Afbryde sender i linksys-router
Fra : Søren Midtiby

Dato : 10-11-07 15:22

Kære gruppe.

Vi har lige købt en router, som kun skal bruges til kabel-forbindelse.
Vi vil nemlig gerne undgå stråling mest muligt, og vil derfor gerne vide,
hvordan vi slukker helt og aldeles for senderen på vores

linksys router WRT54GC

Forhandleren siger noget med "SSID broadcast diasable", men det løser i
hvert fald ikke problemet.

Håber på snarligt svar

mvh

Søren Midtiby

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-11-07 16:16

Søren Midtiby wrote:

> Vi har lige købt en router, som kun skal bruges til kabel-forbindelse.
> Vi vil nemlig gerne undgå stråling mest muligt, og vil derfor gerne
> vide, hvordan vi slukker helt og aldeles for senderen på vores

Du afbryder strømmen til routeren.

--
Jesper Lund

Fra : Ole C

Dato : 10-11-07 16:40

Søren Midtiby skrev blandt andet:

> Vi vil nemlig gerne undgå stråling mest muligt, og vil derfor gerne
> vide, hvordan vi slukker helt og aldeles for senderen på vores
> linksys router WRT54GC

Hvis det er radiobølger du vil undgå, så må du bede DR, TV2 og alle de andre
om at slukke senderne, som er årsag til langt højere stråling i dit hjem end
det en lille router kan præstere.
Alternativt bygge dit hus om til et Faraday-bur:
http://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage

--
vh Ole C.

Fra : Max

Dato : 10-11-07 16:46

Hej Ole

> Hvis det er radiobølger du vil undgå, så må du bede DR, TV2 og alle
> de andre om at slukke senderne, som er årsag til langt højere
> stråling i dit hjem end det en lille router kan præstere.

Der er ikke teknisk dækning for disse påstande.

--
Mvh Max

Fra : Ole C

Dato : 10-11-07 16:50

Max skrev blandt andet:

> Der er ikke teknisk dækning for disse påstande.

Mener du at routerens feltstyrke er højere end den syndflod af radiosignaler
vi i øvrigt bombarderes med?

--
vh Ole C.

Fra : Max

Dato : 10-11-07 18:14

Hej Ole

> Mener du at routerens feltstyrke er højere end den syndflod af
> radiosignaler vi i øvrigt bombarderes med?

Ja, meget endda.

--
Mvh Max

Fra : Ole C

Dato : 10-11-07 18:42

Max skrev blandt andet:

> Ja, meget endda.

Gider du forklare?

--
vh Ole C.

Fra : Max

Dato : 10-11-07 19:36

Hej Ole

> Gider du forklare?

Det er noget besværligt at forklare, men som sammenligning
kan det fortælles at for en af de 300 meter høje tv master gælder
det at man er under den tilladte strålingsværdi når man er 200 m
væk, på et Wlan er man under den tilladte strålingsværdi når man
er 5-6 cm væk. Da de fleste jo bor i lange afstande til tv og radio-
master modtager de strålingsmængder der ligger mange tusind
gange under den tilladte grænse. Strålingsniveauets styrke falder
med kvadratet på afstanden, så afstande dæmper disse signaler
utroligt meget.

--
Mvh Max

Fra : Ole C

Dato : 10-11-07 20:41

Max skrev blandt andet:

> [...]
> gange under den tilladte grænse. Strålingsniveauets styrke falder
> med kvadratet på afstanden, så afstande dæmper disse signaler

Jeg er nogenlunde klar over de forhold. Men der må eksistere en formel hvor
man kan lægge værdier ind for udstrålet effekt fra senderens antenne og
afstanden fra antennen - evt. andet? - for at få det til at give mening.
For hvis jeg tager udgangspunkt i dit tal om at 200 m er "sikker" afstand
fra en FM-radiosender, der udstråler for eksempel 50 kW, så får jeg det til,
at den tilsvarende sikkerhedsafstand fra en router der udstråler 100 mW, er
0,0004 m - altså under en halv mm? Medmindre der netop er andre forhold som
skal med i billedet - eller at jeg regner helt forkert.......
--
vh Ole C.

Fra : Max

Dato : 10-11-07 21:01

Hej Ole

> altså under en halv mm? Medmindre der netop er andre forhold som skal
> med i billedet - eller at jeg regner helt forkert.......

Ja det bliver små tal der skal regnes med, efter nærmere eftersyn fandt
jeg at sikkerhedsafstanden på en 60 KW TV mast faktisk er 70 meter
og så fandt jeg ud af at der er forskel i grænseværdierne for WLan
i forhold til TV. Grænseværdien for Wlan ligger noget højere oppe.
Jeg ved ikke hvorledes disse ting påvirker dine udregninger.

--
Mvh Max

Fra : Ole C

Dato : 10-11-07 21:33

Max skrev blandt andet:

> [...]
> i forhold til TV. Grænseværdien for Wlan ligger noget højere oppe.
> Jeg ved ikke hvorledes disse ting påvirker dine udregninger.

Og jeg er nok heller ikke frisk nok til at regne på det nu....
Men mon vi ikke kan blive enige om, at risikoen ved at gå rundt i et hus med
en trådløs router tændt, er nogenlunde på niveau med at bo i Gladsaxe?
Og så har vi endda slet ikke nævnt mobil- og trådløse telefoner, mikro-ovne
osv.....

--
vh Ole C.

Fra : Max

Dato : 10-11-07 23:06

Hej Ole

> Men mon vi ikke kan blive enige om, at risikoen ved at gå rundt i et
> hus med en trådløs router tændt, er nogenlunde på niveau med at bo i

Helt sikkert, jeg tror ikke rigtig på faren ved så lav stråling som vi
snakker om her. Computeren indeholder jo f.eks. også en lille
sender og det gør armbåndsuret såmændt også. Og selv om vi
slukker for det hele, ja så har vi jo stadigvæk strålingen fra
rummet som vi jo ikke rigtigt kan gøre noget ved :)

--
Mvh Max

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 11-11-07 10:43

On Sat, 10 Nov 2007 15:21:44 +0100, "Søren Midtiby"
<soren@_slettes_midtiby.dk> wrote:

> [...]
>
>linksys router WRT54GC
>
>Forhandleren siger noget med "SSID broadcast diasable", men det løser i
Kender ikke en Linksys, men hvis der er noget a la "Radio on/off" er
du på rigtig kurs.

/Hans

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-11-07 17:39

On 10 Nov., 15:21, "Søren Midtiby" <soren@_slettes_midtiby.dk> wrote:
> [...]
>
> linksys router WRT54GC
>
> Forhandleren siger noget med "SSID broadcast diasable", men det løser i

Det lader ikke til at du har fået et brugbart svar endnu..

Men der skulle da meget gerne være et punkt i routeren hvor du kan
disable Wlan´et. Efter du har valgt noget med "disable Wlan" skal
routeren højt sansynligt genstarte, og så er det trådløse slået fra.
Alternativt kan du pille antennen af, hvorefter det ikke er meget den
udstråler.

Prøv at se om det kan lade sig gøre under wireless tap´en og basis
opsætningen.. Der burde du kunne vælge disable fra "mode" dropdown
menuen?

for mig har den stråling nok ikke noget at betyde, men mere at naboer
ikke kobler sig på forbindelsen.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 11-11-07 21:30

Bjarke Hansen <bjarke_h@hotmail.com> wrote in

> [...]
>
> Prøv at se om det kan lade sig gøre under wireless tap´en og basis
> opsætningen.. Der burde du kunne vælge disable fra "mode" dropdown

Det kan man ikke på WRT54GC. Men man kan på mange af de andre modeller
WRT54G, WRT54GS, WRT54GL osv.

//flemming

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-11-07 18:29

Bjarke Hansen wrote:

> Alternativt kan du pille antennen af, hvorefter det ikke er meget den

Og så risikere en afbrænding af senderen?

Jesper Poulsen

Fra : Søren Midtiby

Dato : 11-11-07 18:09

Jeg siger tak for de mange gode svar..

Jeg bytter den på tirsdag.

mvh

Søren Midtiby

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 12-11-07 18:57

Søren Midtiby wrote:
> Jeg siger tak for de mange gode svar..
>
> Jeg bytter den på tirsdag.

Jeg synes det virker lidt overdrevet at bytte produktet alene pga.
strållingen - som værdigt argument kan jeg bedre acceptere at prisen
uden wireless er lavere og man ikke skal bruge wireless. Men der er
måske noget som jeg har overset ? Kan du ikke prøve at fortælle om
hvilke tanker du gør i forhold til at du ikke vil have en 2.4 GHz sender
i huset ?

Og det er faktisk alvorligt ment, da jeg kan forestille mig at folk med
denne opfattelse kan få det meget vanskeligt i fremtiden da flere og
flere produkter benytter trådløs kommunikation.

Jørn

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-11-07 19:26

Jørn Hundebøll wrote:

> hvilke tanker du gør i forhold til at du ikke vil have en 2.4 GHz sender
> i huset ?

http://ing.dk/artikel/65849

Jesper Poulsen