VPN og delte mapper
Fra : Kim Hansen

Dato : 26-11-07 22:06

Hej,

Jeg har 2 positioner (A og B), der er en Zywall 2 plus begge steder.

Jeg har oprettet en VPN forbindelse mellem de 2 Zywall routere og den
oprettes fint.

Maskine A har IP 192.168.1.33 og maskine B har IP 192.168.2.33

Hvis jeg starter et filoverføringsprogram op på begge maskiner og bruger de
2 nævnte LAN adresser
så overføres filer uden problemer. VPN forbindelsen virker altså fint.

Der er dog en ting der driller, vi ønsker at dele mapper mellem de to
maskiner, altså Fil og udskriftdeling.
Dette har jeg ikke kunne få til at virke. Jeg har installeret IPX
protekollen på begge maskiner, men virker den gennem en
VPN forbindelse?

Er der noget specielt vi skal gøre for at kunne dele mapper (dem der er sat
som netværks mapper) og iøvrigt få det
til at fungerer som var det eet LAN netværk?

Venter med spænding på svar.

Mvh.

Kim.

Fra : fix

Dato : 27-11-07 11:54

"Kim Hansen" <Kim.B.Hansen@forum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sat som netværks mapper) og iøvrigt få det
> til at fungerer som var det eet LAN netværk?

Der skal være åbent for smbprotokollen port 137/139 og(eller?) 445 tcp/udp
- og subnetmasken mindst 255.255.252.0

finn

Fra : Kim Hansen

Dato : 27-11-07 20:14

> Der skal være åbent for smbprotokollen port 137/139 og(eller?) 445
> tcp/udp
> - og subnetmasken mindst 255.255.252.0
>
> finn

Med det svar du har givet er jeg stadig lidt i tvivl om IPX fungerer over en
VPN forbindelse.

Jeg har været nød til at slå firewall fra på begge maskiner for at få et
positivt resultat, selv om jeg har åbnet
for "Fil & udskriftsdeling" ( de omtalte porte ) i wim XP's firewall.

Er der andre her der har erfaring med at dele netværk over en VPN
forbindelse.?

mvh.

Kim.

Fra : Anders Majland

Dato : 27-11-07 21:26

> [...]
> for "Fil & udskriftsdeling" ( de omtalte porte ) i wim XP's firewall.
>
> Er der andre her der har erfaring med at dele netværk over en VPN

Jeg anvender windows almindelige fildeling igennem zyxel zwall's. Der der
måske driller dig er at det ikke er sikkert du kan bruge maskinernes navne.

Men prøv at tilgå de delte mappe via ipaddressen. altså \\192.168.1.33\mappe
og \\192.168.2.33\mappe

En anden ting der kan måske kan have en effekt er hvis den maskine tilhører
et domæne. Er der ikke hul på ovenstående så lig på domæen/workgroup
opsætningerne og retttighederne på de mapperne

Fra : Svend

Dato : 28-11-07 08:32

Anders Majland wrote:

> [...]
> et domæne. Er der ikke hul på ovenstående så lig på domæen/workgroup
> opsætningerne og retttighederne på de mapperne

Det kunne også være scopet på firewall reglen under xps firewall.
Standard er 255.255.255.0. Noget tyder på at de kunne være det når det
virker uden firewall.

Så finn har måske ret, ret scopet under exceptions på fil og
udskriftsdeling på firewallen.

--
Svend

Fra : Kim Hansen

Dato : 28-11-07 10:47

> [...]
> virker uden firewall.
>
> Så finn har måske ret, ret scopet under exceptions på fil og

Tak for svar begge to

Jeg lavede en opsætning i Win XP's firewall for port 137-139 og 445 hvor jeg
skrev følgende:

192.168.1.1,192.168.2.1/255.255.255.0

Og det virkede, nu er der hul igennem...

Ud fra det ser det ikke ud til at IPX protekollen virker over en VPN
forbindelse.

Tak for hjælpen.

Kim.

Fra : Svend

Dato : 28-11-07 11:01

Kim Hansen wrote:

> [...]
>
> Og det virkede, nu er der hul igennem...
>
> Ud fra det ser det ikke ud til at IPX protekollen virker over en VPN

Det er korrekt.

--
Svend