Email & IP
Fra : Rune Jensen

Dato : 15-11-07 12:22

1. Efterhånden er der flere og flere, som ikke modtager emails, jeg sender.
Dette gælder fra hvilkensomhelst konto, om den er webbaseret, som Hotmail,
Gmail, eller min egen konto.

2. Jeg har fundet ud af, at min (eller min udbyders?) IP er blevet logget i
flere spamdatabaser, bl.a. honeypotproject. Selvom jeg ikke har afsendt
spam.

Har de to ting noget med hinanden at gøre. Eller kan min udbyders status
have indflydelse på min afsendelse af emails fra f.eks. Hotmail, selvom jeg
gør det fra nettet. Andre, som har været i samme situation.

PS. Der er nogle bestemte, som _altid_ modtager mails fra mig uden
problemer.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-11-07 12:46

"Rune Jensen" <runeofdenmark@hotmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> status have indflydelse på min afsendelse af emails fra f.eks.
> Hotmail, selvom jeg gør det fra nettet. Andre, som har været i samme

Der er flere ting i dette.

Hvilke DNSBL er din udbyder havnet i, og hvilke DNSBL anvender dine modtagere.

Din udbyder kan være i flere forskellige DNSBL, som alle har hver deres grad af
seriøsitet og funktion.

Hvis vi kigger på din posting IP-adresse så er den blacklistet mange steder.

http://cbl.abuseat.org/lookup.cgi?ip=80.72.152.132
http://psbl.surriel.com/listing?ip=80.72.152.132
http://www.senderbase.org/senderbase_queries/detailip?search_string=80.72.152.132
http://www.dnsbl.manitu.net/lookup.php?value=80.72.152.132
http://bl.csma.biz/cgi-bin/listing.cgi?ip=80.72.152.132&src=lax
http://www.sorbs.net/lookup.shtml?80.72.152.132

Nu kender jeg ikke til netværket bag din offentlig IP-adresse, men noget tyder på du
enten har en fejlkonfigureret mailserver, du har en maskine med trojan, vira, spyware
osv. eller du egentligt er bevidst spammer.

--
Bjarke Andersen

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-11-07 13:21

"Bjarke Andersen" skrev...

> [...]
> tyder på du
> enten har en fejlkonfigureret mailserver,

Og hvordan ser man så det?

> du har en maskine med trojan, vira, spyware

Den skulle være clean nu, men stadig får jeg at vide, den er spærret?

> osv. eller du egentligt er bevidst spammer.

Nej. Men jeg har set de mails, som skulle komme fra min maskine på én af
spamdatabaserne, og bortset fra, de er allerhelvedes kedelige, så ville jeg
ikke sende den slags ud. Læg iøvrigt mærke til, der står "Det er ikke
sikkert, vedkommende spammer. Det kan også være en hijacket computer".
Bortset fra det. Jeg har rodet med det meget længe nu, og kan ikke finde ud
af, hvad som er galt, siden jeg ikke kan komme af med det. Antivirus hjælper
ikke. Har brugt antispyware altmuligtremover. Sidste, jeg læste, var en
mulig infektion med Storm Worm. Men jeg kunne ikke finde nogen tegn på, det
var den. Skal man bare skyde den for at være human?

MVH
Rune Jensen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-11-07 14:42

> Og hvordan ser man så det?

Tjekker sin opsætning for specielt åbne proxies

> Den skulle være clean nu, men stadig får jeg at vide, den er spærret?

Listerne opdaterer nødvendigvis ikke sig selv, og kan heller ikke vide om
du har fjernet dine vira, trojaner osv.
Så du skal igang med det store arbejde at fjerne dig selv fra disse lister
og det gør du via de links der stod i forrige mails og læser instrukserne
på listernes hjemmesider.

> Læg iøvrigt mærke til, der står
> "Det er ikke sikkert, vedkommende spammer. Det kan også være en
> hijacket computer".

Jeg sagde heller ikke at du var, men du kunne være.

> [...]
> altmuligtremover. Sidste, jeg læste, var en mulig infektion med Storm
> Worm. Men jeg kunne ikke finde nogen tegn på, det var den. Skal man

Hvis du ikke er sluppet af med den, så bliver du hurtigt listet igen. Men
du må søge hjælp i andre fora der vedrører antivirus, trojaner osv.,
alternativt reinstallere maskinen fra bunden af.

--
Bjarke Andersen

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-11-07 00:08

"Bjarke Andersen" skrev...
> "Rune Jensen" crashed Echelon writing

> Tjekker sin opsætning for specielt åbne proxies

Hvor...? Jeg har fået at vide, det ikke er nok med en softwarefirewall eller
IPscanner?

> Listerne opdaterer nødvendigvis ikke sig selv, og kan heller ikke vide om
> du har fjernet dine vira, trojaner osv.

Nej... men jeg kunne se på én af listerne, at sidste angreb var foretaget
ca. 6 timer inden jeg skrev her. Dvs.

Hvis det er min maskine helt éntydig, som den IP henviser til, så er den
IKKE ren, for der havde jeg undersøgt den for alt muligt

> Så du skal igang med det store arbejde at fjerne dig selv fra disse lister

Kan jeg så ikke gøre, før jeg er helt sikker på, det ikke er fra min
maskine.

> Jeg sagde heller ikke at du var, men du kunne være.

OK. Fair nok.

> Hvis du ikke er sluppet af med den, så bliver du hurtigt listet igen. Men
> du må søge hjælp i andre fora der vedrører antivirus, trojaner osv.,
> alternativt reinstallere maskinen fra bunden af.

Det er jeg klar over, men jeg må have så meget hjælp som muligt til at
forstå hvor min IP kommer ind i billedet først. Også, så det ikke sker igen.
Det er ikke noget, jeg har oplevet før, og ikke noget som er særligt sjovt,
så jeg vil gerne kunne undgå det igen.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-11-07 14:09

Rune Jensen wrote:

> 1. Efterhånden er der flere og flere, som ikke modtager emails, jeg
> sender. Dette gælder fra hvilkensomhelst konto, om den er webbaseret,
> som Hotmail, Gmail, eller min egen konto.

Hvilken SMTP server bruger du ved afsendelse? Specifikt: kører du selv
SMTP fra din egen maskine eller bruger du udbyderens SMTP server?
(eksempelvis Gmail SMTP).

--
Jesper Lund

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-11-07 23:50

"Jesper Lund" skrev...

> Hvilken SMTP server bruger du ved afsendelse? Specifikt: kører du selv
> SMTP fra din egen maskine eller bruger du udbyderens SMTP server?
> (eksempelvis Gmail SMTP).

Jeg har ikke selv SMTP, ved ikke, hvordan det sættes op Jeg bliver
blocket, hvadenten jeg bruger Gmail eller Hotmail fra Outlook Express -
eller om jeg gør det via nettet. Selv fra mit eget domæne (men kun nogle
gange). Det er selvfølgelig så stadig fra min egen maskine, så det kan vel
spores dertil lige meget hvad, også selvom man sender via webbrowseren?.

Hvordan kan de vide, at den IP dækker over én maskine og ikke et netværk?

MVH
Rune Jensen

Fra : Uni Bull

Dato : 15-11-07 21:53

"Rune Jensen" <runeofdenmark@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> have indflydelse på min afsendelse af emails fra f.eks. Hotmail, selvom
> jeg gør det fra nettet. Andre, som har været i samme situation.

Jeg har oplevet præcis det samme ved en datakort-opkobling på 3.

Jeg er entydigt af den overbevisning, at det er din opkobling der er
problemet -
altså din udbyder af internetforbindelse...
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-11-07 23:57

"Uni Bull" skrev...
> [...]

> problemet -
> altså din udbyder af internetforbindelse...

Jeg er på internt netværk i vores bebyggelse, som Cirque så står for.
Hvordan kan de spore min maskine udfra det netværk, og sige så éntydigt, at
det er den, som er problemet? Derudover, så er IPen forsøgt taget af én af
spamdatabaser engang i januar. Dette har jeg ikke gjort, har slet ikke
vidst, den var registreret på det tidspunkt (men jeg ejede den - ja), og
hvorfor skulle andre gøre det for mig - forsøge at få den IP af databasen?

Mit problem er så, at jeg kan ikke lave en ny forspørgsel om at blive taget
af, før jeg er helt sikker på, det er ikke min maskine, som er problemet.
Nogle af disse databaser truer/lover, at forsøger man for mange gange, og
der stadig er problemer, så ryger man på permanent.

Hvad gjorde du så? Skal jeg skifte udbyder?

MVH
Rune Jensen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-11-07 10:02

> Jeg er på internt netværk i vores bebyggelse, som Cirque så står for.
> Hvordan kan de spore min maskine udfra det netværk, og sige så
> éntydigt, at det er den, som er problemet?

Egentlig burde du vide dette, da vi ikke kender dit netværk og den linje du
er på.

Hvis I er flere personer bag IP-adressen 80.72.152.132, så behøver det ikke
være præcis din computer den er gal med, men en anden i bebyggelsen.

Internettet vil kun se og opfatte din IP-adresse udaf til på internettet
som er 80.72.152.132.

Hvis IP-adressen er tildelt dig og kun dig, så er det en computer i dit
hjem den er gal med.

> [...]
> ikke gjort, har slet ikke vidst, den var registreret på det tidspunkt
> (men jeg ejede den - ja), og hvorfor skulle andre gøre det for mig -

Mere der tyder på flere brugere bag samme IP-adresse.

> [...]
> mange gange, og der stadig er problemer, så ryger man på permanent.
>
> Hvad gjorde du så? Skal jeg skifte udbyder?

Du må kontakte Cirque og bede dem om at løse problemet, de kan med rette
udstyr spore sig frem til synderen.
Du kan osse belære Cirque om evt. at lukke for SMTP trafik på deres netværk
undtaget igennem deres egen SMTP server. Så kunne dette problem muligvis
være undgået.

--
Bjarke Andersen

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-11-07 12:16

Bjarke Andersen" skrev...

> [...]
> som er 80.72.152.132.
>
> Hvis IP-adressen er tildelt dig og kun dig, så er det en computer i dit

Mange tak. Hvis dette passer, så svarer det 100% til min opfattelse af
virkeligheden. Men som sagt, jeg _ved_ ikke specielt meget om netværk, kan
kun gætte.

Nu har jeg så haft e-trust antivirus i et par år. Dette antivirus genkender
ikke malware, som downloader/storm worm. Det vidste jeg ikke, før jeg læste
det. Troede kunderne var ligeglad med den forskel, og at et antivirusprogram
også skal tage f.eks. storm worm. Men altså: Jeg kan have haft 8 forskellige
vira/malware de sidste 2 år, som Etrust ikke genkender, men som nu er
fundet med Fsecure. Hermed skrotter jeg Etrust.

> Mere der tyder på flere brugere bag samme IP-adresse.

Ja, flere skyldige. Det tror jeg nemlig også

> [...]
> netværk
> undtaget igennem deres egen SMTP server. Så kunne dette problem muligvis

Det vil jeg gøre - når min maskine er helt ren eller formatteret om. Det
næste må være virus/sikkerhedsgrupperne.

Tak for svar.

MVH
Rune Jensen

Fra : Uni Bull

Dato : 17-11-07 00:01

> [...]

Hvilket alt andet lige er det alt overvejende mest sandsynlige
konfiguration...

Jeg er helt enig med Bjarke. Du skal kontakte Cirque og meddele dem, at den
IP du (og boligforeningen) tildeles tidligere har været spammet fra og de
skal
derfor sørge for tildeling af en "ren" IP. Alt andet er helt og aldeles
utilfredsstillende!

> Det vil jeg gøre - når min maskine er helt ren eller formatteret om. Det
> næste må være virus/sikkerhedsgrupperne.

Hvis du har kørt en bare nogenlunde anerkendt antivirus på din computer, så
behøver du efter min mening ikke at geninstalle alt... Med mindre du stadig
er
usikker på, om din maskine er befængt

Hvis Cirque ikke straks vil sørge for tildeling af anden IP, så var mine
penge
røget til en anden udbyder.

Når du i øvrigt kun har problemer med en del - og ikke alle - modtagere, så
hænger det formodentlig sammen med hvilken (om nogen) spam-liste de enkelte
mailservere kontrollerer op imod.

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-11-07 10:23

On Sat, 17 Nov 2007 00:01:00 +0100, "Uni Bull" <Noway@here.nu> wrote:

> Du skal kontakte Cirque og meddele dem, at den IP du (og boligforeningen)
> tildeles tidligere har været spammet fra og de skal derfor sørge for
> tildeling af en "ren" IP. Alt andet er helt og aldeles utilfredsstillende!

Hvordan forestiller du dig, det skulle fungere i praksis? Hver gang en
eller anden i foreninen får inficeret sin maskine med noget snask, så
skal hele foreningen have nye IP-adresser? Og de adresser kan så
aldrig bruges igen, fordi de er listet i nogle spam-lister? Tror du,
man som udbyder kan få nogle nye adresser til delt, når de gamle er
'brugt op' på den måde?

I øvrigt mener jeg at huske, at brugerne i en boligforening ikke deler
adresser hos Cirque.

-A

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-11-07 12:17

"Asbjorn Hojmark" skrev...

> I øvrigt mener jeg at huske, at brugerne i en boligforening ikke deler
> adresser hos Cirque.

Så kunne jeg godt tænke mig at vide - hvorfor har jeg to IP-adresser, er det
ikke ressourcespild? Jeg har jo også en 10.x.x.x (tror jeg det er) - hvorfor
skulle jeg have sådan én, hvis ikke den anden IP er til netværket? Eller
også er jeg den eneste på det netværk, som igen har en IP til min PC?

Jeg søger netop en ret grundig forklaring på hvordan og hvorfor. Så hvis du
ved det, kan du besvare disse spørgsmål?

MVH
Rune Jensen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-11-07 12:31

On Sat, 17 Nov 2007 12:16:37 +0100, "Rune Jensen"
<runeofdenmark@hotmail.com> wrote:

> hvorfor skulle jeg have sådan én, hvis ikke den anden IP er til netværket?

Jeg mener at huske, at man som Cirque-kunde er firewall-beskyttet, og
det er derfor, man ikke har en offentlig adresse på sin egen pc. (Det
er ikke det samme som at man deler den offentlige adresse med andre).

Men tag dog fat i Cirque. De skulle jo være de første til at vide det.

-A

Fra : Uni Bull

Dato : 17-11-07 20:54

> Hvordan forestiller du dig, det skulle fungere i praksis?

Ja det har jeg desværre ikke noget rigtigt godt bud på...
Men jeg kan, som en bruger der har været i samme situation ved
opkobling hos "3", konstatere, at selvom jeg ikke har været i nærheden
af spam, virus el. lign., så havde jeg problemer med den IP jeg fik
tildelt. I en sådan situation får jeg bestemt ikke den vare jeg har betalt
for - og det er selvsagt ikke tilfredsstillende.
Nu ved jeg naturligvis ikke hvordan der er stykket sammen i Bjarkes
boligforening, men alt andet lige, så kan én kunde dårligt stå til ansvar
for en anden kundes eventuelle misbrug af en IP...

Den eneste umiddelbare løsning må være at få en offentlig IP - så ved
du da i det mindste, at hvis du får problemer, så er det din egen skyld...!?
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 18-11-07 13:08

"Uni Bull" <Noway@here.nu> crashed Echelon writing

> Nu ved jeg naturligvis ikke hvordan der er stykket sammen i Bjarkes
> boligforening, men alt andet lige, så kan én kunde dårligt stå til
> ansvar for en anden kundes eventuelle misbrug af en IP...

Vi har en fælles ADSL som skiftes ud med noget fiber om nogle måneder, men
jeg har nu ikke noget problem, der er Rune som har.

> Den eneste umiddelbare løsning må være at få en offentlig IP - så ved
> du da i det mindste, at hvis du får problemer, så er det din egen
> skyld...!?

Løsning er at kontakte Cirque og få dem til at kontrollere situationen, det
er deres netværk.

--
Bjarke Andersen

Fra : Uni Bull

Dato : 18-11-07 15:21

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> jeg har nu ikke noget problem, der er Rune som har.

Ups - undskyld.

> Løsning er at kontakte Cirque og få dem til at kontrollere situationen,
> det
> er deres netværk.

Helt enig!

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-11-07 15:11

"Uni Bull" skrev...

> Helt enig!

Det vil jeg gøre.

Én ting: Ved at søge på min IP og forskellige andre ord, har jeg fundet tre
andre med samme IP som mig indenfor den tid, jeg har haft denne IP. Altså må
det være en IP til selve netværket og ikke min unikke IP -> Der er minimum 3
andre med den IP udadtil.

Min/netværkets IP er kompromiteret, og jeg er sikker - eller næsten sikker -
på, min PC har haft virus, så der er en sandsynlighed for, den bærer en del
af skylden (omend jeg altså ikke har kunnet finde storm worm med snart 5
eller seks forskellige detekteringsprogrammer). Men det må der være andre på
netværket, som helt sikkert har, siden IPen er forsøgt whitelistet på i
hvert fald én spamdatabase, lang tid før, jeg blev opmærksom på det.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-11-07 15:14

> [...]
> denne IP. Altså må det være en IP til selve netværket og ikke min
> unikke IP -> Der er minimum 3 andre med den IP udadtil.

På dit udstyr i hjemmet bør du kunne se hvilken IP-adresse du har fået
tildelt. Din router/modem eller hvad du nu har fra Cirque, det kan du så
sammenligne mod den IP resten af verden ser dig fra www.myip.dk eller
80.72.152.132 som du postede fra.

--
Bjarke Andersen