adgang til LAN-server via trådløst AP og r~
Fra : jenner4000@gmail.com

Dato : 09-11-07 13:35

Jeg har en server forbundet til min D-Link gigabit switch, som så har
et D-Link 650 tilsluttet via kabel (brugere forbinder trådløst til
denne).

Mit spørgsmål er hvordan jeg får hul igennem til serveren for mine
trådløse klienter? Jeg skal vel port forwarde til switch'en? Og hvad
med min switch, skal denne også forwarde?

Mvh.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-11-07 15:03

<jenner4000@gmail.com> wrote:

> Jeg har en server forbundet til min D-Link gigabit switch, som så har
> et D-Link 650 tilsluttet via kabel (brugere forbinder trådløst til
> denne).

Er det denne her?

<http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=215237>

Hvis ja, hvorfor har den mon kun Fast Ethernet?

(Det er åbenbart ret almindeligt i øjeblikket).

> Mit spørgsmål er hvordan jeg får hul igennem til serveren for mine
> trådløse klienter? Jeg skal vel port forwarde til switch'en? Og hvad
> med min switch, skal denne også forwarde?

Du skal da ikke port forwarde noget som helst i en switch. Det finder
den selv ud af.

Hvordan får de tilsluttede enheder deres ip-adresser?

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-11-07 15:04

On Fri, 09 Nov 2007 04:35:25 -0800, jenner4000@gmail.com wrote:

> [...]
>trådløse klienter? Jeg skal vel port forwarde til switch'en? Og hvad
>med min switch, skal denne også forwarde?

Det kommer jo lidt an på hvordan du har kablet enhederne - En tegning
skulle være velkommen...

Men hvis du, som jeg forestiller mig, har en DLink trådløs router mod
internettet med gigabit switchen på LAN-siden, er det kun et spøgsmål
om passende netværksopsætning på server og arbejds stationer.

<mlr>

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-11-07 15:19

Den Fri, 09 Nov 2007 04:35:25 -0800 skrev jenner4000:

> [...]
>
> Mit spørgsmål er hvordan jeg får hul igennem til serveren for mine
> trådløse klienter? Jeg skal vel port forwarde til switch'en? Og hvad med

Kender ikke D-Link, men nogle routere spærrer som standart trådløs adgang
til LAN, og skal derfor åbnes i routeren.

Karl Erik Christensen

Fra : jenner4000@gmail.com

Dato : 09-11-07 15:39

On 9 Nov., 15:03, Michael Rasmussen <mlr@invalid> wrote:

> [...]
> internettet med gigabit switchen på LAN-siden, er det kun et spøgsmål
> om passende netværksopsætning på server og arbejds stationer.

Jeg har vist været lidt hurtig. Her er min plaintext tegning

* Router fra min udbyder * <------kabel-----> Gigabit switch <------
kabel-----> D-Link DIR 655 (som bruger af trådløse brugere)
Andre brugere er kablede til switch'en og har intet problem med at
tilgå serveren. Det er de trådløse klienter som ikke kan.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-11-07 17:35

On Fri, 09 Nov 2007 06:38:34 -0800, jenner4000@gmail.com wrote:

> [...]
>Andre brugere er kablede til switch'en og har intet problem med at
>tilgå serveren. Det er de trådløse klienter som ikke kan.

Ok, så forstår jeg den bedre...

Din D-Link DIR 655 bruges som router og dine trådløse maskiner er
isoleret i et separat lokal net...

Mit forslag er at du anvendet DIR 655 som simpel switch / AP så alle
maskiner (kablede som trådløse) kommer til at ligge i samme netværk.
Det gøres således:

* Deaktiver DHCP-serveren i DIR 655

* Giv LAN-siden i DIR 655 en passende ip-adresse. Har den primære
router adressen 192.168.1.1 kan du f.eks give DI 655 192.168.1.2

* Til sidst kabler du fra Giga switch LAN <-> DI 655 LAN !! WAN-siden
skal ikke længere anvendes.

Nu ligger alle dine computere i samme lokalnet der får ip-adresser fra
DHCP-serveren i 'udbyderens' router. Og alle maskiner kan 'se' din
server....

God fornøjelse...

<mlr>

Fra : jenner4000@gmail.com

Dato : 09-11-07 15:43

On 9 Nov., 15:38, jenner4...@gmail.com wrote:

> [...]
> Andre brugere er kablede til switch'en og har intet problem med at
> tilgå serveren. Det er de trådløse klienter som ikke kan.

Og DHCP er slået til på AP'en. Range 192.168.0.100 - 192.168.0.199

Fra : jenner4000@gmail.com

Dato : 12-11-07 23:38

On 9 Nov., 15:02, hl...@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:

> Er det denne her?
>
> <http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=215237>
>
> Hvis ja, hvorfor har den mon kun Fast Ethernet?
>
> (Det er åbenbart ret almindeligt i øjeblikket).

Nej, det er denne jeg har DIR-655

> Du skal da ikke port forwarde noget som helst i en switch. Det finder
> den selv ud af.
>
> Hvordan får de tilsluttede enheder deres ip-adresser?

DHCP er slået til på AP'et. 192.168.0.100-192.168.0.199