Nye sprøgsmål fra hønemor'en
Fra : Leyna

Dato : 21-11-07 22:32

Maggies sterilisation er bare gået over al forventning, og i dag mente
hun at hun var helt klar til at lege igen. Jeg måtte skille hende og
Vaks endnu en gang, for jeg er bare rædselsslagen for at såret skal
springe op. Hun har ikke fået smertestillende i dag, og hun ser
bestemt ikke ud til at savne det.

Men hvad gør jeg så nu for at holde hende i ro? Hun savner helt klart
Oy, og forsøger ofte at få Vaks til at lege, hvilket han osse gerne
vil, men så er det at jeg skiller dem. Er der nogle der har andre
forslag? Der må da være andre der har været ude i det samme. Hvad har
I gjort?

Og lige til sidt en update om Oy. Min datter ringede i eftermiddag, og
spurgte om jeg ikke snart hentede ham. Hans energi er ved at tage
livet af hende. *GG* Han keder sig, og han får slet ikke krudtet af
som han ellers plejer, men hun passer ham nu alligevel gerne til
søndag.
Men i dag skulle hende og Oy på visit, og det fik jeg osse lige en
update om her sidst på aftenen. Oy var bare faldet "død" om, da de kom
hjem. De havde nemlig besøgt Tyson, og de to drenge havde bare leget
igennem, så NU var Oy træt. Tyson har det rigtig godt, og trives
glimrende i sit nye hjem, og på søndag regner jeg med at se ham, samt
hans nye ejer. Det glæder jeg mig allerede til. Det er sg* rart når
noget lykkes.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 21-11-07 22:42

Leyna, skrev:
> [...]
> Vaks endnu en gang, for jeg er bare rædselsslagen for at såret skal
> springe op. Hun har ikke fået smertestillende i dag, og hun ser

Been there done that got the t-shirt

> [...]
> vil, men så er det at jeg skiller dem. Er der nogle der har andre
> forslag? Der må da være andre der har været ude i det samme. Hvad har

Jeg bremsede dem hver gang med et bestemt *nej* hvergang
de begyndte på at ville lege, følte mig som verdens ondeste menneske ;-(
Jeg advarede dig, det bliver 10 *lange* dage, og det bliver værrer som
dagene går da de får mere og mere opsparet energi.
Dog er det de første par dage du skal værer rigtigt hys, mod slutningen
vil jeg mene at du godt kan lade Maggie leg lidt igennem.
Men rigtig god fornøjelse den næste uges tid

Godt at hører

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 21-11-07 23:17

On Wed, 21 Nov 2007 22:41:55 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Been there done that got the t-shirt

OG ikke at forglemme en "revnet" hund. Det vil jeg altså helst undgå.

> [...]
>vil jeg mene at du godt kan lade Maggie leg lidt igennem.
>Men rigtig god fornøjelse den næste uges tid

Ihhhh, rigtigt mange tak. Nu er det jo hyperaktive hunde jeg har, så
et NEJ stopper dem altså kun sådan ca. i et splitsekund.

Maggie kan ikke bare lege "lidt" igennem. Der er bare ingen stopknap
på hende. Åbenbart heller ikke selv om hun er nyopereret.
Havde Angel heller ikke spor ondt? Jeg mener, det er kun 2 døgn siden
hun blev sprættet op, og hun opfører sig som om alt bare er som det
plejer. Jeg havde ærlig talt forventet/frygtet en meget slatten
hund...

Og Oy kommer hjem på søndag. *GYYYYYS* Det bliver IKKE sjovt.
(selvom jeg savner min grimme hund)

Min datter fortalte mig ellers at de var blevet stoppet af en mand,
som bare ikke kunne stå for Oy. Det var godt nok den smukkeste
Dobbermann han nogensinde havde set. *LOL* Det er næsten på højde med
din Golden, Jens!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Buffy

Dato : 21-11-07 23:30

"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> hun blev sprættet op, og hun opfører sig som om alt bare er som det
> plejer. Jeg havde ærlig talt forventet/frygtet en meget slatten

Nej, de er skam hurtigt på mærkerne igen. Hvis de var slatne i alle 10 dage
var der jo ingen problem med, at holde dem i ro.

Nu var det jo en kastration, at Bamse var igennem og der er arret jo ikke så
stort. Jeg lod ham spadse lidt af alene på fodboldbanerne- en mark kan
sikkert også bruges, men nu er Maggies sår jo større, så det dur nok ikke.
Derudover gik jeg lange ture, som vi plejer.

I dag har vovserne lige fået kødben her i huset og det har da givet noget
ro, bortset fra deres gumleri, så det var måske en ide ? Derudover lidt
hjernegymnastik til damen, som foder i ½ liters flaske osv.

Fra : pwh

Dato : 22-11-07 00:33

Buffy, skrev:

> [...]
> mark kan sikkert også bruges, men nu er Maggies sår jo større, så det
> dur nok ikke. Derudover gik jeg lange ture, som vi plejer.

De to indgreb kan du slet ikke sammenligne,
kastraktion af en hanhund er vand i forhold til
en sterelication af en tæve.
Selv min pivede Tyson var frisk dagen efter sin kastraktion,
jeg tog ikke nogle specielle hensyn mht ham.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 22-11-07 11:41

On Wed, 21 Nov 2007 23:30:24 +0100, "Buffy" <buffyFJERN@tjekmig.dk>
wrote:

>I dag har vovserne lige fået kødben her i huset og det har da givet noget
>ro, bortset fra deres gumleri, så det var måske en ide ?

Ben får de ikke før jeg er 100% sikker på at hun er helt ovenpå igen.
Vaks har det med at blive noget "voldsom", når der er ben i farvandet.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 21-11-07 23:29

Leyna, skrev:

> OG ikke at forglemme en "revnet" hund. Det vil jeg altså helst undgå.

Jeg husker bare lappespray og gaffatape til næste gang

> Ihhhh, rigtigt mange tak. Nu er det jo hyperaktive hunde jeg har, så
> et NEJ stopper dem altså kun sådan ca. i et splitsekund.

Vaks er vel ikke hyperaktiv, næppe mere end Tyson er.
Angel var på det tidspunkt (12 mdr) også ret så legesyg.
Så det er med så meget andet et spørgsmål om at sætte sin vilje igennem.
Men da i er to om det må det da værer muligt for kongen at motionerer Vaks,
så kan du gå nogle lange og rolige tur mend Maggie, hun jo må gerne bevæge sig.
Jeg var jo alene med begge mine.

> [...]
> hun blev sprættet op, og hun opfører sig som om alt bare er som det
> plejer. Jeg havde ærlig talt forventet/frygtet en meget slatten

Angel føler ikke smerte, det er Tyson der er den pivede
her i huset (nok det tynde Schæferblod).
Så begge gange hun blev åbnet var hun fit for fight næste dag.

*LOL*

/Jens

Fra : Buffy

Dato : 21-11-07 23:43

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen

> Angel føler ikke smerte, det er Tyson der er den pivede
> her i huset (nok det tynde Schæferblod).
> Så begge gange hun blev åbnet var hun fit for fight næste dag.

Det er også forskelligt, hvor hurtigt hundene er friske efter narkosen. Med
Bibi har hun været enormt søvnig og sløj til dagen efter. Bamse var ogå godt
træt, da vi hentede ham. Coco- derimod- han var lige så hyper, da jeg
hentede ham, som da jeg afleverede ham.

Fra : pwh

Dato : 22-11-07 00:30

Buffy, skrev:
> [...]
> efter. Bamse var ogå godt træt, da vi hentede ham. Coco- derimod- han
> var lige så hyper, da jeg hentede ham, som da jeg afleverede ham.

Nu tænkte jeg ikke specielt på narkose (laver selv apperaterne)
der kan jo værer forskel på den dose de får.
Angel's smertetærskel er bare høj, faktisk lidt upraktisk.
Får Tyson en torn i poten stopper han pænt op og venter på
at jeg fjerner den, Angel humper bare videre derud af
Da hun sprang op i bugen var det også kun fordi jeg selv så
at "noget" var på vej ud igennem trådene, hun var selv uberørt.

Jeg kan også se det når jeg leger pind med dem på volden i vildnisset,
hun tonser totalt uhæmmet igennem alt som en kampvogn
uden hensyn til sig selv, der planlægger Tyson mere en rute

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 22-11-07 11:39

On Thu, 22 Nov 2007 00:29:34 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Jeg kan også se det når jeg leger pind med dem på volden i vildnisset,
>hun tonser totalt uhæmmet igennem alt som en kampvogn

Kmapvognen Angel! *LOL*
Sådan er Maggie osse... og Vaks, mens Oy er en pivert.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 22-11-07 11:41

Leyna, skrev:

> Kmapvognen Angel! *LOL*
> Sådan er Maggie osse... og Vaks, mens Oy er en pivert.

Tyson har da på den hårde måde lært ikke at stå i vejen
når hun tonser afsted efter feks. en bold

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 22-11-07 11:37

On Wed, 21 Nov 2007 23:43:23 +0100, "Buffy" <buffyFJERN@tjekmig.dk>
wrote:

> [...]
>træt, da vi hentede ham. Coco- derimod- han var lige så hyper, da jeg

Maggie var meget, meget træt da jeg hentede hende i mandags, men
tirsdag var hun bare "på", og det er hun stadigvæk.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Leyna

Dato : 22-11-07 11:36

On Wed, 21 Nov 2007 23:28:51 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Jeg husker bare lappespray og gaffatape til næste gang

Jens, for F*nden da! Du er godt nok STYG!

>Vaks er vel ikke hyperaktiv, næppe mere end Tyson er.

Jo, men han kan dog dysses ned. Det kan Maggie så ikke bare sådan
lige. Og når Oy komemr hjem bliver det da helt galt, for han er lige
så hyper som Maggie, om ikke mere.

>Men da i er to om det må det da værer muligt for kongen at motionerer Vaks,
>så kan du gå nogle lange og rolige tur mend Maggie, hun jo må gerne bevæge sig.
>Jeg var jo alene med begge mine.

Jeg er alene om hundene. Kongen har ikke noget med dem at gøre rent
pligtmæssigt. Det er en fast aftale vi har indgået, så ingen probs
dér.

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Hm

Dato : 22-11-07 09:32

Hej Leyna
dejligt at det fortsat går godt. Hvis jeg var dig ville jeg ikke aceptere
nogen form for leg i mellem hundene, det går hurtig galt, jeg tror altså
godt du kan få dem til at holde sig i ro ved at gå i mellem hver gang med et
stort Nej, og inden længe fatter de det, så du kan nøjes med nej. Så kan det
jo også bruges når de må lege igen !!! Nej, er et praktisk ord, at lære sine
hunde.!!!

Kan du ikke lukke dem ud på skift, og gå en god tur med dem hver for sig??
Det er jo bare disse 10 dage, tænk på alle de gode år der bliver herefter,
og hundene tager ingen skade af o leg, Oy og Vaks kan jo tonse rundt når de
ses igen, men jeg ville stadig holde Maggie uden for indtil næste week-end.

Min damp hund kunne heller ikke holde sig i ro hun måtte simpelt hen drøne
rundt omkring bilen på 4. dagen, selvom det ikke var så godt, og hun var
trods alt alene, så jeg kan godt se hvordan det ville være hvis der havde
været en til.

Dejligt at høre at Tyson har fået det rigtig godt, godt at du tog ham med
hjem dengang.

Hold ud Leyna

Hanne/ som godt kan huske hvordan det var

Fra : Leyna

Dato : 22-11-07 11:49

On Thu, 22 Nov 2007 09:32:17 +0100, "Hm" <mishamai@hongnet.dk> wrote:

> [...]
>jo også bruges når de må lege igen !!! Nej, er et praktisk ord, at lære sine

Hehe... Jamen de kender skam godt ordet, men de lystrer bare ikke.
Jo, de lystrer, når de VED de har gjort/gør noget galt, men det er jo
ikke galt at lege, vel? *SUK*

>Kan du ikke lukke dem ud på skift, og gå en god tur med dem hver for sig??

Sagtens, og det bliver da osse gjort, men de savner hinandens selskab,
og jeg er osse ked af hele tiden at skulle isolere Vaks.

> [...]
>ses igen, men jeg ville stadig holde Maggie uden for indtil næste week-end.

Når Oy kommer hjem på søndag, så SKAL hundene deles op, men så har
Vaks i det mindste selskab af Oy. De to leger jo osse rigtigt godt
sammen.

> [...]
>trods alt alene, så jeg kan godt se hvordan det ville være hvis der havde

Jeg har så lige snakket med dyrlægen (skulle bestille tid til at få
fjernet sting alligevel), og hun sagde at de da gerne må lege, men at
jeg så må stoppe dem, hvis det bliver for vildt. Så nu vil jeg forsøge
at lade være med at være så hysterisk. *GG*
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 22-11-07 12:11

Leyna, skrev:
> [...]
> jeg så må stoppe dem, hvis det bliver for vildt. Så nu vil jeg forsøge
> at lade være med at være så hysterisk. *GG*

Jeg ville ikke lade dem lege sammen endnu.
Lyder lidt som den besked min egen dyrelæge gav mig dengang,
hun var faktisk ret brødbetynget da Angel stod der 3 dage efter med
tarmene på vej ud igennem stingene, af samme grund skulle jeg
også kun betale ½ pris i anden omgang, det var i erkendelse af
at hun havde rådet mig lidt dårligt sagde hun selv.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 22-11-07 15:42

> [...]
>jeg så må stoppe dem, hvis det bliver for vildt. Så nu vil jeg forsøge
>at lade være med at være så hysterisk. *GG*

Leyna, jeg vil sige som Jens, lad være med at lade dem lege overhovedet,
lige pludselig er det for vildt og så er det måske for sent. De tager ingen
skade af at være uden leg, det er kun dig som får det svært nej, jeg
syntes bestemt ikke du er hysterisk, du er omsorgsfuld, og det er kun godt.
Når du er komme igennem dette og du ser hvor fin hendes mave er om et par
mdr., så bliver du glad for at du tog det seriøst.

Hanne/ som godt ved det er svært lige nu

Fra : Leyna

Dato : 22-11-07 23:49

On Thu, 22 Nov 2007 15:41:38 +0100, "Hm" <mishamai@hongnet.dk> wrote:

> [...]
>Når du er komme igennem dette og du ser hvor fin hendes mave er om et par
>mdr., så bliver du glad for at du tog det seriøst.

som sagt har de leget lidt, men jeg holder naturligvis skarpt øje med
dem HELE TIDEN. Jeg skal nok passe godt på min tøs, men hun skal jo
heller ikke kede sig ihjel. Vaks har så været ude (han stak af fra mig
den slambert) at lege med Maggies og Oys mødre. Det var han vældig
tilfreds med at have fået lov til. Endelig nogle hunde han kunne modle
med.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 24-11-07 03:07

On Thu, 22 Nov 2007 23:49:28 +0100, Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

>Vaks har så været ude (han stak af fra mig den slambert)
>at lege med Maggies og Oys mødre. Det var han vældig tilfreds
>med at have fået lov til. Endelig nogle hunde han kunne
>modle med.

Han kunne hvad med?

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.dk/sjatliste.html

Lev, som døde du i morgen; lyt og lær, som levede du evigt.

Fra : Leyna

Dato : 24-11-07 14:58

On Sat, 24 Nov 2007 03:07:27 +0100, x Vuf x <sonpetnospam@nospampc.dk>
wrote:

>Han kunne hvad med?

Modle!

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-11-07 15:14

> Modle!

LOL Jeg troede at du mente "mosle", men så fik jeg da lært et nyt
ord.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : pwh

Dato : 24-11-07 15:17

Tove Krieger, skrev:

> LOL Jeg troede at du mente "mosle", men så fik jeg da lært et nyt
> ord.

Nu er Jysk jo ikke et helt rigtigt sprog

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 24-11-07 16:10

On Sat, 24 Nov 2007 15:13:49 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

>"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i en meddelelse

>LOL Jeg troede at du mente "mosle", men så fik jeg da lært et nyt
>ord.

d og s sidder ret tæt.og jeg har fede fingre, men det skal Sonja jo
ikke slippe afsted med at påpege, vel?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-11-07 16:37

> d og s sidder ret tæt.og jeg har fede fingre, men det skal Sonja
> jo ikke slippe afsted med at påpege, vel?

Selvfølgelig skal Sonja da ikke det. LOL Jeg havde nok en
mistanke om d og s.

Fra : x Vuf x

Dato : 26-11-07 04:45

On Sat, 24 Nov 2007 16:09:45 +0100, Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

>d og s sidder ret tæt.og jeg har fede fingre, men det
>skal Sonja jo ikke slippe afsted med at påpege, vel?

Hvorfor ikke det? Det plejer jeg da! :-þ

Fra : Leyna

Dato : 22-11-07 23:46

On Thu, 22 Nov 2007 12:11:23 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Jeg ville ikke lade dem lege sammen endnu.

De har faktisk leget lidt, men jeg bryder ind hvis det er ved at
udvikle sig til noget vildt, men Maggie keder sig guddommeligt.

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-11-07 09:50

> [...]

Giv dem en masse næse og hjerne arbejde, det trætter lige så meget som
fysisk arbejde.

M.V.H....Benny..

Fra : Leyna

Dato : 23-11-07 10:53

Og så fik jeg endlig taget et billede af tøsens sår.
Det kan ses her : http://www.leyna.dk/saar.jpg

Jeg må indrømme at jeg selv er meget sart, hvad sådanne billeder
angår, men jeg kan bare ikke se noget væmmeligt her, og sådan har det
faktisk set ud fra dag 1.

Den lille "plamage" op i mod brystpartiet har dog ikek været der hele
tiden. Den opdagede jeg i går aftes. Umiddelbart ligner det en lettere
hudafskrabning eller en let irriteret hud. Det holder jeg lige øje
med.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Hm

Dato : 23-11-07 11:06

> Jeg må indrømme at jeg selv er meget sart, hvad sådanne billeder
> angår, men jeg kan bare ikke se noget væmmeligt her, og sådan har det
> faktisk set ud fra dag 1.

Hej, Leyna, det ser vel nok pænt ud, nu er der trods alt næsten gået ½ delen
af den hårde tid

Hanne

Fra : Leyna

Dato : 23-11-07 12:18

On Fri, 23 Nov 2007 11:05:57 +0100, "Hm" <mishamai@hongnet.dk> wrote:

>Hej, Leyna, det ser vel nok pænt ud, nu er der trods alt næsten gået ½ delen
>af den hårde tid

Synes jeg jo osse at det gør. :)
Hun skal ha' taget stingene på fredag, så "kun" en uge mere.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Buffy

Dato : 23-11-07 11:13

"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i meddelelsen

> Og så fik jeg endlig taget et billede af tøsens sår.
> Det kan ses her : http://www.leyna.dk/saar.jpg

Det ser jo rigtig fint ud.
Det er godt nok et stort stykke, at de har skåret tøsen op.

Fra : Anette

Dato : 22-11-07 00:01

Leyna wrote:
> [...]
> vil, men så er det at jeg skiller dem. Er der nogle der har andre
> forslag? Der må da være andre der har været ude i det samme. Hvad har

Hunde viser kun sjældent at de har ondt. Det er vist noget med arven fra de
gamle ulvedage hvor en ulv der har ondt, bliver smidt ud af flokken - i
værste fald dræbt af flokleder, ergo er det ikke smart at vise at man ikke
er helt oppe på dupperne og klar til at bidrage til flokkens overlevelse ved
at tage med på næste jagt.

Min Dagmar er ikke den mest legende, så det var nemt nok at holde hende fra
det da hun var nyopereret, men hun er vant til at sove i sin stol - og det
der hoppen op og ned af den ret høje stol var svært at holde hende fra. Hun
vil også gerne træne/lege med mig, men det blev i de 10 dage konverteret til
"tænke-lege", altså fjollede små opgaver som at ligge ned og skubbe til en
bold med næsen, gå i 8-taller mellem mine ben, ligge i "borderdæk" med
hovedet helt nede på gulvet, apportere bolden ( det gider hun kun 2 gange -
så kan jeg selv hente den, kan jeg) , finde guffer rundt på gulvet i stuen,
når de to andre hunde var i haven o.s.v.
3-4 gange 10 minutter om dagen trættede hende mindst lige så meget som en
times agility. I de dage gik vi tur med hende alene - det nød hun meget, for
så var der tid til at snuse ordentligt, når de to andre
"fuld -fart -frem-og- gang-i-den-krudtrumper" ikke var med.

Held og lykke med projektet )

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 22-11-07 00:37

Anette, skrev:

> [...]
> vise at man ikke er helt oppe på dupperne og klar til at bidrage til
> flokkens overlevelse ved at tage med på næste jagt.

Godt at have i baghovedet hvis man får en ulv en dag

/Jens

Fra : Anette

Dato : 22-11-07 01:13

pwh wrote:

> Godt at have i baghovedet hvis man får en ulv en dag

Det har du! To styks ovenikøbet
Det er, i følge etologerne, ikke ret meget ud over udseendet, evolutionen
har ændret sig fra ulv til hund.
Hundes reaktions mønstre, kropssprog og flokadfærd er den samme som
ulves.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 22-11-07 01:29

Anette, skrev:

> Det har du! To styks ovenikøbet

Gisp...
Åh, heldigvis var det to tamhunde der lå og flæskede sig

> Det er, i følge etologerne, ikke ret meget ud over udseendet,
> evolutionen har ændret sig fra ulv til hund.
> Hundes reaktions mønstre, kropssprog og flokadfærd er den samme som
> ulves.

Kan man diskuterer fra nu af og til dommedag.
Personligt tror jeg der er stor forskel på tamhunde og vilde ulve.
Self kan man finde nogle træk der stadig er fælles,
men det kan man også mellem mennesker og aber

/Jens (som tror på evolution inden for arterne)

Fra : Anette

Dato : 22-11-07 19:51

pwh wrote:
> Kan man diskuterer fra nu af og til dommedag.
> Personligt tror jeg der er stor forskel på tamhunde og vilde ulve.

Der er der sikkert også - f.eks er det de færreste tamhunde der dræber den
hvalp som ikke har den nødvendige forståelse/respekt for hundesproget. Der
er formenligt lidt blidere konsekvens iblandt tamhundene. At tamhunde er
bevist avlet for at fremme bestemte egenskaber, gør jo ikke at de mister
alle de andre.F.eks En hyrdehund har som regel et velbevaret jagtinstikt -
selvom det er forsøgt avlet ud af hundene.
Derudover har jeg en grim fornemmelse af at de der etologer der har forsket
i ulve og hunde i årevis, har en rigtig god idé om hvad de taler om

> Self kan man finde nogle træk der stadig er fælles,

Som f.esk kropssprog, reflekser og flokadfærd

> men det kan man også mellem mennesker og aber

Der er ingen beviselig genetiske sammenfald mellem mennesker og aber - der
er der mellem hunde og ulve
Vi forstår heller ikke aberne pr intuition, Mennesker og aber forstår ikke
hinandens kropssprog ( f.esk tror vi at en abe smiler, når den reelt viser
at den er bange ved at trække mundvigene bagud) Hunde og ulve forstår
hinanden pr automatik - de har samme kropssprog.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 22-11-07 20:38

Anette, skrev:

> Derudover har jeg en grim fornemmelse af at de der etologer der har
> forsket i ulve og hunde i årevis, har en rigtig god idé om hvad de
> taler om

Og de er måske enige allesammen, jeg tvivler.
Meget af den slags forskning bygger i mine øjne på formodninger
og subjektive tolkninger af dyrenes adfærd.
Vi kan af gode grunde ikke spørge dem hvad der er rigtigt

> Som f.esk kropssprog, reflekser og flokadfærd

Der kan man sikker også finde sammenfald med andre dyreracer hvis
man leder godt nok.

> Der er ingen beviselig genetiske sammenfald mellem mennesker og aber
> - der er der mellem hunde og ulve

Så vidt jeg ved bygger det også på formodninger at hunde nedstammer
fra ulve, at der er genetiske sammenfald gør dem ikke nødvendigvis
til artsfæller som jeg ser det.

Jeg er bare lidt allergisk overfor for megen ulvesnak,
det er hunde jeg selv har, og ved ikke hvad jeg skal bruge det
til at de har nogle fællestræk med feks. ulve.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 22-11-07 22:14

pwh wrote:
> Og de er måske enige allesammen, jeg tvivler.

Ikke det hele - men de 6-7 bøger jeg har læst efterhånden, der er de enige
om
de adfærdsmæssige og kropsmæssige fællestræk hos hund og ulv. Så lidt enige
er de da - de er bare slet ikke enige om hvordan man som menneske skal
håndtere det sprog

> Meget af den slags forskning bygger i mine øjne på formodninger
> og subjektive tolkninger af dyrenes adfærd.

Tja - men hvorfor ikke lade tvivlen komme hundene til gode ?
Man kan jo se på sin egen hund og afprøve forskernes resultater .O)

> Der kan man sikker også finde sammenfald med andre dyreracer hvis
> man leder godt nok.

De fælles træk er der kun mellem dyr, der kan avle - som hund og ulv kan få
hvalpe med hinanden.

> Så vidt jeg ved bygger det også på formodninger at hunde nedstammer
> fra ulve, at der er genetiske sammenfald gør dem ikke nødvendigvis
> til artsfæller som jeg ser det.

Artsfæller er de vel heller ikke. Om de har været det , ved jeg ikke - men
bare det at de kan få fertilt afkom, må jo tyde på en vis sammenhæng.

> Jeg er bare lidt allergisk overfor for megen ulvesnak,
> det er hunde jeg selv har, og ved ikke hvad jeg skal bruge det
> til at de har nogle fællestræk med feks. ulve.

Prøv at læse noget om hundesprog - det er gør det lidt sjovere at se på sine
hunde, at kunne " se hvad de taler om" - især-selvfølgelig når man har mere
end en hund
Der er en verden til forskel på ulv og hund, tror jeg. Dyrenes vilkår er jo
vidt forskellige. Men meget af hundes adfærd og ikke mindst problematisk
adfærd har fundet naturlige forklaringer ved at studere ulve - og det synes
jeg da er fint

En mere jordnær forklaring er at mit læsen op på hundesprog har lært at mig
f.eks at gribe Philana INDEN hun muler Andy. Den arme hanhunds selvtillid
var tæt på nul, fordi møgtøsen bulldozede ham ned i enhver situation, tog
hans bold, hans kødben, hans madskål, mulede ham hver gang han var bare lidt
glad - helt uden Andy forsvarede noget som helst. Han blev bare mere og
mere stille og trist. Det var ligesom for sent at gribe ind når skaden var
sket.
Nu kan jeg se på hende når hun begynder at trække op ( det er sin sag med en
langhåret hund. Man kan jo næsten ikke se når hun løfter ørerne - og
stopper hende. Resultatet er at jeg har en gladere hanhund
Jeg kunne sikkert have lært at se Philanas "optræk" ved at nærstudere hende
noget mere - men bøgerne har lært mig noget om hvad jeg skulle holde øje
med, givet mig en genvej.....og så synes jeg samtidig at det er sjovt at
læse om ulve/hundeadfærd og kunne genkende de beskrevne situationer fra min
egen flok .O)
( husk når du har en eller to hunde, så har du en eller to kammerater - når
du har 3 eller flere så har du en flok, og så gælder der andre regler i
hundenes verden)

/ Anette

Fra : pwh

Dato : 23-11-07 10:42

Anette, skrev:

> Tja - men hvorfor ikke lade tvivlen komme hundene til gode ?

Det er så spørgsmålet om det kommer hunde til gode
at man drager paralleller til en anden race.
Jeg vælger at betragte en hund som en hund og ikke en ulv.

> Man kan jo se på sin egen hund og afprøve forskernes resultater .O)

Jeg foretrækker at gører mine egne erfaringer, det har jeg god succes med.
Som du selv skriver er der ikke enighed blandt "eksperterne"
i hvordan man skal bruge deres erfaringer i praksis alligevel.

> Artsfæller er de vel heller ikke. Om de har været det , ved jeg ikke
> - men bare det at de kan få fertilt afkom, må jo tyde på en vis
> sammenhæng.

Tyde på og måske og eventuelt er ikke nok til at jeg vil
bygge ret meget på det, om 30 år mener man noget helt tredje
når man har gravet et fossil af en urhund frem

> Prøv at læse noget om hundesprog - det er gør det lidt sjovere at se
> på sine hunde, at kunne " se hvad de taler om" - især-selvfølgelig
> når man har mere end en hund

Jeg synes nu at jeg læser mine hunde ganske glimrende,
også mit indtryk at de læser mig ganske godt.

> [...]
> er jo vidt forskellige. Men meget af hundes adfærd og ikke mindst
> problematisk adfærd har fundet naturlige forklaringer ved at studere

Så er vi jo til dels enige, jeg vælger bare primært at forholde mig
til mine ud fra at de er hunde i et moderne samfund og ikke vilde ulve.
Det tror jeg selv på at jeg kan bruge til mest i hverdagen.

> [...]
> helst. Han blev bare mere og mere stille og trist. Det var ligesom
> for sent at gribe ind når skaden var sket.

Det kan self have en relevans at man går mere i dybden hvis
man har en problemhund, det er jeg så selv forskånet for.
Om det er rent held eller fordi jeg har behandlet mine hunde
som hunde ved jeg af gode grunde ikke

> ( husk når du har en eller to hunde, så har du en eller to kammerater
> - når du har 3 eller flere så har du en flok, og så gælder der andre
> regler i hundenes verden)

Jeg føler mig overbevist om at selv om jeg fik en hund eller to
mere ville der for dem alle gælde den overordnede regel
at jeg egenrådene bestemte alt uden sliger i valsen.
Det er grunden til at jeg kun vil have hvalpe,
mine hunde skal fra start af lærer mine regler.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 24-11-07 21:40

pwh wrote:
> Jeg føler mig overbevist om at selv om jeg fik en hund eller to
> mere ville der for dem alle gælde den overordnede regel
> at jeg egenrådene bestemte alt uden sliger i valsen.

Jeg glæder mig til du får hund nummer tre )))
Du vil i den grad opdage at det ikke kun er dig der opdrager, men i
allerhøjeste grad også de to gamle.
Du sætter de overordene linier - ja - men hundene imellem, glem det

men jo - jeg vil vente og se hvad du skriver når du har 3 voksne hunde )

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 24-11-07 21:51

Anette, skrev:

> Jeg glæder mig til du får hund nummer tre )))
> Du vil i den grad opdage at det ikke kun er dig der opdrager, men i
> allerhøjeste grad også de to gamle.
> Du sætter de overordene linier - ja - men hundene imellem, glem det

Muligvis.
Men nu blander jeg mig jo heller ikke mere end højest nødvendigt
i mine hundes adfærd i forvejen, så hvorfor skulle jeg dog få en
interesse i det bare fordi jeg fik en mere

> men jo - jeg vil vente og se hvad du skriver når du har 3 voksne
> hunde )

Der kommer du nok til at vente meget længe, måske forgæves
Det fungerer faktisk udemærket med 2 hunde pt,
at jeg bliver skruk ind imellem må jeg bare bide i mig

/Jens

Fra : Hm

Dato : 25-11-07 10:40

> Der kommer du nok til at vente meget længe, måske forgæves
> Det fungerer faktisk udemærket med 2 hunde pt,
> at jeg bliver skruk ind imellem må jeg bare bide i mig

Hej Jens det lyder som en rigtig fornuftig beslutning du er kommet frem til

Hanne/ som også har haft to hunde

Fra : Leyna

Dato : 25-11-07 01:45

On Sat, 24 Nov 2007 21:40:18 +0100, "Anette" <abc@def.es> wrote:

>Jeg glæder mig til du får hund nummer tre )))
>Du vil i den grad opdage at det ikke kun er dig der opdrager, men i
>allerhøjeste grad også de to gamle.

Kan jeg godt nikke genkendende til. Her er det både mig OG Vaks der
opdrager.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Hm

Dato : 25-11-07 10:42

> On Sat, 24 Nov 2007 21:40:18 +0100, "Anette" <abc@def.es> wrote:

> Kan jeg godt nikke genkendende til. Her er det både mig OG Vaks der
> opdrager.
> --

Hej leyna, har du så fundet ud af hvem der har mest at sige

Hanne/ som helst vil bestemme

Fra : Leyna

Dato : 25-11-07 22:12

On Sun, 25 Nov 2007 10:42:08 +0100, "Hm" <mishamai@hongnet.dk> wrote:

>"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i en meddelelse

>Hej leyna, har du så fundet ud af hvem der har mest at sige

Det bilder jeg mig ind at jeg har!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Hm

Dato : 25-11-07 10:37

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse
> [...]
> Du sætter de overordene linier - ja - men hundene imellem, glem det
>
> men jo - jeg vil vente og se hvad du skriver når du har 3 voksne hunde

Helt enig med dig, der er stor forskel på at have 2 eller flere hunde der
sættes en anden dagsorden i hundenes verden.

Hanne/ som trives fint med 1 stk.