Netværksharddisk
Fra : Helge

Dato : 09-11-07 13:03

Hej, jeg tillader mig at spørge her, selv om jeg allerede har spurgt i
gruppen "drev", men der har jeg desværre kun fået et enkelt svar...

Jeg overvejer at købe en netværksharddisk, eller lagringsserver eller
NAS-server eller hvad f..., det rigtige navn ellers er, men er der nogen der
kan give mig et hint i den rigtige retning....??

Jeg har brug for et drev som jeg kan komme til fra mit hjemmenetværk og ude
fra den vide verden..., jeg har ikke tænkt mig at bruge den til at have
hjemmeside på, men man ved aldrig om man ændre mening, så det må den da også
godt kunne....

Jeg har kigget på disse to:

My Book World Edition:
http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=WDG1NC5000E

Synology Disk Station DS-107e:
http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=DS%2D107E

De koster begge to kr. 1.200,- men D107e er uden harddisk, mens WD er med en
500 gb harddisk, og de ca. kr. 600,- ville jeg da gerne spare, hvis der
alligevel ikke er den store forskel.

mvh. Helge

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-11-07 14:49

Helge <nyhedsGULBILgrupper@hotmail.com> wrote:

<snip>

> De koster begge to kr. 1.200,- men D107e er uden harddisk, mens WD er med en
> 500 gb harddisk, og de ca. kr. 600,- ville jeg da gerne spare, hvis der
> alligevel ikke er den store forskel.

Find en ældre PC. Du kan sikkert få en gratis.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-07 15:07

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote in message
> Find en ældre PC. Du kan sikkert få en gratis.

Koster to til fire gange så meget i strøm, så hvis den skal stå tændt 24x7
har det en betydning. Men den kan det samme ja.

mvh
///M

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-11-07 15:11

///M <nomail> wrote:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote in message
>
> Koster to til fire gange så meget i strøm, så hvis den skal stå tændt 24x7
> har det en betydning. Men den kan det samme ja.

Overdrivelse fremmer forståelsen.

Jeg har ellers lige set i Computercitys husomdelte, at de sælger en
D-Link DNS-313 med indbygget FTP server og iTunes server og plads til en
SATA HDD m. vilkårlig kapacitet (det var ellers ikke så lidt!), Gigabit
og USB for 799,- kr.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-07 16:27

> Overdrivelse fremmer forståelsen.

Synology 107e bruger mellem 14 og 27 W (i dvale/ved "access") og max 47 W
("spin").
Hvad bruger en pc? Det kan man diskutere lang tid, men jeg siger 75 W som
minimum.

Har jeg så overdrevet? :)

mvh
///M

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-11-07 18:00

"///M" <nomail> wrote in

> [...]
> 47 W ("spin").
> Hvad bruger en pc? Det kan man diskutere lang tid, men jeg siger 75 W

Min gamle Macintosh Performa 475 har en 30W PSU - til det hele

Selvom der kun sad en 75W PSU i en PC betyder det ikke, at den faktisk
forbruger de 75W.

--
Oops!... I did it again

Fra : Niklas Petersen

Dato : 09-11-07 18:21

///M wrote:
> [...]
> ("spin").
> Hvad bruger en pc? Det kan man diskutere lang tid, men jeg siger 75 W som
Jeg havde tidligere en Celeron Mobile 1700 mhz med en 750 sata disk
kørende som server. Den brugte 55 watt når disken kørte(den kørte
konstant). Så 75w er nok ikke helt ved siden af.

Til sammenligning har jeg nu en Via EPIA 1200 mhz, som bruger 32 watt
med samme 750 gig disk.

Fra : tommy

Dato : 11-11-07 20:30

hej
lige et spørgsmål vedr. at bruge en gammel pc som server/til hjemmesider.
Hvilket program skal/ kan bruges ?? Har nemlig en pc i overskud som jeg
tænkte måske kunne bruges til formålet

vh Tommy P

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-11-07 20:49

On Sun, 11 Nov 2007 20:29:38 +0100, "tommy" <mysser@privat.dk> wrote:

>lige et spørgsmål vedr. at bruge en gammel pc som server/til hjemmesider.
>Hvilket program skal/ kan bruges ?? Har nemlig en pc i overskud som jeg
>tænkte måske kunne bruges til formålet

Apache webserveren er et godt bud. Den kan hente her:

http://httpd.apache.org/

Du kan hente Apache i en windows version. Men mange vil nok vælge at
bruge Linux til sådan en server på en ældre pc. I så fald behøver du
ikke downloade selve apache, for den følger med stort set alle linux
distributioner...

<mlr>

Fra : Helge

Dato : 10-11-07 12:59

Hej Axel..., jeg har været ude hos ComputerCity, foruden den du nævner var
der også Linksys NAS200 i tilbudsavisen..., de anbefalede klart D-Link'en
til mit behov (ekspedienten mente dog ikke at den kunne bruges som
hjemmeside-server)..., så det bliver nok den jeg går efter....

Mange tak for hjælpen

mvh. Helge

Fra : J.Elmer

Dato : 09-11-07 16:27

"///M" <nomail> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Koster to til fire gange så meget i strøm, så hvis den skal stå tændt 24x7
> har det en betydning. Men den kan det samme ja.

Hmm. Jeg over vejer også noget m. en gl. PC. Jeg vil så under-clock den - så
bruger den mindre strøm og kan sikker køre uden blæser. Grafik kortet skal
være noget gammelt - kan evt. helt udværes, og selvfølgelig m. et minimum af
hardware i den. Så tror jeg faktisk at man kan få en gl. PC lang ned i
strømforbrug.
Jørgen

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 09-11-07 17:45

"J.Elmer" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal være noget gammelt - kan evt. helt udværes, og selvfølgelig m. et
> minimum af hardware i den. Så tror jeg faktisk at man kan få en gl. PC

Alternativet kunne være en ældre bærbar. Den er jo nettop designet med
hensyn til strømforbrug. På med en USB disk. Vær opmærksom på at nogle
harddiske kan sættes til selv at spinde ned når den ikke bruges. Andre gange
er det indbygget i usb-kassen.

Jeg er lidt på jagt efter samme løsning. De NAS drev der er til at købe for
penge yder kun 4-15 Mb/s. Lige nu har jeg en USB/100Mbit "dims" og den
leverer run ca, 4-5Mb/s. Så tager en 12Gb film fra kameraet laaaang tid. Jeg
overvejer bærbar/pc med Gigabit netkkort samt Gigabit netværk. Teoretisk kan
eh harddisk leverer 40-80 Mb/s og Gigabit omring de 100 Mb/s, så lidt over
15Mb/s satser jeg da på. Jeg må bygge datteres PC om til prøveklud

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-07 17:52

"J.Elmer" <virker@ikke.dk> wrote in message

> Hmm. Jeg over vejer også noget m. en gl. PC. Jeg vil så under-clock den -
> så bruger den mindre strøm

God ide

> og kan sikker køre uden blæser.

En blæser bruger næsten ingen strøm (gider ikke slå det op, men gætter på
1-2 W) - det sku da være pga. lydniveau du sku spare den. Men husk at din
harddisk/harddiske varmer en del.

> Grafik kortet skal være noget gammelt - kan evt. helt udværes, og
> selvfølgelig m. et minimum af hardware i den. Så tror jeg faktisk at man
> kan få en gl. PC lang ned i strømforbrug.

Det er ikke alle bundkort der kan starte op uden grafikkort, men også en god
idé.

Du har glemt den væsentligste faktor: Strømforsyningen (PSU'en) - de ligger
fra 100-600W. Det er der du skal fokusere hvis du skal spare på
strøm-regningen. Det og så sørge for at enhederne kan gå i stand-by eller
dvale ved inaktivitet.

mvh
///M

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-07 15:09

"Helge" <nyhedsGULBILgrupper@hotmail.com> wrote in message

> My Book World Edition:
> http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=WDG1NC5000E
>
> Synology Disk Station DS-107e:
> http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=DS%2D107E

Har selv storebror'en til DS-107e (DS-406e) og er meget glad for den. Den
koster meget, men jeg har ikke fortrudt. Synology er gode til at lave
opdateringer og har et godt forum.

Jeg kender intet til "My Book", så kan ikke sige noget om den.

mvh
///M