Netværks kabel
Fra : Kim Hansen

Dato : 12-11-07 09:45

Jeg lavede forleden et 20 meter cat 5 kabel til et IP cam, men det virkede
ikke. Jeg målte det igennem for
dårlig forbindelse m.m men det var ok. Jeg havde sat trådene i RJ 45
stikket, så de sad parvis ved siden af hinanden.

Hvad betydning har det at man samler stikkene efter T568A i begge ender, i
forhold til at sætte de 4 par
ved siden af hinanden, også på samme måde i begge ender.
I begge tilfælde føres trådene jo fra samme punkt på stik 1, til samme punkt
på det modstående stik.?

Mvh.

Kim Hansen.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 12-11-07 09:56

Kim Hansen wrote:
> [...]
> forhold til at sætte de 4 par
> ved siden af hinanden, også på samme måde i begge ender.

Du har selv givet svaret

Det ene virker, det andet gør ikke.

Der er 4x2 kabler i et UTP kabel. Til 10/100 Mbit sender
man i ét par og modtager i et andet.

Det er lavet sådan, at strømmen er balanceret i et kabelpar,
så der går lige meget strøm den ene vej i det ene og den
anden vej i det andet. Så er kablet mere immunt over for
støj.

Laver du kablet forkert, altså fører signalet frem vha én leder
i et par, og tilbage ved en leder i et andet par gælder dette så
ikke længere og du har et problem.

For korte kabler kan man være heldig at det virker, men ikke 20m.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 12-11-07 16:52

Hej
Det har stor betydning, ledningerne er snoet 2 og 2 inde i kablet, og de 2
som er snoet sammen er et par,
der er også forskel på hvor mange snoninger der er pr meter, på de 4 par.
Siglanet overføres ved spændings forskel imellem de 2 ledninger er er i et
par, og hvis 2 snoet ledninger udsættes for støj,
stiger spændinger ligemeget på begge ledninger, og derved ændres forskelden
i mellem ledningerne næsten ikke.

Hilsen Johannes