Udvid med både kablet og trådløst netværk
Fra : ulriklefevre@gmail.c~

Dato : 27-11-07 14:19

Jeg har et kablet netværk, der er koblet til internettet via Dyrup-
Sanderum Antenneforening. Det hele er opbygget omkring
antenneforeningens kabelmodem med indbygget 4 ports router - Zyxel 900
Prestige. Nu vil jeg gerne have udviddet netværket, da 4 porte ikke
rækker længere.

Jeg kommer jo ikke uden om Zyxel kabelmodem/router, så det er her jeg
skal have tilføje nogettil en af portene - uden at vide hvad. Skal det
være en ekstra router, en switch eller begge dele?

Jeg har også en forventning om, at det nok ikke er helt nemt at få de
enkelte dele til at tale sammen. Zyxel kabelmodem/routeren er låst, så
jeg kan godt glemme at lave ændringer i opsætningen.

Lefevre

Fra : Jørn Andersen

Dato : 28-11-07 00:17

On Tue, 27 Nov 2007 13:18:49 -0800 (PST), ulriklefevre@gmail.com wrote:

> [...]
>skal have tilføje nogettil en af portene - uden at vide hvad. Skal det
>være en ekstra router, en switch eller begge dele?

Hvis det eneste du vil opnå er at få flere prote, skal du kun have en
switch.
Den ene af den switch's porte forbinder du blot til en af portene i din
nuværende router.

Køber du fx en 8-ports switch, får du 6 porte ekstra til rådighed.
(1 mindre i din nuværende router og 1 af de 8 skal bruges til at
forbinde til routeren.)

>Jeg har også en forventning om, at det nok ikke er helt nemt at få de
>enkelte dele til at tale sammen.

Det brude køre helt uproblematisk. Der er ingen opsætning eller noget -
bare strøm til og så forbind til router og de enkelte PCere og hvad du
ellers har.
En simpel switch er bare en "fordeler".

Men du skriver i din overskift (ikke i teksten), at du også vil have
trådløst. SÅ skal du have fat i en switch med access-punkt.

Der er en særskilt gruppe til trådløst:
dk.edb.netvaerk.traadloest
- det kan sikkert godt betale sig at kigge gruppen lidt igennem for,
hvad man skal være opmærksom på.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 28-11-07 00:40

On Wed, 28 Nov 2007 00:16:42 +0100, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk> wrote:

>Men du skriver i din overskift (ikke i teksten), at du også vil have
>trådløst. SÅ skal du have fat i en switch med access-punkt.

Eller måske hellere et separat access-punkt - så kan det flyttes til at
give bedst dækning. Desuden kan din switch stadig bruges, selv om det
evt. bliver nødvendigt at skifte access-punktet.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : ulriklefevre@gmail.c~

Dato : 28-11-07 14:10

On 28 Nov., 00:40, Jørn Andersen <j...@jorna.dk> wrote:

> Eller måske hellere et separat access-punkt - så kan det flyttes til at
> give bedst dækning. Desuden kan din switch stadig bruges, selv om det
> evt. bliver nødvendigt at skifte access-punktet.

Tak for svar, det var lige præcis den usikkerhed jeg skulle have
fjernet.

Lefevre