IP adresse problem
Fra : Jens Thomsen

Dato : 25-11-07 13:07

Jeg har en bærbar med Windows XP, som jeg dels bruger hjemme og dels ude i
verden.
Jeg har en intern server stående med Remote Desktop på, som internt skal
tilgås fra 192.168.1.100 og eksternt fra min eksterne IP på hostnavnet.

Nu vil jeg så gerne have at jeg kan anvende hostnavnet både internt og
eksternt.

Een løsning er at have et script, der pinger 192.168.1.100 og kan den finde
den, så lægger en en linie i hosts filen med denne IP og hostnavnet.
Kan den ikke, så fjerner den den.
Dette er jo et hack og ikke super lækkert.

Jeg har forsøgt at give den trådløse router samme hostnavn som det eksterne
navn ved at angive det i dens indstillinger, men det fungerede ikke.

Er der ikke en lækker løsning?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-11-07 15:31

On Sun, 25 Nov 2007 13:06:34 +0100, "Jens Thomsen" <jt@nej.nej> wrote:

> Er der ikke en lækker løsning?

Jo, den hedder DNS.

Sæt din server derhjemme til at køre en DNS-server med dit eget
domænenavn og din server som host (A-record), og sæt dem op som
resolver for alt andet. Ret derefter din DHCP-server, så den uddeler
serverens adresse som DNS-server i stedet for din udbyders.

-A