lydighed - og driften, der kører er ikke

Er du sikker? Når jeg i TV har set politihunde i aktion ved demonstrationer
ligner det ikke præcist byttedrift, de har været i.

Måske nogle fra politihunde-verdenen kan be- eller afkræfte Connie?

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 24-11-07 12:00

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

> Er du sikker? Når jeg i TV har set politihunde i aktion ved
> demonstrationer ligner det ikke præcist byttedrift, de har været i.

Jeg ved ikke hvad det er for en drift der "driver" dem men de er da oppe i
det røde felt og bider til højre og venstre.

Jeg har aldrig trænet bidearbejde med min men garanterer at min ville være
super til netop dette arbejde

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : C.H

Dato : 24-11-07 12:19

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> "C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er du sikker? Når jeg i TV har set politihunde i aktion ved
> demonstrationer ligner det ikke præcist byttedrift, de har været i.

Jeg er ret overbevist om, at hundene skifter mellem bytte- og forsvarsdrift.
Jeg vil vove den påstand, at en aggressiv hund ikke kan bruges til
tjenestehund, den er ganske enkelt for upålidelig.

> Måske nogle fra politihunde-verdenen kan be- eller afkræfte Connie?

Det ville da være fint

Connie

Fra : jopa

Dato : 24-11-07 12:30

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev

> Jeg er ret overbevist om, at hundene skifter mellem bytte- og
> forsvarsdrift.
> Jeg vil vove den påstand, at en aggressiv hund ikke kan bruges til
> tjenestehund, den er ganske enkelt for upålidelig.

Det er et definitions ? hvis vi udskifter agressiv med skarp så er jeg ret
sikker på at en "ikke" skarp hund ikke kan bruges som tjenestehund.

Connie schæferen er pr definition efter min mening "skarpere" end mange
andre racer.
Dens indbyggede beskyttergen kommer til sin fulde ret når den skal forsvare
sin herrre bla.

Forestil dig at jeg gik med min i snor og blev verbalt eller fysisk angrebet
af nogle rødder.
Milo ville uden ordre angribe.

Nu ville det jo nok aldrig ske folk har en naturlig respekt for en
schæfer, og specielt af hans størrelse og mon ikke det hænger lidt sammen
med dens skarphed.
Selvfølgelig findes der også bløde hunde der bliver sorteret fra.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 24-11-07 15:04

jopa, skrev:
> "C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev

> Det er et definitions ? hvis vi udskifter agressiv med skarp så er
> jeg ret sikker på at en "ikke" skarp hund ikke kan bruges som
> tjenestehund.

Jeg tror du har fat i pointen i denne diskussion, Connie havde
vist fejlagtigt opfattet at jeg mente at bla. Schæfere fra fødslen
er agrassive. Det havde self været mere korrekt at jeg havde brugt
betegnelsen at de er "skarpere" overfor menneske end kamphunde.

Ps.
Jeg kender faktisk en gammel gut der blev truet af 3 rødder
med kniv, hans Schæfertæve stod bare og gloede på
Aner af gode grunde ikke hvordan mine ville reagerer,
håber de var røget i stuben på dem lige på stedet

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-11-07 15:18

> [...]
> Aner af gode grunde ikke hvordan mine ville reagerer,
> håber de var røget i stuben på dem lige på stedet

Hvis det havde været Asia og mig, så lover jeg for at hun havde
siddet i armen på dem, inden de overhovedet havde fået kniven op af
lommen. Hun var helt utroligt skarp, når det drejede sig om
beskyttelse af flokken. Hun kunne "lugte" utiltalende eller skumle
personer på lang afstand.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : C.H

Dato : 24-11-07 15:21

> [...]
> er agrassive. Det havde self været mere korrekt at jeg havde brugt
> betegnelsen at de er "skarpere" overfor menneske end kamphunde.

Jeg tror faktisk mere det handler om, at schæferen (og de to andre racer) er
meget knyttet til sin ejer og i højere grad beskytter vedkommende, i forhold
til så mange andre racer, der i højere grad har "nok i sig selv"
Jeg tror ikke, de som udgangspunkt er mere fjendtligt indstillet overfor
mennesker generelt.

Hvis du eksempelvis havde skrevet, at hvis man ønsker sig en hund til
beskyttelse, så er en af de tre racer mere velegnede end kamphunde (eller
hvad hulen man må kalde dem disse tider)...

> Ps.
> Jeg kender faktisk en gammel gut der blev truet af 3 rødder
> med kniv, hans Schæfertæve stod bare og gloede på

Sådan nogle findes også
Tror dog ikke det er flertallet, der ville godtage at dens menneske blev
truet...

> Aner af gode grunde ikke hvordan mine ville reagerer,
> håber de var røget i stuben på dem lige på stedet

Jeg håber i det mindste at min lille rod ville give et lille bjæf fra sig...
Kan ikke forestille mig andet

Connie...

Fra : Søren LH

Dato : 24-11-07 15:44

> [...]
> forhold til så mange andre racer, der i højere grad har "nok i sig selv"
> Jeg tror ikke, de som udgangspunkt er mere fjendtligt indstillet overfor

Du kan have et point der. Og alligevel: En border collie er da meget knyttet
til sin ejer, men man ser dem sjældent som agressiv. Og en rottweiler anses
normalt for at høre til de selvstændige hundetyper.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 24-11-07 16:29

C.H, skrev:
> [...]
> beskyttelse, så er en af de tre racer mere velegnede end kamphunde
> (eller hvad hulen man må kalde dem disse tider)...

Jamen det retter jeg det da gerne til
Men igen mht kamphunde, det jeg har læst/hørt om dem er nu at
de også knytter sig meget til deres ejere, faktisk er argumentet
for mange af de fredelige kamphundeejere at de har valgt racen
pgr deres kærlighed til mennesker,
den bliver kaldt for en "nannydog" i England

> Sådan nogle findes også
> Tror dog ikke det er flertallet, der ville godtage at dens menneske
> blev truet...

Vanja er ret blød af sind, Angel var ikke ret gammel før hun
slikkede Angel underkastende i mundvigen

> Jeg håber i det mindste at min lille rod ville give et lille bjæf fra
> sig... Kan ikke forestille mig andet

Vi må håbe at den præventive effekt ved at have hund med er nok
når man møder den slags psykopater

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 24-11-07 15:32

> [...]
> Jeg vil vove den påstand, at en aggressiv hund ikke kan bruges til
> tjenestehund, den er ganske enkelt for upålidelig.

Hvis du med agressiv mener en hund med adfærdsproblemer har du selvfølgelig
ret. Men som sagt ved jeg ikke præcist hvordan man træner politihunde til at
splitte en demonstration, men jeg kan ikke se hvordan det kan have med
byttedrift at gøre. Om man kan sige hunden er agressiv i den situation? -
Ja, sådan ser det da ud på billeder. Jeg kan måske frygte det bliver trænet
på en måde der er på grænsen til hvad jeg synes er dyreetisk ok, men jeg ved
det ikke. Jeg vil fortsat håbe nogen kan gøre os klogere på det område.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 24-11-07 16:28

> [...]

>hvad jeg synes er dyreetisk ok, men jeg ved det ikke. Jeg vil fortsat håbe
>nogen kan gøre os klogere på det område.

I IPO må hunden kun gå efter ærmet
Almindelige mennesker må ikke bruge forsvarsarbejde som politiet gør.
Dvs til angreb.

Du behøver såmænd ikke at lære den det det kan den godt finde ud af selv
hvis den har psyken til det.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 24-11-07 16:44

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev >
> Du behøver såmænd ikke at lære den det det kan den godt finde ud af selv
> hvis den har psyken til det.

Glemte lige:

I tidernes morgen trænede vi med figurent i figurenttøj og stok/kæp

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 24-11-07 16:55

> "jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev >
>
> Glemte lige:
>
> I tidernes morgen trænede vi med figurent i figurenttøj og stok/kæp

Der indgår da stadig stok og stokkeslag i BHP/IPO-programmet.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 24-11-07 16:56

> [...]
> Dvs til angreb.
>
> Du behøver såmænd ikke at lære den det det kan den godt finde ud af selv

Jeg er bare nysgerrig, jeg har ingen planer om at bruge min hund som våben.

(men jeg er gået over til at tage hende ind om natten, efter at der har
været omtalt så mange tilfælde med voldlige indbrud på det sidste).

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 24-11-07 17:15

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev >
> (men jeg er gået over til at tage hende ind om natten, efter at der har
> været omtalt så mange tilfælde med voldlige indbrud på det sidste).

Meget forståeligt og det er faktisk en af grundende til at jeg har undladt
den store socialicering med min hund.
Min kone er alene hjemme når jeg eks har aften eller nattevagt.
Vi bor på Lars tyndskids mark.
Så det er den bedste tyverisikring du kan få.
Blot det at den gøer er nok til at de går til næste hus

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : C.H

Dato : 24-11-07 17:39

> [...]
> Vi bor på Lars tyndskids mark.
> Så det er den bedste tyverisikring du kan få.
> Blot det at den gøer er nok til at de går til næste hus

Det er mit inderste håb, at det er rigtigt - for jeg bor også virkelig langt
væk fra nogen og noget, og det er mit håb, at min hunds gøen kan få menneske
med skidte hensigter at springe mit hus over...

Connie...

Fra : jopa

Dato : 25-11-07 12:55

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev

> Det er mit inderste håb, at det er rigtigt - for jeg bor også virkelig
> langt væk fra nogen og noget, og det er mit håb, at min hunds gøen kan få
> menneske med skidte hensigter at springe mit hus over...

Bare du så ikke har forkælet Cassius så meget at han tror at de skal
overslikkes.
Nej Connie han skal ud af dobbeltsengen og gå vagt i huset. Han kan jo
heller ikke høre om der kommer uindbudne gæster når han ligger og snorker
under dynen.

Milo foretrækker faktisk at sove i hundegården og det har også en
afskrækkende virkning da folk er i tvivl om han kan hoppe over hegnet.
Vi er tit udsat for at folk ikke tør stige ud af bilen af frygt for det
samme

Ham der kommer med hundemad har indrømmet over for mig at han er ved at
skide i bukserne af skræk når han stiller posen med hundemad.
Så ja det er den ultimative tyveriforsikring. Falck og hvad de ellers hedder
kan godt pakke sammen.

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : pwh

Dato : 24-11-07 17:48

jopa, skrev:

> Så det er den bedste tyverisikring du kan få.
> Blot det at den gøer er nok til at de går til næste hus

Precis det udtalte en forsikringsmand på Tv-avisen for nylig
da han blev udspurgt om hvordan man sikrede hjemmet bedst.
En hund der ikke var alt for venlig var langt bedre en
alverdens tyverialarmer fortalte han

/Jens

Fra : pwh

Dato : 24-11-07 16:36

jopa, skrev:
> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

> I IPO må hunden kun gå efter ærmet

Jeg synes da heller aldrig man hører om en politihund der er gået i struben
på et offer, det må da ellers værer det naturlige sted for en hund at bide.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 22-11-07 13:03

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev >
> Lidt om kamphunde
> http://www.politiforbund.dk/show.php?sec=1&area=4&show=2713

og a propo ovenstående.

Fra : pwh

Dato : 22-11-07 13:41

jopa, skrev:
> [...]
> Mindst 5.000 danskere må hvert år på skadestuen efter hundebid. Hver
> tredje skade udøves af "store, temperamentsfulde" hunde som schæfer,

Faktisk en glimrende artikel, som jeg synes bekræfter min påstand
om at kamphunde ikke hører hjemme i et moderne samfund.
At hunde kan værer agrassive overfor mennesker kan have et praktisk formål,
men jeg kan ikke se noget praktisk formål med at en hund er agrassiv
overfor andre hunde.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 22-11-07 14:45

> [...]

> ikke havde trænet den til det ?
>
> Jo netop disse racer er særdeles effektive når de trænes op til

Nu er det jo ikke hundens aggresionsdrifter der bruges til disse ting
Jeg finder ikke disse racer mere disponerede for at blive aggressive mod
mennesker end andre... (tror der er en del småhunde, som har disse tendenser
langt tydeligere.. Om puddelen er en af dem, ved jeg ikke)

> Specielt schæferhannen uden træning og opdragelse kan nemt blive et
> ubehageligt væsen.

Enig, - men det betyder ikke et aggressivt væsen..
Og heller ikke her skiller racerne sig ud fra andre... Ingen hunde er
behagelige uden opdragelse, når de skal færdes blandt mennesker..

> Jeg ville aldrig foreslå en nybegynder at starte med en schæferhan, og
> specielt ikke af højavlsracen, da de bla på grund af deres størrelse kan
> være svære at tumle.

Det har jeg ingen skrupler med.. Gjorde det selv...
Jeg må nok indrømme, at jeg derimod ville være betænkelig ved de grå til en
førstegangshundejer... Også tæverne.
Men bestemt ikke på grund af aggression rettet mod mennesker...

Connie... Der vist tror det her handler om begreber

Fra : jopa

Dato : 22-11-07 16:20

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev

> [...]
> mennesker end andre... (tror der er en del småhunde, som har disse
> tendenser langt tydeligere.. Om puddelen er en af dem, ved jeg ikke)

Nu er det nok ikke tilfældigt at schæfer rotweiler Dobberman tegner sig for
de fleste bidskader på mennesker

> Enig, - men det betyder ikke et aggressivt væsen..
> Og heller ikke her skiller racerne sig ud fra andre... Ingen hunde er
> behagelige uden opdragelse, når de skal færdes blandt mennesker..

Netop de 3 nævnte racer er pr definition skarpere og vagtsommere end mange
andre hunderacer, derfor skal man være ekstra påpasselig med netop disse, og
de er en farlig kombination blandet med useriøs ejer.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-11-07 09:36

> [...]
> være svære at tumle.
>

> Tror ikke Jens mener at de pr instinkt er farlige for mennesker, altså

Nej, men han har jo ret... Dobermann var det jo en skatteopkræver som
opdrættede, netop for at beskytte ham selv, for med hans stilling, må man
vel antage, at han ikke lige ( ironisk nok ) var en skattet gæst ...

M.V.H....Benny..

Fra : pwh

Dato : 22-11-07 12:20

C.H, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Den havde du vel ikke regnet med fik lov til at stå der uden
> kommentarer???

Håbede jeg da ikke

> Jeg vil riiiiigtig gerne have uddybet hvordan disse racer udmærker
> sig inden for dette område i forhold til andre....

Det var bare 3 hurtige skud fra hoften, der er sikkert flere andre racer
der også egner sig fint til forsvars/beskyttelses/angrebsarbejde.
Dobberman er da efter hvad jeg ved udviklet i sin tid af en skatteopkræver
med agrassivitet mod mennesker for øje.
Politiet har da som jeg har set det også let ved at optræne schæfere til
at værer agrassive overfor mennesker.
Rotter har da alle dage været brugt som vagthunde, vel ikke på grund
af deres blide sind vil jeg tro

Du lægger noget negativt i min udtalelse, det skal du ikke.
Jeg har ingen probs med at man bruger hunde som beskyttelse
eller alternativ til skydevåben hvor det er påkrævet.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 22-11-07 14:49

> [...]
> Jeg har ingen probs med at man bruger hunde som beskyttelse
> eller alternativ til skydevåben hvor det er påkrævet.

En enkel kommentar - nej, det er ikke fordi jeg lægger noget negativt i
kommentaren, men fordi jeg synes den giver udtryk for noget
begrebsforvirring
Har været inde om det i et andet indlæg, så jeg gentager ikke mig selv

Connie

Fra : Søren LH

Dato : 24-11-07 07:12

> [...]
> begrebsforvirring
> Har været inde om det i et andet indlæg, så jeg gentager ikke mig selv

Hej Connie,

Jeg er enig med John, Jens og andre. Dobermann og schæfere, og måske
rottweilere, er fra naturen vagtsomme.

Min schæfer er da også vagtsom når der kommer fremmede, og vil gerne gø,
indtil jeg giver hende nogle godbidder, så ved hun at gæsten er ok.

Det er da også schæfere og rottweilere man ser som vagthunde, men aldrig
hverken labradors eller kamphunde.

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 24-11-07 12:29

> [...]
>
> Hej Connie,
>
> Jeg er enig med John, Jens og andre. Dobermann og schæfere, og måske

Ja, det er de. Men i mine øjne er vagtsomhed meget langt fra det samme som
aggression mod mennesker.

> Min schæfer er da også vagtsom når der kommer fremmede, og vil gerne gø,
> indtil jeg giver hende nogle godbidder, så ved hun at gæsten er ok.

Jep, sådan er de jo

> Det er da også schæfere og rottweilere man ser som vagthunde, men aldrig
> hverken labradors eller kamphunde.

Jeg vil igen vove den påstand, at når disse racer (efterhånden ikke så meget
rottweiler og dobberman, men ihvertfald schæferen) bruges til tjenestehunde,
så har det intet med aggression at gøre, men at de er i besiddelse af en
masse egenskaber der samlet set gør den kompetente til netop dette.
Det er blandt andet deres drifter, deres lydighed, deres belastbarhed (ofte
her andre kommer til kort og derfor ikke kan bruges).

Alle hunde kan bide, men ikke alle hunde klare belastningen...
Jeg mener ikke, disse racer latent er mere aggressive mod mennesker end
andre.

Connie...

Fra : pwh

Dato : 24-11-07 15:16

C.H, skrev:

> Alle hunde kan bide, men ikke alle hunde klare belastningen...
> Jeg mener ikke, disse racer latent er mere aggressive mod mennesker
> end andre.

Nu var min sammenligning jo med kamphunde, ikke alle mulige andre.
Læser du lidt om deres historie vil du finde ud af at man i de gode gamle
dage målrettet aflivede de hunde der viste agrassion imod mennesker.
Af den simple grund at ejeren til enhver tid skal kunne gå ind i pitten
og afbryde en kamp uden fare for at blive bidt.
Samme hetz har feks. Schæferen næppe været udsat for,
der er det jo tit ønskeligt at hunden gerne vil bide mennesker,
dog helst under kontrollerede forhold

Så det var min påstand, at man i videre udstrækning
skal "øve vold" mod en kamphunds natur før den bider
mennesker, hvor det feks. med Schæfere vil værer lettere
at lærer den det, og den derfor er mere velegnet hvis det er en
agrassiv (skarp) hund overfor mennesker man ønsker sig.

/Jens (som værdsætter en vis skarphed hos hunde)

Fra : C.H

Dato : 24-11-07 15:23

> [...]
> at lærer den det, og den derfor er mere velegnet hvis det er en
> agrassiv (skarp) hund overfor mennesker man ønsker sig.

Vi nærmer os noget, der ligner enighed )

Connie

Fra : pwh

Dato : 24-11-07 16:31

C.H, skrev:

> Vi nærmer os noget, der ligner enighed )

Det gør vi næsten altid efter en gang ordkløveri

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 24-11-07 15:48

> [...]
> Samme hetz har feks. Schæferen næppe været udsat for,
> der er det jo tit ønskeligt at hunden gerne vil bide mennesker,

Schæferen er jo faktisk avlet til at være vagtsom. I gamle dage, da
schæferhundens forfædre brugtes som hyrdehunde, var en af en hyrdehunds
opgaver at beskytte fårflokken mod tyve og røvere. Altså at jage en fårtyv
på flugt eller holde ham tilbage. En hund der ikke var i stand til dette
kunne ikke bruges i avlen.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 24-11-07 15:39

> Ja, det er de. Men i mine øjne er vagtsomhed meget langt fra det samme som
> aggression mod mennesker.

I mine øjne er det så i princippet det samme. Hvis ikke det bliver styret og
kontrolleret fra lille, kan hunden ende med at blive agressiv. Med
"agressiv" mener jeg her "vagtsom, hvor det ikke er ønsket".

> [...]
> Det er blandt andet deres drifter, deres lydighed, deres belastbarhed
> (ofte her andre kommer til kort og derfor ikke kan bruges).

Absolut, der er masser af andre hunde, som fra naturens side er vagtsomme,
men de kan ikke bruges til tjenestehunde, af de grunde du nævner.

> Alle hunde kan bide, men ikke alle hunde klare belastningen...
> Jeg mener ikke, disse racer latent er mere aggressive mod mennesker end
> andre.

Det ser ikke ud til vi bliver enige om dette .

I øvrigt er der forskel på schæfere, og nogle kan da mangle vagtsomhed
totalt.

Mvh
Søren

Fra : Kim Christensen

Dato : 22-11-07 05:17

On 22 Nov., 06:18, "OZ3BTO" <n...@spam.dk> wrote:

> Må nok indrømme en hund som rughåret hønsehund står noget længere oppe på
> min liste over hunde jeg ikke kan lide som div. kampkræ
>
> Erik

Er der nogen her der har en kamphund der kan ordne ham Erik? Et eller
andet stygt glubsk uhyre, noget i retning af en schæfer eller en
labrador .. :)

Hilsen Kim

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-11-07 09:33

> [...]

Er der nogen her der har en kamphund der kan ordne ham Erik? Et eller
andet stygt glubsk uhyre, noget i retning af en schæfer eller en

Hvis Ja.... Så bring ham endelig, så har jeg en Erik mere, den må få )

M.V.H....Benny..