switch
Fra : SB

Dato : 16-11-07 20:30

Hej

Er ved at bygge hele huset om og vil så have netstik 11 forskellige steder i
hytten
Kan jeg bare købe en switch med 12 udgange, trække et kabel til hver stik
fra den, og så koble de PC på jeg nu har lyst til?

Har hørt noget om det kan give noget IP konflikt

Søren

Fra : Brian Kals

Dato : 16-11-07 20:36

"SB" <sobo@SLETTESofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan jeg bare købe en switch med 12 udgange, trække et kabel til hver stik
> fra den, og så koble de PC på jeg nu har lyst til?

Ja det kan du fint.

> Har hørt noget om det kan give noget IP konflikt

Du skal jo have en router foran den switch, den giver så IP´er til dem der
er koblet på. Så du burde ikke få nogle konflikter

> Søren

Mvh
Brian

Fra : SB

Dato : 16-11-07 20:48

"Brian Kals" <esa1@houge.spamfree.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du skal jo have en router foran den switch, den giver så IP´er til dem der
> er koblet på. Så du burde ikke få nogle konflikter

Var lidt for at undgå routeren, da de og jeg ikke er ret gode venner

Søren

Fra : Brian Kals

Dato : 16-11-07 21:23

> Var lidt for at undgå routeren, da de og jeg ikke er ret gode venner

Hvis du ikke vil have en router, skal du have externe IP´er fra din internet
udbyder.
Bruger du en switch alene, får du netop konflikter, da der så ikke er IP´er
nok til alle dine tilslutninger.

> Søren

Mvh
Brian

Fra : Leonard

Dato : 16-11-07 21:29

On Fri, 16 Nov 2007 20:48:29 +0100, SB wrote:

> Var lidt for at undgå routeren, da de og jeg ikke er ret gode venner

Uden router kan du som hovedregel kun tilslutte en enhed, som så får
ip-adressen af din udbyder.
Ellers skal du købe en forbindlese, der giver dig de 11 ip-adresser.

Du står dog bedst ved at blive gode venner med en router, så har du
meget bedre styr på hvad der sker.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Michael Jensen

Dato : 16-11-07 23:18

Leonard skrev:

> [...]
> Ellers skal du købe en forbindlese, der giver dig de 11 ip-adresser.
>
> Du står dog bedst ved at blive gode venner med en router, så har du

Enig. En router behøver ikke være så slem at sætte op. Ej heller dyr. Du
kan dog godt undgå konflikterne med en switch alene, men får du kun én
IP, fra din udbyder, så er du kun online med én computer (med
switch-løsningen). De andre computere får så en lokal IP og så længe du
ikke duplikerer denne så er der ingen problemer - men heller ingen
adgang til nettet.
Routeren gør det at den får denne ene IP, som den så "deler" med dine
computere (11 - eller flere om du vil) - derfor vil du så være i stand
til at være online med 11 computere på én gang. Alternativt kan du finde
en udbyder som tilbyder 11 IP-adresser, men det billigste og nemmeste
vil være router-løsningen...

Håber det var svar nok.

--
Michael Jensen
DSL Stationen - stedet for os med bredbånd

Fra : N_B_DK

Dato : 17-11-07 01:52

"Michael Jensen" <mdj2000@webspeed.dk> wrote in message

>De andre computere får så en lokal IP

Ja en 169.XXX.XXX.XXX adresse hvilket betyder nul netærk.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : SB

Dato : 17-11-07 14:23

> "Michael Jensen" <mdj2000@webspeed.dk> wrote in message

> Ja en 169.XXX.XXX.XXX adresse hvilket betyder nul netærk.

> [...]

Lader til jeg skal finde mig en router der er til at finde ud af og ikke det
skrammel til Linksys jeg har nu.

Søren

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 17-11-07 20:46

SB wrote:
> "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Lader til jeg skal finde mig en router der er til at finde ud af og ikke det
> skrammel til Linksys jeg har nu.
>
> Søren

Hej Søren

Nu er en router ikke "bare" router - en "router" er:
*router
*NAT
*web-server
*(tftp/ftp-klient)
*telnet-server
*PPPoE klient
*DHCP-server [LAN-side]
*DHCP-klient [WAN-side]
*firewall (evt. stateful)
*Firewall mange gange med stærkt begrænset antal samtidige forbindelser
*Wireless med dingenoter en masse
*(Modem, ADSL,ATM,POTS...)
*Indbygget switch/hub - endnu flere porte at holde styr på...
*(DMZ-porte, flere firewalls)
*(USB-port til fil-server)
*...

Tror da pokker det er svært/indviklet...

-

Kig enten på ny firmware til Linksys:

http://wiki.openwrt.org/TableOfHardware?action=show&redirect=toh
http://wiki.openwrt.org/OpenWrtDocs/Hardware/Linksys/WRT54G

-

Eller:

Kan nogen finde en bedre router med samme eller bedre faciliteter til
den pris?:

ca. 1400kr
AirPort Extreme Base Station:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/wa/RSLID?mco=3AE0C296&fnode=home/shop_mac/mac_accessories/airport_wireless&nplm=MB053

Airport Extreme i ny udgave - med 802.11b/g/a/n draft på 2,4+5GHz - og
IPv6 understøttelse (IPv4 understøttes selvfølgelig også):

http://www.apple.com/airportextreme/specs.html
Citat: "...
Wi-Fi Protected Access™ (WPA/WPA2)
Interfaces
* One Gigabit Ethernet WAN port for connecting a DSL or cable modem
* Three Gigabit Ethernet LAN ports for connecting computers or
network devices
* USB port for connecting a USB printer or USB external hard drive
* 802.11n wireless
Channels 1-13, 36-140 approved for use in Europe
[På 5GHz båndets kanal 100,104,108...140 må man sende med 1000mW ! Jeg
ved ikke hvad AirPort Extreme Base Station sender med her...]
PC with Windows XP (SP2) or Windows Vista, CD drive, Ethernet or
wireless networking capability
...."

Designing AirPort Networks 10.5 + Windows (Manual):
http://manuals.info.apple.com/en/Designing_AirPort_Networks_10.5-Windows.pdf
Citat: "...
[Side 57 IPv6:]
Choose Node or Tunnel from the IPv6 mode pop-up menu, depending on the
method you were instructed to use.
By default, “Allow Teredo tunnels” and “Allow incoming IPSec
authentication” are selected.
To use an IPv6 firewall, you need an AirPort Extreme 802.11n Base
Station *with* gigabit Ethernet.
...."

-

October 15, 2007 Apple AirPort Extreme Reviewed: Dual-Band Draft 11n for
Everyone:
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30188/96/
Citat: "...
Virtually no WPA2 throughput loss
Doesn’t work on both 2.4 GHz and 5 GHz simultaneously
No SPI firewall
The AirPort Extreme is powered by a Marvell 88F5281 processor and a
Broadcom BCM5397 gigabit switch.
...."

13 Aug 2007 AirPort Base Station Upgraded to Gigabit Ethernet:
http://db.tidbits.com/article/9110
Citat: "...
I was able to top 90 Mbps in Wi-Fi to Ethernet and Wi-Fi to Wi-Fi
transfers, where one computer was transmitting full bore to another
Apple says that their new gigabit Ethernet base station is up to 50
percent faster for wireless-to-wired links, which would put it closer to
150 Mbps, a speed achieved on the few gigabit Ethernet-based Draft N
routers from other manufacturers
...."

September 10, 2007 AirPort Extreme Base Station with Gigabit Ethernet:
http://www.macworld.com/2007/09/reviews/airportextreme/index.php
Citat: "...
In the 5GHz band, the AirPort Extreme can use a *wide* channel,
employing twice the frequency as standard 802.11b and 802.11g channels.
This enabled us to achieve a consistent rate of 140 Mbps from the
AirPort Extreme 802.11n network interface in an Intel Core 2 Duo
Macintosh transmitting to a Gigabit Ethernet-equipped Mac attached to a
local area network (LAN) port on the base station.
Wired LAN-to-WAN speeds now top 70 Mbps
...."

September 20, 2007 Airport Extreme gigabit ports help wireless, too:
http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2007/09/20/airport-extreme-gigabit-ports-help-wireless-too
Citat: "...
Interoperation with an Intel 802.11n card was a bit of a letdown at only
34Mbps, despite the AEBS' recent 802.11n Draft 2.0 certification
...."

-

Nærmeste konkurrenter:

July 09, 2007 D-Link Xtreme N Gigabit Router:Draft 2.0 arrives:
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30087/96/

August 08, 2007 Netgear RangeMax NEXT Wireless-N Router - Gigabit
Edition Review:
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30116/96/
Citat: "...
WNR854T
Marvell-based Wi-Fi Certified 802.11n Draft 2.0 router with gigabit WAN
and LAN.
Pros
• Gigabit WAN and LAN with excellent routing speed
• 90 Mbps maximum throughput with 40 MHz channel
Cons
• 2.4 GHz band only
• Not neighbor-friendly in "up to 300Mbps" mode
Firewall - The SPI+NAT firewall is pretty basic. Both Port Forwarding
and triggered port forwarding is supported.
But the ability to handle 72 simultaneous connections puts it in the
current #2 spot behind the D-Link DIR-655.
...."

Buffalo Nfiniti Dual-Band Router: Double your Draft 11n fun:
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/29885/96/
Citat: "...
WZR-AG300NH
• Two radios for simultaneous 2.4 and 5GHz band support
• Automatic wireless security setup
• IPv6 support
• Simple priority-based QoS
Cons
Not Draft 1.10/2.0 compliant [endnu?]
But those of you hoping to put the AG into service for BitTorrent or
other P2P filesharing will be a bit disappointed with its ability to
support simultaneous connections. I was able to reliably achieve only 64
simultaneous (32 up, 32 down) connections.
The 11a radio supports only four of the eight channels allowed in the
U.S. (36, 40, 44 and 48)
...."

hilsen

Glenn

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-11-07 14:36

SB wrote:

> Lader til jeg skal finde mig en router der er til at finde ud af og ikke det
> skrammel til Linksys jeg har nu.

Hvilken router har du og hvad er det du ikke kan finde ud af?

Jesper Poulsen

Fra : SB

Dato : 18-11-07 20:33

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken router har du og hvad er det du ikke kan finde ud af?
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

er en linksys EFSR41 version 4,2
skal logge på firmaets PC, men selv om jeg har åbnet de rigtige porte (9200
til 9400) bliver den ved med at stå og falde ud konstant, ene øjeblik er der
internet, næste ikke ikke, sådan for hver 2 - 3 sekund.

så lidt umulig at hente de data ned jeg har behov for.

kobler jeg min PC direkte til nettet uden om routeren, så er der ingen
problemer

Søren

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-11-07 23:14

SB wrote:

> er en linksys EFSR41 version 4,2

Kender den ikke. Kan du bruge en Linksys WRT54GL?

> kobler jeg min PC direkte til nettet uden om routeren, så er der ingen
> problemer

WRT54GL er en rigtig god router der er lige til at gå til.

Jesper Poulsen

Fra : SB

Dato : 19-11-07 07:11

> Kender den ikke. Kan du bruge en Linksys WRT54GL?

> WRT54GL er en rigtig god router der er lige til at gå til.
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Hedder nu også BEFSR41, om det gør nogen forskel

er ved at bygge hus, og vil have 10 - 11 internetudtag i det, så skal bare
have fundet en måde hvordan jeg gør det nemmest, havde en ide om en switch
kunne bruges, men lyder til at være en dum ide.

Søren

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-11-07 07:49

On Mon, 19 Nov 2007 07:11:04 +0100, "SB" <sobo@SLETTESofir.dk> wrote:

> er ved at bygge hus, og vil have 10 - 11 internetudtag i det, så skal bare
> have fundet en måde hvordan jeg gør det nemmest, havde en ide om en switch
> kunne bruges, men lyder til at være en dum ide.

Nej, det er ikke en dum idé. Normalt har små hjemmeroutere bare ikke
så mange porte, og derfor skal du i stedet bruge både en router og en
switch.

-A

Fra : Michael Jensen

Dato : 17-11-07 14:39

N_B_DK skrev:
> "Michael Jensen" <mdj2000@webspeed.dk> wrote in message

> Ja en 169.XXX.XXX.XXX adresse hvilket betyder nul netærk.

Du kan selv tildele en IP: 192.168.0.100 - så er der netværk men nul
internetadgang. :)

Fra : N_B_DK

Dato : 19-11-07 03:00

> Du kan selv tildele en IP: 192.168.0.100 - så er der netværk men nul
> internetadgang. :)

Tak det var jeg slet ikke klar over ;) (ironi kan forekomme)

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-11-07 14:35

Leonard wrote:

> Ellers skal du købe en forbindlese, der giver dig de 11 ip-adresser.

Problemet bliver så oftest at al trafik mellem IP-adresserne skal ud
over internet-forbindelsen.

Jesper Poulsen

Fra : Flemming André Frede~

Dato : 19-11-07 16:04

Den Sun, 18 Nov 2007 20:33:07 +0100 skrev SB:

> [...]
>
> så lidt umulig at hente de data ned jeg har behov for.
>
> kobler jeg min PC direkte til nettet uden om routeren, så er der ingen

Du kan med fordel opdatere firmware versionen i den router, hvis du ikke
allerede har gjort det.

Alternativt kan du lave din egen router, enten ud af en gammel +233MHz PC
med fx. 2 stk. netværkskort eller købe et soekris board med CF sokkel
( http://www.cortexsystems.net/shop/net4501_da/?currency=DKK ), og
installere PF-Sense ( http://www.pfsense.com/ ) eller Monowall ( http://
m0n0.ch/wall/ ).

Der er også WRAP og andre "små" computere du kan bruge, men den hurtigste
løsning er nok at genbruge en gammel PC. Evt. underklokket med en passiv
køler på CPU, hvis du syntes den larmer for meget

Installationen kan laves på et CF kort, forbundet til IDE porten med en
"CF til IDE adapter". Du kan også installere direkte på en HD, eller du
kan bruge floppydisk og en CD (som der bootes fra).

Har lavet flere soekris/monowall installationer, kører 100% stabilt. Den
første jeg satte op, for en små 4 år siden, er ikke gået ned en eneste
gang.

En anden god router dist. er Coyote Linux ( http://www.coyotelinux.com/
products.php?Product=coyote ). Den kan være på en enkelt floppydisk.
Mener den kræver en 486MHz?? Minder meget om Monowall, men er mere simpel
at gå til. Du kan hente "Windows Disk Creation Wizard v2.24.0" fra
Coyotes hjemmeside og lave din egen router-floppy fra Windows.. lettere
kan det vist ikke gøres.

Monowall, pfsense og Coyote har alle et administrativt webinterface. Jeg
mener personligt ikke at de er svære at administrere, men kræver
selvfølgelig at man ved hvad man gør.

Med monowalls CD/floppy løsningen, kan du have flere floppydisks med hver
deres konfiguration, fx. en backup af en fungerende konfiguration. Med
Coyote-Linux er det bare at lave en ny floppy hvis noget går galt.

Anyway, der er router distributioner nok, så du behøver evt. ikke at gå
ud og anskaffe dig en dyr all-in-a-box router, eller rode med buggy
firmware. En gammel PC og et par netværkskort er nok.

Hvis du er hook på at prøve, så prøv Coyote først, den er ret simpel at
bruge, og den virker perfekt til formålet.

/FAF