Flere offentlige (RIPE) adr. på LAN siden ~
Fra : Ukendt

Dato : 11-11-07 09:04

Hej

Jeg har fået tildelt nogle offentlige IP-adresser fra TDC og har en Linksys
RVS4000 router.
Mit problem er at sætter jeg den i den "Operation Mode" som hedder "Router"
kan jeg ikke hitte ud af hvordan jeg får tastet korrekte data ind i den
statiske route tabel (den vil ikke acceptere 0.0.0.0 som destination).

Kan nogen hjælpe?

Mvh, Brian

Fra : fix

Dato : 11-11-07 11:54

"Brian Vind" <find-den-her: www.qrz.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> "Router" kan jeg ikke hitte ud af hvordan jeg får tastet korrekte data ind
> i den statiske route tabel (den vil ikke acceptere 0.0.0.0 som

måske, hvis du prover at forklare hvad du vil opnå!
Den statiske routetabel er udgående, så 0.0.0.0 er ikke valid her.
Nu kender jeg ikke RVS4000, men du skal som udgangspunkt have en router der
kan sættes til flere IPadresser på WAN siden hvis du skal have glæde af
flere IPadresser. Det kan ikke mange af de små soho routere!

finn

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-07 12:37

> [...]
> der kan sættes til flere IPadresser på WAN siden hvis du skal have glæde
> af flere IPadresser. Det kan ikke mange af de små soho routere!

Det duer ikke at jeg sætter dem på WAN siden, der har jeg jo allerede en
adresse.

Mit setup:

WAN addesse: 87.58.248.146
LAN adresser: 87.49.143.64/29 (255.255.255.248)
Routerens LAN side har fået denne adr.: 87.49.143.65.

Min ISP (TDC) forwarder al trafik til nettet 87.49.143.64/29 til min WAN
adr. ( 87.58.248.146) og routeren skal derfor sættes op til dette, og her
opstår problemet

Mvh, Brian

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-11-07 14:40

On Sun, 11 Nov 2007 09:04:18 +0100, "Brian Vind" <find-den-her:
www.qrz.com> wrote:

> [...]

>kan jeg ikke hitte ud af hvordan jeg får tastet korrekte data ind i den
>statiske route tabel (den vil ikke acceptere 0.0.0.0 som destination).

Hvad er det helt præcis du vil opnå ???

Med en bredbåndsrouter er der normalt kun behov for een offentlig
ip-adresse. Computerne bag routeren får lokale ip-adresser af
routerens DHCP-server, og routeren NAT'er (dvs oversætter) mellem den
offentlige og de lokale ip-adresser.

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-07 15:08

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> wrote in message

> Hvad er det helt præcis du vil opnå ???

Jeg har behov for at kunne teste setups med egen offentlig IP-adr. Derfor
skal jeg have et setup som kan ovenstående.

Mvh, Brian

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-11-07 15:35

On Sun, 11 Nov 2007 15:08:01 +0100, "Brian Vind" <find-den-her:
www.qrz.com> wrote:

>Jeg har behov for at kunne teste setups med egen offentlig IP-adr. Derfor
>skal jeg have et setup som kan ovenstående.

Ok.

Maskinerne med offentlige ip-adresser skal placeres foran (på
WAN-siden) af din router. Medmindre dit kabel/ADSL moden har flere
RJ45 stik skal du have en switch foran routeren...

Alternativt kan du anvende din router som simpel switch - Deaktiver
DHCP-serveren i routeren og forbind ADSL/Kabel modem til routerens
LAN-side i stedet for WAN-siden. Men i dette tilfælde skal du
de-aktivere windows fil-og-printerdeling på alle maskinerne, ellers er
der betydelig risiko for at du kommer til at dele filer med hele
internettet...

<mlr>

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-11-07 17:18

> [...]

> WAN-siden) af din router. Medmindre dit kabel/ADSL moden har flere
> RJ45 stik skal du have en switch foran routeren...

Med TDC Bredbånd (adsl) er der to offentlige ip-adresser med i prisen.
Jeg har så sat en switch i lige efter TDCs adsl-modem. Fra denne switch
er der sat kabler hen til to routers, som hver får tildelt en af de to
offentlige TDC ip-adresser.

Nuvel! Jeg har selvfølgelig prøvet at sende data mellem de to routers og
ud fra det jag kan observere på lysdioderne på TDCs adsl-modem og
switchen, så sender switchen pakkerne direkte mellem routerne. Pakkerne
ryger altså ikke "ud på internettet" gennem afsender routeren for så at
vende tilbage igen til den anden router.

Så for at lave det OP vil, skal han nok ha' to forskellige ISPer.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-11-07 12:27

On Sun, 11 Nov 2007 15:35:26 +0100, Michael Rasmussen
<michael@invalid> wrote:

> Maskinerne med offentlige ip-adresser skal placeres foran (på
> WAN-siden) af din router.

Nej.

Brian har et setup, hvod udbyderen router et mindre net til ham med
hans routers WAN-adresse som next-hop. Det er et helt almindeligt
setup til professionel brug.

-A

Fra : Hans

Dato : 11-11-07 16:12

Brian Vind wrote:

> Jeg har behov for at kunne teste setups med egen offentlig IP-adr.
> Derfor skal jeg have et setup som kan ovenstående.

Du mener vel egne offentlige ip-adresser?

Det giver ikke nogen mening at have et tildelt /29 net som private adresser
på lan-siden igennem NAT, hvilket din RVS4000 begrænser dig til.

Du skal have fat i noget andet grej hvis du skal udnytte dit /29 net som et
offentligt ip-range, f.eks. Cisco ASA 5505 eller Zyxel Zywall 5 hvis det
stadigvæk skal være til at betale.

Der er nok størst chance for at finde hjælp til opsætningen hvis du vælger
Cisco'en.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-07 08:25

Hej Hans

> Du mener vel egne offentlige ip-adresser?
Ja

> Det giver ikke nogen mening at have et tildelt /29 net som private
> adresser på lan-siden igennem NAT, hvilket din RVS4000 begrænser dig til.
Det som nok snyder mig er, at den inviterer til det. Man kan i dens
opsætning vælge om den skal agere som gateway eller router. Vælger jeg
router ser det desværre bare ud til at den fortsat vil køre NAT og det er
der festen åbenbart stopper.

> [...]
> det stadigvæk skal være til at betale.
>
> Der er nok størst chance for at finde hjælp til opsætningen hvis du vælger

Jeg går efter Cisco. Fandt ud af at et alternativ er en Cisco 871 (den er
lidt billigere)

/Brian

Fra : fix

Dato : 12-11-07 09:44

> [...]
> der festen åbenbart stopper.

> Jeg går efter Cisco. Fandt ud af at et alternativ er en Cisco 871 (den er

med det sædvanlige forbehold, at ting kan altid gøres på flere måder end man
tror,
kan jeg ikke se at du får en "sand" test af det du vil.
Du kan nå en "sand test af indgående" eks ved at have adgang til en
terminalsession til en server på et andet net, og bruge eks en browser
herfra og hjem.

Sagt på en anden måde, vil test fra din ene IP til de anden ikke involvere
udbyderens indgang.

finn

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-11-07 14:59

On Sun, 11 Nov 2007 14:39:44 +0100
Michael Rasmussen <michael@invalid> wrote:

> Hvad er det helt præcis du vil opnå ???

Det kunne jo være, at han ville have flere webservere kørende på port
80. Det kunne også være, at han ville have flere https servere kørende.
Der kan være utallige grunde til at ønske flere IP.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-11-07 15:30

On Sun, 11 Nov 2007 14:58:59 +0100, Michael Rasmussen <mir@miras.org>
wrote:

Michael Rasmussen - Er det nu dig igen. Kan du ikke overveje skifte
navn. Indimellem bliver jeg dæleme forvirret og usikker på om det er
dig eller mig der har skrevet et indlæg

>Det kunne jo være, at han ville have flere webservere kørende på port
>80. Det kunne også være, at han ville have flere https servere kørende.
>Der kan være utallige grunde til at ønske flere IP.

Det er for så vidt korrekt...

Men det er jo ikke nødvendigvis den optimale løsning at køre med flere
offentlige ip-adresser. Så det er vel rimeligt at vide hvad manden vil
opnå, inden vi skråsikket fortæller ham om løsningen...

<mlr>

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-11-07 16:25

On Sun, 11 Nov 2007 15:29:39 +0100
> [...]

> offentlige ip-adresser. Så det er vel rimeligt at vide hvad manden vil
> opnå, inden vi skråsikket fortæller ham om løsningen...

Hvis du vil have flere https servere aktive, skal du have flere
offentlige IP, da en IP kun kan have et certifikat - hvis altså ikke
den besøgende browser skal brokke sig

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-11-07 12:35

www.qrz.com> wrote:

> [...]
> "Router" kan jeg ikke hitte ud af hvordan jeg får tastet korrekte
> data ind i den statiske route tabel (den vil ikke acceptere 0.0.0.0

Du forsøger at lave en gateway of last resort (default route)?

Jeg kender ikke routeren, men når jeg bladrer i manualen, synes jeg
ikke umiddelbart, det ser ud til, at den overhovedet kan det. Desuden
ser det ikke ud til, man kan kombinere router-mode med NAT, og du vil
vel gerne køre NAT for dine interne brugere?

Se fx på en Cisco 871 i stedet. Den kan det du ønsker.

-A

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-07 18:01

> Se fx på en Cisco 871 i stedet. Den kan det du ønsker.

Har købt en sådan for knap 4000,- men om den vil når jeg beder den om det,
ikke på vilkår
Er desværre ikke på nogen måde bevandret i Cisco, men andre er måske?

Mvh, Brian

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-11-07 18:06

On Mon, 12 Nov 2007 18:01:06 +0100, "Brian Vind" <find-den-her:
www.qrz.com> wrote:

> Har købt en sådan for knap 4000,- men om den vil når jeg beder den
> om det, ikke på vilkår

Så beder du den ikke om det på den rigtige måde.

- Opret et ekstra VLAN (fx 2) til de pågældende servere
- Læg det nye IP-net på VLAN-interface'et (int vlan2).
- Lav standard NAT for VLAN 1 men ingen NAT for VLAN 2.

-A