fjernstyring... xp og vista via internette~
Fra : Casper

Dato : 25-11-07 17:30

Hej

Skal ha sat noget fjernstyring op, så jeg kan bruge min ene computer via
internettet fra min bærbare når jeg er på tur. Alt fra at tjekke mail, fil
udveksling osv osv.

Så jeg søger et program af en art, der kan hjælpe mig.

Den pc jeg skal fjernadministrere sidder på en alm. tdc adsl speedstream
forbindelse og den pc jeg skal gøre det fra skal kunne gøre det via en
hvilken som helst forbindelse - over internettet (adsl, modem, bluetooth
mobil, 3 net osv).

Det er primært mellem to vista computere, men skal også kunne tilgås vi en
xp maskine.

Jeg kender til vnc, men har ikke mulighed for at sætte noget nat halløj op
ved modtager pc'en. Windows eget fjernskrivebord - virker det udover at
virke på et lan? kan ikke lige gennemskue hvordan!

Hvad vil I anbefale mig at bruge? Det skal være nemt. Det må gerne skulle
installeres. Skal køre automatisk i baggrunden på pc'en. Skal være sikkert.
Nogenlunde effektivt/hurtigt (afhængig af forbindelse selvfølgelig).

Det behøver nødvendigvis ikke at være gratis/freeware.

På forhånd tak for hjælpen. Skal I bruge flere oplysninger?

Vh. Casper

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 25-11-07 17:59

Den Sun, 25 Nov 2007 17:30:13 +0100 skrev Casper:

> [...]
> selvfølgelig).
>

> Det behøver nødvendigvis ikke at være gratis/freeware.

Se evt på logmein.com - det er en let løsning. Men du kan også klare dig
med fjernskrivebord eller vnc - så skal det blot sættes op korrekt.

/a

Fra : Casper

Dato : 25-11-07 18:38

"Andreas Lorensen" <andlo@fita.dk> skrev i en meddelelse

> Se evt på logmein.com - det er en let løsning. Men du kan også klare dig
> med fjernskrivebord eller vnc - så skal det blot sættes op korrekt.
>
> /a

Hej, og tak... prøver at kigge på det... men umiddelbart kan jeg ikke få det
til at virke f.eks. via bærbar på net via mobil 3g...

Men vil kigge videre på det og høre om andres forslag.

Casper

Fra : Søren Blom

Dato : 26-11-07 12:08

"Casper" <casper_awh@hotmail.com> skrev

> Men vil kigge videre på det og høre om andres forslag.

Hvad med Symantec PCAnywhere som du kan læse om på bl.a.
http://www.symantec.com/region/dk/press/n060426_dk.html

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-07 12:14

Hej Casper.

Jeg ville bruge Windows eget.
Du skal blot enable det (husk du SKAL have kode på for at remote desktop
virker) og fange din PC hjemme via din externe IP adresse. (myip.dk så kan
du se hvilken IP du har hjemme på din pc)

\\Henrik

Fra : fix

Dato : 26-11-07 13:55

"Henrik (6000)" <news2(AT)cpq(DOT)dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> virker) og fange din PC hjemme via din externe IP adresse. (myip.dk så kan
> du se hvilken IP du har hjemme på din pc)

og så skal du have åbnet port 3389 tcp til din maskine, hvis du har en
firewall/router/natboks imellem dit net og internettet.
Med VNC er det port 5900.

finn

Fra : Sune Storgaard

Dato : 26-11-07 19:27

"fix" <fix@faxe.dk> skrev i en meddelelse

> og så skal du have åbnet port 3389 tcp til din maskine, hvis du har en
> firewall/router/natboks imellem dit net og internettet.
> Med VNC er det port 5900.

Man kan diskutere hvor sikkert/klogt det er at have en VNC stående åben udaf
til.

Er budgettet til det, ville jeg investere i en VPN router, og så kalde hjem
til lan'et , hvor man så mere sikkert kan benytte rdp eller vnc.

Fra : Casper

Dato : 26-11-07 22:30

Hej

> [...]
>
> Er budgettet til det, ville jeg investere i en VPN router, og så kalde
> hjem til lan'et , hvor man så mere sikkert kan benytte rdp eller vnc.

Hvilken VPN router ville du anbefale? Skal være nem at sætte op /
superbruger venlig Og ikke koste kassen, men skal være ok selvfølgelig.

Tak,

Casper

Fra : brian

Dato : 28-11-07 09:24

Hejsa

Din ven hedder openvpn. Gratis men ikke uden at arbejde lidt for
opsætning.

Linux software der også har en installer til windows.

Men du må nok lige regne med et par timer til læsning og opsætning den
førstegang du skal lave vpn server.

Jeg brugte selv ca 4 timer på at sætte den op førstegang

www.openvpn.org

Følg Howto slavisk...................!!!!!!

Man kan altid lege når man har fået det op at køre

Hilsen

Brian

Fra : fix

Dato : 27-11-07 11:48

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> skrev i en meddelelse
> "fix" <fix@faxe.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan diskutere hvor sikkert/klogt det er at have en VNC stående åben
> udaf til.
enig!
> Er budgettet til det, ville jeg investere i en VPN router, og så kalde
> hjem til lan'et , hvor man så mere sikkert kan benytte rdp eller vnc.

Jeg har indtil nu ikke hørt eller set at Windows Terminal Client er hacket.
har haft 6 servere med dette uden vpn igang i flere år!
- men ok, er man usikker, brug vpn.
finn

Fra : Casper

Dato : 27-11-07 18:06

Hej og tak for alle jeres bud.

Noget der er sikkert og nemt og ikke kræver opsætning router, nat, vpn
halløj - men bare virker?

Men hvis det er... Kan jeg så bare sætte en router op efter en tdc
speedstream?

Vh. Casper

Fra : brian

Dato : 28-11-07 09:38

>Noget der er sikkert og nemt og ikke kræver opsætning router, nat, vpn
>halløj - men bare virker?

Papir og blyant

>Men hvis det er... Kan jeg så bare sætte en router op efter en tdc
>speedstream?

Ja man kan bare sætte en router op efter speedsteam men om man skal
sætte sig lidt ind i opsætning kommer an på ens internetforbindelse .

En router giver dog også en del sikkerhed og det for relativt lidt
arbejde med opsætning.

Fra : Jake

Dato : 07-12-07 11:59

> Noget der er sikkert og nemt og ikke kræver opsætning router, nat, vpn
> halløj - men bare virker?

Hvis du sidder med et Speedstream 4100 ADSL modem er der vist ikke noget
brugerinterface du kan logge ind på (dermed er port forwarding opsætningen
ukendt).
Hvis du kører Vista, skal du finde en anden VNC server end den jeg har
anbefalet
da den ikke er vista-kompatibel / stabil.

Jeg vil anbefale dig at købe en router med indbygget ADSL-modem. Hvis din
TDC-forbindelse er en Annex A forbindelse
skal du have en router med indbygget ADSL modem som understøtter Annex A.
Hvis TDC-forbindelsen er en Annex M, skal du have en router med indbygget
ADSL modem, der understøtter Annex M. Fritzbox (www.avm.de) er et godt bud
på en god
router, men den understøtter kun Annex A, hvilket giver en begrænsning på
den upload-hastighed den kan traine til (max 1mbit). En Fritzbox Annex A
virker
også på en Annex M, men den vil kun traine til ca. 1mbit i upload selvom din
ADSL-forbindelse har mere end 1mbit i upload.

Når du har fået styr på den del, kan du gå videre med følgende punkter:

[1] Download VNC Free Edition for Windows (executable)

http://www.realvnc.com/cgi-bin/download.cgi

[2] Netværksvejen fra din ADSL-box til PCen, skal være åben på port
5900. Det vil sige, at du skal sørge for at forwarde port 5900 til
alle enheder på netværksvejen. Hvis netværksvejen f.eks. hedder
ADSL-modem (192.168.178.1) -> Router (192.168.178.2) -> PC (192.168.178.3)
skal du forwarde således:

Log ind på ADSL-modem: Forward port 5900 til 192.168.178.2
Log ind på router: Forward port 5900 til 192.168.178.3

Den lokale IP-adresse på PCen (som i eksemplet er 192.168.178.3) finder du i
mappen netværksforbindelser
ved at dobbeltklikke på den LAN eller WLAN forbindelse som PCen bruger, og
så skifte til fanebladet
"understøttelse" (engelsk: support).

[3]
Åbn for port 5900 i firewallen på den PC, som du gerne vil have adgang til.
Firewall-opsætningen finder
du i mappen Kontrolpanel (Firewall->Undtagelser->Tilføj port)

[4] Installer VNC Free Edition Viewer for Windows på den computer, som du
bruger når du skal
connecte til PCen derhjemme. Indtast den offentlige IP-adresse i vieweren
for at åbne
forbindelsen. Den offentlige IP-adresse finder du ved at åbne en browser på
hjemmepc'en
og gå til siden www.myip.dk

Fra : Flemming André Frede~

Dato : 22-02-08 12:04

Den Fri, 07 Dec 2007 11:59:12 +0100 skrev Jake:

> [...]
> vieweren for at åbne
> forbindelsen. Den offentlige IP-adresse finder du ved at åbne en browser

Lidt sent, men bedre sent end aldrig.

Det eneste du behøver er: http://www.teamviewer.com/da/index.aspx

Virker til Vista!

Virker super fint. Har prøvet næsten alt derude, men denne slår dem alle.

/FAF